هزینه‌های سفر به بهارستان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 6091
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۹:۰۳ |
پاسخ نمایندگان مجلس به «رسالت» درباره هزینه‌های هنگفت در انتخابات مجلس؛

هزینه‌های سفر به بهارستان

اسفند ماه سال جاري براي مردم و مسئولان کشور بسيار حائز اهميت است چرا که يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود و کانديداهاي اين انتخابات براي ورود به مجلس و نمايندگان حاضر براي ماندن در خانه ملت تلاش بسياري خواهند کرد.
هزینه‌های سفر به بهارستان

| راضيه فراهاني |
اسفند ماه سال جاري براي مردم و مسئولان کشور بسيار حائز اهميت است چرا که يازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود و کانديداهاي اين انتخابات براي ورود به مجلس و نمايندگان حاضر براي ماندن در خانه ملت تلاش بسياري خواهند کرد.
در اين ميان بسياري از نمايندگان براي آنکه بتوانند آراي مورد توجهي را کسب کنند دست به صرف هزينه‌هاي هنگفتي مي‌زنند. همين موضوع باعث شده طي ساليان مردم نسبت به مجلسي‌ها بي اعتماد شوند و اين سوال به ذهنشان خطور کند که حقوق دريافتي نمايندگان چقدر است که مي‌توانند براي حضور در انتخابات هزينه هاي هنگفت صرف کنند؟
عباسعلي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان شامگاه چهارشنبه هفته گذشته در برنامه «جهان آرا» در اين زمينه با انتقاد از اينکه يکي از ضعف‌هاي قانون سکوت درباره هزينه‌هاي انتخاباتي است، عنوان کرد: متاسفانه هزينه‌هاي انتخاباتي بسيار بالا رفته حتي در شهرهاي کوچک هزينه‌هاي انتخاباتي بسيار زياد است.
او گفت: مگر اين پستي که قرار است شما بگيريد چقدر ارزش دارد؟ اصلا شما اين پول‌ها را از کجا آورديد؟ سخنگوي شوراي نگهبان در بخش ديگري از سخنانش تصريح کرد: ما در شوراي نگهبان ابزارهاي کمي در بحث هزينه هاي انتخاباتي داريم. رصد کردن اين موارد بسيار سخت است اما قطعا تا جايي که بشود بررسي مي‌کنيم. او اعلام کرد: برخي افراد به خاطر هزينه‌هاي غيرمتعارف در انتخابات رد صلاحيت شده‌اند.»
به همين جهت «رسالت» براي بررسي اين موضوع که مجلس براي شفاف‌سازي هزينه‌هاي انتخاباتي تا کنون چه اقداماتي انجام داده با برخي از نمايندگان مردم در خانه ملت گفت‌وگويي داشته که در ادامه مي‌خوانيد.
هزينه‌هاي انتخاباتي در چارچوب معقولي بايد شکل گيرد
علي ساري عضو کميسيون اجتماعي در اين باره به «رسالت» گفت: چندي پيش مجلس در اين زمينه اقدام و اصلاحيه قانون انتخابات را مطرح کرد که يکي از موارد اين اصلاحيه درباره «قانون هزينه‌ها» بود اما با توجه به برخي مسائل شوراي نگهبان اين قانون را رد کرد و در حال حاضر در مجلس متوقف شده است.
عضو مجمع نمايندگان استان خوزستان با بيان اين که رسيدگي به هزينه‌هاي هنگفت تبليغات انتخاباتي بسيار مهم است، افزود: هيچ دليل منطقي براي هزينه‌هاي هنگفت انتخاباتي وجود ندارد تا فردي در انتخابات با هزينه‌هايي که مي‌کند به دنبال کسب راي باشد، چرا که وقتي فردي نماينده مي‌شود و به دنبال چنين هزينه‌هايي مي‌رود اولين سوال آن است که اين هزينه از چه قسمتي تامين مي‌شود و چگونه آن را جبران مي‌کنند.
او تاکيد کرد: براي بررسي اين موضوع بايد ورود ويژه‌اي صورت پذيرد تا هزينه‌ها در چارچوب معقولي شکل گيرد.
