نگاهی به ابعاد ناشناخته «کودتای نقاب» - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24744
  پرینتخانه » سیاسی, ویژه تاریخ انتشار : ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰ |
«رسالت» گزارش می‌دهد؛

نگاهی به ابعاد ناشناخته «کودتای نقاب»

انقلاب اسلامی ایران ازابتدایی ترین روزهای خود با اتفاقات و حوادث زیادی روبه رو بود و از نخستین روزهای حیات خود از طریق دشمنان داخلی و خارجی در معرض خطر قرار داشته است.
نگاهی به ابعاد ناشناخته «کودتای نقاب»

| گروه سیاسی|
انقلاب اسلامی ایران ازابتدایی ترین روزهای خود با اتفاقات و حوادث زیادی روبه رو بود و از نخستین روزهای حیات خود از طریق دشمنان داخلی و خارجی در معرض خطر قرار داشته است.
شورش های قومی در برخی مناطق کشوراز یک سو و تلاش های گروه های انحرافی نظیر مجاهدین خلق سبب شد تا انقلاب چالش هایفراوانی را تجربه کرده و انقلابیون را برای ادامه مسیر آبدیده تر از قبل نماید.
شاید یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در نخستین سال های پیروزی انقلاب در زمینه براندازی رقم خورد و در نوع خود منحصربفرد بود حادثه کودتای نوژه بود که با محوریت نظامی و از سوی برخی عوامل دست نشانده رژیم سابق در نیروی هوایی ارتش رقم خورد.
در این برنامه، برخی افسران نیروی هوایی با محوریت سعید مهدیون در پایگاه هوایی نوژه همدان گرد هم آمده و اهدافی نظیر از بین بردن امام راحل، حمله به ساختمان نخست وزیر، برج مراقبت فرودگاه مهرآباد و برخی اماکن و تأسیسات حیاتی را در دستور کار قرار دادند که این اتفاق در همان مراحل اولیه توطئه، نقش برآب شد.
اواخر مرداد ۱۳۶۱ واحد اطلاعات سپاه، بر اساس گزارش های مردمی، زن‌وشوهری را به نام‌های ایران خاکسار و محمد طیب روح‌اللهی عباسی، بانام تشکیلاتی «عباس» دستگیر کرد؛ بازجویی این دو نفر از  دوشهریور آغاز شد و ۲۱روز بعد آنان به عضویت خود در سازمان کومله اعتراف کردند.
طیب عباسی، متولد سنندج و تکنيسین مخابرات، از ۱۰ نفر اعضای بنیانگذار سازمان کومله «سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان» بود که اولین جلسه خود را در آذر ۱۳۵۷ تشکیل دادند که این جلسه بعدها به «کنگره اول کومله» معروف شد.
چندی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تنی چند از افسران رژیم شاه که گروهی بانام «نقاب» تشکیل داده بودند، کودتایی را باهدف بازگرداندن شاپور بختیار، قتل امام خمینی (ره) و نابودی نظام نوپای جمهوری اسلامی طرح‌ریزی کردند که این کودتا به دلیل مرکز هدایت آن، که در پایگاه شهید نوژه همدان بود به کودتای نوژه موسوم شد. ماجرا ازاین‌قرار است که ۱۷ تیرماه ۱۳۵۹ یکی از افسران خلبان که در این عملیات مأمور بمباران بیت حضرت امام (ره) بود خود را تسلیم و ماجرای کودتا را تشریح می‌کند؛ فرماندهی کل کودتا به‌دقت ژنرال سعید مهدیون (فرمانده اسبق نیروی هوایی) و رهبری قسمت نیروی هوایی این کودتا بر عهده ژنرال احمد محققی فرمانده اسبق ژاندارمری بود.
هدف اولیه کودتا حمله هوایی به بیت امام خمینی (ره) در تهران و به شهادت رساندن ایشان بود، حمله به برج مراقبت فرودگاه مهرآباد، دفتر نخست‌وزیری، ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد مرکزی کمیته‌های انقلاب و بمباران چند نقطه دیگر از اهداف بعدی کودتاچیان به شمار می‌رفت و بنا بود پس از بمباران هوایی، هواپیماها با شکستن دیوار صوتی به نیروی زمینی علامت بدهند که مرحله دوم کودتا را آغاز کند.
در این مرحله باید صداوسیما، فرودگاه مهرآباد، ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، پادگان حر، پادگان قصر و پادگان جمشیدیه به تسخیر نیروهای کودتا درآید و در سطح شهر تهران با اعمال خشونت و ارعاب حالت نظامی ایجاد شود؛ بازگشت بختیار آخرین حلقه اهداف این کودتای شکست‌خورده بود.
*پژوهشگر تاریخی: کودتای«نوژه»
یک کودتای خشن نظامی است
کودتای«نوژه» یک کودتای خشن نظامی است و تعدادی زیادی از افراد در این کودتا دستگیر شدند؛ این بخشی از اظهارات شاداب عسکری پژوهشگر حوزه تاریخ در گفت‌وگو با «رسالت» است.
