سرافرازی در سایه حرکت جهادی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23041
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶ |
تبیین پیام قدردانی مقام معظم رهبری از حضور نفتکش‌های ایرانی در ونزوئلا؛

سرافرازی در سایه حرکت جهادی

نزدیک به یک ماه است که نفتکش‌هایایرانی، سواحل نیلگون خیلج فارس را یک به یک ترک کرده و راهی دریای کارائیب در آن سوی اقیانوس اطلس شدند تا بنزین و سایر فرآورده های نفتی مورد نیاز مردم ونزوئلا را که با شدیدترین تحریم های آمریکا دست و پنجه نرم می کنند به پالایشگاه های این کشور برسانند.
سرافرازی در سایه حرکت جهادی

| گروه سیاسی|
نزدیک به یک ماه است که نفتکش‌هایایرانی، سواحل نیلگون خیلج فارس را یک به یک ترک کرده و راهی دریای کارائیب در آن سوی اقیانوس اطلس شدند تا بنزین و سایر فرآورده های نفتی مورد نیاز مردم ونزوئلا را که با شدیدترین تحریم های آمریکا دست و پنجه نرم می کنند به پالایشگاه های این کشور برسانند.
«فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» با انبوهی از سوخت حاصل از تولید فرآورده های نفتی و بنزین ایران را به سوی کاراکاس حمل کردند تا نشان دهند تحریم های ایالات متحده آمریکا ذره ای در توان و قدرت جمهوری اسلامی ایران اثر نداشته و سیاست های اقتصادی و بین المللی ایران در اقصی نقاط جهان قابل اجراست. 
زمانی که نفتکش های ایرانی در پالایشگاه ال پالیتو پهلو می گرفتند، خشم و کینه مقامات آمریکایی از اقتدار ایران اسلامی به خوبی نمایان بود. این در حالی است که آمریکا در تازه‌ترین اقدام خصمانه خود به کشورها، بنادر، شرکت‌های حمل و نقل و بیمه‌گذاران خارجی هشدار داد که در صورت ارائه خدمات به نفتکش‌های ایرانی حامل مواد نفتی به ونزوئلا با تحریم‌ رو به‌رو خواهند شد. اینکه نفتکش های ایرانی هزاران مایل دریایی را طی کردند و بدون کوچکترین تهدیدی در سواحل ونزوئلا آرام گرفتند نشان از توان بالای کشورمان در توسعه اقتدار ملی  و بین المللی داشت و به جهانیان نشان داد تحریم های یک جانبه و ناعادلانه آمریکا ذره ای در اراده ملت ایران در مراوده با ملل آزاده جهان اثر ندارد.
این اتفاق برای جمهوری اسلامی ایران آورده های بسیاری داشت که پرداختن به جزئیات آن فرصت بیشتری را می طلبد، اما آنچه می توان به طور خلاصه به آن اشاره شود اثرات راهبردی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و بازآفرینی نقش مهم کشورمان در عرصه مناسبات بین المللی در منظر دوست و دشمن بود. در فضایی که دولت متخاصم آمریکا از هر فرصتی برای توسعه تحریم های
 خود علیه کشورهای محور مقاومت دریغ نمی کند این حرکت تمامی هژمونی ابرقدرت پوشالی جهان غرب را زیر سوال برد و به تحکیم پایه های جبهه مقاومت از غرب تا شرق عالم کمک کرد. درعین حال کشورهای منطقه نیز از نفوذ سیاسی و اقتصادی ایران در آن سوی
 آب های آزاد پیام صلح و دوستی دریافت کردند و این اقدام انسان دوستانه ایران نشان داد که می توان در عین قدرت و صلابت از رأفت اسلامی و حمایت از ملل مستضعف، نه تنها حرف بلکه در عرصه عمل هم وارد شد و دشمنان آزادی و آزادگی را تحقیر نمود.
پس از تشکر ویژه نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا از دولت و ملت ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی سراسر عزتمندانه از این اقدام جهادی تشکر کردند و این حرکت را سرافرازی کشور تعبیر فرمودند.
برای تبیین ویژگی های پیام رهبری و نیز بازخوانی دوباره ارزش های این حرکت ارزشمند گفت و گویی با دوتن از کارشناسان حوزه دیپلماسی خارجی صورت گرفته که در ادامه می خوانید.
* ایران محور ثبات در منطقه است
محمدحسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک، به اقدام جسورانه ایران در ارسال بنزین به ونزوئلا اشاره کرد و به «رسالت» گفت: حرکت و به سلامت رسیدن نفتکش ها با پرچم ایران و رادار روشن که امکان رصد آنها را فراهم می کند، علی رغم تهدیدهای آمریکایی صلابت نیروهای کشورمان را به رخ همه جهان کشاند و این نتیجه بسیار مهمی برای کشور به همراه داشت.  
وی افزود: رسیدن سالم و بدون مشکل نفتکش های ایرانی در نتیجه آمادگی نیروهای مسلح کشورمان در صورت تعرض به نفتکش ها و در راستای ضربه زدن به منافع آمریکا بود. این آزمایشی بود که قبل از این درباره توقیف کشتی انگلیسی رخ داده بود و آمریکا از تبعات اقدام خود آگاه بود. در نتیجه منجر به انفعال دشمن شد و آمریکا علی رغم همه تهدیدها اجازه انجام هیچ حرکتی را به خود نداد، زیرا می دانست ایران در انجام اقدام متقابل جدی است. 
