همه‌گیری، زنگ خطر ویروس جدید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 13231
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اجتماعی تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲ |
«رسالت» از شيوع آنفلوآنزای جديد در ايران گزارش می‌دهد؛

همه‌گیری، زنگ خطر ویروس جدید

اين روزها و با شروع فصل سرما آمار مبتلايان به ويروس آنفلوآنزا افزايش يافته است.  ويروسي که به گفته کارشناسان سرما دوست است و به همين دليل در فصول سرد سال بيشترين آمار مبتلايان به آن گزارش مي شود و حداقل در فصل سرد حدود 5 تا 10 درصد افراد را درگير مي کند. 
همه‌گیری، زنگ خطر ویروس جدید

|گروه اجتماعي| 
اين روزها و با شروع فصل سرما آمار مبتلايان به ويروس آنفلوآنزا افزايش يافته است.  ويروسي که به گفته کارشناسان سرما دوست است و به همين دليل در فصول سرد سال بيشترين آمار مبتلايان به آن گزارش مي شود و حداقل در فصل سرد حدود ۵ تا ۱۰ درصد افراد را درگير مي کند. 
اما آنچه که اين روزها مردم را نگران کرده آماري است که از تعداد فوتي هاي ناشي از اين ويروس دهان به دهان مي چرخد. طبق اظهارات محمد مهدي گويان، رئيس مرکز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت، آخرين آمار مربوط به هفته پيش با ۱۵ فوتي است. همه استانها درگير هستند  و بيشترين موارد آن در تهران با پنج مورد، مازندران با چهار مورد و آذربايجان شرقي با چهار مورد بوده است. به گفته گويان،  وزارت بهداشت آمار موارد قطعي ابتلا به آنفلوانزا و مرگ ناشي از اين بيماري را به صورت هفتگي جمع بندي و اعلام مي کند. 
رئيس مرکز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت در گفت و گو با ايسنا در ادامه خاطر نشان کرد: « تا پايان هفته گذشته ۹ هزار بيمار تنفسي در بيمارستان‌هاي کشور بستري شدند که از اين تعداد به طور قطعي ۳۴۲ نفر مبتلا به آنفلوانزا بودند که تحت درمان قرار گرفتند. نوع آنفلوانزايي که امسال در کشور شايع است، آنفلوانزاي «H1N1 » و « H3N2 » است که البته حدود ۹۰ درصد موارد از سوش (نوع) ويروس « H1N1» گزارش شده که نوع شديدتر اين بيماري است.»
دکتر حامد روحاني زاده، معاون دانشگاه علوم پزشکي مازندران قدرت بيماري زايي اين آنفلوآنزا را ۳ برابر آنفلوآنزاي معمولي مي داند. به گفته وي انتقال اين ويروس از انسان به انسان است و نه از حيوان به انسان و تنها در ۱ تا ۲ در صد مي تواند منجر به مرگ شود. وي يکي از علت هاي بالا بودن مرگ ناشي از اين بيماري را به خصوص در افراد در معرض خطر، ناشي از خود درماني مي داند و مي گويد: «تاخير در مراجعه سبب افزايش ريسک بستري و بالا رفتن عوارض بيماري به خصوص مرگ ناشي از اين بيماري مي شود.»
گفتني است ويروس (H1N1) مربوط به سيستم تنفسي است و در بزاق دهان و ترشحات بيني مبتلايان به اين بيماري وجود دارد. در نتيجه انتقال آن با استنشاق ذرات عفوني و تماس مستقيم با ترشحات رخ مي دهد. افراد مبتلا بيشتر در زماني که تب دارند يا سرفه مي کنند مي توانند ناقل اين ويروس باشند البته اين امکان هم هست که فرد مبتلا يک روز قبل از اينکه اين علائم در او بروز کند اين ويروس را انتشار دهد. اين ويروس براي گروه هاي خاصي از مردم مي تواند خطر ساز باشد و سلامت آنها را به طور جدي با مشکل مواجه کند: بيماران مبتلا به بيماري هاي ريوي، ديابت، قلبي-عروقي، عصبي-عصلاني، نقص سيستم ايمني، بيماري هاي 
صعب العلاج، مادران باردار و کودکان زير ۵ سال. علائم اين بيماري نيز بين ۴-۱ روز بعد از تماس با فرد بيمار آشکار مي شود. 
