هنرنمایی جدید آمریکا در صدور روادید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 9574
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۸:۵۴ |
گزارش «رسالت» از تأخیر در صدور ویزا به هیئت ایرانی؛

هنرنمایی جدید آمریکا در صدور روادید

آمريکا همواره چهره اي متخاصم از خود به ايران نشان داده و حافظه تاريخي ما نيز گوياي اين مسئله است. اين بار نيز بعد از خروج يکجانبه آمريکا از برجام، اعمال تحريم هاي يکجانبه و سياه نمايي بر عليه ايران در فضاي بين المللي، در اقدامي جديد در صدور ويزاي هيئت عاليرتبه ايراني خلل وارد کرده و اين روند را با تأخير انجام داده است.
هنرنمایی جدید آمریکا در صدور روادید

|نفيسه امامي|
آمريکا همواره چهره اي متخاصم از خود به ايران نشان داده و حافظه تاريخي ما نيز گوياي اين مسئله است. اين بار نيز بعد از خروج يکجانبه آمريکا از برجام، اعمال تحريم هاي يکجانبه و سياه نمايي بر عليه ايران در فضاي بين المللي، در اقدامي جديد در صدور ويزاي هيئت عاليرتبه ايراني خلل وارد کرده و اين روند را با تأخير انجام داده است. رفتار گستاخانه اي که از هر بعد و نظري که به آن نگريسته شود، خارج از عرف سياسي و بين المللي محسوب مي شود و ظاهرا آمريکا از وجود مقر سازمان ملل در اين کشور به عنوان حربه اي عليه ايران استفاده کرده است.
فارغ از هر نگاه سياسي در داخل کشور، رئيس جمهور و وزير امور خارجه كشورمان شايسته احترام در فضاي بين المللي هستند و حضور آنها در مجمع مهمي مانند نشست سالانه سازمان ملل بايد از سوي کشور ميزبان در نهايت احترام صورت بگيرد و امري بر خلاف اين موضوع به طور قطع از سوي هر حزب، نگاه و رويکرد سياسي مردود اعلام مي شود.
رامين مهمانپرست سخنگوي اسبق وزارت امور خارجه در گفت و گو با «رسالت» درباره تأخير آمريکا در آماده شدن ويزاي مقام هاي ايراني براي سفر به نيويورک و بي احترامي دولت آمريکا از طريق اين اقدام گفت: «ميزباني آمريکا در برگزاري اجلاس سازمان ملل به اين معنا نيست که مي تواند درباره هيئت هاي شرکت کننده تصميم بگيرد يا گزينشي رفتار کند. آنها بايد وظيفه ميزباني را انجام دهند و تسهيلات مناسب را ارائه کنند. تصور غلطي در ذهن مقامات آمريکايي ايجاد شده که به دليل برخورداري از قدرت اقتصادي و نظامي، حق کشورهاي مختلف را زيرپا مي گذارند و خود را صاحب سازمان ملل مي دانند و مي توانند همين رفتار را با هيئت هاي مختلف شرکت کننده در سازمان ملل داشته باشند.»
مهمانپرست تصريح کرد: «هرگونه محدوديت براي شرکت کشورهاي مختلف از جمله ايران در نشست سازمان ملل خلاف اصول حقوقي و سازمان ملل و نقض تعهدات بين المللي آمريکاست و نشان مي دهد اين کشور صلاحيت برگزاري چنين اجلاس هاي بين المللي را ندارد.»
وي با اشاره به اينکه دولت ترامپ معروف به رفتارهاي غيرمعمول و غيرقابل پيش بيني است، گفت: «اين رفتار رئيس جمهور آمريکا به شخصيت او برمي گردد که با عملکرد طبيعي در دنياي سياست ديده نمي شود. روحيه و رفتار او کاملا مغاير با آن چيزي است که در عرف بين الملل شناخته مي شود و شايد به همين دليل زمينه اي فراهم شده تا تيمي در اطراف او حضور داشته باشند که به افراطي گري معروف هستند.»
سخنگوي اسبق وزارت امور خارجه اظهار کرد: «عملکرد دولت آمريکا موجب بي اعتباري آن مي شود و نشان مي دهد کشوري که ادعاي بزرگي دارد و مي تواند در مسائل مختلف مداخله کند از چارچوب منطقي برخوردار نيست و برهم زدن معاهدات بين المللي را براي خود به صورت روندي طبيعي درآورده که باعث تأسف براي مردم آمريکاست.»
مهمانپرست با بيان اينکه حضور هيئت هاي سياسي هر کشور در ديگر کشورها نيازمند برگزاري مقدماتي است، گفت: «براي حضور مقامات عاليرتبه هر کشور از قبل هيئت کارشناسي در کشور مزبور حضور پيدا مي کند ضمن اينکه زمان ورود وزيرامورخارجه به دليل تفاوت وظايف با رئيس جمهور، فرق مي کند و رئيس جمهور و نخست وزير در مرحله آخر حضور پيدا مي کنند. در اين وضعيت حدود زماني که هيئت ها بايد در سازمان ملل حاضر شوند در هفته جاري است.»
