چهار نکته مهم در خرید دستگاه‌های کارتن چسب زن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 71154
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰ |

چهار نکته مهم در خرید دستگاه‌های کارتن چسب زن

در بسیاری از کارخانجات که محصولات خود را در کارتن‌های مادر بسته‌بندی می‌کنند انواع دستگاه چسب زن کارتن به وفور دیده می‌شوند. دستگاه چسب زن کارتن ، ماشینی است که درب کارتن‌های مادر را به شیوه‌های مختلف می چسباند. با توجه به نوع چسب (چسب‌های نواری شیشه‌ای ، چسب‌های نواری کاغذی یا آب چسب‌ها، چسب‌های گرما ذوب یا hot-melt و ...) دستگاه‌های متنوعی در دنیا طراحی و ساخته شده‌اند.
چهار نکته مهم در خرید دستگاه‌های کارتن چسب زن

چهار نکته مهم در خرید دستگاه‌های کارتن چسب زن

در بسیاری از کارخانجات که محصولات خود را در کارتن‌های مادر بسته‌بندی می‌کنند انواع دستگاه چسب زن کارتن به وفور دیده می‌شوند. دستگاه چسب زن کارتن ، ماشینی است که درب کارتن‌های مادر را به شیوه‌های مختلف می چسباند. با توجه به نوع چسب (چسب‌های نواری شیشه‌ای ، چسب‌های نواری کاغذی یا آب چسب‌ها، چسب‌های گرما ذوب یا hot-melt و …) دستگاه‌های متنوعی در دنیا طراحی و ساخته شده‌اند.

C:\Users\SinapardazeshCo\Desktop\AMS-(1).jpg

در این مقاله در رابطه با انواع دستگاه‌های چسب زن کارتن صحبت می‌کنیم که با استفاده از نوارچسب‌های شیشه‌ای یا bopp (نوار چسب با فیلم پلی پروپلین) کارتن‌های مادر را بسته‌بندی می‌کند.

دربسیاری از کارخانجات تولیدی که محصولات خود را در کارتن‌های مادر بسته‌بندی می‌کنند به جرات می‌توان گفت حضور دستگاه کارتن چسب زن الزامی است. اگر تعداد کارتن‌هایی که در یک روز بسته‌بندی می‌شوند معمولا فراتر از ۴۰۰ یا ۵۰۰ کارتن شود، استفاده از این دستگاه‌ها کاملا صرفه اقتصادی خواهد داشت.

C:\Users\User\Desktop\kraft-tape-for-shipping.jpg

استفاده از دستگاه کارتن چسب زن به شدت راندمان این عملیات را افزایش می‌دهد. زمانیکه عملیات چسب زنی کارتن به صورت دستی انجام می‌پذیرد، معمولا یک نفر ابتدا کارتن‌ها را از حالت مجله‌ای در می‌آورد و درب زیرین کارتن را چسب می‌زند. در این مرحله کارتن‌هایی که درب زیرین‌شان چسب خورده‌اند در گوشه‌ای از خط انبارش می‌شوند که فضای زیادی را اشغال می‌کند. سپس افرادی محصولات را داخل این کارتن‌ها می‌چینند و در آخر یک نفر مسئول چسب زدن درب بالایی کارتن خواهد بود.

اما با استفاده از دستگاه کارتن چسب زن بسیار سریع‌تر، در فضایی کمتر و با کیفیتی بالاتر می‌توان عملیات بسته‌بندی را سامان داد.

لزوم استفاده از دستگاه چسب زن کارتن:

چندین عامل باعث می‌شود که کارخانجات برای افزایش راندمان کاری خود از این ماشین آلات استفاده کنند.

دستگاه چسب زن کارتن به شدت سرعت عملیات چسب زنی را افزایش می‌دهد.

به این معنی که اگر تعداد کارتن‌های تولیدی فراتر از محدوده‌ای برود نیازمند تعداد زیادی پرسنل است تا بتوانند این عملیات را انجام دهند که به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد.

دستگاه کارتن چسب زن، راندمان بسته‌بندی را بسیار بالا می‌برد.

