پاسخ ایران به اقدام تروریستی اسرائیل منطبق با حقوق بین‌الملل است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 103838
  پرینتخانه » اخبار, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۱۲ |
غریب آبادی:

پاسخ ایران به اقدام تروریستی اسرائیل منطبق با حقوق بین‌الملل است

دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت:هرگونه پاسخ جمهوری اسلامی ایران به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی، کاملا منطبق با حقوق بین‌الملل و حق ما است.
پاسخ ایران به اقدام تروریستی اسرائیل منطبق با حقوق بین‌الملل است

کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره اینکه چرا هشتمین رویداد جایزه حقوق بشر اسلامی با موضوع فلسطین برگزار شد، اظهار کرد: جایزه حقوق بشر اسلامی حدود ۱۰ سال پیش توسط ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران بنیانگذاری شد و فلسفه اعطای این جایزه و ملزومات آن نیز شامل دو، سه اصل است.

جایزه حقوق بشر اسلامی یک جایزه واقعی است

وی ادامه داد: یک اصل اساسی این است که این جایزه به قربانیان مسلمان نقض حقوق بشر اهدا می‌شود؛ کشورهای غربی و آمریکا، گاهی اوقات تلاش می‌کنند برندسازی‌های مصنوعی و غیرواقعی از حقوق بشر داشته باشند و افرادی را برجسته می‌کنند و جوایز حقوق بشری به آن‌ها اعطا می‌کنند که واقعاً تلاش ویژه‌ای در جهت احقاق حقوق مردم در کشورهای مختلف انجام نمی‌دهند، بلکه افرادی را که بیشتر در راستای اهداف خود هستند را برجسته می‌کنند.

غریب‌آبادی تاکید کرد: جایزه حقوق بشر اسلامی یک جایزه واقعی است و به مسلمانانی که قربانیان نقض حقوق بشر هستند یا افرادی که از قربانیان نقض حقوق بشر، دفاع و حمایت می‌کنند اعطا می‌شود؛ ضمن آنکه حامیان قربانیان نقض حقوق بشر می‌توانند مسلمان یا غیرمسلمان باشند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه در طول ده سال گذشته توانستیم هشتمین دوره جایزه حقوق بشر اسلامی را امسال برگزار کنیم، اظهار کرد: هدف اساسی از برگزاری این رویداد این است که در دنیایی که حقوق مسلمانان به‌طور گسترده نقض می‌شود و شاهد اسلام‌هراسی و برندسازی‌های تصنعی و غیرواقعی در حوزه حقوق بشر هستیم، بتوانیم ندای مظلومیت مسلمانانی را که حقوق آن‌ها در کشورهای مختلف نقض می‌شود، به گوش جهانیان برسانیم.

سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشری در موضوع غزه بسیار ناکارآمد بودند

وی درباره چرایی انتخاب موضوع فلسطین در رویداد حقوق بشر اسلامی امسال نیز اذعان کرد: نزدیک به ده ماه است که در نوار غزه و اخیراً در رفح شاهد جنایت‌های گسترده رژیم صهیونیستی اسرائیل هستیم؛ تا الان نزدیک به ۴۰ هزار نفر انسان بی‌گناه به شهادت رسیدند، نزدیک به ۹۰ هزار نفر مجروح و نزدیک به ۴۰۰ هزار ساختمان، زیربنا و زیرساخت در نوار غزه و رفح منهدم شدند و ما شاهد جنایت‌های جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در این دو منطقه بودیم.

