هشت عامل وقوع سيل - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3162
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۹:۰۱ |
معاون سابق وزير نيرو در گفت‌وگو با رسالت مطرح کرد:

هشت عامل وقوع سيل

معاون پيشين دفتر برنامه ريزي كلان آب و آبفاي وزارت نيرو گفت: امسال وارد دوره ترسالي شده ايم اما نمي توان ادعا کرد که از اين به بعد وضعيت ما نرمال خواهد بود. به هر حال اين بارش ها حداقل بيش از 6 يا 7 ميليارد مترمکعب آب پشت سدها ذخيره کرده بنابراين قطعا در بهبود وضعيت آب موثر بوده اما بحران همچنان وجود دارد.
هشت عامل وقوع سيل

معاون پيشين دفتر برنامه ريزي كلان آب و آبفاي وزارت نيرو گفت: امسال وارد دوره ترسالي شده ايم اما نمي توان ادعا کرد که از اين به بعد وضعيت ما نرمال خواهد بود. به هر حال اين بارش ها حداقل بيش از ۶ يا ۷ ميليارد مترمکعب آب پشت سدها ذخيره کرده بنابراين قطعا در بهبود وضعيت آب موثر بوده اما بحران همچنان وجود دارد. هدايت فهمي در گفت‌وگو با رسالت اظهار کرد: بارش هاي سيل آسا، به رغم تامين نسبي آب، صدمات زيادي وارد کرده و در غرب و شمال تلفات انساني و مالي سنگيني داشته ايم اما در اين اتفاق هشت عامل موثر بوده است. اول اينکه بارش هاي اخير بسيار سنگين و استثنايي بود، دوم تعرض و دست اندازي به بستر رودخانه ها و مسيل ها، عدم رعايت حريم و ساخت و ساز، سومين عامل ضعف جدي در ساماندهي و لايروبي رودخانه ها و مسيل هاست و چهارمين عامل عدم وجود برنامه جامع مديريت سيلاب در کشور است. واقعا برنامه جامع و سازمان مشخصي که همه نهادها بتوانند در آنجا مشارکت داشته باشند وجود ندارد. پنجم طراحي و اجراي نادرست زيرساخت هاي شهري و روستايي و خطوط ريلي و جاده ها و کانال هاي زهکشي است.وي ادامه داد: عامل ششم غافلگيري و ناهماهنگي ارگان ها و دستگاه هاي متولي مديريت سرزميني بود که در روزهاي اول ناهماهنگ بودند و براي آنان وقوع اين سيل غافلگير کننده بود. عامل هفتم تخليه ديرهنگام برخي از مخازن سدها بوده است و هشتمين عامل کاهش پوشش گياهي و گسترش فرسايش وسيع در کشور و به طورکلي ضعف در آبخيزداري است.
معاون پيشين دفتر برنامه ريزي كلان آب و آبفاي وزارت نيرو با اشاره به اينکه يک سد را فقط براي کنترل سيلاب که نمي سازند، اين استدلال درست و منطقي نيست که بگوييم از اين طريق سيلاب ها را کنترل کنيم، افزود: سيلاب را از طريق روش هاي ديگر هم مي شود کنترل کرد و فقط سد نيست. سدسازي در يک منطقه باتوجه به شرايط و ظرفيت حوزه آبريز و نيازهاي ديگري که وجود دارد ساخته مي شود. يک سد معمولا چندمنظوره و چندگانه است. اينکه برخي عنوان مي کنند بايد سد بيشتري بسازيم ديدگاه درستي نيست. ما يک سد را با اهداف چندگانه يعني تامين نياز بخش شرب، صنعت و کشاورزي مي سازيم از طرفي کنترل سيلاب از ديگر اهداف سدسازي به شمار مي رود. ما بايد به اندازه ظرفيت تحمل حوزه هاي آبريز نسبت به سدسازي اقدام کرده و نبايد در اين زمينه افراط کنيم.
فهمي با بيان اينکه آبخيزداري يک کار ضروري و لازم براي کشور است، تاکيد کرد: اين گونه طرح هاي حفاظتي به مديريت آب کمک کرده و ضمن جلوگيري از فرسايش از ورود رسوبات زياد به سدهاي جلوگيري کرده و در کاهش سيل موثر است. متاسفانه در کشور به اين مسئله خيلي اهميت داده نمي شود. اصولا در ساخت يک سد بايد همزمان آبخيزداري در بالادست انجام شود تا عمر مفيد سد را کاهش نداده و از ورود رسوبات به سدها جلوگيري کند اما در سال‌هاي اخير منابع طبيعي کشور مورد کم توجهي قرار گرفته و پوشش گياهي در بسياري از مناطق از بين رفته است و جنگل تراشي، جنگل خواري و نابودي مراتع و فرسايش خاک وضعيت را وخيم کرده است. به گفته وي سالانه بيش از دو ميليارد تن خاک فرسايش پيدا مي کند و ما در اين زمينه رتبه يک را در جهان داريم. پس بايد به عمليات آبخيزداري به منظور حفظ منابع حياتي توجه کرد.

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.