وقتی که تهديدها؛ فرصت می‌شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 13858
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷ |
شرحی برحديث ولايت

وقتی که تهديدها؛ فرصت می‌شود

پس منطق اصلي بسيج اين است: رفع تهديدها و تبديل تهديدها به فرصت. تهديدهاي زيادي داريم، هر کدام از اين تهديدها بايستي با ابتکار بسيجي تبديل بشود به يک فرصت؛ هر چه تهديدها بيشتر، فرصت ها بيشتر؛ بنابراين تهديد براي ما ديگر تهديد نيست، [بلکه] تهديد به برکت بسيج، براي ما ايجاد فرصت ميکند
وقتی که تهديدها؛ فرصت می‌شود

|حميدرضا ترقي|
پس منطق اصلي بسيج اين است: رفع تهديدها و تبديل تهديدها به فرصت. تهديدهاي زيادي داريم، هر کدام از اين تهديدها بايستي با ابتکار بسيجي تبديل بشود به يک فرصت؛ هر چه تهديدها بيشتر، فرصت ها بيشتر؛ بنابراين تهديد براي ما ديگر تهديد نيست، [بلکه] تهديد به برکت بسيج، براي ما ايجاد فرصت ميکند.مقام معظم رهبري . ۶/۹/۹۸
سال فرصت هادر طليعه نخستين روز سال ۹۸ رهبر معظم انقلاب اسلامي طي سخنان بسيار مبسوطي در حرم رضوي سال ۹۸ را سال فرصت‌ها دانستند و فرمودند: «انسان مي‌بيند که بعضي از گويندگان يا نويسندگان يا صاحب نظران يا اظهارنظرکنندگان درباره سال ۹۸ اظهار نظر کرده‌اند که اين سال، سال تهديدهاست. بنده مطلقا اين را قبول ندارم. من معتقدم سال ۹۸ به توفيق الهي سال فرصت‌هاست، سال امکانات و سال گشايش است.»
منظور از اين سخن اين نيست که نظام اسلامي در سال ۹۸ با هيچ تهديدي مواجه نخواهد بود بلکه مراد آن است که بايد با درايت و هوشياري و بصيرت، از دل تهديدات، فرصت‌سازي حاصل شود که در اين حالت هم تهديد خنثي شده و هم آن تهديد، فرصتي را براي پيش‌روندگي و پيش‌برندگي نظام اسلامي در عبور از موانع و چالش‌ها و دستيابي به آرمان‌ها ايجاد کرده است.
فرصت تحريم نفتي
رهبر معظم انقلاب در همين رابطه در حرم رضوي فرمودند: «تحريم مي‌تواند فرصت باشد، چرا؟ زيرا تجربه نشان داده است کشور‌هايي که از منابع طبيعي- مثل نفت- برخوردار هستند، هر وقت درآمدهايشان از ناحيه اين منابع کاهش پيدا مي‌کند، اين‌ها به فکر اجراي اصلاحات اقتصادي مي‌افتند، انگيزه پيدا مي‌کنند، انگيزه اصلاحات پيدا مي‌کنند، انگيزه پيدا مي‌کنند که خودشان را از وابستگي نجات بدهند. پس فشارِ کاهش درآمد منابع طبيعي، اين حُسن بزرگ را نه فقط براي ما، [بلکه]براي همه کشور‌هاي مشابه ما دارد که آنها را از وابستگي به اين منبع طبيعي، از اين تک محصولي بودن، از اين اقتصاد نفتي – که يکي از بزرگ‌ترين مشکلات اقتصاد ما اين است که نفتي است، وابسته به نفت است- نجات خواهد داد. الان در کشور، مطالعات وسيعي شروع شده است براي اينکه ما چگونه بتوانيم کشور را با درآمد‌هاي غيرنفتي اداره کنيم. پس نياز براي ما حرکت ايجاد مي‌کند، انگيزه ايجاد مي‌کند. وقتي که دستمان از درآمد نفتي به طور کامل- يعني درآمد کاملِ نفتي- کوتاه شد، طبعا راه‌هاي جايگزين را مي‌گرديم پيدا مي‌کنيم، اين کاري است که شروع شده و به توفيق الهي به نتيجه خواهد رسيد، ملت ايران بعد‌ها ثمره آن را خواهد چشيد، نتيجه‌اش را خواهد ديد.»
درهمين راستا دولت در ارائه بودجه سا ل ۹۹ درآمد ناشي از نفت را از بودجه جاري حذف و فقط به امور عمراني اختصاص داد و اين يعني تبديل تهديد به فرصت.
