وزارت نيرو، اصلي ترين مقصر وضعيت فعلي درياچه اروميه است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 4105
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۸:۵۴ |
امين محمودي در گفت‌وگو با رسالت:

وزارت نيرو، اصلي ترين مقصر وضعيت فعلي درياچه اروميه است

يک کارشناس حوزه آب با اشاره به علل خشکيدگي درياچه اروميه گفت: وزارت نيرو اصلي ترين مقصر وضعيت فعلي درياچه و عدم مديريت درست منابع آبي و سدسازي هاي مفرط است.
وزارت نيرو، اصلي ترين مقصر وضعيت فعلي درياچه اروميه است
يک کارشناس حوزه آب با اشاره به علل خشکيدگي درياچه اروميه گفت: وزارت نيرو اصلي ترين مقصر وضعيت فعلي درياچه و عدم مديريت درست منابع آبي و سدسازي هاي مفرط است.
امين محمودي در گفت‌وگو با رسالت اظهار کرد: مهمترين دليل خشک شدن درياچه اروميه در سال‌هاي گذشته مديريت نامناسب منابع آبي در حوزه آبريز اين درياچه بوده است، به طوري که در دهه گذشته از طرفي در اطراف حوزه آبريز(آبخيز) اين درياچه سدهاي متعددي بدون کار کارشناسي دقيق و اصولي و مطالعه امکان سنجي علمي ساخته شد و از طرفي ديگر با خشکسالي و خشک شدن اقليم کشور در سال‌هاي گذشته و کمبود بارندگي هاي سالانه و بدتر از آن مديريت نامناسب منابع آبي که منجر به عدم تثبيت و ذخيره سازي آب ناشي از بارندگي در اطراف اين درياچه شد، شاهد وضعيت فعلي اين ثروت خدادادي بوده ايم.
وي ادامه داد: آيه ۱۸ سوره مومنون در قرآن کريم اشاره به اين موضوع دارد که خداوند منزلگاه طبيعي آب باران را زير زمين قرار داده است نه روي سطح زمين، در نتيجه مشخص مي شود که پيشينيان ما که مهندسين و مخترعين حفر قنات بوده اند انسانهاي هوشياري بودند يا در روايات ديگر از معصومين ما مي بينيم توصيه به درختکاري و عدم بريدن درختان کرده اند، اين نکات همه به ما نشان مي دهند از سدسازي(آب روي سطح زمين) که منجر به تبخير و از دست رفتن منابع آبي کشور است، بپرهيزيم و روي به طرح هاي آبخيزداري و آبخوانداري(بردن آب ناشي از بارندگي به زير زمين) بياوريم.
اين کارشناس حوزه آبي تصريح کرد: آنچه که در ۲۰ سال گذشته شاهد آن بوده ايم دقيقا برعکس اين موضوع بوده است و ما افراط شديدي در سدسازي داشته ايم بنابراين با توجه به ساخت بالغ بر ۹۰ سد در اطراف درياچه اروميه  نبايد انتظار داشته باشيم حال درياچه اروميه بزودي خوب شده و محيط زيست آنجا به روند سابق بازگردد، با عنايت به اين که بسياري از اين سدها در مسير شريان‌هاي اصلي ورود آب به درياچه اروميه بوده اند و معمولا نيز حقآبه پايين دست خود که درياچه اروميه است، را تامين نمي کنند.
وي گفت: همان طور که پيشتر اشاره کردم، درياچه اروميه به دليل عدم مديريت مناسب منابع آبي بدين روز افتاد که جلوه هاي آن در سدسازي هاي غيراصولي و عدم رهاسازي حقآبه درياچه از مخازن اين سدها و عدم توسعه عمليات آبخيزداري در حوزه هاي آبريز اين درياچه مي توان شاهد بود، البته بارندگي هاي کم به دليل خشکسالي کشور و اندکي هم صدور پروانه هاي بهره برداري از آب و…براي مصارف گوناگون نقش داشته ولي دليل اصلي نيست.
محمودي با اشاره به ادعا وزارت نيرو در خصوص خشکسالي هاي ادواري هم عنوان کرد: بر فرض مثال ما اين ادعاي وزارت نيرو را قبول کرديم در گذشته هم خشکسالي بوده پس چرا درياچه اروميه خشک نشده بود؟ وزارت نيرو اصلي ترين مقصر وضعيت فعلي درياچه اروميه  و عدم مديريت درست منابع آبي و سدسازي هاي مفرط است. 
وي درباره سهم توسعه کشاورزي در بحران درياچه هم تاکيد کرد: طي صدها سال معيشت اصلي مردم اطراف درياچه اروميه از طريق کشاورزي تامين مي شد، مگر مي شود گفت دليل اصلي وضعيت نابسامان و فعلي درياچه اروميه فعاليت‌هاي کشاورزي در يک دهه اخير است. متاسفانه عده اي با مطرح کردن طرح نکاشت و عدم توسعه کشاورزي در اين منطقه دنبال ضربه زدن به امنيت غذايي کشور و کاهش شديد اشتغالزايي، مهاجرت روستائيان و هزاران آفت و آسيب ديگر هستند چون در حال حاضر يک سوم شغل مردم استان آذربايجان غربي کشاورزي است.
به گفته وي کشاورزي، باغداري و کاشت پوشش گياهي خود يکي از اصلي ترين عوامل بردن آب هاي ناشي از بارندگي به دل سفره هاي زير زميني است.
اين کارشناس با اشاره به اينکه تبخير بالاي اطراف اين درياچه با سدهاي متعدد نزديک به آن ادامه دار خواهد بود، مي افزايد: با اين حال اگر بتوانيم سدها را مجاب به رهاسازي حقآبه درياچه بکنيم و از طرف ديگر به فعاليت هاي آبخيزداري و آبخوانداري بودجه خوبي اختصاص يابد و بودجه ستاد احياي درياچه که عمدتا صرف امور نابجا و سفرهاي خارجي غيرضرور مي شود بدين امر اختصاص يابد شاهد شکوفايي درياچه اروميه خواهيم بود.
وي ادامه داد: البته عوامل ديگري مثل تعيين الگوي کشت، بازبيني دقيق و اصولي پروانه هاي بهره برداري صادر شده حول اين درياچه، متوقف کردن و عدم ساخت سدهاي ديگر در اين حوزه آبخيز و کمک گرفتن از نيروهاي بومي در اين امر مي تواند راه گشا باشد.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.