چادر، زيرنقاب بي‌توجهي - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3092
  پرینتخانه » فرهنگی, ویژه تاریخ انتشار : ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۸:۵۲ |
گزارش رسالت از بخش عفاف و حجاب نمايشگاه بين‌ المللي قرآن كريم

چادر، زيرنقاب بي‌توجهي

بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم درحالي اين روزها در مصلاي امام خميني(ره) ميزبان علاقه‌مندان است كه بخش عفاف و حجاب آن با استقبال خوبي ازسوي مراجعين روبه رو شده است.
چادر، زيرنقاب بي‌توجهي

حسن شجاعي
بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم درحالي اين روزها در مصلاي امام خميني(ره) ميزبان علاقه‌مندان است كه بخش عفاف و حجاب آن با استقبال خوبي ازسوي مراجعين روبه رو شده است.
در ۱۳۱ غرفه اين بخش محصولاتي با محوريت عرضه محصولات مرتبط با حجاب نظير چادر، شال، روسري و ديگر پوشش‌هاي مربوطه ارائه شده است. ضمن اينكه طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته افرادي كه در ايام برگزاري نمايشگاه از غرفه‌هاي بخش حجاب و عفاف خريد كنند، امكان دوخت چادر در محل خريد را دارند و اين مي تواند فرصت خوبي براي افرادي باشد كه علاقه‌مند هستند از فرصت نمايشگاه بيشترين بهره را ببرند.
يكي از مشكلاتي كه غرفه داران اين دوره از نمايشگاه با آن مواجه هستند افزايش بالاي قيمت خريد چادر است كه موجب شده قيمت اين جنس در بازار سربه فلك بكشد.
سعيد يكي از اين غرفه داران است كه در گفت و گو با خبرنگار رسالت مي گويد: اين روزها در تمامي بخش ها قيمت ها افزايش چشمگيري يافته و در حوزه محصولاتي نظير چادر نيز شاهد افزايش رو به روز قيمت ها هستيم. متاسفانه در داخل كشور توليد چادر، كفاف بازار را نمي دهد و مردم در اين زمينه دچار مضيقه هستند. محصولات خارجي هم كه با ارزهاي آزاد بايد وارد بازار شود و باتوجه به پايين آمدن قدرت خريد مردم شاهد كاهش استقبال از سوي بخش هاي مختلف جامعه هستيم.
يكي ديگر از فعالان اين حوزه نيز با اشاره به اينكه قيمت پارچه در بازار بسيار گران شده و روز به روز شاهد افزايش قيمت ها هستيم به خبرنگار رسالت گفت: متاسفانه دولت كمك زيادي به توليد كنندگان نمي كند و آنها مجبور هستند با ارز آزاد نيازهاي خود را تامين نمايند. به همين خاطر شما در نمايشگاه امسال شاهد كاهش زياد عرضه محصولات حوزه عفاف و حجاب هستيد و مردم به سختي امكان خريد دارند.وي با تاكيد براينكه پارچه چادري از كشورهايي نظير ژاپن وارد كشور مي شود و وارد كردن آن باتوجه به افزايش قيمت ارز نيازمند هزينه هاي بالايي است ادامه داد: متاسفانه مسئولان امر به اين حوزه توجه زيادي ندارند و با اينكه جامعه ما ارزش‌مدار است و بسياري از بانوان ما درخواست فراواني براي خريد محصولات حوزه حجاب دارند در اين زمينه دچار مشكل هستيم.يكي از بازديدكنندگان از نمايشگاه نيز در گفت‌وگو با رسالت ضمن گلايه‌مندي از قيمت بسيار بالاي محصولات حوزه حجاب به‌ويژه چادر گفت: مدت هاست كه به دنبال خريد چادر جديد هستم اما به هر فروشگاهي كه مراجعه مي كنم با قيمت هاي بالايي مواجه
مي شوم. امروزه قدرت خريد خانوارها نسبت به گذشته بسيار كم شده و من كه سه دختر دارم به سختي مي‌توانم چادر مورد نياز خود را تهيه كنيم. متاسفانه مسئولان هم در اين زمينه اقدام خاصي انجام نمي دهند.
امروز هم به نمايشگاه آمده ايم تا شايد اينجا قيمت ها
مناسب‌تر باشد كه زياد تفاوتي با بيرون نداشت فقط تنوع و عرضه محصولات زياد بود.اسدالله سليماني عضو هيئت مديره انجمن توليدکنندگان محصولات عفاف و حجاب نيز پيش از اين گفته بود:«ما نمي‌گوييم که به حجاب و توليد محصولاتش نگاه ويژه‌اي داشته باشند، در حالي‌که بايد نگاه ويژه و خاص داشته باشيم و اين حق بانوان محجبه در کشور است، اما توقع داريم محصولات حجاب در کنار ديگر محصولات همانند پارچه‌هاي لي و پيراهني که اين روزها کارگروه وزارت صنعت و معدن هفدهمين نوبت اقتصادي آن را توزيع کرده است، حداقل در کنار اين محصولات قرار مي‌گرفت که متأسفانه نگرفت. باعث تعجب و حيرت من است که مسئولان رده بالا در تخصيص ارز نگاهي به بحث اشتغال‌زايي در حوزه حجاب ندارند. به اعتقاد من در اين حوزه هم به بحث اشتغال و هم به بانوان محجبه ظلم شده است.»اشرفي يكي از توليدكنندگان پارچه چادري نيز در گفت وگو با رسالت با تاكيد براينكه قيمت چادر مشكي بيش از ۳۰۰درصد افزايش داشته خاطرنشان مي كند: متاسفانه به دليل عدم حمايت دولت از محصولات داخلي، امروزه بيش از ۹۰ درصد چادر مصرفي در كشور وارداتي است و با عنايت به اينكه ارز دولتي هم به اين محصول تعلق نمي گيرد بسياري از بانوان محجبه ما براي خريد چادر دچار مشكل شده‌اند و ما اميدواريم اين نمايشگاه فرصتي باشد تا دولت نگاه ويژه اي به اين موضوع داشته باشد.
يكي از نكاتي كه در اين زمينه بايد مورد توجه قرار گيرد موضوع ساماندهي مد و لباس در كشور است كه يكي از شاخص ترين بخش هاي آن موضوع حجاب برتر و چادر بوده و باتوجه به موضوعات فرهنگي و اجتماعي در كشور بايد از اين ظرفيت مهم فرهنگي در زمينه مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن و تبليغ استفاده از اين نوع حجاب در بين دختران و زنان جامعه استفاده كرد.
درحال حاضر در كشور بيش از ۱۰۰ ميليون متر مربع پارچه چادري مصرف مي شود كه با اين حجم زياد نياز است تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به همكاري و تعامل وزارت صنعت، معدن و تجارت زمينه را فراهم كنند تا محصولات اوليه به آساني دراختيار توليد كنندگان چادر قرار گرفته يا در دسته بندي اقلامي كه مي‌توانند از ارز دولتي استفاده نمايند اين محصول نيز گنجانده شود تا علاوه بر تامين نياز داخلي زمينه براي مقابله با بد حجابي در جامعه نيز مهيا شود.

نویسنده : حسن شجاعي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.