فرصت زلزله
در راستاي تبديل تهديد به فرصت توانستيم در مجموع ۱۶۰۰ روستايي که درکرمانشاه خسارت ديده بودند ۶۰۷۸ خانه اضافه نسبت به قبل از زلزله ساخته شود و در شهرها هم ميانگين طبقات ساختماني از ۳/۱ طبقه در ارتفاع به ۴/۳ طبقه رسيد.
۲۲ هزار مورد نيز مربوط به واحدهاي صنعتي، صنفي، اقتصادي، کشاورزي و مذهبي از جمله مساجد در دست اقدام هستند و بازسازي ها با سرعت مضاعف در حال انجام است.
با مشارکت و روحيه بالاي مردم و بسج و سپاه و نهادهاي انقلابي طي اين مدت کوتاه ۱۳۰ هزار واحد مسکوني، تجاري، صنعتي، کشاورزي و زيرساختي با اين پس لرزه ها ساخته شد.
فرصت سيل
آيا سيلاب به مانند حوادث طبيعي ديگر همچون زلزله، طوفان و سونامي و… يك تهديد است؟
بررسي‌هاي علمي و تجربيات مديريت سيلاب نشان مي‌دهد كه جنس سيل كاملا متفاوت از ساير حوادث طبيعي است و اگر مديريت علمي و صحيح انجام شود، نه تنها يك تهديد، كه يك فرصت طلايي براي سيراب كردن سفره‌هاي زيرزميني، مديريت مخازن سدها براي آب شرب و كشاورزي و… است. اما سؤال اساسي اينجاست كه چرا در كشور ما همواره سيل به عنوان يك تهديد مطرح مي‌گردد؟
سيلي که ابتداي سال در بيش از ۲۰ استان موجب خرابي و آسيب به خانه ها و دام و کشاورزي شد فرصتي شد براي :
۱-بودجه سد سازي دوباره احيا شود.
۲-مسيل هايي که به علت خشکسالي بسته شده بود دوباره باز و به حريم تبديل شود.
۳-مثتحدثات اطراف رودخانه ها تخريب و فاصله حريم آنها رعايت شود.
۴-آبخيز داري براي جذب و جمع آوري آبهاي سطحي جدي گرفته شود.
۵-فاضلاب هاي شهري و آبروهاي شهر ها آسيب شناسي شود.
۶-شهرهاي کنار دريا که ارتفاع آنها از سطح دريا کم است به فکر بازسازي زيرساخت ها ي
خود بيافتند.
۷-جانمائي کشاورزي در مناطق سيل خيز تغيير و اصلاح شود.
۸-حضور انسان دوستانه اقشار مختلف سپاه و بسيج و روحانيت و مسئولين در کنار خسارت ديدگان.
فرصت تحريم پتروشيمي
درحالي که تحريم ها به اوج خود رسيده که شرکت پتروشيمي شازند بزرگ ترين تعميرات اساسي طول عمر خود را بدون اتکا به توان خارجي و با صرفه جويي ۷۰ درصدي ارزي با موفقيت به پايان رساند.
همچنان که مقام معظم رهبري تأکيد بر تبديل تهديدها به فرصت‌ها دارند. يکي از اين فرصت ها دربازسازی پتروشيمي شازند رخ داده است. به گفته مسئولين اين پتروشيمي، تا پيش از اين هيچ گاه نيروهاي متخصص داخلي حق دخالت در فرآيندبازسازی تجهيزات اصلي پتروشيمي شازند را نداشته و شرکت هاي خارجي تأمين کننده قطعات از جمله زيمنس دانش فني بازسازی را در اختيار ما قرار نمي دادند. اما در اين بازسازی ما بدون کوچک ترين اتکا به متخصصان خارجي اين پروژه را بدون ثبت هيچ حادثه اي به انجام رسانديم. از اين رو با اقتدار مي گوييم که تعميرات اساسي پتروشيمي شازند در نوع خود کم‌نظير بوده و ما از همين جا اعلام آمادگي مي کنيم که هر شرکت ديگري نياز به تعميرات داشته باشد اين توانمندي وجود دارد که تجربيات و خدمات خود را در اختيارشان قرار دهيم.