استفاده از چسب زن کارتن مراحل فرم دادن کارتن‌ها، پر کردن آنها و چسب زنی را بسیار مختصر می‌کند. به این معنا که اپراتورهایی که فقط محصولات را درون کارتن قرار می‌دادند وظیفه جدیدی نیز خواهند داشت. کارتن‌های باز نشده (اصطلاحا کارتن‌های مجله‌ای ) در دسترس این افراد قرار می‌گیرد و آنها یک کارتن را برداشته ، باز می‌کنند و بدون چسب زدن زیر کارتن آن را روی میز قبل از دستگاه قرار داده ، محصولات را چیده ، درب بالایی کارتن را نیز می‌بندند و به داخل دستگاه هدایت می‌کنند . دستگاه همزمان زیر و روی کارتن پر شده را چسب می‌زند . با این توضیح هزینه‌ها کمتر شده، سرعت بسته‌بندی افزایش یافته و راندمان ارتقاء می‌یابد.

استفاده از دستگاه چسب زن کارتن فضای مورد نیاز عملیات بسته‌بندی را کاهش می‌دهد.

با توضیحاتی که داده شده با استفاده از این دستگاه‌ها فضای انبارشی برای کارتن‌های باز شده‌ی خالی، نیاز نخواهد بود وعلاوه بر کاهش فضای بسته‌بندی، نظم و ترتیب بسیار خوبی به این فضا حاکم خواهد شد.

دستگاه کارتن چسب زن باعث کاهش میزان مصرف چسب می‌شود.

نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است و اغلب از دید کارفرمایان مورد غفلت واقع می‌شود بهینه‌سازی در مصرف چسب نواری در حین عملیات بسته‌بندی است. آنچه به تجربه اثبات شده است زمانی که اپراتورها به صورت دستی کارتن‌ها را چسب می‌زنند برای هرکارتن با توجه به ابعاد آن حدود ۵ تا ۱۵ سانتی متر چسب بیشتری برای بسته‌بندی مصرف می‌کنند. با توجه به تعداد کارتن‌های بسته‌بندی شده در روز، مبلغ قابل توجهی از سرمایه کارخانجات به هدر می‌رود.

این هزینه با توجه به حجم تولید گاها در مدت کوتاهی هزینه خرید این دستگاه‌ها را پوشش می‌دهد .

با استفاده از دستگاه‌های چسب زن کارتن کیفیت عملیات چسب زنی ارتقاء می‌یابد.

در دستگاه‌های کارتن چسب زنی که به درستی طراحی وساخته شده باشند؛ کوچکترین آسیبی به کارتن‌ها نمی‌رسد وچسب با فشارکاملا یکنواخت و تنظیم شده‌ای بر روی کارتن چسبانده می‌شود. این فشار دائمی ویکنواخت باعث می‌شود که بین چسب و کارتن هوا محبوس نشود و سطح چسبنده، کاملاٌ بر روی کارتن بچسبد. این موضوع کیفیت بسته‌بندی کارتن ها را تضمین می‌کند.

دستگاه‌های کارتن چسب زن تاثیر بسزایی در زیبایی و یکنواختی کارتن‌های بسته‌بندی شده دارند.

محصولاتی که با دستگاه‌های چسب زن کارتن بسته‌بندی می‌شوند ظاهر کاملا یکنواختی خواهند داشت . چون چسب از ابتدا تا انتهای کارتن دقیقاٌ در مرکز کارتن چسبانده می‌شود و طول چسب در دیواره‌های کارتن کاملا یکسان است .

در حالی‌که چسب زدن دستی این دقت را نداشته وگاها دیده شده چند ردیف چسب برای بستن درب کارتن‌ها استفاده شده که علاوه بر افزایش هزینه بسته‌بندی، ظاهر خوبی نخواهد داشت .

نکات مهم در خرید دستگاه کارتن چسب زن

برای خرید مناسب ترین دستگاه چسب زن کارتن لازم است به موارد توجه کنیم:

سایز کارتن‌ها (عرض، طول و ارتفاع) باید دقیقا مشخص شوند.

دستگاه‌های کارتن چسب زن با توجه به محدوده سایز‌های کارتن‌هایی که می‌خواهند بسته‌بندی شوند، طراحی و ساخته می‌شوند. به طور مثال محدوده بسیار وسیعی از کارتن‌های مادر در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی ، شوینده‌ها و … رنج عرض و ارتفاع مشخصی دارند. اما صنایعی مثل لوازم خانگی و ظروف پخت وپز و … کارتن‌هایی با ابعاد بزرگتر دارند.

