وعده‌های گل یا پوچ دولت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 12970
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۹ |
«رسالت» آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی را بررسی می‌کند؛

وعده‌های گل یا پوچ دولت

تحمل مي‌رود اما شب غم سرنمي‌آيد... براي ما که پاهايمان را روي هم انداخته‌ايم و چاي داغمان را کنار شومينه نوشيده‌ايم، 21 روزي که از آن «زلزله وقت‌نشناس» گذشته، شايد به قدر يک چشم برهم زدن باشد.
وعده‌های گل یا پوچ دولت

|گروه اجتماعي- مریم رمضاني|
تحمل مي‌رود اما شب غم سرنمي‌آيد… براي ما که پاهايمان را روي هم انداخته‌ايم و چاي داغمان را کنار شومينه نوشيده‌ايم، ۲۱ روزي که از آن «زلزله وقت‌نشناس» گذشته، شايد به قدر يک چشم برهم زدن باشد. زلزله‌اي که عيش آذري‌ها را ناسور کرده و براي بازماندگانش به قدر یک سال طول کشيده، فقط خدا مي‌داند چقدر اين سوز سرماي ناجوانمرد پاييز، دستهايش را دراز کرده و به صورت‌هاي نازکتر از برگ گلشان، سيلي‌زده و آنها بازهم اشکهايشان را پشت قاب لبخندها پنهان کرده‌اند. پس از آن زلزله بدشگون که آه را از نهادمان برآورد، مثل هميشه ابراز همدردي مسئولان با آسيب‏ديدگان و داغ‏ديدگان حادثه آغاز و سيل دستورهاي ويژه براي بسيج تمام امکانات به منظور امدادرساني به زلزله‌زدگان استان صادر شد. قرار بود، اقدامات لازم و کمک‌رساني فوري به آسيب‌ديدگان در دستور کار قرار گيرد. گرچه اقداماتي انجام شد اما کافي نبود.
در هرحال سفر روز گذشته رئيس جمهور به مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي هم، نويدبخش دستاورد مشخصي نبود. حسن روحاني با حضور در روستاي کمتر خسارت ديده دستجرد شهرستان ميانه از اينکه «دولت تا پايان کار در کنار مردم بوده و دستگاه هاي دولتي به وظايف خود در قبال مردم اين مناطق عمل خواهند کرد، سخن گفت و از مسئولين استاني خواست حداکثر تلاش خود را براي بازسازي اين مناطق انجام دهند و ابرازي اميدواري کرد، بنياد مسکن همه واحدهاي مسکوني را به زودي بازسازي و مقاوم سازي کند تا اين خانه ها در آينده دچار مشکل نشوند.» اين ها گل سخنان آقاي رئيس جمهور بود، سخناني ويتريني که با وعده و وعيدها توامان بود…..بهتر است از اين حرفها بگذريم و به دنبال واکاوي و تحليل آن نباشيم. حالا هم من و هم شما مي دانيد که مرثيه خواني براي بازماندگان، لازم است اما کافي نيست. حالا وقت پرسشگريست، بايد پرسيد: وعده دهندگان چه کرده اند، آيا مثل يک مرد، تمام قد بر سر عهد پيشين مانده اند؟ خب آنقدرها حافظه جمعي مان
ضعيف نشده که يادمان برود، زلزله ۵/۹ ريشتري بامداد ۱۷ آبان در آذربايجان شرقي که در استان هاي همجوار همچون زنجان، گيلان، تهران و اردبيل هم احساس شد، داغ ديگري بر دلمان نشانده و حاصل چندين ثانيه لرزش بي رحمانه زمين، مصيبتي بزرگ و جانکاه بوده و تقريبا اين تصوير تکراري و زجرآور را بارها از قاب رسانه و جعبه جادويي ديده ايم؛ غم و گريه مردماني که سرماي زمخت پاييز، استخوان‌هايشان را کرخت کرده، آناني که بر سر ويرانه‌هاي عظيم خويش نشسته اند، دست‌ها را حائل سر کرده اند و آنقدر ضجه زده اند تا آن بغض سمج بيخ گلويشان را بيرون بيندازند. آقايان و خانم ها، اين مردمان مصيبت‌زده، هنوز روي تل عظيمي از ويراني نشسته اند و مبهوت مانده اند، دستهايشان خالي تر از آن است که کاري بکنند…..