فرصت تحريم تسليحاتي
در مراسمي به مناسبت گراميداشت ايام دفاع مقدس، برگزار شد ؛ ۵ دستاورد جديد نيروي زميني ارتش شامل خودروي زره پوش با نام روئين‌تن، ربات رزمي هوشمند، پهپاد سبک و دست پرتاب، اخلال گر هواپيماهاي بدون سرنشين و طرح تبديل راکت هاي
نازعات به موشک با قابليت نقطه زني با نام «لبيک-۱» رونمايي شد. همچنين سامانه اخلال گر گنبدي و جهتي «شاهد» جديدترين دستاورد کشورمان براي مقابله با ريزپرنده‌ها است که با دستيابي به اين سامانه، ايران جزو معدود سازندگان سامانه‌هاي پدافند گنبدي در دنيا خواهد بود.
کشوري بوديم که در زمان جنگ نمي توانستيم سيم خاردار توليد کنيم؛ اسلحه بسازيم؛ تانک بسازيم و يا حتي پيچ تانک را باز کنيم. روزها و سال ها تلاش شد تا اينکه قدم قدم به توليد تجهيزات نظامي رسيديم و امروز اينجا هستيم که آوازه پيشرفت هاي نظامي ايران در دنيا بر سر زبان ها افتاده است. حالا در کنار اين تجهيزات بزرگ بايد نام صدها تجهيزات ديگر را گنجاند که همگي در سايه تلاش و همت براي تأمين امنيت اين مرز و بوم به دست آمده است.
فرصت تهديد به تحريم بنزين
با سرمايه گذاري صورت گرفته در بخش ميعانات گازي و همچنين راه اندازي پالايشگاه ستاره خليج فارس و سرمايه گذاري ۲۰ ميليارد دلاري براي به روز کردن پالايشگاه‌هاي آبادان، اراک، اصفهان و تهران موجب شد تا پس از سال‌ها در توليد بنزين به خودکفايي برسيم.
در حال حاضر با صدور کارت سوخت و افزايش قيمت بنزين و کاهش مصرف ۲۰ ميليون ليتر درروز ؛ روزانه ۲۵ ميليون ليتر توليد مازاد بنزين داريم که در فصل زمستان با کاهش سفر‌ها اين مازاد توليد مي‌تواند به حدود ۳۰ ميليون ليتر برسد و بالطبع صادرات آن نيز افزايش خواهد يافت و از نظر ارزي نيز به نفع کشور خواهد بود.
فرصت اعتراضات مردمي درعراق و لبنان
پروژه اعتراضات مردمي درعراق و لبنان و تبديل آن به اغتشاش و خرابکاري و بي ثباتي و ناامني به منظور سقوط دولت هاي طرفدار مقاومت تهديد جدي براي مقاومت و سرگرم کردن آن به داخل کشور ها و کاهش تحرک و هوشياري جبهه مقاومت در برابر اسرائيل بود اين تهديد که هدف ايجاد شکاف بين ملت هاي عراق و لبنان با ايران را نيز دنبال مي کرد در بخش فرهنگي با دعوت ميزبانان اربعين از عراق به ايران و ديدارشان با مقام معظم رهبري کاهش و از همراهي ملت عراق با اغتشاش گران کاست و اغتشاش را منحصر در عوامل منافقين و بعثي ها و جريان هاي انحرافي وشيعه انگليسي کرد و اعتراض را به جريان رهبران مذهبي و مرجعيت محدود کرد .

اما اين تهديد فرصتي را براي نظام جمهوري اسلامي پديد آورد تا پروژه دوساله استکبار و ضد انقلاب را با تجربه عراق و لبنان طي سه روز جمع و مهار ساخته و توطئه عظيم دشمن را براي براندازي و سقوط دولت خنثي کند و با هدايت و مشاوره نگذارد خلأ قدرت در عراق و لبنان موجب تضعيف جبهه مقاومت و بازگشت دوباره داعش گردد.
فرصت اغتشاشات ۲۵ آبان
اعتراضات اخيردر ايران که ناشي از سرباز کردن دمل چرکين ؛ گراني و بيکاري جوانان و نابرابري و تبعيض و فقر در نقاط محروم و حاشيه شهرها ومناطق مهاجر نشين وکاهش سرمايه اجتماعي دولت در اثر عدم تحقق وعده ها و… بود ، به بهانه افزايش، بي مقدمه چيني و زمينه سازي بنزين توسط دولت شروع و باتوجه به وجود عوامل نفوذي دشمن در بدنه دولت موجب ورود زود هنگام ضد انقلاب به عرصه تقابل با نظام همچون عراق و لبنان با سوار شدن بر موج اعتراضات و تبديل آن به خرابکاري و ناامني شد اين تهديد که توطئه عظيمي پشت سر آن بود فرصت هاي زير را با تدبير رهبر معظم انقلاب اسلامي پديد آورد:
۱-فتنه سال ۹۸ دشمن افشا وقبل از موعد توسط مردم خنثي شد.