با توجه به ابعاد کارتن، نوع و سایز دستگاه‌ها متغیر است. به عنوان مثال شاید بالغ بر ۹۰ درصد از کارتن‌ها، رنج ابعادی دارند که دستگاه‌های دو موتوره کشش از کنار برای آنها مناسب است اما اگر در همان محدوده ابعادی، کارتنی را داشته باشیم که ارتفاع آن نسبت به طولش زیاد باشد حتماٌ باید از دستگاه ۳ موتوره استفاده شود.

حداکثر سرعت خط تولید، باید به صورت دقیق مشخص شود.

با توجه به سرعت خط تولید می‌توانیم تصمیم بگیریم که اصطلاحا از دستگاه‌های نیمه اتوماتیک استفاده کنیم یا تمام اتوماتیک. دستگاه‌های کارتن چسب زن نیمه اتوماتیک به دستگاه‌هایی اطلاق می‌شود که برای بستن درب بالایی کارتن به یک اپراتور نیاز دارند و دستگاه‌های چسب زن اتوماتیک دستگاه‌هایی هستند که خود توانایی بستن درب بالایی کارتن را دارند.

کارتن‌ها با سایز یکسانی در خط تولید استفاده می‌شوند یا ابعاد کارتن‌ها به صورت دائمی متغیر است.

در اغلب کارخانجات محصولات تولیدی، هر خط در یک سایز خاص کارتن بسته‌بندی می‌شوند. اما در برخی صنایع محصولات انتخاب شده برای هر مشتری فضای متفاوتی را برای بسته‌بندی نیاز دارد که این امر باعث می‌شود کارتن‌های مادر دائما سایز‌های مختلفی داشته باشند.

در نوع اول از دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که ابعاد دستگاه به صورت دستی برای یک سایز تنظیم می‌گردد. اما برای حالت دوم دستگاه‌هایی وجود دارند که به صورت اتوماتیک خود را با سایز کارتن تطبیق می‌دهند.

چسب باید چه عرضی داشته باشد تا بسته‌بندی مناسبی انجام پذیرد.

عرض نوار چسب‌های بسته‌بندی در دو سایز ۲ اینچ (۵ سانت) و ۳ اینچ ( ۷ سانت) استاندارد شده‌اند . هرچند گاها کارخانجات با توجه به نیاز خود سایزهای دیگری را به تولیدکنندگان چسب‌های نواری سفارش می‌دهند. در هر صورت سایز چسب‌‌ها معمولاً از ۷ سانت تجاوز نمی‌کند.

شرکت‌های معتبر تولیدکننده دستگاه‌های چسب زن معمولاٌ دو مدل هد چسب زنی عرضه می‌کنند که تخصصا هد ۵ سانت برای نوار چسب‌های به عرض ۵ سانت و هد ۷ سانت برای نوار چسب های به عرض ۷ سانت طراحی شده‌اند.

پس از آنکه اطلاعات اولیه ذکر شده کامل شد، نوع دستگاهی که می‌تواند به درستی پاسخگو باشد انتخاب می‌شود. اما نکته اساسی این است که چگونه می‌توانیم از کیفیت دستگاهی که قصد خرید آن را داریم اطمینان حاصل کنیم. در این خصوص نکاتی اشاره می‌شود که می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد.

D:\Server\Graphics\pishropack\site\AX & Film\7.چسب زن\عکس\AMS (3).png

کیفیت دستگاه کارتن چسب زن به چه عواملی بستگی دارد؟

هد یا کارتریج دستگاه‌های کارتن چسب زن

شاید به جرات مهم‌ترین بخش از یک دستگاه چسب زن کارتن، هد چسب زنی آن باشد . این بخش از دستگاه مکانیزمی کاملا مکانیکی دارد که طراحی، روش ساخت، مواد مصرفی و مونتاژ آن بسیار در کیفیت چسب زنی موثر است.

باید به خاطر سپرد که هد چسب زن روزانه شاید بالغ بر ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عمل انجام می‌دهد.

