همه چیز در مورد پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی و فلزی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 59157
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴ |

همه چیز در مورد پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی و فلزی

فاضلاب منازل مسکونی، مجتمع های اداری و تجاری، بیمارستان ها و ... از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: فاضلاب حاصل از شستشو و نظافت و فاضلاب حاصل از سرویس بهداشتی که پکیج تصفیه فاضلاب این دو قسمت را با هم مخلوط کرده و تصفیه می کند.
همه چیز در مورد پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی و فلزی

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلنی و فلزی

فاضلاب منازل مسکونی، مجتمع های اداری و تجاری، بیمارستان ها و … از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: فاضلاب حاصل از شستشو و نظافت و فاضلاب حاصل از سرویس بهداشتی که پکیج تصفیه فاضلاب این دو قسمت را با هم مخلوط کرده و تصفیه می کند. فاضلاب به دلیل وجود حلال‌های آلی و همچنین انواع پاتوژن‌ها و بیماری‌های واگیر، خطرات زیست‌محیطی زیادی برای محیط زیست دارد.

تمدن تصفیه ایرانیان

امروزه استفاده پکیج های تصفیه فاضلاب به دلیل مزایای بسیار ی که دارند، افزایش چشمگیری یافته است. یکی از مزایای این پکیج ها حجم کم و اشغال فضای کم است. از طرفی قیمت آنها بسیار مقرون به صرفه است. مزیت دیگر قابلیت انتقال پکیج پس از نصب به مکان دیگری است. این ویژگی برای مهندسی و اردوهای کار در پروژه های اجرایی بسیار حائز اهمیت بوده و پس از اتمام پروژه پکیج قابل انتقال به پروژه جدید است.

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی در ظرفیت های مختلف از فلز و پلی اتیلن تولید می شود. طراحی این بسته ها به گونه ای است که به راحتی می تواند استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست را رعایت کند. از نظر حجم نیز ظرفیت تصفیه پکیج تصفیه فاضلاب از ۱.۵ متر مکعب در روز به بالا وجود دارد.

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب چقدر است؟

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب به عوامل بسیاری وابسته است و بحث هزینه ها همیشه یک بحث تامل برانگیز برای کاربران به شمار می آید، در خصوص هزینه ی این کالا نیز چنین است اما نمی توان رقم دقیقی را برای آن ذکر کرد چرا که تورم در کشور ما بسیار بالا است از همین رو هزینه ی خرید مواد اولیه نیز دائما در حال تغییر است، با این حال مواردی که بر قیمت ها تاثیر مستقیم دارند به شرح زیر می باشند:

نوع پکیج

اگر تا به این قسمت از مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید می دانید که پکیج ها در دو نوع تولید می شوند پس این که شما به کدام یک از آن ها نیاز دارید می تواند تاثیر مستقیمی بر هزینه های نهایی داشته باشد.

ابعاد

پکیج های تصفیه فاضلاب را در ابعاد و ظرفیت های متفاوتی می سازند قطعا برای ابعاد بزرگتر به مواد اولیه بیشتری نیاز است همین موضوع باعث تاثیر بر هزینه ها می شود.

جنس

جنس انتخابی شما نیز از دیگر موارد موثر بر هزینه ها خواهد بود، برای ساخت این پکیج ها از ۳ جنس مختلف استفاده می کنند که هر یک کارایی مختص به خود را دارند پس با توجه به کارایی و نیاز خود جنس آن را انتخاب کنید.

نوع تجهیزات

هر یک از پکیج ها توجه به نیاز مشتری مجهز می شود به بیان دیگر این که برخی از آن ها کامل تر از دیگری ساخته می شوند پس نوع تجهیزات به کار برده شده در پکیج نیز بر هزینه ها تاثیر خواهد داشت.

کیفیت

از دیگر موارد موثر بر قیمت ها می توان به کیفیت مواد اولیه، کفیت و دبی فاضلاب ورودی و کیفت و استاندارد پساب خروجی اشاره کرد.

