چرا تحریم‌های آمریکا علیه ایران موفق نیست؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3901
  پرینتخانه » سیاسی, ویژه تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۸:۴۳ |
رسالت در گفت‌و‌گو با ابراهیم رزاقی بررسی می‌کند؛

چرا تحریم‌های آمریکا علیه ایران موفق نیست؟

ابراهيم رزاقي استاد اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اقتصادي درمورد تاثير تحريم‌ها عليه ايران درپاسخ اين سوال که "چرا تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران موفق نيست؟
چرا تحریم‌های آمریکا علیه ایران موفق نیست؟

حانيه مسجودي
ابراهيم رزاقي استاد اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اقتصادي درمورد تاثير تحريم‌ها عليه ايران درپاسخ اين سوال که “چرا تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران موفق نيست؟” ضمن اشاره به قابل پيش‌بيني بودن تحريم‌هاي آمريکا به «رسالت» گفت: مگر تحريم‌هاي آمريکا عليه کشورمان قابل پيش‌بيني نبود؟ از ابتداي انقلاب ما با تحريم‌هاي اين کشور روبه‌رو هستيم،‌ در دوران دفاع مقدس طوري از اين تحريم‌ها استفاده مي‌کرديم که گويي فرصتي طلايي براي کشور و خوداتکايي است،‌ نه تنها صدمه‌اي که نمي‌ديديم، ‌بلکه مديريت درستي براي امور انجام مي‌شد، ‌به طورمثال وزارت بازرگاني کالابرگي بين مردم توزيع مي‌کرد و مسئله تامين کالاهاي اساسي حل مي‌شد.
وي ادامه داد: با اين‌که آن زمان درآمد نفت به شدت پايين بود و نمي‌شد بر آن تکيه کرد اما همه مردم مشارکت مي‌کردند، به‌طورمثال امام(ره) مي‌گفتند به گندم نياز داريم، ميزان گندم توليد شده به شدت افزايش پيدا مي‌کرد، ازطرفي کالاهايي هم که در داخل وجود نداشت وارداتشان بسيار محدود بود.
دکتر رزاقي افزود: همچنين به خانواده‌هاي کم‌درآمد به‌روش‌هاي مختلف کمک مي‌شد و شرايط مانند اين روزها نبود، اکنون اگر کسي نياز به درمان داشته باشد براي ويزيت يک دکتر بايد ۵۰ هزارتومان بدهد،‌ آن زمان هنوز خصوصي‌سازي شکل نگرفته بود و سياست دفاعي اجرايي مي‌شد، سياستي که اصل ۲،‌۳،‌۴۳،۴۴ قانون اساسي مي‌گويد.
اين استاد اقتصاد با اشاره به اجرايي شدن قانون سرمايه‌داري بعد از فوت امام(ره)، يادآورشد: اما بعد از فوت امام(ره) زماني که مرحوم هاشمي‌رفسنجاني سرکار آمد دولتمردان تمام اين تجربه گرانبها را کنار گذاشتند و برخلاف قانون اساسي، سرمايه‌داري را درکشور پياده کردند، سرمايه‌داري طيف وسيعي دارد اما در ايران بدترين نوع سرمايه‌داري پياده شد،‌ سرمايه‌داري مانند زمان شاه اجرا شد درصورتي که زمان شاه هم به اين شدت نبود؛ ‌سرمايه‌داري که در ايران پياده شد اين بود که نفت و پتروشيمي را به قيمتي که خودمان تعيين نمي‌کنيم بفروش و در ازايش هرچه مي‌خواهي وارد کن، توليدکننده داخل هم ورشکسته شود.
وي ضمن تاکيد بر انديشه ليبرال آمريکايي‌هاي داخلي، ادامه داد: همين کار را هم اجرايي کردند، بزرگ کردن تحريم‌هاي آمريکا و اروپا،‌ زاييده تفکر و انديشه ليبرال آمريکايي داخلي است و ربطي به خارج از کشور ندارد، ‌اگر ما اين‌ها را زودتر جلوگيري مي‌کرديم اين اتفاقات نمي‌افتاد.
