نکات مهم قرارداد با سالن عروسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 51143
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲ |

نکات مهم قرارداد با سالن عروسی

قرارداد با تالار عروسی و برگزاری مراسم به شکل آبرومندانه و دلخواه یکی از قسمت‌های جشن ازدواج است. معمولاً سالن‌های عروسی قراردادهای آماده دارند. همچنین یک دسته الزامات قانونی نیز از طرف اتحادیه صنفی تالارهای عروسی و اداره امکان پلیس وجود دارد که باید در قراردادهای آنها رعایت شود.
نکات مهم قرارداد با سالن عروسی

قرارداد با تالار عروسی و برگزاری مراسم به شکل آبرومندانه و دلخواه یکی از قسمت‌های جشن ازدواج است. معمولاً سالن‌های عروسی قراردادهای آماده دارند. همچنین یک دسته الزامات قانونی نیز از طرف اتحادیه صنفی تالارهای عروسی و اداره امکان پلیس وجود دارد که باید در قراردادهای آنها رعایت شود.

قبل از بستن قرارداد با سالن عروسی در هر جای کشور بهتر است از مشاوره حقوقی تلفنی بنیاد وکلا استفاده کنید که متخصصان حقوقی خوب و موفق سراسر ایران در آن فعالیت دارند‌.

قرارداد با سالن عروسی و پذیرایی

پذیرایی در مراسم عروسی یا جشن‌های مشابه آن، در شهرهای بزرگ غالباً در تالارهای عروسی یا پذیرایی یا باغ تالار صورت می‌گیرد؛ زیرا منازل مسکونی امروزی اگر بزرگ و ویلایی نباشند، فضای مناسبی برای برپایی جشن‌های با جمعیت یا پر شور نیستند؛ مخصوصاً آپارتمان‌های کوچک در مجتمع‌های بزرگ مسکونی.

بهره‌برداری از سالن‌های عروسی و استفاده از خدمات آنها برای جشن عقد یا عروسی به بستن قرارداد نیاز دارد. این قراردادها از نوع قراردادهای خصوصی مشمول ماده ده قانون مدنی هستند و طبق توافق طرفین منعقد می‌شود و البته نباید مفاد و شرایط آن مخالف قوانین کشور، شرع اسلام و مقررات صنفی باشد. برای مثال، مصرف مشروبات الکلی یا برپایی رقص و مجالس نامناسب شئونات اسلامی مجاز نیست و در چارچوب قرارداد هم نمی‌گنجد.

همه قراردادها چارچوب قانونی مشخصی دارند و بر اساس موضوع‌ قرارداد نیز موارد بیشتری باید دقت و رعایت شود. گاهی افزودن یک شرط در قرارداد، به شما در هنگام اختلاف یا فسخ قرارداد کمک خیلی بزرگی می‌کند و آنجاست که از مشاوره حقوقی با وکیل قراردادها قبل از تنظیم و امضای قرارداد خوشحال خواهید بود و در صورت عدم مشاوره و پیش‌گیری از این مشکل بزرگ حقوقی، افسوس می‌خورید چرا یک فرصت آسان و سریع و ارزان نسبت به خسارت امروز را از دست داده‌اید.

در ادامه به مهم‌ترین نکات تنظیم و انعقاد قرارداد با تالار عروسی و پذیرایی می‌پردازیم.

  • تنظیم قرارداد در دو نسخه با اعتبار یکسان

قرارداد با سالن عروسی را در دو نسخه یکسان تنظیم شود و هر دو را به صورت امضای زنده (و نه کپی) نهایی کنید. پای قرارداد علاوه بر مهر سالن، امضای صاحب سالن نیز وجود داشته باشد. یک نسخه از قرارداد باید در اختیار شما که صاحب مجلس هستید باشد تا بتوانید بر اساس مفاد آن برای انجام مراسم اقدام کنید یا در اتحادیه تالارهای پذیرایی شکایت خود را مستند به قرارداد مطرح کنید.