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن شامل چه واحدهایی است؟

اگر دقت کرده باشید گفتیم که هر پکیج ممکن است واحد های مختلفی داشته باشد،در پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن واحدهای کوچک اما کاربردی وجود دارند که شامل هوادهی، زلال سازی، کلرزنی و ذخیره لجن است. کامل ترین دستگاه های پکیج تصفیه فاضلاب  واحدهای زیر را شامل می شوند:

آشغال گیر

اولین چیزی که باید در تمامی پیکج ها وجود داشته باشد، آشغالگیر است، آشغال ها، مواد سنگین، چربی ها و روغن ها توسط این واحد از میان برداشته می شوند. البته اگر پکیج مورد نظر برای صنایع تولید مواد غذایی باشد پیش از آشغال گیر به یک چربی گیر هم نیاز دارند. در سیستم های بسیار عظیم به جای استفاده از این واحد، از بخشی به نام کمینوتور که خرد کننده است استفاده می کنند.

ایستگاه پمپاژ

در این واحد مخزن پلی اتیلنی دو جداره و ۲ عدد پمپ وجود دارد، هدف مخازن تخلیه کاهش موج های جریان و نقاط اوج جریان است. جالب است بدانید که در سیستم های هوادهی که در ایستگاه پمپاژ قرار دارد زمانی که جریان ها کم و ثابت هستند عملکرد بهتری به نسبت زمان هایی که با اختلاف زیادی کار می کنند، دارند.

سیستم تولید و توزیع هوا

در این واحد دو عدد بلوئر Roots یا Side Channel که با دیفیوزرهای هوادهی همراه هستند به کار برده شده اند. لوله هایی که در این بخش قرار دارند نیز از جنس گالوانیزه هستند. در سیستم تولید و توزیع هوا مخازن زباله های لجن را در سیستم های بزرگتر ارائه می کنند تنها به این دلیل که فضای بیشتری برای انتقال مستقیم لجن فعال به مخزن و همچنین ذخیره آن در اختیار داشته باشند.

پکیج کلرزن

در واحد پکیج کلرزن واحدهای کوچک تر دیگری نیز وجود دارند که شامل مخزن آماده سازی محلول، شاسی استقرار، میکسر، الکتروموتور و دوزینگ پمپ تزریق با ظرفیت و فشار مناسب می باشد. در این بخش در واقع برای ضد عفونی کردن فاضلاب های نیمه تصفیه شده استفاده می کنند. در بسیاری از سیستم ها قرص کلر یا مایع کلر به کار برده می شوند. اما کار به این جا ختم نمی شود و یک مرحله دیگر در این قسمت برای اطمینان از پاکسازی وجود دارد آن هم یک زمان نگهداشت ۱۵ دقیقه ای است که برای اطمینان از پاکسازی موجودات پاتوژنی می باشد. و در نهایت با عبور اشعه ماوراء بنفش سعی در از بین بردن توانایی بازتولید میکروارگانیسم ها می کنند.

تابلو برق

تابلو برق شاید یکی از مهم ترین واحدهای موجود در هر پکیج تصفیه فاضلاب به شمار آید از این نظر که تمامی بخش های دیگر برای این که بتوانند به درستی کار کنند به برق نیاز دارند، تابلو برق نیز وظیفه کنترل تمامی تجهیزات را به عهده دارد. در صورتی که این بخش دچار خرابی هر چند جزئی شود تمامی بخش های دیگر دچار اختلال خواهند شد.

فیلتر پرس

فیلتر پرس بخش دیگری از دستگاه های پکیج تصفیه است که برای آبگیری و خشک کردن لجن های مازاد تولیدی قرار داده شده است.