دکتر ابراهيم رزاقي با اشاره به ميزان واردات از زمان هاشمي‌رفسنجاني تاکنون، ابراز کرد: به‌طورمثال اکنون ميزان واردات زمان روحاني مبلغي حدود ۳۰۰ ميليارد دلار است و از زمان هاشمي‌رفسنجاني تاکنون حدود ۱۶۰۰ ميليارد دلار واردات داشته‌ايم، اگر اين حجم واردات باتوجه به تجربه عظيم زمان دفاع مقدس به شکل ديگري براي ماشين‌آلات و صنايع دفاعي استفاده مي‌شد براي کشور بسيار سودمندتر از واردات غيرضرور کنوني بود.
اين اقتصاددان اظهارداشت: صنعت دفاعي يک صنعت بسيار آموزنده‌ است،‌ زماني که ما مي‌توانيم در صنايع دفاعي و هسته‌اي به خوبي پيشرفت کنيم چرا نتوانيم در صنعت کالاها و ماشين‌آلات معمولي پيشرفت و تکنولوژي‌هاي جديد را بومي کنيم؟ چون نخواستند، هدفي از بيرون تعيين شد و به اجراي داخلي رسيد، به همين دليل اکنون به اين نقطه رسيديم.
وي با بيان آمريکا اگر قدرتي داشت تاکنون حمله نظامي کرده بود، گفت: حال با اين پيش زمينه واضح است که آمريکا طبق فرمايش امام(ره) قدرتي ندارد. آمريکا اگر قدرتي داشت تاکنون حمله نظامي عليه ايران را انجام داده بود و درآن هيچ شکي نيست اما اکنون از لحاظ اقتصادي درحال پيشبرد اين جنگ به کمک عوايد داخلي است،‌ متاسفانه موفق شدند فرهنگ سرمايه‌داري را درداخل پياده کنند، و اين يعني کشور به سمتي رود که هرکس فکر سود حداکثر خودش باشد با اين وضعيت مالياتي هم نمي‌گيريم، ‌درصورتي که تمام کشورهاي سرمايه‌دار با ماليات کشور را اداره مي‌کنند نه از فروش نفت خام و پتروشيمي.
دکتر رزاقي ادامه داد: حال که به اينجا رسيديم،‌ آمريکا ما را تحريم مي‌کند و ما چه مي‌کنيم؟ هيچ. دلارمان را صرف واردات مي‌کنيم،‌ و اين چرخه به گونه‌اي عمل مي‌کند کسي که دلار را براي واردات کالاهاي اساسي گرفته هيچ نظارتي بر روند کارش نمي‌شود، اين اتفاق هم طبيعي است. زيرا کساني که با دلار دولتي واردات مي‌کنند جزء گروهي هستند که بر اقتصاد ايران مسلط هستند، بنابراين اين افراد دلار ارزان مي‌گيرند و در بازار آزاد مي فروشند و قيمت‌ها افزايش پيدا مي‌کند.
استاد اقتصاد دانشگاه تهران ضمن بيان اينكه” فساد طوري درکشور رخنه کرده که به ندرت شخص سالمي در اقتصاد و مقامات بالا پيدا مي‌شود”، افزود: اين وضعيت وسيله‌اي براي پولدارشدن عده‌اي است که شناسايي نمي‌شوند، ‌مالياتي از آن‌ها گرفته نمي‌شود و وزارت اقتصاد هم آن‌ها را معرفي نمي‌کند، فرهنگ سودپرستي انهدامي از لحاظ استقلال اقتصادي شکل گرفته است.
وي خاطرنشان کرد: حال آمريکا کشورهايي را که با ايران مراودات تجاري دارند از رابطه با ما منع مي‌کند و به همين دليل بيشتر کشورها حاضر به همکاري با ايران نيستند، با تمام اين‌ها ما با اين روش سياست خارجي‌ به کشورهاي اروپايي باج مي‌دهيم و مسئولان همان خطي را جلو مي روند که آمريکا مي‌خواهد. با اين روند مشخص نيست کشورهاي همکار کنوني در آينده حاضر به ادامه همکاري با ما باشند يا خير.