مجلس اراده‌اي براي ورود به بررسي هزينه‌هاي انتخاباتي ندارد
علي ادياني عضو کميسيون انرژي مجلس همچنين در اين زمينه به «رسالت» گفت: مجلس شوراي اسلامي درباره چگونگي تبليغات، مقدار تبليغات، مکانيزم، ساز و کار و سلسله قواعد محکم نظارتي را در قالب اصلاح قانون انتخابات مصوب کرد که يکي از آنها «استاني شدن انتخابات» بود.
عضو فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس ادامه داد: پس از تصويب اين قانون از سوي مجلس شوراي اسلامي، شوراي نگهبان به «استاني شدن انتخابات» و برخي ديگر از موارد ديگر ايراد گرفته و مطرح کرد که در برخي از موارد شاهد آن هستيم که موضوع مورد نظر مغاير شرع و قانون اساسي است و برخي ديگر از موارد را هم براي رفع ابهام به مجلس بازگرداند.
نماينده مردم قائمشهر افزود: با توجه به آنکه اراده مجلس بر «استاني شدن انتخابات» بود لذا اين موضوع به صورت کامل از دستور کار مجلس خارج شده و مجلس ديگر اراده‌اي بر ادامه اين موضوع نداشت.
نگراني از ورود افراد سرمايه‌دار به مجلس
همچنين حسينعلي شهرياري عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس در اين باره به «رسالت» گفت: مجلس در قانون جامع انتخابات اين مسائل را پيش‌بيني کرده بود اما مورد تاييد قرار نگرفت اگر مجلس دوباره قصد ورود به اين موضوع را داشته باشد زمان خواهد برد.
نماينده مردم زاهدان در ادامه با بيان اين که نياز به برگزاري انتخابات سالم است، گفت: با توجه به فقر زيادي که در جامعه وجود دارد، متاسفانه نگراني‌هايي هم به وجود آمده که ممکن است افرادي به جهت داشتن سرمايه زياد به مجلس ورود پيدا کنند که بايد توجه کرد اين موضوع براي مجلس بسيار خطرناک است.
او ادامه داد: اميدواريم اين موضوعات را عزيزان در شوراي نگهبان رصد کنند و منابعي که نمايندگان در تبليغات دارند گزارش دهند تا مشخص و شفاف شود چه افرادي چنين تخلفاتي انجام مي‌دهند. در صورت ابلاغ به موقع قانون اميدواريم که به زودي اجرا شود.
شهرياري تصريح کرد: به نظر من نياز به قانون نيست برخي از مسائل آنقدر شفاف است که دوستان در شوراي نگهبان مي‌تواند به آساني به آن ورود کند و با افرادي که به دنبال خريد و فروش راي هستند يا به مردم وعده‌هاي توخالي مي‌دهند برخورد کرده و نظارت مستقيم داشته باشد.
اين قانون به اين مجلس نمي‌رسد
محمدرضا صباغيان‌بافقي عضو کميسيون امور داخلي کشور و شوراهاي مجلس همچنين در اين باره به «رسالت» گفت: درباره اين موضوع ضوابط و معيارهايي وجود دارد اما با توجه به اين که بعضا بازدارنده نبوده طرح جامع انتخابات در مجلس مصوب شد که يکي از آن‌ها «استاني شدن انتخابات»‌بود اما در ادامه شاهد بوديم که شوراي نگهبان ايراداتي به مصوبه گرفت و به مجلس بازگشت.
نماينده مردم بافق و مهريز در مجلس با بيان اين که بعيد مي‌دانم اين موضوع در اين دوره مجلس اتفاق بيفتد، افزود: در حال حاضر اين قانون در کميسيون شوراها به جز برخي از بندها در حال بررسي است که بخشي از آن به هزينه‌هاي انتخاباتي مربوط مي شود.
او در پايان گفت: طبيعتا اگر هزينه‌هاي انتخاباتي از حد معمول عبور کند باعث نارضايتي و بي‌اعتمادي مردم مي‌شود که اين پول‌ها از کجا مي‌آيد؟ مگر افرادي که به مجلس راه پيدا مي کنند حقوق دريافتي‌شان چه‌قدر است که اينگونه هزينه انتخاباتي دارند.

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.