فیلتر شنی

برای این که میزان کدر بودن پساب های تصفیه شده را به حداقل برسانند تمامی آن ها را از فیلتر شنی رد می کنند. این فیلتر در واقع هر نوع مواد جامدی که از مراحل دیگر به جا مانده باشد را به دام می اندازد و مانع عبور آن ها می شود. البته مواد جامد زیادی نمی توانند از مراحل دیگر عبور کنند بر اساس آمار به دست آمده چیزی بین ۱ تا ۱۲ میلی گرم در لیتر از مواد جامد معلق به فیلتر شنی می رسند و مابقی در همان مراحل قبلی از بین برده خواهند شد. استفاده از فیلتر شنی می تواند موجودات ریزی که در پساب ها هستند را نیز به دام اندازد.

فیلتر کربنی

آخرین مرحله یا بهتر است بگوئیم واحد در سیستم پکیج های تصفیه فاضلاب، فیلتر کربنی است. هدف از قرار دادن این فیلتر کاهش بار آلی پساب تصفیه شده است. البته مزیت دیگری نیز دارد آن هم بالا بردن کیفیت و تصفیه پساب تصفیه شده از فیلتر کربنی است.

فیلتر شنی

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و ضرورت استفاده از آن

برای همه ما روشن است که با افزایش جمعیت در جهان و همچنین کشور ما، نیاز به مدیریت منابع آب بیش از پیش ضروری است. به منظور جبران کمبود منابع آب ، در اکثر کشورهای جهان اول، سازمان های مدیریتی و دولت‌های آنها بیشتر نگران لزوم استفاده از سیستم‌های تصفیه فاضلاب و بازیافت و استفاده کارآمدتر پساب و مواد زائد در صنایع هستند. در ایران نیز در سال های اخیر اقداماتی برای ایجاد شبکه های تصفیه فاضلاب در شهرهای بزرگ صورت گرفته است. همچنین صنایع مختلف نیز به اهمیت استفاده مجدد از پساب و فاضلاب خود و استفاده بهینه از آن پی برده اند. بنابراین وجود پکیج‌های تصفیه فاضلاب قابل اعتماد و پایدار برای توسعه مناطق مسکونی که امکان اتصال به شبکه اصلی فاضلاب شهری را ندارند امری حیاتی است.

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

به طور کلی استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی در مکان‌هایی که به شبکه تصفیه فاضلاب متصل نیستند مانند کارگاه های صنعتی، کارگاه‌های ساختمانی، شهرک‌ها و اماکن مسکونی خارج از شهر و … ضروری است. این سیستم‌های تصفیه فاضلاب با دارا بودن ویژگی سهولت در نصب و بهره برداری آسان و جابجایی راحت در تمامی شرایط زیر قابل استفاده هستند:

۱ شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی و انواع مجتمع‌های اداری

  1. بیمارستان ها و درمانگاه‌ها، مراکز بهداشتی
  2. صنایع، کارخانجات و کارخانجات فعال در زمینه‌های مختلف
  3. انواع مراکز تفریحی، آموزشی و نظامی
  4. پایانه های مسافربری، بنادر و فرودگاه‌ها
  5. هتل ها، هتل ها و استراحتگاه های توریستی، استراحتگاه های بین شهری
  6. تأسیسات و کارگاه های مجاور سدها، رودخانه ها و چاه‌ها

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن

فرآیند های پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

پکیج تصفیه فاضلاب امروزه کاربردهای زیادی دارد و در اندازه‌ها و قابلیت‌های مختلف برای رفع تمامی نیازها در حال توسعه است. امروزه انواع مختلفی از آنها تولید می‌شود که اکثر آنها به چند روش‌های مختلف کار می کنند و مهم‌ترین مزیت آنها بی بو بودن آنها است که می‌توان از آن در هر جایی استفاده کرد و از هدر رفتن آب جلوگیری کرد. از متداول‌ترین فرآیندهای تصفیه که در سیستم‌های تصفیه فاضلاب استفاده می شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرآیند هوادهی گسترده (EAAS)
  • فرآیند MBR (لجن فعال رشد معلق)
  • فرآیند USBF (هوازی و بدون اکسیژن)
  • فرآیند SBR (پر و ترسیم یا خالی و خالی)
  • فرآیند MBBR
  • فرآیند تصفیه الکتریکی فاضلاب