*مسئولان دغدغه اي براي پيگيري مطالبات ندارند
گرچه اينجا مرگ؛ روايت غريبي نيست، اما ميان اين‌همه خبر مرگ و ويراني، غمي ديگري بر جانمان تلمبار مي شود، بارها زلزله با قدم هاي شوم اش به اين منطقه آمده و پا به پاي مادران مويه کرده و زار زده و حالا بعد از افزايش بهاي بنزين، خدا خدا مي کنيم که مسئولان يادشان نرود، يادشان نرود که باري ديگر، زلزله اي آمد و چهارستون آذربايجان شرقي را مثل بيد لرزاند و حجمي از خسارت و ويراني بر جاي نهاد. شنيده ها حاکي از آن است که زلزله زدگان در اين سرماي استخوان سوز، همچنان در چادرهاي برزنتي هلال احمر شب را به صبح مي‌رسانند و التهابات و ناآرامي‌هاي بنزيني، بر تن مناطق زلزله زده، زخمي ديگر نشانده است. آنطور که فردين فرمند، نماينده مردم ميانه در مجلس شوراي اسلامي به «رسالت» مي گويد: خبر افزايش بهاي بنزين، سبب شد مناطق زلزله زده به دست فراموشي سپرده شوند و از آنجايي که شمار جان باختگان در حادثه زمين لرزه اخير کم بوده، مسئولان دغدغه اي براي پيگيري مطالبات و عمل به وعده هاي خويش ندارند، مشابه همان اتفاقي که در زلزله کرمانشاه به وقوع پيوست.
او مي گويد، به طور دقيق نمي دانم چه تعداد هنوز در چادرند و چه تعداد در سکونتگاه هاي موقت، اسکان دارند، بررسي هاي لازم انجام و آمارهاي مورد نياز جمع آوري شده و در حال حاضر به دليل حضور در مناطق زلزله زده، به اين آمار دسترسي ندارم اما در دو بخش کندوان و ترکمنچاي روستاهايي هستند که صدمه ديده اند، اين ها چند حق انتخاب داشته اند و مي توانستند وجه نقد را دريافت کرده و مکاني را اجاره کنند، تعدادي توانستند اين کار را انجام دهند و عده اي که امکان اش را داشته اند در منزل اقوام و آشنايانشان اسکان پيدا کرده اند. متاسفانه شمار زيادي همچنان در چادرند، البته کانکس هايي هم در اختيار تعداد معدودي قرار دادند که دو نوع است و يک نوع بسيار کوچک بوده و امکان زندگي در آن سخت است چون در زندگي روستايي بسياري از خانواده ها به صورت جمعي در کنارهم زيست مي کنند.
او در ادامه تصريح مي کند: مشکل ديگر اين است که کانکس هاي بنياد، قابل جمع شدن نيست و بايد در داخل حياط قرار داده شود و اکثر روستائيان اين مسئله را ترجيح نمي دهند چون بسياري از آنان دامدار بوده و مي خواهند دامها را داخل حياط ببرند بنابراين عليرغم اينکه فکري خوبي بوده و بهتر از چادر است اما براي نگهداري دامها به مشکل مي خورند. ضمن اينکه در برخي از نقاط هم کانکس هايي آورده شده اما کوچه ها تنگ است و نتوانسته اند داخل ببرند.
