نیاز به وزیری کار آشنا داریم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 8692
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۹:۰۷ |
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش:

نیاز به وزیری کار آشنا داریم

اين روزها دستگاه تعليم و تربيت، ايام پرهيجاني را سپري مي‌کند، چرا که قرار است سکاندار آن تعيين شود؛ از سوي ديگر حال و هواي مدارس و آموزش و پرورش در شهريور هر سال متفاوت است
نیاز به وزیری کار آشنا داریم

اين روزها دستگاه تعليم و تربيت، ايام پرهيجاني را سپري مي‌کند، چرا که قرار است سکاندار آن تعيين شود؛ از سوي ديگر حال و هواي مدارس و آموزش و پرورش در شهريور هر سال متفاوت است، چرا که مدارس بايد آماده بازگشايي در اولين روز مهر شوند و در اين مسير ساماندهي نيروي انساني و تجهيزات، ضرورتي انکارناپذير است. از روند آماده‌سازي مدارس براي آغاز سال تحصيلي با عنوان پروژه مهر ياد مي‌شود که کليد آن گاهي اوقات حتي قبل از پايان هر سال تحصيلي زده مي‌شود و مسئولان آموزش و پرورش با ايجاد کارگروه‌هايي در سطح کشور، استان‌ها و مناطق، اقدامات مقتضي را برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري مي‌کنند. ۱۶ خرداد امسال بود که خبر استعفاي سيد محمد بطحايي رسانه‌اي شد و بعد از آن، سيد جواد حسيني به عنوان سرپرست اين وزارتخانه، سکان فعاليت را به دست گرفت و چند روز پيش رئيس جمهور، محسن حاجي‌ميرزايي را به عنوان گزينه پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفي کرد و قرار است در اين هفته، جلسه بررسي رأي اعتماد به وي در مجلس شوراي اسلامي برگزار شود. معاونت حقوقي و امور مجلس آموزش و پرورش، روزهاي پرکاري را مي‌گذراند چرا که ارتباط‌گيري با نمايندگان مجلس آن هم در چنين روزهايي بيش از پيش مورد توجه است؛ به همين دليل خبرنگار فارس به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمين علي‌ عسکري معاون حقوقي و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش رفته تا گفت‌وگويي درباره فعاليت‌هاي اين معاونت داشته باشد.
* وزير چطور مي‌تواند با اين تعداد نماينده به طور مداوم در تعامل باشد؟
**در حال حاضر ۲۹۰ نماينده در مجلس شوراي اسلامي داريم که در همين ۶ ماه اخير حدود ۲۵۰ نفر آنان با وزير وقت شامل آقاي بطحايي و بعد آقاي حسيني که سرپرست شد و هم اينک با آقاي حاجي‌ميرزايي وزير پيشنهادي ملاقات داشته‌اند؛ جالب است عرض کنم در پنج روز گذشته که ايشان معرفي شده است هم به صورت تلفني و هم حضوري با بسياري از نمايندگان تعامل داشته‌اند. تقريبا
۲ روز از وقت وزير در هفته به کار مجلس و قوه مقننه اختصاص يافته است. هر هفته يک روز نماز و ناهار هم در مجلس هستند يعني هم در زمان اقامه نماز و صرف ناهار با آنان همراه است و هم در دفتر ويژه دولت مي‌نشيند و با نمايندگان ديدار دارد؛ روزهاي دوشنبه هم وقت ملاقات با نمايندگان تعيين شده است؛ به عبارت ديگر نمايندگاني که خواهان ملاقات خصوصي با ايشان هستند،‌ در اين روز حضور دارند.
*: به اين ترتيب بايد ارتباط خوبي ميان وزير و نمايندگان و بالطبع وزارت آموزش و پرورش و مجلس شوراي اسلامي باشد؟ پس چگونه است که بعضا مخالفت‌هايي با برنامه‌ها و فعاليت‌ها مي‌شود؟