کارتریج چسب زنی دستگاه در نهایت ظرافت و روان بودن، باید توانایی این را داشته باشد که این حجم بالای کارکرد را بدون عیب و ایراد به مدت طولانی پاسخگو باشد. واقعیت این است که برای تشخیص کارایی هد دستگاه‌های چسب زن استعلام گرفتن از استفاده‌ کنندگان قدیمی این محصولات می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد . هرچند از نوع طراحی ، کیفیت ساخت و تست قبل از خرید می‌توان تا حد زیادی به تصمیم نهایی رسید .

لازم به ذکر است که در طراحی هدها وکارتریج‌های دستگاه‌های کارتن چسب زن تفاوت‌هایی وجود دارد که می‌توانند در انتخاب بسیار تاثیرگذار باشند. به طور مثال تنظیم میزان فشاری که غلطک‌های چسباندن چسب بر روی کارتن می‌آورند ، تنظیم ارتفاع چسب زنی در دیواره کارتن ، شیوه باز شدن چسب از روی حلقه آن و … .

D:\Server\Graphics\pishropack\site\AX & Film\7.چسب زن\عکس\عکس هد چسب زن\0K6A7519k.jpg

شاسی دستگاه و پد انتقال کارتن

نکته‌ای که شاید در نگاه اول به چشم نیاید این است که این دستگاه‌ها در روز باید پذیرای تعداد زیادی کارتن پر شده (سنگین) برای بسته‌بندی باشند . به این علت اگر شاسی قدرتمندی نداشته باشند، معمولا پس از مدت کوتاهی، دستگاه به راحتی از رده خارج می‌شود.

شاسی و پد رولیکی (سطح زیر کارتن) قدرتمند می‌تواند یکی از شاخصه‌های کیفیت دستگاه باشد.

تسمه‌های کشنده کارتن

برای حمل کارتن‌ها در دستگاه چسب زن کارتن از تسمه‌های گریپ استفاده می‌شود . این نوع از تسمه‌ها می‌توانند جنس‌های مختلفی داشته باشند. نوع PVC آنها خشک‌تر هستند و دوام کمتری دارند. اما نوع لاستیکی آنها بسیار مقاوم‌تر هستند و عملکرد بهتری برای حمل کارتن دارند.

موتور وگیربکس دستگاه

در هر دستگاه موتوردار ، کیفیت موتور وگیربکس بسیار حائز اهمیت است. بهترین راه برای بررسی کیفی موتورها وگیربکس ها ، مطمئن شدن از برند مورد استفاده و تحقیق راجع به آن برند است.

تجهیزات الکتریکی ، الکترونیکی ومحافظت‌ها

استفاده از برندهای برتر تولیدی دنیا و محافظت بی‌عیب و نقص از ادوات الکتریکی و الکترونیکی ، سلامت دستگاه را در برابر مشکلات ناشی از نوسانات برق و … تضمین می‌نماید.

D:\Server\Graphics\pishropack\site\AX & Film\7.چسب زن\عکس\AMS (6).png

خرید دستگاه‌های کارتن چسب زن

اگر در مرحله قبل ، نوع دستگاه چسب زن خود را درست انتخاب کرده باشید ، قدم بزرگی را برای خرید دستگاه چسب زن مورد نیاز برداشته‌اید . حال نوبت آن است تا شرکتی معتبر در زمینه تولید این محصولات را جستجو کنید.

اگر تمایل به خرید دستگاه کارتن چسب زن با کیفیت بالا و تولید ایران را دارید، عبارت ( دستگاه کارتن چسب زن پیشروپک ) را در گوگل جستجو کنید . یا اگر مد نظرتان دستگاه‌های وارداتی هستند، برندهای معتبر و با کیفیت اروپایی را می‌توانید شناسایی کنید از آن جمله دستگاه‌های Siat (www.siat.com) ساخت کشور ایتالیا از کیفیت خوبی برخوردارند.

در این مقاله تلاش شد اطلاعات جامعی راجع به انتخاب و خرید دستگاه‌های چسب زن کارتن ارائه گردد.

در نهایت برای مشاهده مقالات و پادکست‌های صوتی دیگر در رابطه با نوارنقاله‌ها ، سیستم‌های اتوماسیون انتقال ،چک ویرها و ریجکتورها ، نوار نقاله‌های بارگیری و تخلیه، می‌توانید به وب سایت پیشروپک به نشانی (www.pishropack.com) مراجعه نمایید .

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.