اين نماينده مجلس در ادامه گفته هايش به شدت عملکرد دولت و شخص رئيس جمهور را زير ذره بين نقد برده و از اينکه دولت در سفر به اين استان و براي بازديد از مناطق زلزله زده، روستاي دستجرد را انتخاب کرده، ابراز گلايه مي کند:« حداقل بايد به روستايي مي رفتند که واقعا محروم بوده و دچار مشکل است، به نظر مي رسد آقاي رئيس جمهور خواسته نظر صداوسيما و خبرنگاران و خيرين را جلب کند، وگرنه به روستايي نمي رفت که کمترين ميزان خسارت را ديده، شايد حدود ۳۰ خانه در اين روستا از بين رفته باشد و نسبت به ساير مناطق صدمه ديده اين حجم از ويراني کمتر است. در عين حال کانکس ها رديف به رديف بيرون روستا چيده شده اند و اگر اشتباه نکنم از طرف ستاد اجرايي فرمان امام فقط۲۲ کانکس در بيرون اين روستا قرار دارد درحالي که هيچ کدام از روستاهاي ما چنين امکاناتي ندارد البته در برخي نقاط کانکس ها تامين شده اما در بيرون روستا چيده شده اند تا صدا و سيما، فيلم برداري کرده و مردم تصور کنند بله دولت رسيدگي کرده، حال آنکه چنين نيست. ما حتي مي دانيم، قبل از آمدن رئيس جمهور جاده روستاي ورنکش را اصلاح و لگه گيري کردند تا رئيس جمهور بتواند با عملکردش پز بدهد. اين گونه رفتارها واقعا درست نيست.
او تاکيد مي کند: ما انتظار داشتيم رئيس دولت با حضورش در مناطق زلزله زده مشکلات را از نزديک ببيند نه اينکه براي تبليغات و هوچي گري به اين منطقه سفر کند. ضمن اينکه کانکس ها را ستاد اجرايي فرمان امام داده، دولت کاري نکرده و با سرمايه ملت و نهادي که زيرنظر ايشان نيست، اقداماتي انجام شده است. ما سوالات زيادي از آقاي رئيس جمهور داريم، چرا به روستايي نرفتند که هيچ گونه امکاناتي ندارد و هنوز ساکنانش در چادرها زندگي مي کنند و روي چادرها را با نايلون پوشانده اند تا مقداري جلوي سوز سرما را بگيرند. چرا آقاي رئيس جمهور به روستايي نرفتند که مردم اش احشام خود را مفت فروخته اند تا پولي دستشان بيايد و دام‌هايشان از سرما تلف نشود، درست است که تعداد تلفات جاني در زلزله آذربايجان شرقي کم بوده اما اگر دولت همين طور دست روي دست بگذارد، خدايي ناکرده خيلي از افراد در اين سرما، جانشان را از دست مي دهند.
فرمند معتقد است: هيچ کدام از وعده هاي دولت به زلزله زدگان عملياتي نشده و بعدهم شروع کرده اند به پيش شرط گذاشتن که در چه صورتي وام و تسهيلات را در اختيار قرار مي دهند، مشخص است که مردم اعتمادي به اين ها ندارند. البته از مسئولان هم نمي توان انتظاري داشت، آنها نمي دانند زندگي در کانکس و اين سوزوسرما چقدر طاقت فرساست و حتي بخاري برقي هم جوابگوي اين سرماي کشنده نيست. در قانون آمده است که دولت بايد ۱۱۰ هزارديوار پيش ساخته ضد حرارتي و عايق دار داشته باشد و اگر اين امر محقق مي شد، امروز مشکلات بازماندگان زلزله حل شده بود.
او با اشاره به وعده معاون اول که گفته است ظرف ۵ يا ۶ ماه تلاش مي کنيم بازسازي مناطق زلزله زده را انجام بدهيم، عنوان مي کند: در اين سرما امکان بازسازي نيست چون سيمان يخ مي زند از طرفي طبيعت هم بايد اجازه بدهد، ما به طرف چله زمستان مي رويم و در اين شرايط انجام عمليات بازسازي ممکن نيست.
