پیشگیری هنرمندانه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 18665
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۹:۰۰ |
استفاده از ظرفیت‌های هنر برای مقابله با ویروس کرونا در گفت‌وگو با هنرمندان؛

پیشگیری هنرمندانه

استفاده از ظرفیت‌های هنر در شرایطی که جامعه با مشکلات مختلف دست‌وپنجه نرم می‌کند نقش مهم و تأثیرگذاری به همراه داشته است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
پیشگیری هنرمندانه

|معصومه شمسینی غیاث وند|
استفاده از ظرفیت‌های هنر در شرایطی که جامعه با مشکلات مختلف دست‌وپنجه نرم می‌کند نقش مهم و تأثیرگذاری به همراه داشته است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. طی هفته‌های اخیر با گسترش ویروس کرونا و با تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور شاهد بودیم که هنرمندان در این شرایط اقدام به خلق آثار هنری مختلف برای مقابله با فضای ناامیدی در جامعه پرداختند و آثار آن‌ها در فضای مجازی با استقبال مردم جامعه همراه بوده است. تاکنون از سوی هنرمندان در حوزه‌های مختلف هنری ازجمله شعر، موسیقی، تئاتر وهنرهای تجسمی برنامه‌های مختلفی برای مقابله با کرونا و ایجاد فضای طنز برای افزایش روحیه مردم ایجادشده است. برگزاری نمایشگاه‌ها و مسابقات هنری در فضای مجازی، انتشار تصاویر و آثار هنرمندان در حوزه‌های مختلف و راه‌اندازی کمپین‌های مختلف ازجمله فعالیت‌های هنرمندان برای مقابله با ویروس کرونا بوده است.
*نقش هنرهای تجسمی برای گسترش روحیه امید بین مردم
سید مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در جدیدترین آثار خود به موضوع غلبه برکرونا پرداخته است. این کارتونیست مشهور و یار همیشگی «دیرین دیرین» چند اثر جدید خلق و در آن‌ها به شکست کرونا تأکید کرده است. با دیدن این کارتون‌ها متوجه می‌شوید که کرونا را به‌راحتی می‌توان مهار کرد. وی همچنین در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به نقش هنر برای گسترش روحیه امید بین مردم جامعه، گفت: « در این شرایط که ویروس کرونا در تمام دنیا گسترش‌یافته است مردم نیازمند روحیه هستند درحالی‌که در فضای مجازی معضل گسترش ویروس کرونا تبدیل به موضوعی سیاسی شده است که ناامنی و هراس را بین مردم جامعه گسترش می‌دهد.»
وی ادامه داد: « به نظر می‌رسد هنر به‌عنوان یک اتفاق بزرگ و ویژه‌ای برای خنثی کردن هجمه دشمنان صورت گرفته است در فضای مجازی و نشریات شاهد تصویرسازی‌‌های، طراحی پوستر و کاریکاتورهای از هنرمندان درزمینهٔ مقابله با ویروس کرونا هستیم که باید این تلاش‌ها ادامه پیدا کند و محدود به چند طراح و هنرمند نباشد. طرح‌ها و کاریکاتورها در خصوص مقابله با ویروس کرونا طراحی‌شده است البته در بخش کاریکاتور سعی شده است که با نگاه و مضمون طنز روحیه مردم را در این شرایط سخت افزایش داد.»
*راه‌اندازی کمپین هنرمندان «ما کرونا را شکست می‌دهیم»
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به راه‌اندازی کمپینی از سوی هنرمندان با عنوان «ما کرونا را شکست می‌دهیم» عنوان کرد: « مسابقه هنری نیز به همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌منظور قدردانی از کادر پزشکان و پرستارانی که در بیمارستان‌ها مشغول به خدمت هستند بانام «ما کرونا را شکست می‌دهیم» در بخش هنرهای تجسمی برگزار خواهد شد که مراکزی مانند حوزه هنری، بخش معاونت علمی فرهنگی ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این مسابقه همکاری خواهند داشت.»
وی خاطرنشان کرد: « این مسابقه به‌منظور هم‌افزایی بین هنرمندان و کادر پزشکی و پرستاری تشکیل‌شده است، هنرمندانی که آثاری را در این رابطه خلق می‌کنند به دنبال اسم‌ورسم نیستند بلکه به‌منظور قدردانی از جامعه پزشکی و پرستاری این آثار را خلق خواهند کرد با این هدف که ما کرونا را شکست خواهیم داد. این مسابقه به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود چرا که ویروس کرونا در همه جهان گسترش پیداکرده است. به‌زودی فراخوان این مسابقه اعلام خواهد شد و چندین شبکه مجازی ازجمله آی گپ و همراه اول نیز در برگزاری این مسابقات همکاری خواهند داشت.»
*تشکیل شورای مبارزه با کرونا در تئاتر
شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این روزها از تشکیل شورای مبارزه با کرونا در تئاتر خبر داد و اعلام کرد: «شورای مبارزه با کرونا در عرصه تئاتر شکل‌گرفته و یکی از برنامه‌های این شورا برنامه‌ریزی برای حمایت از گروه‌ها و سالن‌های نمایش است. مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اظهار امیدواری برای اینکه هر چه زودتر جامعه از شرایط بحرانی ویروس کرونا خارج شود، گفت: «امیدواریم شرایط به‌گونه‌ای شود که از فروردین سال ۹۹ اجراهای تئاتری از سر گرفته شوند و شرایط به روال عادی خود برگردد. برای پیش‌بینی، ارزیابی و حمایت از هنرمندان و سالن‌های تئاتری، شورایی را با عنوان «شورای مبارزه با کرونا در تئاتر» شکل داده‌ایم که متشکل از برخی مدیران بخش‌های مختلف اداره کل و همچنین چند تن از هنرمندان تئاتر است. این شورا با ارزیابی شرایط فعلی بهترین راهکارها را برای حمایت از هنرمندان تئاتر در نظر می‌گیرد.»
*موسیقی دارویی برای تلطیف ذهن در برابر کرونا
اما این روزها که مردم روزهای پر نگرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا را می‌گذرانند شنیدن موسیقی راه مؤثری برای تلطیف شرایط ذهنی است نقش انکار نشدنی موسیقی در تحت تأثیر قرار دادن احساسات ما بر کسی پوشیده نیست. امواج موسیقی به دلیل برخورداری از بار هیجانی و عاطفی، تأثیرات عمیقی بر روحیه و عواطف انسانی دارد. از موسیقی می‌توان به‌عنوان یک ابزار قدرتمند برای دور کردن استرس استفاده کرد که ضربان قلب را کاهش می‌دهد، فشارخون را پایین می‌آورد و ترشح هورمون‌های استرس‌زا را کم می‌کند.
هنرمندان موسیقی نیز این روزها برای مقابله با ویروس کرونا به پا خاسته‌اند، فریدون شهبازیان هنرمند حوزه موسیقی با انتشار پستی با عنوان «لطفا با ماسک بخندید نه با لمینت دندان» به آموزش کاربران برای مقابله با ویروس کرونا پرداخت است، سالاری عقیلی خواننده مطرح کشور نیز پس از لغو کنسرت خود در اسفندماه سلامتی مردم را در مقابل بیماری کرونا آرزو کرد. برخی از هنرمندان ازجمله بنیامین بهادری از برگزاری کنسرتش در فضای مجازی و به‌صورت آنلاین خبر داد و رضا صادقی خواننده مطرح کشور نیز با انتشار پستی اعلام کرد که «از این روزهای تلخ هم رد می‌شویم.»

نویسنده : معصومه شمسینی غیاث وند |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.