اما علائم اين بيماري چيست ؟ مسعود مرداني استاد دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، فوق تخصص بيماري هاي عفوني  و عضو کميته کشوري آنفلوآنزا در خصوص علائم اين بيماري درگفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مي گويد: «علائم اين بيماري کاملا شبيه آنفلوآنزاي فصلي است و هيچ تفاوتي با آن ندارد؛ علائم شامل شروع ناگهاني تب و لرز همراه با درد بدن، درد‌هاي استخواني و عضلاني، عطسه و سرفه است.» البته در بعضي موارد اسهال و استفراغ هم جزو علائم اين بيماري گزارش شده است. 
البته طبق اظهارات اين فوق تخصص بيماري هاي عفوني علائم بيماري در افراد با سنين مختلف يکسان نيست. به طور مثال در يک نوزاد شيرخواره علائم فقط در حد ناتواني در شيرخوردن، ضعف، بي حالي و تب ديده مي‌شود در حالي که در يک فرد ميانسال بيشتر کاهش سطح هوشياري، تب و بدن درد مشاهده مي‌شود.
مصطفي جوانيان معاون بهداشتي دانشگاه علوم‌پزشکي بابل نيز مي گويد ويروس آنفلوآنزا هر يک تا سه سال مي‌تواند به صورت يک اپيدمي خودش را نشان دهد، اپيدمي يعني تعداد افراد مبتلا از حد نرمال بيشتر شود. 
معاون بهداشتي دانشگاه علوم‌پزشکي بابل افزود: نوع ويروسي که الان بيشتر مدنظر بوده H1N1 و H3N2 است و آن اپيدمي که امسال با آن مواجه شديم، ويروس H1N1  است که حدود ۳ هفته از آغاز آن مي‌گذرد و ممکن است تا ۲ هفته آينده فروکش کند.
وي با تأکيد برا اينکه افراد مبتلا از خود درماني پرهيز کنند در خصوص واکسن آنفلوآنزا مي گويد: « واکسن آنفلوآنزا معمولا ۴۰ تا ۶۰ درصد در بدن تاثير خواهد داشت. قيمت اين واکسن نيز در داروخانه ها ۴۰ هزار تومان است.»
  البته کارشناسان  مي گويند استفاده از اين واکسن بهتر است قبل از ورود به فصل سرد باشد چرا که بعد از تزريق واکسن چهار هفته زمان نياز است تا سطح ايمني ايجاد شود. لذا بهترين زمان تزريق اين واکسن اواخر شهريور تا اوايل مهر است. اما اگر تزريق در اين زمان انجام نگيريد در هر زمان ديگري هم مي تواند انجام شود به خصوص افرادي که تزريق واکسن برايشان ضرورت دارد.
دکتر فريبا شيرواني، فوق‌تخصص عفوني اطفال در گفت‌وگو با جام‌جم در توضيح اينکه چه افرادي بيشتر به تزريق اين واکسن نياز دارند مي گويد: « کودکان ۶ ماهه تا ۸ ساله ، بويژه بچه‌هايي که در سن بالاي ۶ ماه و دچار بيماري‌هاي مزمن هستند بايد واکسن آنفلوآنزا بزنند. بيماران قلبي و ريوي(بويژه مبتلايان به آسم)، ديابتي‌ها و مبتلايان به ساير بيماري‌هاي متابوليک، بيماري‌هاي کليوي، اختلالات ساخت هموگلوبين، سرطان يا بيماري‌هاي سرکوب‌کننده سيستم ايمني، ايدز و کودکاني که تحت درمان طولاني با آسپيرين هستند بايد واکسن دريافت کنند. » 
وي همچنين به مواردي اشاره مي کند که از تزريق واکسن بايد ممانعت به عمل آيد: « واکنش حاد آلرژيک به دوز قبلي تزريق‌شده. البته از سال ۲۰۱۲ آلرژي به تخم مرغ، به عنوان موارد منع تزريق واکسن غيرفعال آنفلوآنزا در نظر گرفته نمي‌شود. ابتلا به بيماري گيلن باره (سندرم گيلن باره بيماري‌اي است که طي آن سيستم ايمني بدن به اعصاب حمله مي‌کند و منجر به ضعف بدن و مشکلات حسي مي‌شود) در طول ۶ هفته از تزريق واکسن قبلي .عوارضي چون درد و تورم در ناحيه تزريق، علائم خفيف سرماخوردگي شامل آبريزش بيني و سرفه، تب خفيف و واکنش‌هاي آلرژيک به واکسن نيز ممکن است بروز کند. »
از آنجايي که از خصوصيات اين بيماري قابليت سرايت بالا، انتشار سريع و در نتيجه همه گيري آن است، رعايت بهداشت فردي و عمومي بسيار حائز اهميت است. پوشاندن بيني يا دهان با دستمال به هنگام عطسه يا سرفه، شستن دست ها به طور مکرر با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانيه چرا که اين ويروس ۸ تا ۱۰ ساعت روي دست ها مي ماند، خودداري از روبوسي، دست دادن و در آغوش گرفتن افراد مبتلا از مواردي است که در پيشگيري از ابتلا به اين بيماري و يا انتشار آن توسط افراد مبتلا جلوگيري مي کند. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.