اما فارغ از سخنان اين نماينده مجلس، برخي منابع محلي، به رسانه ها گفته اند که از زمان وقوع زمين لرزه، شب و روز را در چادر به سر برده اند و به دليل برودت هوا، چادر در شب ها پاسخگو نيست و استفاده از زغال نيز براي گرم کردن چادر، خطر مرگ را به همراه دارد. آنان تصريح داشته اند، نهادهاي مسئول از همان ابتداي وقوع زمين لرزه با حضور ميداني در محل، آواربرداري را آغاز کرده اند، اما تصميمات اتخاذ شده در باره نحوه تهيه مسکن موقت هنوز عملياتي نشده است. گويا مسئولان پس از گذشت ۱۸ روز از آن حادثه شوم و دلهره آور، درباره نوع مسکن به نظر واحد و مشترکي نرسيده اند، بعضي از ضرورت تهيه کانکس و عده اي ديگر از مسکن اجاره اي سخن مي گويند و اين سردرگمي همچنان ادامه دارد.
يکي از ساکنان روستاي ترکمنچاي در گفت و گو با «رسالت» به اين مسئله اشاره مي کند که روند خدمت رساني ها کند است و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از زلزله زدگان هنوز در چادر هستند. برمبناي مشاهدات ميداني او، اکثر مردم در سرما مانده اند و از بخاري برقي استفاده مي کنند اما اين بخاري ها جوابگو نيست حتي يک‌سري از بخاري ها سوخته اند. او تاکيد مي کند: آواربرداري ها هنوز به طور کامل انجام نشده و تمام تمرکزها متوجه روستاي ورنکش، مرکز زمين لرزه است حال آنکه در روستايي به نام حلمسي، ۱۸۴ منزل مسکوني وجود داشته که از اين تعداد، ۱۷۰ مورد به دليل خشت و گلي بودن به طور کامل تخريب شده و خانه هاي باقي مانده هم ترک خورده و قابل سکونت نيست.
او در رابطه با کانکس ها عنوان مي کند: شمار زيادي از کانکس ها اهدايي بوده و دولتي نيست، يک‌سري توسط ستاد اجرايي فرمان امام داده و شماري هم از سوي ايرانسل تامين شده که به علت کوچک بودن قابل استفاده نيست ازطرفي در برخي بخش ها مثل ورزقان، يک کانکس هم تحويل نداده اند و فقط ۱۵۰ چادر برپا کرده اند، در روستاي ورنکش ۲۷ کانکس دولتي و ۳ کانکس از ناحيه خير و ۲۰ کانکس هم توسط شهرداري تبريز داده شده، اما تقريبا ۱۸۰ خانه تخريب شده و اين تعداد کانکس پاسخگو نيست، آن هم در شرايطي که ۹۰ نفر در چادر سکونت دارند. البته قرار بود تسهيلاتي داده شود تا افراد زودتر در مکان مناسب مستقر شوند برهمين اساس براي واحدهاي شهري ۱۲ ميليون و واحدهاي روستایي ۱۰ ميليون وام بلاعوض از دولت دريافت خواهد کرد. براي واحدهاي روستايي ۳ ميليون تومان داده شده تا آواربرداري انجام بگيرد و بعد ۷ ميليون الباقي را بپردازند. اما اين ۱۰ تا ۱۲ ميليون مشکلي را حل نخواهد کرد.
او تاکيد مي کند: قرار بود واحدهاي روستايي ۴۰ ميليون وام چهار درصد و واحدهاي شهري نيز ۵۰ ميليون وام پنج درصد دريافت کنند، اما اين وعده ها عملي نشده و گفته اند بعد از آواربرداري پرداخت مي شود. حتي روستاهايي هستند که هنوز عمليات آواربرداري در آنجا انجام نشده و همه چيز روي هواست. در همين ترکمنچاي ۳۰ تا۴۰ خانه است که بايد تخريب شود، يعني قابل استفاده نيست و حتي هنوز براي مرکز بخش تصميمي نگرفته اند و اولويت را بر روي روستاها قرار داده اند و حتي وام ها و تسهيلات هم پاسخگوي ساخت و ساز نيست.