**همين طور است؛ فضاي مجلس،‌ فضايي مثبت و در تعامل مفاهمه‌آميز با وزارتخانه است بخش
عمده اي از اين فضا را مديون وقت‌گذاري و هوشمندي و درايت شخص سرپرست و اکنون وزير پيشنهادي هستيم که به واقع با تک تک نمايندگان گفت‌وگو دارد. بخشي هم همکاري ساير معاونان ايشان است و البته نگاه فرهنگي و حساس برخي از نمايندگان به ويژه نمايندگان عضو فراکسيون فرهنگيان و اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات که با دلسوزي و کارشناسي بسيار به مسائل آموزش و پرورش نگاه مي‌کنند و به تمام معنا مي‌خواهند به ما براي حل اين مسائل کمک کنند.
* يعني منکر نگاه سياسي برخي از نمايندگان به مسائل مي‌شويد؟
**خير، به هر حال نمايندگان هم از متن همين جامعه بوده و هر کدام داراي تفکرات و گرايشات خاص سياسي و اجتماعي هستند اما وظيفه اصلي آنان، وضع قوانيني است که فراگيري داشته باشد و به منفعت عموم مردم و در جهت پيشرفت و آباداني کشور باشد. خب هستند کساني هم که در تعاملات خود تفکر و گرايش سياسي خود را غالب مي‌کنند اما خوشبختانه تاکنون در بحث تعليم و تربيت کشور، کمتر شاهد اين موضوع بوده‌ايم و اميد داريم که بعد از اين هم نباشيم. طبعاً وزارتخانه اگر ببيند که نماينده‌اي به واسطه اطلاعات و تسلطي که بر حوزه انتخابيه خود دارد، مسائلي را يادآوري مي‌کند، با کمال ميل مي‌پذيرد و در صدد رفع مشکلات بر مي‌آيد و ما اين را به حساب مخالفت و يا مقاومت سياسي نمي‌گذاريم. روش ما در تعامل حفظ اعتدال است و پرهيز از ايجاد تنش هايي که در نهايت دود آن به چشم فرهنگيان و يا دانش‌آموزان مي‌رود.
* از بحث مجلس که بگذريم از مدارس قلع و قمعي و استيجاري چه خبر؟ آيا برنامه‌اي براي رفع آنها داريد؟
**بله؛ يکي از جدي‌ترين برنامه‌هايي که امسال داريم، همين موضوع است. در حال حاضر بزرگ‌ترين مانعي که بر سر راه رفع مشکل مدارس قلع و قمعي و استيجاري و نيز مستندسازي املاک آموزش و پرورش است، تأمين اعتبارات است که به لحاظ بالا رفتن ارزش زمين،‌ هزينه زيادي را مي‌طلبد. اين را بگذاريد در کنار نظام ديوان سالاري انتقال سند و … که باعث شده تا اين کار با کندي پيش برود.
* اين درست است که حقوقي‌ها بيشتر دنبال گير قانوني فعاليت‌ها هستند و لذا بيشتر مخالف اجراي برنامه‌هاي تازه هستند؟
**اصلا به هيچ وجه اينطور نيست وظيفه ما در مشاوره حقوقي و بررسي قانوني يک طرح يا برنامه همين است که آن برنامه يا فعاليت را از بيرون و با نگاه حقوقي ببينيم تا در حين اجرا به مانع قانوني برخورد نکند و يا اينکه از ضمانت اجرايي محکمي برخوردار باشد تا دچار اعمال سليقه مديران نشود.
* گمان مي‌کنيد آقاي حاجي ميرزايي با رأي اعتماد مجلسيان مواجه شود؟
**ببينيد وظيفه اصلي ما تبيين برنامه‌ها و اطلاع‌رساني سوابق کاري و برنامه‌هاي وزير پيشنهادي است و طبعا نمايندگان با درايت و مجموع اطلاعات خود تصميم خواهند گرفت که هر چه باشد براي ما قابل احترام است، اما نکته‌اي که مي‌خواهم عرض کنم اين است که ما نياز به وزيري کار آشنا، مسلط به مسائل روز کشور و آموزش و پرورش داريم که خوشبختانه ايشان اين خصوصيات را دارند؛ به طور حتم سابقه کاري ايشان در آموزش و پرورش، سازمان بهره وري و دبيري هئيت دولت کمک بسيار بزرگي براي ما و مجموعه نظام تعليم و تربيت خواهد شد. ما تاکنون با قاطبه نمايندگان مجلس ارتباط داشتيم و در روزهاي باقي مانده به فراکسيون‌ها و کميسيون‌ها همراه آقاي حاجي ميرزايي خواهيم رفت و با روحيه فراجناحي که ايشان دارد پاسخگوي سؤال‌هاي نمايندگان خواهيم بود و پيش‌بيني ما يک رأي خوب براي ايشان در آستانه مهر و شروع مدارس است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.