 

تصفیه فاضلاب

فرآیند تصفیه در سیستم تصفیه فاضلاب به صورت مجموعه ای از  چند مرحله مجزا انجام می شود. در این بخش مقاله فرآیندهای مرسوم مورد استفاده برای حذف انواع آلودگی های فاضلاب ها، ذکر شده است:

  • مرحله اولیه یا پیش تصفیه:

قبل از شروع اولین مرحله تصفیه، فرآیند پیش تصفیه در تمام تصفیه خانه های فاضلاب (STPs) مورد نیاز است. این مرحله اقلامی مانند چوب، پلاستیک و سایر ضایعات و مواد معدنی را از فاضلاب حذف می کند. با انجام این مرحله تجهیزات سیستم تصفیه از آسیب در امان می مانند. تمام این زباله ها در مخزن دفع زباله تصفیه خانه جمع آوری و سپس دفع می شوند.

  • مرحله تصفیه اولیه:

جداسازی فیزیکی مواد جامد و چربی و روغن از فاضلاب در این مرحله انجام می شود. در این مرحله، آب برای چندین ساعت به سمت فیلترهای اولیه یا زلال‌کننده‌ها جریان می‌یابد تا ذرات جامد بتوانند ته نشین شوند و ذرات سبک‌تر به سمت بالا حرکت کرده و از فاضلاب جدا شوند. ماده جامد حاصل به عنوان لجن اولیه یا پساب اولیه حاوی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مواد جامد را تشکیل می دهد. فاضلاب تصفیه شده اکنون وارد فاز بعدی فرآیند می شود.

  • مرحله تصفیه ثانویه:

هنگامی که فاضلاب به سمت تصفیه ثانویه می رود، مواد جامد باقی مانده آن رسوب می کنند که لجن ثانویه نامیده می شود. بخشی از لجن ثانویه برای فرآیند لجن فعال بازیافت می شود و بقیه آن با لجن اولیه مخلوط می شود که به مخزن هضم لجن فرستاده می شوند و دفع می شوند. این مرحله حدود ۹۰ درصد از جامدات معدنی را حذف می کند. این مرحله در واقع یک فرآیند تصفیه بیولوژیکی است که مواد جامد معدنی محلول و مواد کلوئیدی موجود در فاضلاب را حذف می کند. در اینجا باکتری ها مواد معدنی کلوئیدی و محلول را تجزیه می کنند. فاضلاب تصفیه شده اکنون از مخزن اصلی به مخزن هوادهی منتقل می شود و از طریق سیستم هوادهی اکسیژن به میکروب ها می رسد.

  • مرحله سوم یا درمان پیشرفته:

این آخرین مرحله در بسیاری از پکیج های تصفیه فاضلاب بهداشتی است. در این مرحله جامدات معلق و مواد آلی که در مرحله تصفیه ثانویه حذف نشده اند حذف می شوند. میکروارگانیسم های بیماری زا که در طی فرآیند تصفیه بیولوژیکی از بین نرفته اند نیز با فرآیندی به نام ضد عفونی از بین می روند. بسته به شرایط فاضلاب (pH، شفافیت و غیره) می توان از چندین نوع ماده ضد عفونی کننده استفاده کرد. این امر با استفاده از مواد ضدعفونی کننده فیزیکی و شیمیایی مانند کلر، اشعه ماوراء بنفش، ازن و غیره انجام می گیرد. فاضلاب ضد عفونی شده اکنون برای دفع در محیط یا استفاده مجدد مناسب است.

پکیج تصفیه فاضلاب

تمدن تصفیه ایرانیان

https://tamadon-tasfie.com

۰۹۱۲۲۰۰۲۳۵۸

۰۲۶۳۲۷۶۰۶۷۲

 

 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.