به هر روي زلزله آذربايجان شرقي سبب شد هريک از مسئولان به فراخور جايگاه خود، وعده هايي جهت تسريع خدمت رساني زلزله زدگان مطرح کنند، در اينجا تعدادي از اين وعده ها را مرور مي کنيم.
*مروري بر وعده هاي مسئولان
اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهور وعده کرده است:
«با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده ظرف ۶ ـ ۵ ماه آينده روند بازسازي ها به نحو مطلوبي انجام شود و وضعيت روستاهاي آسيب ديده نيز از نظر واحدهاي مسکوني و شرايط توليد، کشاورزي و دامداري بهتر از وضعيت پيش از زلزله خواهد شد.»
حسن روحاني، با تاکيد بر حل مشکلات زندگي زلزله‌زدگان استان آذربايجان شرقي در اسرع وقت، گفته است: «براي آن‌ها خانه و اتاقي اجاره کنند و ما اجاره آن‌ها را خواهيم پرداخت.» و علي ربيعي، سخنگوي دولت پيرو مصوبه هيئت وزيران درباره تخصيص اعتبارات لازم براي کمک به آسيب ديدگان در زلزله استان آذربايجان شرقي در حساب توئيتري خود نوشت: «دولت براي جبران خسارت زلزله‌زدگان در آذربايجان شرقي ۱۱۱ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان کمک بلاعوض و ۲۱۷ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان تسهيلات بانکي ۴ درصد اختصاص داد و اين کمک هاي بلاعوض وتسهيلات شامل ساخت، تعمير، خريدلوازم خانه، کمک هزينه اسکان، احداث جايگاه دامي وخدمات فني است.»
چهار روز بعد از وقوع اين اتفاق نامبارک، عليرضا تابش، رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي هم به زلزله زدگان شهرستان هاي ميانه و سراب در خصوص پرداخت تسهيلات براي ساخت و بازسازي منازلشان اطمينان خاطر داد که به هر ميزان، خسارت ديده اند پس از فهرست برداري ارزياب ها به آن ها تسهيلات مورد نظر پرداخت خواهد شد و اين تسهيلات براي واحدهاي شهري،۵۰۰ ميليون ريال و براي واحدهاي روستايي ۴۰۰ ميليون ريال با سود ۴ درصد است و اما ۱۰۰ ميليون ريال نيز تسهيلات بلاعوض و ۶۰ ميليون ريال هزينه اسکان موقت براي زلزله زدگان پرداخت خواهد شد.
حوالي ۲۸ آبان ماه، حافظ باباپور، مديرکل بنياد مسکن آذربايجان شرقي از اين موضوع سخن گفت که دولت طي دو مرحله به منظور اسکان موقت واحدهايي که به صورت صد درصدي تخريب شده‌اند، اقداماتي را در دستور کار خود قرار داده، در مرحله اول احداث اتاقک‌هاي ۱۲ متري و مرحله دوم اعطاي تسهيلات ۱۰ ميليون توماني به صورت نقدي براي اسکان موقت زلزله زدگان است که تاکنون در مرحله اول، ۲۵۰ اتاقک احداث شده و براي مرحله دوم به ۶۵۰ خانواده ملبغ سه ميليون به عنوان قسط اوليه واريز و گويا مابقي پس از جمع آوري چادرها و تحويل آن ها به هلال احمر، به حساب افراد واريز مي شود.
او در توضيح اقداماتي که تاکنون انجام شده، به روستاي ورنکش شهرستان ميانه اشاره داشته است، در اين روستا تاکنون چهار واحد اسکان موقت احداث و آماده بهره برداري هستند که بنا بر گفته هاي او، بايد تا پايان اين هفته، احداث واحدهاي موقت هم به پايان برسد. به اذعان مديرکل بنياد مسکن آذربايجان شرقي، آواربرداري در ۵۰ روستاي سراب در حال انجام است و ماشين آلات به ۱۰۴ دستگاه افزايش يافته است.
