وضعیت بحرانی ابراهیم آفریقا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17563
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۸:۴۰ |
بررسی آخرین وضعیت شیخ زکزاکی در گفت وگو با صاحب‌‌نظران؛

وضعیت بحرانی ابراهیم آفریقا

سال‌ها از تمام نقاط جهان انسان‌‌های مختلفی در پی نفس قدسی حضرت امام خمینی(ره)، رهبر انقلاب کشورمان، به ایران کشیده شده‌اند. یکی از این افراد شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه است.
وضعیت بحرانی ابراهیم آفریقا

سال‌ها از تمام نقاط جهان انسان‌‌های مختلفی در پی نفس قدسی حضرت امام خمینی(ره)، رهبر انقلاب کشورمان، به ایران کشیده شده‌اند. یکی از این افراد شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه است. او اواخر دهه ۷۰ دوران دانشجویی خود را همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گذراند و این تحول مهم تأثیرات زیادی بر شخصیت وی بر جای گذاشت. او در زمان فعالیت‌های اسلامی خود در زمان دانشجویی و پس‌ازآن معتقد بود که همواره به الگوی ایرانی و تعلیمات امام خمینی(ره) احتیاج داشته است. در بخشی از خاطراتش نوشته؛ حضرت امام(ره) به او فرموده‌اند که به قرآن عمل کن. شیخ زکزاکی به دلیل فعالیت‌های آزادی‌خواهانه و ضد ظلم
خود، در همه حکومت‌های نیجریه از اوباسناجو و شاجاری و بوهاری گرفته تا بابانگیدا و آباچا دستگیری و حبس را تجربه کرده است. اکنون اما پس از دستگیری او در سال ۲۰۱۵ همچنان در زندان به سر می‌برد. در چند هفته گذشته اخبار جدیدی مبنی بر آغاز دوباره محاکمه رهبر شیعیان نیجریه علی‌رغم اثبات بی‌گناهی او به گوش رسیده است و در این‌که دولت نیجریه خواهان تخریب چهره شیعیان در میان مردم این کشور است شکی نیست. بااین‌حال کشورهای جهان باقدرت در احقاق حق آزادی شیخ زکزاکی اقدامی انجام نداده اند. این اتفاق یادآور سخن امام راحل است که می‌فرمایند: «من به‌صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمان در سراسر جهان سرمایه‌گذاری می‌کند و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند. قدرتی که جلوی جاه‌طلبی و فزون‌طلبی صاحبان قدرت و پول و فریب را نگیرد.»
«رسالت» در این مورد با جعفر قناد‌‌باشی، کارشناس حوزه آفریقا و مرضیه هاشمی، خبرنگار پرس تی‌‌وی و تحلیلگر مسائل بین‌‌الملل به گفت‌وگو پرداخت.
وضعیت جسمانی رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه بحرانی است
جعفر قناد‌‌باشی، کارشناس حوزه آفریقا در مورد آخرین وضعیت جسمانی رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه به «رسالت» گفت: «حال جسمی شیخ زکزاکی به حدی بحرانی است که ممکن است او را به شهادت برساند. او حدود ۱۴ قطعه ترکش در بدن دارد که هرکدام می‌تواند به زندگی شیخ پایان دهد. بر این اساس می‌توان اقدام جدید دولت نیجریه در اتهام به قتل عمد را دلیلی برای طولانی کردن زمان بازداشت شیخ دانست. اگر شیخ زکزاکی در زندان به شهادت برسد، واکنش‌های بسیار گسترده‌ای در شهر زاریا و پایتخت نیجریه دریافت خواهد کرد. دولت نیجریه، بااین‌حال حامیان انگلیسی این رژیم و متحدان رژیم صهیونیست از شهادت او بیم دارند.»
وی ضمن بیان این‌که محاکمه شدن یا نشدن رهبر شیعان نیجریه در دیدگاه مردم تفاوتی ایجاد نخواهد کرد، ادامه داد: «مردم نیجریه این توطئه را باور نخواهند کرد زیرا دولت نیجریه کارنامه ننگینی را در این جریان برای خود ثبت کرده است. دولت، مردم را در راهپیمایی روز قدس متهم به ایستادگی در برابر پلیس کرده، به خانه شیخ حمله و فرزندان او را هم در راهپیمایی به شهادت رسانده است. بر این اساس مردم نیجریه به دولتی که دست در دست آمریکا و اسرائیل دارد اعتماد نداشته و اخبار او را معتبر نمی‌دانند.»
این کارشناس حوزه آفریقا به اخبار جدید مبنی بر برگزاری دادگاه‌‌ مجدد برای شیخ زکزاکی ابراز کرد: «پس از انتقال شیخ زکزاکی به شهر زاریا، گزارش‌هایی مبنی بر برگزاری دادگاه او به گوش رسید اما به دلیل وخامت حال او، به تأخیر افتاد. اکنون دولت نیجریه در پرونده‌سازی جدید، اتهام قتل عمد به رهبر شیعیان نیجریه نسبت داده و خواهان اعدام او شده است. بی‌شک در پس این خبر و اقدام جدید دولت، سیاست‌های دیگری نهفته است. دولت نیجریه قصد دارد با ایجاد این موج‌ها برای تخریب چهره‌‌ شیخ، مخالف‌ها با دستگیری و بازداشت شیخ زکزاکی را کاهش داده تا از این مسیر اعتراضات هرروزه‌ مردم نیجریه را از بین ببرد.»
