پيش بيني زودهنگام انتخابات رياست جمهوري‌آمريکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 2600
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۹:۱۱ |
تحلیل رسالت از گزارشCNN

پيش بيني زودهنگام انتخابات رياست جمهوري‌آمريکا

طي روزهاي اخير، نظرسنجي هاي متعددي در ايالات متحده آمريکا و بر سر ميزان آراي نامزدهاي بالقوه و بالفعل انتخاباتي آمريکا در سال 2020 منتشر مي شود.
پيش بيني زودهنگام انتخابات رياست جمهوري‌آمريکا

طي روزهاي اخير، نظرسنجي هاي متعددي در ايالات متحده آمريکا و بر سر ميزان آراي نامزدهاي بالقوه و بالفعل انتخاباتي آمريکا در سال ۲۰۲۰ منتشر مي شود. در برخي از نظرسنجي ها، دونالد ترامپ وضعيت خوبي ( خصوصا در حوزه اقتصادي) داشته و در برخي ديگر، نامزدهاي حزب دموکرات مي توانند به راحتي ترامپ را شکست داده و راهي کاخ سفيد شوند. از زماني که جو بايدن معاون باراک اوباما به عرصه انتخاباتي آمريکا ورود پيدا کرده است، بسياري از نظرسنجي ها حول محور وي و ترامپ صورت مي گيرد. به عبارت بهتر، جامعه آماري و تحقيقاتي ايالات متحده فعلا اين موضوع را پذيرفته است که رقابت نهايي در آمريکا بين بايدن و ترامپ خواهد بود. آنچه مسلم است اينکه ترامپ سعي دارد با استناد به آمارهاي اقتصادي و کاهش بيکاري در برخي ايالات آمريکا، پيروزي خود در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۱۶ را در سال ۲۰۲۰ نيز تکرار کند. در مقابل، سندرز سعي دارد با استناد به سياست خارجي بر هم ريخته آمريکا در دوران ترامپ و با استناد به رويکرد خاصي که در حوزه سياست خارجي ايالات متحده دارد، آراي عمومي را به سوي خود جلب کند.
اخيرا CNN سعي کرده است فضاي انتخاباتي آمريکا را در فاصله يکسال و نيم باقيمانده تا انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰ تحليل کند. اين شبکه مي نويسد:
” هنوز زود است که پيش بيني مشخصي از انتخابات رياست جمهوري آمريکا داشته باشيم! هنوز مشخص نيست که چه کسي از حزب دموکرات نامزد نهايي خواهد شد و در مقابل ترامپ قرار مي گيرد. همچنين ميزان اقبال عمومي نسبت به ترامپ نيز مشخص نيست. ”
CNN در ادامه اشاره کرده است :
“با اين حال مي توان با استناد به داده هاي موجود، تا حدودي اين فضاي انتخاباتي را مورد تجزيه و تحليل قرار داد. بايد ديد که آيا فضاي انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰ مانند سال ۲۰۱۶ خواهد بود؟ يعني مانند زماني که ترامپ توانسته بود بخش مهمي از آرا را به سود خود جلب کند؟ يا اينکه فضاي انتخابات رياست جمهوري سال آينده مانند فضاي حاکم بر رقابت‌هاي انتخابات مياندوره اي کنگره در سال ۲۰۱۸ خواهد بود؟ نتايج و داده هاي موجود نشان مي دهد که فعلا اين فضا به مانند سال ۲۰۱۸ است. به اين معنا که اگر بايدن را نامزد نهايي انتخابات رياست جمهوري آمريکا( از سوي دموکرات‌ها) به حساب بياوريم، ترامپ با فاجعه بالقوه رو به رو خواهد بود!”
واقعيت امر اين است که امکان تغيير فضاي انتخاباتي آمريکا تحت تاثير حوادث، سخنراني ها، مناظره هاي انتخاباتي و …. بسيار زياد است. در جريان رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۱۶، اکثر نظرسنجي ها حکايت از برتري هيلاري کلينتون در آراي الکترال و ايالتي داشتند اما در نهايت کلينتون در ايالاتي مهم و تاثير گذار رقابت را به ترامپ باخت و از راهيابي به کاخ سفيد بازماند. در سال آينده، چنين اتفاقي مي تواند به ضرر رئيس جمهور آمريکا ( دونالد ترامپ) رخ دهد، هر چند که امکان دارد بايدن رقيب دموکرات احتمالي وي نيز سرنوشتي مشابه هيلاري کلينتون پيدا کرده و علي رغم کسب اکثريت آراي عمومي، در سطح الکترال از ترامپ شکست بخورد. در چنين وضعيتي اساسا نمي توان نسبت به نظرسنجي هاي صورت گرفته در ايالات متحده ( خصوصا نظرسنجي هاي عمومي و سراسري)کمترين اطميناني حاصل کرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.