حامد سجادي، سرپرست معاونت عمليات سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر با اشاره به توزيع بسته هاي غذايي يک ماهه در ميان خانوارهاي زلزله زده در استان آذربايجان شرقي، عنوان کرده است: «تاکنون ۳ هزار و ۳۰۷ دستگاه چادر در قالب برپايي اردوگاه و اقامت انفرادي خانوارها توزيع شده است.» او درباره توزيع بسته هاي غذايي يک ماهه در ميان خانوارهايي که منازل آنها تخريب شده، تاکيد کرده است: «پس از توزيع ۲ هزار و ۶۵۸ بسته غذايي ۷۲ ساعته در ميان زلزله زدگان، ۲ هزار و ۶۵۸ بسته غذايي يک ماهه هم در ميان زلزله زدگان توزيع شده است.»
پيش تر سعيد نمکي، وزير بهداشت هم، اعلام کرد، از ساعات اوليه وقوع حادثه، کادر فوريت‌هاي پزشکي و همکارانمان در حوزه بهداشت و درمان در محل حادثه حضور پيدا کرده و به خدمت رساني به مردم و مداواي مصدومان پرداختند. در بازديدي که از مناطق زلزله زده داشتيم، خدمات ارزشمند آنها کاملا مشهود بود.
اما فارغ از خدمت رساني در حوزه بهداشت، تغذيه، وسايل گرمايشي و اسکان موقت بايد به ابعاد زمين لرزه و حجم ويراني ها هم اشاره کرد، زلزله آذربايجان شرقي، باعث تخريب ۵ تا ۷۰ درصدي ۳۷۰ روستا در شهرستان ميانه شده و روستاي «ورنکش» بيشترين آسيب را در اين حادثه ديده است، به طوري که ۳۰ واحد مسکوني آن به طور کامل تخريب شدند و حالا اهل نظر و آنان که دستي بر آتش دارند، تصريح مي کنند، با توجه به نوع مصالحي که در ساختمان‌ها استفاده شده، دامنه خسارت‌ها و تلفات بسيار کم بوده است.
علي بيت اللهي، رئيس بخش زلزله‌شناسي مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن که به‌دليل زلزله اخير به اين منطقه رفته است، از مشاهدات خود به «رسالت »
مي گويد: نوع ويراني و پراکندگي مناطق زلزله زده و محدوده تاثير زمين لرزه را ملاحظه کرديم، هم سمت مياني دامنه جنوبي ارتفاعات بزقوش و هم سمت سراب در دامنه شمالي ارتفاعات بزقوش، عمدتا خرابي ها در ساختمان هاي قديمي رخ داده يعني ساختمان هايي با گل و خشت و سنگ که داراي سقفي سنگين و ديرک هاي چوبي هستند و اين قديمي بودن، موجب فروريزش شده بود که متاسفانه ۵نفر در روستاي ورنکش و روستاهاي سمت ميانه در اثر اين زلزله جان باختند و باتوجه به زمان رخداد زلزله در ساعت ۲ و ۱۷ دقيقه بامداد این تلفات انساني را به دنبال داشته است.
او در ادامه سخنانش با اشاره به ساختمان هاي نوساز عنوان مي کند: در اين ساختمان ها به دليل اينکه از روش‌هاي نسبتا جديد ساخت و ساز استفاده شده بود، هيچ گونه ريزش، کلپس و واژگوني مشاهده نشد و بيشتر ويراني ها مربوط به ديوارهاي بين اتاق ها و ديوارهاي جانبي ساختمان ها، عدم نبش کشي و اتصال ديوار به تير و ستون ها بود که نقطه ضعف اغلب ساختمان هاست و چون اين اتصال برقرار نمي شود، ديوار بين قاب و يا تير و ستون ها فرو مي ريزد ولي در چنين ساختمان هايي، خسارت يا صدمات انساني مشاهده نشده و عمدتا ساختمان هاي تخريبي، در روستاهايي واقع شده بودند که رويکردشان نوسازي و بهسازي نبوده و مطابق بررسي هاي ما اغلب روستائيان فقير اذعان مي کردند، شرايط اخذ وام و بازپرداخت براي نوسازي را ندارند و اساسا پيدا کردن ضامن براي بحث وام جهت نوسازي ساختمان هايشان مقدور نيست، به همين علت روستاهايي که بافت قديمي داشتند، مثل ورنکش و سراب، شاهد خسارت‌هاي گسترده تري بودند. از نظر کلي هم، محدوده کم وسعتي در اثر زلزله دچار حادثه شد، علت هم مشخص است چون زلزله بزرگي نبود اما بازهم جاي تعجب بود که چرا بعضي از ساختمان ها، به رغم کيفيت بسيار پايين مصالح ساختماني و نوع ساخت و ساز، فرو نريخته اند بنابراين بايد چاره اي انديشيد، به ويژه براي روستائياني که آن‌چنان داراي وسع مالي، رونق کشاورزي و دامداري نيستند و از نظر بازپرداخت وام دچار مشکل اند.
