پاسخ محکم پکن به واشنگتن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 7301
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۹:۰۰ |
تحليل «رسالت» از گزارش رويترز

پاسخ محکم پکن به واشنگتن

اقدام اخير مقامات چيني عليه محصولات کشاورزي آمريکا، فاز تازه اي از منازعه اقتصادي ميان واشنگتن و پکن را رقم زده است.
پاسخ محکم پکن به واشنگتن

اقدام اخير مقامات چيني عليه محصولات کشاورزي آمريکا، فاز تازه اي از منازعه اقتصادي ميان واشنگتن و پکن را رقم زده است. اين منازعه از ابتداي سال ۲۰۱۷ ميلادي و با حضور ترامپ در رأس معادلات سياسي و اجرايي ايالات متحده وارد فاز تازه اي شده است. اين روند طي ماه‌ها و سال‌هاي آينده نيز ادامه خواهد داشت و مناسبات واشنگتن و پکن را بيش از پيش تحت الشعاع قرار خواهد داد. وزارت بازرگاني چين در اين خصوص اعلام کرده است که شرکت‌هاي چيني خريد محصولات کشاورزي از آمريکا را متوقف کردند.خبرگزاري رويترز در گزارشي با اشاره به اين تصميم چين نوشت که اين اقدام ضربه محکم ديگري به کشاورزان آمريکايي وارد کرد که پيش‌تر نيز شاهد آن بودند که صادرات آنها به دليل بيش از يک سال جنگ تجاري با کاهش مواجه شده است.
چين همچنين اجازه داد تا يوان (واحد پول چين) ۷ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست بدهد که اين اقدام براي نخستين بار طي يک دهه گذشته بود.پيش از آنکه جنگ تجاري آغاز شود،‌ چين در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۹/۵ ميليارد دلار محصولات کشاورزي از آمريکا خريداري کرده بود که اين محصولات اغلب سويا، ذرت،‌ لبنيات و گوشت بوده است. جنگ تجاري ميان واشنگتن و پکن اين ميزان را در سال ۲۰۱۸ به ۹/۱ ميليارد دلار کاهش داده است.وزارت بازرگاني چين طي بيانيه‌اي ابراز اميدواري کرد که آمريکا به تعهداتش پايبند بوده و شرايط ضروري براي همکاري دوجانبه را فراهم کند.«دونالد ترامپ»‌ رئيس جمهور آمريکا در پيام توئيتري نوشت که پکن به تعهد خود براي خريد حجم انبوهي از محصولات کشاورزي آمريکا پايبند نبوده و اعلام کرد که تعرفه‌هاي جديدي بر ۳۰۰ ميليارد دلار از کالاهاي چين اعمال خواهد شد.
منازعات اقتصادي ايالات متحده آمريکا و چين در حالي تشديد مي شود که بسياري از تحليلگران معتقدند در دراز مدت، دولت ترامپ بازنده اين منازعه خواهد بود. روابط ايالات متحده آمريکا و چين در دوران رياست جمهوري ترامپ همچنان رو به افول است. البته در دوران رياست جمهوري باراک اوباما نيز اختلافاتي ميان پکن و واشنگتن بر سر مسائل امنيتي و سايبري به وجود آمده بود، اما وقوع اختلافات تجاري و اقتصادي در مناسبات دوجانبه اين دو را بايد« فراتر از يک اختلاف ساده» مورد تحليل و ارزيابي قرار داد.
به نظر مي رسد ترامپ در حال نزديک تر شدن به نقطه شکست در منازعه تجاري با چين است. فراتر از آن چيزي که نيويورک تايمز به آن اشاره کرده است، چيني ها حدود يک تريليون دلار از بدهي هاي خارجي آمريکا را در تملک خود دارند. همچنين چين بزرگ ترين خريدار مزايده هاي وزارت خزانه داري ايالات متحده آمريکا در طول سال هاي اخير بوده است و بي دليل نيست که افرادي مانند هيلاري کلينتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۱۶ آمريکا نسبت به تقابل تجاري با چين هشدار داده اند. بسياري از اقتصاددانان آمريکايي از چين به عنوان «بانکدار آمريکا» ياد مي کنند. در چنين شرايطي، تقابل تمام عيار اقتصادي دولت جديد آمريکا با پکن مي تواند در قالب يک خودزني تجاري و اقتصادي مورد تفسير قرار گيرد.هزينه اين خودزني براي ايالات متحده آمريکا و دولت ترامپ بسيار بالا خواهد بود. حتي اگر ترامپ در انتخابات رياست جمهوري سال آينده به پيروزي برسد، عواقب و تبعات اين جنگ تجاري و شکست اقتصادي در برابر چين به پاشنه آشيل وي تبديل خواهد شد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.