عسکری دراین‌باره به «رسالت» گفت: در تمام دنیا و کشورهای غربی و شرقی پذیرفته‌اند که کودتا   ، یک حرکت خشن سیاسی از طرف تعداد محدودی در داخل کشور و با پشتوانه یک کشور خارجی انجام می‌شود. کودتای«نقاب» هدف مشخصی داشت و با حمایت و اراده آمریکا انجام شد و آمریکایی‌ها با شناختی که نسبت به افراد داشتند کودتاچیان را انتخاب کردند. بر اساس قرائن موجود بیش از ۵۰ درصد این کودتاچیان تمام اعضای خانواده آن‌ها در آمریکا، انگلیس و اسرائیل سکونت داشتند.این پژوهشگر تاریخ افزود: یکی از اهداف دیگر این کودتا زیر سؤال بردن قابلیت‌ها و توانایی‌های دولت انقلابی بود.رفتار با خانواده کودتاچیان هم از موارد مهم است که بر اساس مدارک موجود دو ماه بعد از کودتا، حقوق کودتاچیان به‌حساب خانواده‌های آن‌ها واریز شد.
عسکری خاطرنشان کرد: کودتای «نقاب» مخفف کودتای نجات قیام انقلابیون بوده که ضد روحانیت و انقلاب بوده است. یکی از سؤالاتی که طی این ۴۰ سال از وقوع حادثه «کودتای نقاب» می‌گذرد این است که  چرا این خلبان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را انتخاب کرد باوجوداین‌که بسیاری از افراد دیگر همچون شهید بهشتی و  آیت‌الله خوئینی‌ هم حضور داشتند! شاید یکی از دلایلش این بود که حضرت آقا در آن زمان در وزارت دفاع بودند و تعامل خوبی با ارتشی‌ها داشتند.
*نویسنده اسناد انقلاب اسلامی: کارگردان اصلی «نوژه» بختیار بود نه آمریکا!
حدود ۶۰۰ نفر در رابطه با این کودتا در سراسر ایران دستگیر شدند که ۵۰۰ نفر از آن‌ها نیروهای نظامی بودند؛ پنج نفر از سران کودتا که در دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه و به مرگ محکوم شدند، عبارت بودند از
 آیت محققی (ژنرال و یکی از طراحان اصلی)، بیژن ایران‌نژاد، فرخزاد جهانگیری، محمد مالک و یوسف پور رضایی.
امام خمینی (ره) در بیستم تیرماه طی سخنان بلندی به یاری و نصرت خدا در حفظ و پیشبرد انقلاب اسلامی اشاره کردند که فرازی از بیانات ایشان چنین است: «مگر ملت ما حالا دیگر نشسته آنجا که یک فانتوم و دو فانتوم کاری انجام بدهد. این احمق‌ها نفهمیدند این را که با چهارتا مثلا سرباز- سربازها که با این‌ها موافق نیستند- با چهار نفر از این درجه‌دارها مثلا و امثال این‌ها می‌‏شود یک مملکت ۳۵ میلیونی
که همه مجهز هستند، این‌ها بتوانند فتح کنند. این‌ها غلط فکر کردند. این‌ها نفهمیدند که شوروی با همه قدرتی که دارد و با همه ابزاری که دارد و با همه سلاح‌های مدرنی که دارد، در افغانستان پوزه‌اش به خاک مالیده شده. درعین‌حالی که این‌ها یک حماقتی است، منتها بعضی جوان‌ها، بیچاره‌ها، نفهم‌ها این‌ها را وادار می‌‏کنند یک همچو کاری بکنند. یک همچو کارهایی که همین دو  سه
 روز مثلا [بود]. خوب، این‌ها نمی‌فهمند که اگر فرضا هم شما از پایگاه همدان پا شده بودید و آمده بودید و فرض کنید چند تا جا [را] هم کوبیده بودید، شما بالاخره باید زمین هم بیایید یا همان آسمان می‌‏مانید؟ ما از این امور نمی‌‏ترسیم‏.»
مهدی نجف پور پژوهشگر تاریخ در گفت‌وگو با «رسالت» معتقد است: تاکنون اسنادی از سازمان سیا نداریم با این‌که می‌دانیم این سازمان و موساد پشت کودتای «نقاب» بودند. هنوز اسناد کودتا چاپ‌نشده است، اسناد آن در خارج از کشور است .عملیات نقاب پیچیده بود آمریکایی‌ها تا قبل از واقعه طبس به دنبال کودتا نبودند. 
وی ادامه داد: شاخه سیاسی کودتا برای شاپور بختیار است و متأسفانه تاکنون مطرح‌شده که ایده اصلی این کودتا از سوی آمریکایی‌ها است، درصورتی‌که اصلا این‌طور نیست. شاخه نظامی غلامعلی اویسی فرمانده نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی است.
نجف پور خاطرنشان کرد: همه کودتاها در بخش نیروی زمینی است، اما در این کودتا از نیروی هوایی استفاده شد. حدود ۷۰ خلبان در این کودتا دستگیر شدند  و بنا بر اعترافات خودشان باید ۵ میلیون نفر در این کودتا قتل‌عام می شدند.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.