واردات به هر قیمتی! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11007
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴ |
«رسالت» از وضعیت خودکفایی شکر در کشور گزارش می‌دهد؛

واردات به هر قیمتی!

درحالي‌که مجري طرح توليد چغندرقند، وزارت جهاد کشاورزي در سال ۹۷ اعلام کرده بود در توليد شکر، ايران به خودکفايي کامل رسيده و ديگر نياز به واردات نخواهيم داشت
واردات به هر قیمتی!
درحالي‌که مجري طرح توليد چغندرقند، وزارت جهاد کشاورزي در سال ۹۷ اعلام کرده بود در توليد شکر، ايران به خودکفايي کامل رسيده و ديگر نياز به واردات نخواهيم داشت، در سال جاري تا اوايل تيرماه درمجموع ۴۹۶ هزار و ۲۲۹ تن شکر خام به ارزش ۱۷۴ ميليون دلار وارد کشور شده است که اين ميزان از لحاظ ارزشي ۴۳۹ درصد و از لحاظ وزني ۶۰۲ درصد رشد نشان مي‌دهد.
غلامحسين بهمئي، دبير انجمن صنفي کارفرمايان تصفيه‌کنندگان شکر خام چندي قبل نيز بيان کرده بود: «امسال واردات رسمي شکر معادل ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن بوده است، از طرفي به جرئت مي‌توانم بگويم که از مناطق آزاد هم معادل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن شکر وارد مي‌شود.»
اين در حالي است که يکي از دلايل التهاب بازار شکر در سال گذشته بي‌توجهي مسئولين به وضعيت اين محصول بوده است. چراکه طبق گفته دبير انجمن تصفيه کنندگان شکر، از ابتداي مهرماه بارها هشدار براي اخذ تمهيدات لازم داده شده اما هيچ توجهي به آن نشده بود. 
پيگيري دو هفته‌اي خبرنگار «رسالت» براي گفت‌وگو با بهمن دانايي رئيس انجمن صنفي کارخانه‌هاي قند و شکر براي توضيح پيرامون واردات شکر هيچ نتيجه‌اي را در پي نداشت چراکه متأسفانه هرگز پاسخي از اين مسئول داده نشد و در پيگيري‌هاي مکرر از دفتر آقاي دانايي، جواب او براي توضيح درباره مسئله واردات منفي اعلام شد! عدم پاسخگويي به‌طور قطع مؤيد واردات بالاي شکر به کشور است که متأسفانه مسئولان ذي‌ربط از پاسخگويي به آن شانه خالي مي‌کنند. 
در همين ارتباط نظر افضلي عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي در گفت‌وگو با «رسالت» گفت: «تا زماني که شکر داخلي نياز کشور را پاسخ مي‌دهد نبايد اجازه واردات داده شود. از سوي ديگر قيمت‌ها نيز نبايد به‌طور نجومي بالا برود. توليدات شکر طبق گفته‌هاي وزير کشاورزي به ميزان مطلوب و مناسبي رسيده و نيازي به واردات نيست.» 
وي افزود: «گراني اخير قيمت شکر هم به دليل عدم توزيع مناسب و ساماندهي شکر بود که رخ داد. اگر واردات شکر در آن دوران انجام شده که براي به تعادل رساندن بازار بود اما در غير اين صورت نيازي به واردات نداشته‌ايم. اين در حالي است که اکنون در دپوي شکر نيز مشکلي نداريم.» 
عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي تصريح کرد: «ما به دنبال متضرر شدن توليدات داخلي نيشکر نيستيم و درصورتي‌که توليد داخلي کفاف مصرف کشور را ندهد و يا بازار به تعادل برسد که لطمه به توليدکننده نزند، با واردات شکر مخالفت نخواهيم کرد اما در غير اين صورت نيازي به واردات اين محصول وجود ندارد.»   
رديف دو در جدول فوق نيز نشان‌دهنده واردات شکر در تيرماه سال جاري است درحالي‌که مجري طرح چغندرقند در چند ماه قبل خبر از خودکفايي کشور در توليد شکر داده بود. 

​​​​​​​

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.