یک توصیه عمومی در امضای قراردادها این است که هنگام امضای هر قراردادی، آن را با خودکار خود امضا کنید، نام کامل خود را با همان خودکار زیر همه امضاهای مربوط به قرارداد بنویسید و تاریخ را هم ذکر کنید. در این صورت، برای تقلبی یا اصل بودن امضا می‌توان دست خط را نیز کارشناسی کرد و گاهی تاریخ امضا نیز به روشن شدن برخی مسائل کمک زیادی می‌کند. اگر درباره قراردادی گرفتار مشکل حقوقی و قانونی هستید آن را با مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا و با بهترین راهکار قانونی حل‌وفصل کنید.

  • مشخصات طرفین قرارداد و تاریخ

در قرارداد با تالار عروسی، لازم است مشخصات هر دو صاحب تالار و مجلس، تاریخ و ساعت آغاز و پایان برگزاری مراسم به صورت دقیق و خوانا ذکر شود. همچنین نام تالار را در قسمت خودش بنویسید و به نام چاپ شده تالار در سربرگ قرارداد اکتفا نکنید. بهتر است نام مدیر تالار و مسئول انجام مراسم نیز قید شود. درباره ساعت شروع و تمام شدن مراسم و قید آن در قرارداد، زمانی را برای قبل از اصل مراسم و چیدمان و آماده‌سازی سالن، و وقتی را برای بعد از جشن و نظافت و جمع‌آوری وسایل در نظر بگیرید.

  • مشخصات و جزئیات پذیرایی و عقد

در این قرارداد، جزئیات پذیرایی باید درست و دقیق ثبت شود؛ مانند: تعداد مهمان‌ها، مبلغ ورودی، نوع شیرینی‌ها و غذاها و مخلفات آن، نوع ظروف پذیرایی غذا و شیرینی، ساعت سرو غذا، زمان تحویل میوه و شیرینی به تالار، شستشوی میوه‌ها، تکلیف غذا و شیرینی و میوه باقی‌مانده، فرد ناظر از طرف صاحب مجلس، فرصت تغییر در تعداد مهمان‌ها و نوع غذاها (معمولاً ۴۸ ساعت قبل از مراسم)، راهنمایی مهمان‌ها، نورپردازی و صوت سالن، پارکینگ خودروها، عاقد و خواندن عقد (اگر جزو برنامه‌های شماست)، برنامه‌ها و سرویس‌های مختلفی که تالارها ارائه می‌دهند (مانند گل‌آرایی و شمع‌آرایی سالن، فیلم‌برداری، اجرای موسیقی زنده و ماشین عروس)، امکان نقل و کاغذ رنگی و پول‌پاشی برای عروس و هزینه نظافت آن و جزئیات دیگری که برای شما مهم است و تجربه آن را در جشن‌های عقد و عروسی داشته‌اید.

درباره جزئیات دقیق باشید اما نه آن قدر که به حد وسواس برسد. تعداد مهمان‌ها را کمی بیشتر از تعدادی که محاسبه کردید اعلام کنید که اگر مهمانی‌هایی را خواستید اضافه کنید راحت باشید. اگر در مرکز پذیرایی چند سالن وجود دارد قبل از قرارداد آنها را ببینید و در صورت امکان آنی را که دوست دارید انتخاب کنید و حتماً در قرارداد نیز نام یا شماره سالن را ثبت کنید. درباره کیفیت غذا می‌توانید با مدیر سالن برای تست غذای سالن هماهنگ کنید و در یک مراسم به آنجا بروید و غذا را آزمایش کنید. همچنین می‌توانید شرط کنید که اگر در مراسم خودتان کیفیت غذا نامناسب بود حق فسخ قرارداد بدون پرداخت جریمه را خواهید داشت.

  • مبلغ قرارداد و بیعانه

مبلغ قرارداد یکی از مهم‌ترین قسمت‌های قرارداد است و لازم است مبلغ کل و نحوه پرداخت آن کاملاً مشخص باشد. قرارداد با سالن عروسی و رزرو آن اکثراً مدتی پیش از تاریخ مراسم منعقد می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود یک‌سوم مبلغ کل در زمان بستن قرارداد پرداخت شود که به آن بیعانه هم می‌گویند. پرداخت یک‌سوم دیگر آن برای چند روز قبل از جشن (مثلاً ده روز قبل) و یک‌سوم آخر نیز برای پایان مراسم در نظر گرفته شود. البته همیشه نحوه پرداخت قابل مذاکره و گفتگو هست. اگر برای پرداخت هزینه از چک استفاده می‌کنید، ثبت مشخصات آن در قرارداد و سامانه صیاد را فراموش نکنید.