اين اقتصاددان با طرح اين سوال که ” چرا اقدامي براي توليد داخلي و حفظ اشتغال نمي‌کنيم؟” ضمن بيان آمار اشتغال و بيکاري درکشور، افزود: اکنون بيش از ۳۰ ميليون بيکار در کشور داريم، ۶۶ ميليون ايراني در سن کار هستند اما فقط ۲۴ ميليون آن‌ها کار مي‌کنند، چيزي حدود
۷۰ درصد حقوق‌بگيران زير خط فقر هستند، براي ۱۴ ميليون خانواده حقوق بگير فقط يك ميليون و پانصد هزارتومان حقوق تصويب کردند،‌ اين افراد که غريب به اتفاق مستاجر هستند با اين وضعيت معيشتي و گراني‌ها چگونه زندگي کنند؟ آيا واقعا اين وضعيت همان برنامه‌اي است که امام(ره) و رهبري به آن تاکيد دارند؟
وي با بيان اينكه عده‌اي مي‌خواهند مردم را از انقلاب نااميد کنند، گفت: فضايي انهدامي در ايران شکل گرفته براي تحت فشار قراردادن عزيزاني که با انقلاب موافق هستند، ‌با اين روش مي‌خواهند جامعه را نااميد کنند، زماني که وضعيت اينگونه است همه چيز مشکل دار است.
دکتر رزاقي تاکيد کرد: هيچ‌کس هم از مسئولان اقتصادي، اساتيد دانشگاه و کساني که انتقاد مي‌کنند از بنيان انتقاد نمي‌کنند که اين الگوي اقتصادي، الگوي اقتصادي قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نيست، ‌اگر الگوي اقتصادي کنوني روش مديران جهادي دوران دفاع مقدس بود ما تا به حال بايد ۷۵ تا ۱۵۰ ميليون شغل ايجاد مي‌کرديم.
او ضمن تاکيد “مسئولان ما درواقعيت مسئول نيستند”، بيان کرد: ابتداي انقلاب ۱۲ ميليون شغل و تاکنون درمجموع تنها ۲۴ ميليون شغل ايجاد کرديم،‌ اين وضعيت و فساد در اقتصاد نشان مي‌دهد که مسئولان ما درواقعيت مسئول نيستند؛ زيرا مسئول کسي است که از کشور، مردم و دينش دفاع مي‌کند، ‌برخي مسئولان اکنون با مسئولان زمان شاه فرقي ندارند.
اين استاد دانشگاه با بيان قصد برخي مسئولان به ايجاد انحراف توجه از داخل به روابط خارجي، افزود: اکنون مي‌گويند کاري مي‌کنيم که فروش نفت عربستان را به صفر برسانيم، چرا اين کارها را براي پيدا کردن دزدها و مفسدان داخلي نمي کنند؟ برخي مسئولان سعي دارند حواس جامعه را به سمت خارج جلب کنند و بگويند دشمن بيروني است،‌ بسياري از اين نويسندگان رسانه‌اي از خطر آمريکا و روابط خارجي مي‌نويسند، خطر اصلي ايران ما که نمونه‌اي از اقتصاد جهاني به حساب مي‌آيد،‌ داخلي است.
وي ادامه داد: ما دچار انحراف نگاه هستيم، با اين که گاهي از رفتار انقلابيون متعجب مي‌شوم‌ اما خداروشکر نيروهاي نظامي، سپاهي و بسيج درد جامعه را مي‌فهمند.
دکتر ابراهيم رزاقي در پايان ضمن بي‌نظير خواندن انقلاب در کل دنيا و عالم بودن مسئولان به قانون اساسي و عمل نکردن به آن، گفت: مدتي است که صدا و سيما مرا تحريم کرده درگذشته با من گفت‌وگوهاي بسياري مي‌کردند، ‌در برنامه‌هايي که مرا دعوت مي کنند مي‌گويند اين را بگو آن را نگو، از انتشار يا چاپ صحبت‌هاي درست خودداري مي‌کنند، اما واقعيت‌ها درد مردم و ملتي است که از انقلاب دفاع کردند انقلابي که جهاني و بي نظير است، هيچ انقلابي تاکنون اين چنين نبوده است، در دفاع مقدس ما کساني را داشتيم که جانشان را مي‌دادند اما هيچ چيز در ازاي آن نمي‌خواستند و به چيزي جز وظيفه خودشان فکر نمي‌کردند، اين يعني انقلابي امام حسيني،‌ حال اما مسئولان تمام اين‌ها را مي‌دانند، تمام موضوعاتي در اصل‌هاي قانون اساسي آمده است، اما عمل نمي‌کنند.

نویسنده : حانيه مسجودي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.