قدیری ابیانه با بیان اینکه عده ای در داخل کشور نگران حماقت آمریکا و دخالت های این کشور در قبال نفتکش های ایرانی بودند، اضافه کرد: با وجود این احتمال همه نیروهای مسلح در آمادگی کامل قرار داشتند، زیرا ایران به ونزوئلا که حیاط خلوت آمریکا محسوب
 می شود، وارد شد. 
این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به تحریم های
 آمریکا  علیه ونزوئلا گفت: تحریم های شدید باعث کاهش بنزین و فرآورده های نفتی در این کشور شده است به طوری که پالایشگاه های ونزوئلا امکان تولید بنزین نداشته باشند، اما ایران این توطئه را خنثی کرد. این در حالی است که ونزوئلا اعلام کرده صد هزار بشکه بنزین به کوبا صادر می کند. ایران علاوه بر بنزین، تجهیزات و مواد لازم برای راه اندازی پالایشگاه های ونزوئلا ارسال کرده است تا این مراکز بر خلاف میل آمریکا به فعالیت خود ادامه دهند.قدیری ابیانه با اشاره به تاثیر اقدام ایران بر کشورهای منطقه گفت: کشورهای منطقه امنیت خودشان را در اتکاء به حضور نظامی آمریکا و پشتیبانی این کشور از خودشان می دانند اما مقابله ایران با آمریکا با زدن پهپاد آمریکا و حمله به عین الاسد و اقدام جسورانه در ارسال نفتکش ها به ونزوئلا، ابهت این کشور در منطقه را از بین برده است. 
وی تاکید کرد: محور ثبات در منطقه ایران است، نه آمریکا و تحولات اخیر نشان داده وجود و دخالت این کشور در کشورهای دیگر ضرر و آسیب به دنبال خود می آورد. قدیری ابیانه در پایان تقدیر رهبر معظم انقلاب از این حرکت را ارزشمند و نشان از توان و قدرت بالای کشورمان در عرصه های بین المللی دانست و یادآور شد تلاش های تمامی خدمه و کارکنان این نفتکش ها نیز از نگاه ایشان دور نمانده و باید از تمامی پرسنلی که خطرات این اتفاق مهم را به جان خریدند قدردانی شود.
*انتقال جریان مقاومت از نفتکش های ایرانی به آمریکای لاتینابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل  بين‌الملل در گفت و گو با «رسالت»، با اشاره به حضور نفتکش های ایرانی در آب های کارائیب گفت: انتقال نفتکش های ایرانی به ونزوئلا در ظاهر عملیات اقتصادی برای فروش بنزین بود اما مهم تر از داد و ستد اقتصادی، دارای پیامدهای سیاسی و امنیتی در حوزه بین الملل است. آمریکا بارها قبل از عزیمت نفتکش ها، آنها را تهدید به توقف کرده بود، در حالی که اقدام قاطعانه ایران در حضور نفتکش ها بدون هیچ پاسخی از سوی آمریکا ماند. وی با اشاره به وجود تحریم های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و استفاده هر دو کشور از ظرفیت های اقتصادی یکدیگر افزود: آمریکا بارها بر انجام تحریم های سختگیرانه علیه ایران و ونزوئلا مانور داده بود، اما این اقدام نشان داد که امروز همه راه ها از واشنگتن نمی گذرد. این دو کشور مستقل و آزاد توانستند به دور از تاثیرگذاری دلار با یکدیگر تعامل اقتصادی داشته باشند. ظهره وند تصریح کرد: کشورها می توانند روابط اقتصادی شان را به دور از سلطه آمریکا و اهرم دلار انجام دهند. ایران، روسیه، چین و ونزوئلا چنین کاری را انجام داده اند و کشورهای دیگر هم می توانند به این لیست اضافه شوند. کوبا، نیکاراگوئه و بولیوی هم تحت تاثیر تحریم های آمریکا هستند که می توانند از این اقدام ایران الگو بگیرند. حضور این نفتکش ها توانست هیمنه پوشالی آمریکا را به چالش بکشد.این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه ایران انرژی مقاومت را به ونزوئلا انتقال داد، افزود: جریان مقاومت از طریق نفتکش های ایرانی به آمریکای لاتین منتقل شد. این اقدام ایران که مورد تفقد مقام معظم رهبری هم قرار گرفت برای همیشه به یادگار می ماند و تاثیرات آن در آینده نه چندان دور در سطح بین المللی خود را نشان می دهد. ظهره وند با بیان اینکه اقدام جسورانه ایران تجلی شعار مقاومت بود، ادامه داد: ایران به عنوان کشور پیشرو در روابط بین الملل با اتکاء به ظرفیت های خود، منافع کشور را محقق کرده است. این حرکت ایران برای کشورهایی مانند عراق و سوریه دارای وجهه الهام بخش است و جریان مقاومت را پویاتر می کند. وی اظهار کرد: ایران جزو معدود کشورهایی است که تاکنون در برابر اغواگری و ارعاب آمریکا کوتاه نیامده است. این تفکر انقلابی است که توانسته خود را تکثیر کند و شرایط کشور را بر اساس منافع آحاد مردم  تطبیق دهد.

نویسنده : گروه سیاسي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.