۲-عوامل آموزش ديده و اعزامي دشمن از بيرون کشور براي خرابکاري شناسائي و دستگير شدند.
۳-نقش مسئول آمد نيوز ( زم) در برنامه ريزي قبلي اين فتنه مشخص شد.
۴-نقش سفارتخانه هاي خارجي به‌ويژه انگليس در اين فتنه مجددا بر ملاشد.
۵-نقش نفوذي ها در دستگاههاي اجرائي کشور براي اطلاع پيدا کردن از اقدام دولت مشخص شد.
۶-نقاط آسيب پذير امنيتي شهر ها و محلات مشخص شد.
۷-ناکارآمدي دولتمردان در اجراي قانون در مقايسه با دولت قبل براي مردم روشن شد.
۸-آثار و تبعات کم توجهي دولت به مردم واقشار محروم وافزايش فاصله طبقاتي و نابرابري در جامعه بر دولت روشن شد .
۹-ناهماهنگي و تناقض در اجراي قانون در بين مسئولان اجرائي و عدم انسجام و برنامه ريزي کافي ودقيق دراين رابط دليل سوء مديريت دولت شد.
۱۰-هوشياري مسئولين اطلاعاتي و امنيتي براي پيشگيري از اين نوع فتنه ها افزايش يافت.
۱۱- با تدبير رهبري از ايجاد خلأ قدرت در کشورهايي مثل عراق و لبنان به‌وسيله افراد و جريان هاي عجول و تندروجلوگيري شد .
۱۲-ضررت بازگشت بسيج به محلات و فعال شدن در عرصه حفظ امنيت و مقابله با تهديدات احساس شد.
۱۳-ضرورت توجه دولت به حاشيه نشين ها و رسيدگي به مشکلات آنها براي دولت روشن شد .
۱۴-تأثير اينترنت با سرور خارجي در گسترش فتنه ها وتهديد آن براي امنيت ملي براي همه اثبات شد .
۱۵-طعم تلخ ناامني ناشي از توطئه دشمنان براي مردم چشيده شد و حالا مردم قدرامنيت را بيشتر حس مي کنند.
۱۶-دست حاميان و بانيان و زمينه‌سازان وپهلو دهندگان و ميدان دهنده‌گان به دشمنان در جريان‌هاي سياسي و مطبوعات و نويسندگان نامه ها بيانيه‌ها براي مردم رو شد .
۱۷-نقش رهبري و ولايت فقيه در مهار مدبرانه اين نوع تهديدات براي مردم و دشمنان مشخص شد .
۱۸-مردم متوجه شدند که هم بايد با حضور در صحنه حمايت خود از نظام و رهبري را به رخ دشمنان بکشند و هم اينکه صف اعتراضي خود از اغتشاش گران را جدا کنند .
۱۹-احزاب و تشکل هاي سياسي متوجه شدند که اگر اعتراضات درست مردم را مديريت قانونمند نکنند ، اعتراضات توسط ضد انقلاب و آشوب طلبان مصادره و بي نتيجه خواهد شد .
۲۰-مجلس شوراي اسلامي متوجه شد که در ريل گذاري براي دولت در اداره کشور بايد جلو اعمال سليقه سياسي دولت ها در اجراي قانون را بگيرد .
فرصت انتخابات مجلس
‌اينک مهمترين فرصت تاريخي پيش روبراي ملت ايران ؛ فرصت انتخابات است. ‌سياستمداران آمريکا گفته اند که به هر قيمتي شده نبايد بگذاريم نيروهاي طرفدار آيه الله خامنه اي به مجلس راه پيدا کنند، بلکه بايد زمينه را براي کساني که طرفدار مذاکره و ارتباط با غرب هستند فراهم کنيم .!
حال فرصت مهمي براي ملت ايران است هويت ضد استکباري و ضد آمريکائي خود و انقلاب و نظامش را با نه گفتن ‌به غربگرايان و سازشکاران با آمريکا و غير انقلابي ها و غير ولايي ها انتخابات را به صحنه حمايت وسيع از رهبري و نظام جمهوري اسلامي و مدافعان بيانيه گام دوم انقلاب و نيروهاي انقلابي وجهادي و جوانان دانشمند و فرهيخته و بصير تبديل کنند .انشالله

نویسنده : حميدرضا ترقي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.