هر چیزی که لازم است درباره FCL و LCL بدانید {راهنمای کامل} - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 46143
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹ |

هر چیزی که لازم است درباره FCL و LCL بدانید {راهنمای کامل}

واژه FCL کوتاه شده عبارت ظرفیت کامل کانتیر است. در شیوه FCL، تنها یک فرستنده می تواند از کانتینر استفاده کند و برای صنعت حمل کانتینر دریایی بار استفاده میگردد
هر چیزی که لازم است درباره FCL و LCL بدانید {راهنمای کامل}

منظور از FCL و LCL چیست؟

واژه FCL کوتاه شده عبارت ظرفیت کامل کانتیر است. در شیوه FCL، تنها یک فرستنده می تواند از کانتینر استفاده کند و برای صنعت حمل کانتینر دریایی بار استفاده میگردد

اگر به معنای این واژه در تجارت بین الملل بپردازیم، منظور این است که یک کانتینر تنها از سوی یک فرستنده و به طور انحصاری رزرو شده است و تنها کالاهای این فرستنده در کانتینر قرار خواهند گرفت.

از آن جایی که کالاهای دیگر فرستنده ها با فرستنده فعلی در یک کانتینر قرار نمی گیرد، امنیت مرسوله تضمین شده و مدیریت حمل و نقل دریایی را آسان می کند.

اکنون بگذارید به واژه LCL اشاره کنیم. LCL کوتاه شده عبارت “کمتر از ظرفیت کامل کانتینر” است. در مواردی که تعداد کالاهای فرستنده زیاد نباشد و تمام ظرفیت کانتینر را پر نکند، فرستنده از این شیوه استفاده می کند.

شیوه LCL مخصوص ارسال مرسوله های اقتصادی است و کالاهایی که به این شیوه ارسال می شوند، حساسیت زمانی ندارند.

اغلب فورواردرهای حمل و نقل مرسوله ها را به شیوه LCL برای ارسال رزرو می کنند و با قرار دادن چندین مرسوله در کنار هم، آن ها را ادغام می کنند.

فورواردر به این صورت این کار را انجام می دهد که یک کانتینر FCL رزرو کرده و مرسوله هایی که از فرستنده ها دریافت می کند را تلفیق کرده و در این کانتینر قرار می دهد. سپس کانتینرها با توجه به بندر مقصد یا شیوه حمل و نقل، دسته بندی می شوند.

تفاوت های کلیدی میان دو شیوه FCL و LCL

در این قسمت به تفاوت های عمده میان دو شیوه حمل و نقل ذکر شده اشاره می کنیم:

  • زمانی که حجم کالاهای ارسالی افزایش یابد، هزینه ارسال به شیوه LCL از شیوه FCL فراتر خواهد رفت.
  • شیوه FCL مناسب ارسال کالاهایی است که سنگین بوده و وزن زیادی دارند؛ اما شیوه LCL مخصوص کالاهای کوچک تر و سبک وزن تر است.
  • نرخ حمل و نقل به شیوه FCL برخلاف شیوه LCL، ثابت نیست.
  • بهترین گزینه برای ارسال مرسوله های سنگین، کانتینرهای با نصف ارتفاع است.
  • کشتی فله بر مخصوص جابجایی مرسوله های دانه ریز است.

 

منظور از LCL و FCL در حمل و نقل چیست؟

برای ارسال مرسوله به شیوه FCL، فرستنده باید حداقل یک کانتینر رزرو کند اما برای ارسال به شیوه LCL، رزرو کردن کانتینر اجباری نیست بلکه تنها باید قسمتی از یک کانتینر را رزرو کرد.

معمولا در حالت طبیعی، محصولات تنها یک شرکت به شیوه FCL منتقل می شوند. اما در شیوه LCL، چندین مرسوله از چندین شرکت مختلف تلفیق شده و برای ارسال آماده می شود.

از آن جایی که در شیوه FCL تمام ظرفیت یک کانتینر رزرو شده است، زودتر از شیوه LCL به مقصد می رسد. علاوه بر این، با رسیدن کانتینر به بندرهای مختلف نیازی به دسته بندی و باز کردن کانتینر وجود ندارد. در عین حال، احتمال تاخیر در دریافت کانتینر نیز به حداقل مقدار ممکن می رسد.