رئيس اسبق مرکز ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي وزارت امور خارجه افزود: «تاکنون دولت آمريکا در قبال ايران کارشکني هاي زيادي انجام داده و اين مسبوق به سابقه است. آنها قبل از اين نيز براي هيئت هاي ايراني شرکت کننده محدوديت قائل مي شدند و يا با تأخير ويزا صادر مي کردند و براي بعضي نيز ويزا صادر نمي شد. اما در اين دولت اين کار گستاخانه تر صورت گرفته است مانند وقتي که وزير امورخارجه ايران را در فهرست تحريم ها قرار دادند.»
وي درباره برخورد دولتمردان ايراني در قبال رفتار نابخردانه آمريکا گفت: «اگر ميزبان چنين اجلاس مهمي رفتار بي ادبانه و گستاخانه اي داشته باشد، نمي تواند دليل بر عدم حضور هيئت ايراني باشد هرچند مسئولان کشور بر اساس منافع ملي تصميم مي گيرند. حضور در نشست سازمان ملل فرصتي براي بيان نقطه نظرات اصولي کشور ما است تا اجازه تغيير واقعيت ها را به آنها ندهيم که در غياب ما نقطه نظرات خود را به افکار عمومي تحميل کنند.»
مهمانپرست تصريح کرد: «اگر دولت آمريکا به هر دليلي بر خلاف شرايط ميزباني رفتار کند و يا تأخير در اندازه اي
باشد که در برنامه هيئت ايراني خلل وارد شود، به طور قطع نمايندگان کشور بهترين تصميم را بر اساس منافع ملي اتخاذ خواهند کرد.»
*سازمان ملل تحت سيطره آمريکا قرار دارد
آمريکا به عنوان کشوري که دنيا را زير سلطه خود مي داند، شايسته برخورد جدي با کارشکني ها و رفتارهاي گزينشي است. ايران بايد از اين خلل به‌وجود آمده براي نشان دادن چهره کريه آمريکا به دنيا نهايت استفاده را بکند.
سيد محمد مرندي تحليلگر سياسي و استاد دانشگاه در گفت و گو با «رسالت» با تأکيد بر اينکه تأخير در ارائه ويزاي مقام هاي ايراني براي ورود به آمريکا سوء استفاده از وجود سازمان ملل در اين کشور است، گفت: « اين سازمان متعلق به آمريکا نيست هر چند که اختيارات ويژه اي به عنوان عضو دائم در شوراي امنيت و حق وتو را داراست و اين باعث شده سازمان ملل به صورت سازمان غيردموکراتيک دربيايد که توانمندي حل مشکلات را ندارد. آمريکا سازمان ملل را به نحوي تحت سيطره خود درآورده که نمي تواند مشکلات مهم در جهان را رفع کند.»
وي افزود: «اين سوء استفاده توانسته به چهره آمريکا در سطح جهان خدشه وارد کند و اين مسئله باعث ايجاد سؤال درباره آينده سازمان ملل مي شود. دولت ايران بايد به دليل اين اقدام شيطنت آميز آمريکا به سازمان ملل فشار وارد کند و با تعامل با اعضا و ديگر کشورها، شرايطي به وجود بياورد تا اجلاس سال آينده سازمان ملل در نيويورک برگزار نشود. تا زماني که دولت عاقل تري در آمريکا بر سر کار نيايد و يا سياست هاي بهتري را در سازمان ملل اتخاذ نکند، نبايد نشست سالانه مقر در آمريکا برگزار شود و ما بايد از اين شرايط استفاده کنيم.
به گفته اين تحليلگر سياسي «نرفتن يا رفتن آقاي روحاني و آقاي ظريف و هيئت همراه مسئله فاجعه آميزي نيست ولي اگر بتوانيم از اين رفتار احمقانه دولت آمريکا استفاده کنيم و به وجهه جهاني آنها آسيب برسانيم، کار مهمي انجام داده ايم.»
مدير گروه مطالعات آمريکاي دانشکده مطالعات جهان، رفتار آمريکا در قبال دولتمردان ايراني را فراتر از دهن کجي دانست و گفت: «اين حرکت ايجاد اخلال در عملکرد سازمان ملل است و باعث مي شود سازمان نتواند کارهاي خود را به نحو صحيح انجام دهد و اعضاي مقر که پول عضويت مي دهند و در اداره آن سهيم هستند، نتوانند از حق خود استفاده کنند آن هم صرفا به اين دليل که ساختمان سازمان ملل در کشور آمريکا قرار گرفته است.»
مرندي در پايان سخنانش تصريح کرد: «اين اقدام آمريکا رفتاري توهين آميز محسوب مي شود و به طور قطع اظهارنظر ترامپ درباره عدم دخالت دولت آمريکا در آماده نشدن ويزاي دولتمردان ايراني، دروغي بيش نيست. اين رفتار آمريکايي ها بسيار غيرعادي است و به طور قطع اگر ترامپ از اين مسئله هم بي اطلاع باشد نشان مي دهد او بر بوروکراسي کشورش اشرافي ندارد. متاسفانه اين رفتار آمريکا مي تواند باب تازه اي را باز کند تا در آينده هر کشوري که بخواهد از بلندگوي سازمان ملل استفاده کند، از حضور در سازمان ملل محروم شود.»
در اينکه رفتار گستاخانه آمريکا در نوع خود مي تواند عجيب و خارج از عرف بين المللي محسوب شود، هيچ شکي وجود ندارد اما بايد منتظر بمانيم و ببينيم دولتمردان ايراني چه تصميمي را بر اساس منافع ملي اتخاذ مي کنند تا پاسخي محکم بر رفتارهاي سخيف دولتمردان اين کشور در قبال ايران سربلندمان باشد.

نویسنده : نفيسه امامي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.