قنادباشی تأکید کرد: «شیخ زکزاکی در زاریا به فعالیت‌های فرهنگی موفقی مشغول بوده است و به‌عنوان تحصیلکرده بزرگ‌ترین دانشگاه نیجریه، تاکنون هیچ اقدام متجاوزانه یا نا بهنجاری انجام نداده است و دادگاه عالی نیجریه این حقیقت را تأیید و او را از هرگونه اتهامی مبرا دانسته است.»
کارشناس حوزه آفریقا در انتها، سازمان حقوق بشر را محکوم کرده و تصریح کرد: «سازمان حقوق بشری در این مورد کارنامه سیاهی دارد. شیخ زکزاکی رهبر و جزء اقلیت مذهبی یک کشور است. منشور آزادی سازمان ملل متحد برای رهبر شیعه نیجریه نادیده گرفته‌شده است. بر این اساس به یک پدر روحانی و یک رهبر مذهبی اهانت شده و در این زمان مجامع بین‌المللی سکوت کردند و سعی کردند با یک جنجال‌آفرینی اصل قضیه که موضوع آزادی ایشان است به فراموشی سپرده شود.»
برگزاری دادگاه‌‌‌‌های مضحک علی‌رغم اثبات بی‌گناهی شیخ زکزاکی
همچنین مرضیه هاشمی، خبرنگار پرس تی‌‌وی و تحلیلگر مسائل بین‌‌الملل در مورد رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه به «رسالت» چنین گفت: «شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی در کنار رهبر شیعه بودن، انسانی آزاده است که‌موج ضد ظلم را در نیجریه آغاز کرد. او رهبر ۱۵ میلیون شیعه در این کشور است. او همواره از حق و وحدت صحبت می‌کرد. از طرف دیگر نیجریه کشور غنی ازنظر منابع طبیعی است و درصد بالایی از این منابع به کام کشورهای دیگر آمریکایی و اروپایی بود. شیخ برای احقاق حق مردم نیجریه قیام کرد و خواهان اتحاد مردم برای مطالبه شفافیت از دولت و بازگشت حقوق مردم به آن‌ها شد.»
وی در مورد دلیل دستگیری وی و نبود مخابره جهانی اعتراضات مردم نیجریه، تصریح کرد: «دولت نیجریه از این حق‌خواهی ترسیده و دستور مستقیمی به محمد سلمان ولیعهد عربستان سعودی، برای سرکوب این موج عظیم داد. اکنون پس از سال‌ها دستگیری شیخ، شیعیان نیجریه ۵ روز در هفته را به تظاهرات علیه اقدامات دولت برای دستگیری شیخ اختصاص داده‌اند و در این مسیر شهید می‌شوند. متأسفانه رسانه‌های بین‌المللی این اعتراضات را در تقابل باسیاست خود دیده و آن را به جهان مخابره نمی‌کند. آن‌ها رسانه را به اخبار انتقال و دادگاه شیخ محدود کرده و اعتراضات مردم را به جهان نشان نمی‌دهند.»
تاکتیک تأخیر دولت نیجریه برای از بین بردن رهبر شیعه نیجریه
این خبرنگار پرس تی‌‌وی و تحلیلگر مسائل بین‌‌الملل در مورد واپسین اخبار از وضعیت شیخ زکزاکی گزارش داد: «آخرین دادگاه شیخ زکزاکی که در چند هفته اخیر برگزار شد، به نتیجه‌ای نرسید. برگزاری این دادگاه علی‌رغم اثبات بی‌گناهی شیخ، کاری مضحک است. دادگاه عالی نیجریه در چندساله گذشته این بی‌گناهی را اعلام کردند و او را از هر اتهامی تبرئه کردند اما شیخ همچنان در زندان به سر می‌برد. این بازداشت جز بهانه‌ای برای محدود کردن شیخ معنی دیگری ندارد. دادگاه دیگری در تاریخ ۲۴ فوریه برگزار خواهد شد.»وی ضمن محکوم کردن تاکتیک تأخیر دادگاه و دولت نیجریه ابراز کرد: «متأسفانه اکنون شیخ در وضعیت جسمانی مساعدی قرار ندارد بر این اساس، بی‌شک مهم‌ترین هدف دولت نیجریه در طولانی کردن بازداشت شیخ زکزاکی و پرونده‌سازی علیه او تنها خرید وقت برای از بین بردن رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه است.»
هاشمی در مورد عملکرد دیگر دولت‌ها در محکومیت این اقدام دولت نیجریه گفت: «کمیسیون حقوق بشر اسلامی نامه‌های مختلفی در این مورد ابلاغ کردند و از دولت‌های مختلفی برای کمک همگانی در حل این جریان دعوت و این اقدام دولت نیجریه را محکوم کرده‌اند. اما همچنان وضعیت شیخ بلاتکلیف مانده است و دولت نیجریه از رخ دادن این اتفاق جلوگیری می‌کند.»
خبرنگار پرس تی‌‌وی در انتها خاطرنشان کرد: «وضعیت جسمی شیخ در شرایط بحرانی قرار دارد. دولت نیجریه و دشمنان اسلام باید بدانند که روح و قدرت شیخ در یک زندان محدود نمی‌شود. این موج و حرکت قدرتمند با زندانی کردن او متوقف نشده بلکه قوت گرفته و گسترش خواهد یافت. همچنین مردم نیجریه بیدارتر خواهند شد.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.