 

اما از طرف دیگر برای دسته بندی کالا، تلفیق مدارک و پردازش در شیوه LCL به زمان بیشتری نیاز است. زمان لازم برای بارگیری و تخلیه بار نیز بسیار نیز می باشد.

هزینه لازم برای ارسال مرسوله به شیوه FCL و جمع آوری مدارک لازم کاملا مشخص و روشن است اما هزینه های جمع آوری و ارائه مدارک برای مرسوله های LCL کاملا مشخص نیست.

با وجود این که هزینه ارسال به شیوه LCL بسیار کمتر از شیوه FCL است، اما در عوض فرستنده باید هزینه های بیشتری را بابت هزینه های جابجایی کالا در ترمینال ها و ارائه مدارک بپردازد.

از این رو، بهتر است قبل از ارسال کالا ابتدا درباره شرایط و ضوابط با فرستنده صحبت کنید. گروه تجاری ققنوس با سال های سال سابقه فعالیت در این حوزه می تواند به عنوان فورواردر حمل و نقل از سوی شما کارها را انجام دهد. همکاری با گروه تجاری ققنوس به معنای دریافت سریع مرسوله با کم ترین هزینه ممکن است.

 

مدارک مورد نیاز

برای ارسال مرسوله بر هر دو شیوه باید مدارک زیر جمع آوری و ارائه شوند:

  • بارنامه/ بارنامه دریایی {مخصوص حمل و نقل دریایی}
  • گواهی مبدا
  • سیاهه تجاری
  • لیست بسته بندی
  • گواهی ضد عفونی
  • گواهی بازرسی کالا
  • بیمه {بیمه دریایی}

نکته بسیار مهم: مدارک لازم برای حمل و نقل به کشور مبدا و نوع کالا بستگی دارد.

هزینه حمل و نقل به دو شیوه FCL و LCL

مسلما هزینه رزرو و ارسال کالا به شیوه FCL بسیار بیشتر از LCL است. اما اگر از جنبه ابعاد به هزینه ها نگاه کنیم، متوجه می شویم که FCL در مجموع ارزان تر از LCL است.

بنابراین، هزینه ارسال هر مرسوله به شیوه LCL بیشتر است؛ اگر از جنبه اقتصادی به این شیوه نگاه کنیم، باید بگوییم که گزینه ای اقتصادی تر است.

کاملا مشخص است که برای حمل و نقل مرسوله های کوچک تر شیوه LCL منطقی است. اما اگر حجم مرسوله زیاد است، فرستنده باید هزینه های ناشی از حمل به دو شیوه LCL و FCL را مقایسه کرده و سپس تصمیم گیری کند.

هزینه های دیگری که فرستنده باید مد نظر قرار دارد شامل هزینه های یدک کشی و خدمات ارائه شده در مقصد است. با وجود این که خریدار مسئولیت پرداخت این هزینه ها را بر عهده می گیرد، باز هم این دسته هزینه ها بر آینده معاملات تاثیر خواهد گذاشت.

با محاسبه ابعاد مکعبی کانتینر LCL می توان موثر بودن این شیوه برای حمل و نقل را مشخص کرد. در شیوه FCL، فرستنده موظف به پرداخت هزینه تمام ظرفیت کانتینر است اما در شیوه LCL، فرستنده تنها هزینه فضای احاطه شده با مرسوله خود را پرداخت می کند.

گاهی اوقات محدودیت وزن مطرح می شود و در این حالت هزینه بر حسب وزن مرسوله محاسبه می شود و نه ابعاد آن.

باید کانتینر FCL را انتخاب کنم یا LCL؟ کدام یک بهتر است؟

در هنگام انتخاب کانتینر مخصوص حمل مرسوله باید به چندین فاکتور توجه کنید.

اولین مسئله قابل بررسی، زمان نقل و انتقال مرسوله است. در شیوه LCL، مرسوله تنها در صورتی ارسال می شود که فورواردر حمل و نقل به اندازه کافی کالا برای تکمیل ظرفیت کانتینر دریافت کرده باشد. از این رو، مسلما مرسوله با تاخیر به دست گیرنده می رسد.