غریب‌آبادی ادامه داد: نزدیک به دو سوم از کسانی که جان خود را از دست دادند و مجروح شدند زنان و کودکان هستند و هیچ توقفی هم برای ماشین کشتار رژیم صهیونیستی پیش‌بینی نشده است و این رژیم همچنان به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد و از سوی دیگر کشورهایی هم که مدعی حقوق بشر هستند، هیچ فشاری را بر اسرائیل نیاورند و ای کاش که حداقل بی‌طرف می‌ماندند، اما این‌ها نه تنها بی‌طرف نماندند بلکه حمایت‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، لجستیکی و پشتیبانی، اطلاعاتی و امنیتی از رژیم صهیونیستی داشتند و این در حالیست که متأسفانه سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشری هم در این موضوع بسیار ناکارآمد بودند.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه تصریح کرد: در حالی که در برخی کشورها با روی دادن یک اتفاق کوچک، قطعنامه‌های حقوق بشری صادر و نشست‌های اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار می‌شود، اما ما در طول ده ماه گذشته شاهد حتی یک نشست اضطراری شورای حقوق بشر در مجموعه سازمان ملل نبودیم؛ بر این اساس ما سه ماه قبل تصمیم گرفتیم که موضوع جایزه امسال را به فلسطین اختصاص دهیم؛ ۴۲ کاندیدا از ۱۷ کشور از طرق مختلف به ما معرفی شدند؛ ما در جلسات مختلف کمیته انتخاب، سوابق و خدمات این افراد را بررسی کردیم و نهایتاً ۶ نفر را به‌صورت نهایی انتخابات کردیم.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حجم جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه و رفح به قدری گسترده بود که افکار بین‌المللی را تحریک و ترغیب کرد تا به میدان بیایند و هم اکنون مخالفت با جنایت‌های رژیم صهیونیستی و ندای درخواست‌های مکرر از سردمداران کشورهای غربی و آمریکا توسط مردم در این کشورها کاملاً گسترده شده است.

وی ادامه داد: اخیراً در آمریکا شاهد جنبش‌های دانشجویی و گسترش آن به دیگر کشورهای اروپایی بودیم؛ هم اکنون فلسطین، آرمان قدس شریف و مسئله مردم فلسطین از یک موضوع اسلامی به یک موضوع و دغدغه جهانی چه مسلمان و چه غیرمسلمان تبدیل شده و از اهمیت برخوردار است؛ درست است که جنایت‌های گسترده رژیم صهیونیستی موجب شد تا افراد بی‌گناه زیادی جان خود را از دست بدهند، اما از سوی دیگر رژیم صهیونیستی تا به امروز هیچ‌گاه به این اندازه منزوی و منفور نزد افکار عمومی نبوده است.

قرار بود شهید هنیه در مراسم جایزه حقوق بشر اسلامی سال جاری به‌عنوان منتخب اصلی حضور داشته باشد

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه قرار بود شهید اسماعیل هنیه هم در این مراسم به‌عنوان منتخب اصلی حضور داشته باشد، اظهار کرد: سه ماه قبل برگزیدگان این رویداد نهایی و حدود ۴۰ روز قبل نیز اسامی برندگان در کمیته انتخاب مصوب شده بود که متأسفانه با جنایت‌های عظیم رژیم صهیونیستی این توفیق از ما سلب شد.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از مردم فلسطین صرفاً سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، مالی و تجاری نیست، گفت: ما در فلسطین با مردمی مواجه هستیم که تحت اشغال و تجاوز هستند و روزانه رژیم صهیونیستی انواع و اقسام جنایت‌ها را علیه آن‌ها مرتکب می‌شود و تمام حقوق بشر آن‌ها پایمال شده است، آیا تنها با حمایت سیاسی و دیپلماتیک می‌شود از آن‌ها دفاع کرد؟ خیر؛ باید حمایت‌های سیاسی و دیپلماتیک، اقتصادی و تجاری و همچنین نظامی صورت بگیرد.

غریب‌آبادی ادامه داد: جنبش جهاد اسلامی و جنبش مقاومت اسلامی حماس بیشترین نقش را در مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی ایفا کردند؛ بنابراین برای ما مهم بود که به آن‌ها هم توجه داشته باشیم.

اقدام رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه کاملاً فرا قضائی، غیرقانونی و خودسرانه بود

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه درباره ابعاد حقوقی ترور شهید هنیه و اقدام‌های دیپلماتیک صورت گرفته در این زمینه نیز بیان کرد: در بررسی اقدام جنایت‌کارانه و تروریستی رژیم صهیونیستی از منظر حقوق بین‌الملل باید به چند اصل توجه داشت؛ البته هرچند معتقدم که در رابطه با رژیم صهیونیستی صحبت از اصول حقوق بین الملل واقعاً معنا و مفهومی ندارد؛ این رژیم اصلاً متوجه نمی‌شود که حقوق بین‌الملل و حقوق بشر چیست و باید به همان زبانی که این رژیم با مردم بی‌گناه فلسطین از آن استفاده می‌کند با او صحبت کرد.