*برخي ساختمان ها حتي اگر باد هم بيايد ويران مي شوند
به باور او، اگر زلزله ۵/۹ يا ۶ ريشتري در ساير کشورهاي جهان به ويژه مناطق توسعه يافته، اتفاق مي افتاد، هيچ خسارت و تلفاتي در پي نداشت، اما در ايران وضعيت فرق مي کند و ما از ديدن برخي ساختمان ها در مناطق زلزله زده تعجب کرديم، چون حتي اگر باد هم بيايد اين ها ويران مي شوند يعني ساختمان هايي با چنين کيفيتي اساسا تاب و تحمل مقاومت در برابر زلزله را ندارند و به نظرم خوش شانس بوده ايم که زلزله اي با ريشتر بزرگتر اتفاق نيفتاده وگرنه حتي يک واحد ساختمان پابرجا نمي ماند بنابراين اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد از شرايط آيين نامه ساخت و ساز را رعايت مي کرديم، اصلا خراب نمي‌شدند و يا خرابي ساختمان باعث صدمات جاني نمي شد و ديگر اينکه چالش‌هاي ما در زلزله آنچنان پيچيده نيست حتي اگر نگاه غيرکارشناسي هم به وضعيت ظاهري ساخت و ساز داشته باشيم، ما انتظار داريم اين ساختمان ها با کوچکترين تکاني تخريب بشوند، به نظر مي رسد که ما بايد در يک اقدام زمانبندي شده، به نوسازي و بازسازي اين ساختمان ها اقدام کنيم، بنابر سخنان رئيس بنياد مسکن همين زلزله که چند روستاي کوچک را تحت تأثير قرار داد، هزينه هاي بسياري را تحميل کرد و دولت فقط ۱۱۰ ميليارد تومان، در قسمت واحدهاي مسکوني براي جبران خسارتها، اعتبار اختصاص داده و نزديک به ۱۲۰۰ گاو و گوسفند در روستاها از بين رفتند که اين ها ممر درآمد روستائيان هستند.
بيت اللهي در مورد ديگر مشاهداتش از مناطق زلزله زده مي گويد: ما زماني که به منطقه زلزله رفتيم باتوجه به اينکه هنوز فرصت براي آواربرداري و ساخت و ساز فراهم نشده بود، اغلب مردم در چادرها حضور داشتند، متاسفانه به دليل سرما و برودت هوايي که در منطقه است، اين چادرها پاسخگوي نياز مردم نيست. به ما گفتند، در منطقه سراب، زن و شوهري که نوزاد چند روزه اي داشتند، براي گرم کردن خود، زغال را داخل چادر برده اند که در اثر گاز اين زغال، دچار خفگي شده اند بنابراين هوا بسيار سرد است و دماي اين مناطق، شبها به صفر مي رسد و از نظر وسايل گرمايشي نيازمند توجه بيشتري است. متاسفانه اين زلزله با مسئله بنزين متقارن شده و اميدواريم که اين مردم شريف به فراموشي سپرده نشوند.

نویسنده : مریم رمضاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.