زمانی که شیوه LCL را انتخاب می کنید باید از تاریخ قرار دادن مرسوله در کانتینر، برنامه سفر کریر، برنامه های حمل و نقل و تاریخ تخمینی دریافت مرسوله اطلاع داشته باشید.

گاهی اوقات به راحتی می توان بین دو شیوه نامبرده یکی را انتخاب کرد؛ مثلا زمانی که حجم مرسوله بسیار زیاد یا بسیار کم باشد.

در هنگام تصمیم گیری درباره شیوه انتقال مرسوله حتما باید به سرعت پردازش لوژستیکی و موقعیت قرارگیری کالاها توجه داشته باشید.

کانتیر، شیوه ای مناسب و راحت برای ارسال مرسوله به سراسر جهان است. کانتینرها از مواد اولیه بادوام مانند استیل، آلومینیوم، پلیمر تقویت شده با الیف کربن و مواد اولیه مانند آن ساخته شده اند.

ابعاد کانتینرها نیز طبق استاندارد سازمان جهانی {ISO} است و با ارتفاع های ۸، ۱۰، ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ فوتی تولید می شوند.

ویژگی کانتینرهای FCL و LCL

کانتینرها ویژگی و مشخصات متنوعی دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کانتینرهای طراحی شده به صورت تونل دارای دو درب در دو طرف کانتینر هستند.
  • کانتینرهای پهلو باز نیز به یک درب مجهز شده اند که یک طرف را به کلی پوشش می دهند.
  • کانتینرهای دوپهلو باز به دو درب در هر دو طرف مجهز شده اند که می توان آن ها را باز و بسته کرد.
  • کانتینرهای روباز نیز دارای سقفی از جنس برزنت هستند که می توان آن ها برداشت.
  • کانتینرهای یخچالی همان طور که از اسم شان هم مشخص است، مخصوص حمل مرسوله های فریز شده یا فاسد شدنی هستند.
  • کانتینرهای تاشو نیز نه سقف و نه دیوارهای جانبی را دارند اما چهارچوب انتهایی تاشو دارند. برای حمل مرسوله های با وزن فوق العاده زیاد از این کانتینرها استفاده می شود.
  • کانتینرهای مجزن دار نیز برای حمل مایعات ساخته شده اند.
  • سخن آخر

    در هنگام انتخاب شیوه مناسب برای حمل و نقل مرسوله خود حتما با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید تا نه تنها هزینه های حمل و نقل کاهش یابند، بلکه احتمال تاخیر در دریافت مرسوله نیز به کم ترین میزان ممکن برسد.

    توصیه می کنیم که با توجه به نکات گفته شده در قسمت انتهایی متن، کانتینر مخصوص به مرسوله خود را انتخاب کنید. گروه تجاری ققنوس با سال ها سابقه فعالیت در این زمینه به مشتریان خود اطمینان می دهد که مرسوله خود را بدون تاخیر و آسیب دیدگی دریافت خواهند کرد. برای ارتباط با متخصصین ما و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه لطفا از طریق راه های ارتباطی با ما در ارتباط باشید.

     

    گروه تجاری ققنوس

    شرکت بازرگانی بین المللی و خدمات حمل بار هوایی ققنوس تجارت خاورمیانه با نام تجاری گروه تجاری ققنوس با بیش از ۸ سال سابقه فعالیت در حوزه تجارت خارجی و حمل و نقل بین المللی اعم از هوایی، دریایی و زمینی و سایر خدمات نظیر ترخیص کالا از گمرک ، حوالجات ارزی، خرید از سایت های خارجی، سرویس های درب به درب (DDP)، پست اکسپرس توانسته است میزبان بسیاری از تجار ایرانی و واردکنندگان کالا و صنایع کشور طی این مدت باشد.مشاوره صحیح و حرفه ای ،ضمانت بهترین قیمت و ارائه خدمات پشتیبانی مناسب ضمن ارائه سرویس سه اصل اولیه است که گروه تجاری ققنوس از نخستین روز تاسیس سعی کرده به ان پاینبند باشد و با رعایت این سه اصل توانسته به لطف مشتریان وفادار خود پس از ۸ سال فعالیت همچنان اقدام به ارائه خدمات به مشتریان جدید و سابق خود بنماید.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.