همچنین حواستان به درصد مالیات ارزش افزوده و مواردی مانند حق برنامه‌ها و سرویس‌های اختصاصی سالن (مثل گل‌آرایی سالن، اجرای موسیقی زنده، خدمات پذیرایی یا پارکینگ) ‌باشد و انجام شدن و قیمت آنها را نهایی و ثبت کنید. البته سالن‌ها نمی‌توانند خدماتی را به شما تحمیل کنند و شما برای انتخاب هر کدام از آنها آزاد هستید.

نکته دیگر مسئولیت خسارت ناشی از صاحب سالن در قبال انجام ندادن تعهداتش است که بهتر است در قرارداد مبلغی را برای آن در نظر بگیرید. گفتنی است که سالن‌ها در برابر گمشدن اشیای قیمتی مثل طلا و جواهرات مسئولیتی نمی‌پذیرند. این را هم بدانید که در قسمت بانوان که غالبأ همراه خود اشیای گران‌بها زینتی دارند دوربین مداربسته نصب نمی‌شود و به همین دلیل پیگیری ویدیویی امکان ندارد.

نکته دیگر که بیشتر به صاحب مجلس و رزروکننده ربط دارد این است که هزینه برپایی مراسم با هر دو خانواده عروس و داماد است یا یکی از آنها. اگر با هر دو هست بهتر است تصمیم‌گیری‌ها مشترک باشد.

  • امکانات برای شرایط اضطراری

امکانات سالن را برای وضعیت اورژانسی و اضطراری در حوادثی که به خدمات امدادی و آتش‌نشانی نیاز است بررسی کنید و درباره آن تصمیم بگیرید. همچنین درباره شرایط سالن برای خاموشی و قطع برق و موارد مشابه آن صحبت کنید. بهداشت محیط و سیستم گرمایش یا سرمایش نیز جز مواردی است که بهتر است در نظر بگیرید.

  • لغو قرارداد با سالن عروسی

چون ممکن است برای اصل ازدواج یا جشن عروسی یا برپایی آن در سالن قراردادی مشکلی پیش بیاید، در قراردادهای سالن عروسی، شرایطی را برای لغو مراسم قرار می‌دهند. یکی از شرایط،  اعلام کتبی انصراف توسط رزروکننده و صاحب مجلس است که اگر ۷۲ ساعت پیش از شروع مراسم انفاق بیفتد خسارتی متوجه صاحب مجلس نیست اما بعد از آن درصدی (مانند ۳۵ درصد) از کل مبلغ قرارداد به عنوان خسارت به نفع صاحب تالار منظور می‌شود. همچنین اگر لغو قرارداد در زمانی اعلام شود که غذا پخت شده باشد، غذا متعلق به صاحب مجلس است و هزینه آن و خدمات پذیرایی نیز با او محاسبه می‌گردد.

البته در مقررات اتحادیه صنفی تالارهای پذیرایی، درصد خسارت در هنگام فسخ قرارد، به نسبت روزهای مانده به تاریخ مراسم، مشخص و مصوب است که می‌توانید آخرین مصوبه آن را از مشاور حقوقی خود یا دفتر اتحادیه سؤال کنید.

دو نکته پایانی اینکه اولاً قبل از امضای قرارداد، حتماً آن را بخوانید و ببینید همه موارد طبق توافق شما و طرف مقابل هست یا خیر. ثانیاً به موقعیت سالن توجه داشته باشد که در صورت امکان نزدیک محل سکونت باشد یا حداقل در موقعیت پیچیده و سختی قرار نداشته باشد و اگر چنین است برای مهمان‌ها برگ تبلیغاتی تالار را که نشانی و کروکی دارد بگیرید.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.