غریب‌آبادی در ادامه تصریح کرد: اقدام تروریستی نقض اصل حق حیات است؛ حق حیات بالاترین حق بشری است و نمی‌توان خودسرانه حیات فردی را سلب کرد؛ اقدامی که رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن جناب آقای اسماعیل هنیه انجام داد، یک اقدام کاملاً فرا قضائی، غیرقانونی و خودسرانه است؛ در قضیه ترور شهید سلیمانی هم وقتی که گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارش خود را ارائه کرد در آن تصریح شده بود که اقدام رژیم آمریکا یک اقدام فرا قضائی و یک اقدام کاملاً خودسرانه بود و الان هم ما دقیقاً با همان وضعیت مواجه هستیم.

وی همچنین اظهار کرد: نکته دیگر از لحاظ حقوق بین‌الملل، اقدام رژیم صهیونیستی در نقض اصل عدم توسل به زور است؛ ترور یک فرد در قلمرو کشور دیگر توسل به ابزار زور و مغایر با منشور سازمان ملل است؛ نکته سوم نقض اصل احترام به حاکمیت دولت‌ها است؛ جمهوری اسلامی ایران یک کشور دارای حاکمیت و یک کشور مستقل است و رژیم صهیونیستی با انجام این عملیات تروریستی، حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را از لحاظ حقوق بین‌الملل نقض کرده است.

نکته دیگری که غریب‌آبادی در این باره مطرح کرد، مصونیت رهبران کشورها از منظر حقوق بین الملل است؛ شهید اسماعیل هنیه یکی از رهبران فلسطینی و مدت‌ها به‌عنوان نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین بود و مدت‌ها حزب ایشان اکثریت را در مجلس فلسطین بر عهده داشت؛ فلسطین هم اکنون عضو سازمان ملل است، هرچند عضویت کامل ندارد، اما از بسیاری از مزایای عضویت در سازمان ملل برخوردار است.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه یادآوری کرد: بر اساس منشور ملل متحد دولت‌هایی که قلمرو آن‌ها مورد تجاوز مسلحانه قرار می‌گیرد، حق دفاع مشروع دارند؛ اقدام‌های تروریستی یک اقدام سیستماتیک و ادامه‌دار است؛ یک زمان است که چنین رژیمی تنها دست به یک ترور در قلمرو یک کشور دیگر می‌زند و دیگر کاری ندارد؛ گاهی اوقات ما می‌توانیم یک ترور را به‌عنوان حمله مسلحانه به یک کشور تلقی کنیم یا نه، اما اقدام‌های رژیم صهیونیستی فراتر از این است، یعنی اقدام‌های سیستماتیک و ادامه‌دار در ترور است.

هرگونه پاسخ ایران به اقدام تروریستی اسرائیل کاملاً منطبق با حقوق بین‌الملل و حق ما است

غریب‌آبادی تاکید کرد: بر اساس رفتار رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن افراد و خرابکاری در تأسیسات مختلف ما، مفاد ماده ۵۱ منشور ملل متحد از آن استنباط می‌شود و در اینجا است که جمهوری اسلامی ایران از لحاظ حقوق بین‌الملل و برابر منشور ملل متحد کاملاً حق دارد که پاسخ مناسب را ارائه کند، اینکه این پاسخ چه باشد بسته به نظر حاکمیت و مسؤولان ذیربط دارد، اما هرگونه پاسخ جمهوری اسلامی ایران به این اقدام جنایت‌کارانه تروریستی کاملاً منطبق با حقوق بین‌الملل، در چارچوب منشور ملل متحد و حق ما است.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: رژیم صهیونیستی به هیچ‌کدام از اهداف راهبردی خود در نوار غزه و رفح دست پیدا نکرده است، لذا اقدام رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه در قلمرو جمهوری اسلامی ایران در کنار کشتار زنان و کودکان بی‌گناه، نشان قدرت‌نمایی رژیم صهیونیستی اسرائیل نیست، بلکه نشان از ضعف و زبونی این رژیم دارد و ما امیدوار هستیم که شاهد آزادی فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی باشیم.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.