«نون خ» روايت‌«نان و خاک» قوم کرد ايراني - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 1698
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹ |

«نون خ» روايت‌«نان و خاک» قوم کرد ايراني

سريال نوروزي «نون خ» روايت درست و دقيق قوم کرد ايراني با تکيه بر نان بازو و خاک وطن براي معرفي بيشتر به ايرانيان است و نماد حقيقي يک خانواده اصيل کرد ايراني است که توانسته با نوع گريم، پوشش، لهجه آداب و سنت ها، راستي و يکرنگي و عشق به خانواده را به ديگر اقوام بيشتر بشناساند.
«نون خ» روايت‌«نان و خاک» قوم کرد ايراني

شکوفه مظفري پور
سريال نوروزي «نون خ» روايت درست و دقيق قوم کرد ايراني با تکيه بر نان بازو و خاک وطن براي معرفي بيشتر به ايرانيان است و نماد حقيقي يک خانواده اصيل کرد ايراني است که توانسته با نوع گريم، پوشش، لهجه آداب و سنت ها، راستي و يکرنگي و عشق به خانواده را به ديگر اقوام بيشتر بشناساند.
سعيد آقاخاني نوروز امسال بار ديگر در مقام کارگردان همچون گذشته ساعاتي شاد و واقعي را براي مخاطبان خلق کرد. همه او را با ديالوگ ماندگار “خان دايي جون” با بازي در ساعت خوش از سال ۷۳ مي‌شناسيم و پس از آن در آثار متعددي در سينما و تلويزيون علاوه بر بازيگري، در جايگاه نويسنده و کارگردان نيز ظاهر شد. شب عيد، زن بابا، دزد و پليس و متهم گريخت نمونه هايي از آثار به ياد ماندني اوست.
آقاخاني در سريال نوروز ۹۸ دوربين را از کادر تهران و منازل آپارتماني گذرانده و به بيجار استان کردستان محل تولد خود برده است.
يکي از محل‌هاي فيلمبرداري روستاي کوهستاني و پربرف «کيگا» با مناظري طبيعي زنده، متنوع و نو است كه با حضور هنرمندان با تجربه و بازيگران جوان از تهران، کرمانشاه و کردستان به تصوير کشيده است.
امير وفايي با قلم خود در سريال «نون خ» قصه زندگي مردي به نام نورالدين خانزاده را نوشته است؛ مردي از روستاي کيگا که با صادرات تخمه موظف به پرداخت هزينه محصول کشاورزان سرمايه‌گذار روستا مي‌شود و رويدادهاي تازه‌اي براي او رقم مي‌خورد که زندگي اعضاي خانواده و اهالي روستا را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
کارگردان و نويسنده با ايجاد قصه‌اي پرکشش، لهجه و پوشش کردي، راستي، يک‌رنگي و رک‌گويي، شادابي، الفت و همبستگي در خانواده، فضايي براي مخاطبان ايجاد کرده‌اند که با تکيه بر اهميت دادن به حفظ ارزش‌ها و خانواده، لحظاتي خنده دار و گاهي غم‌دار را خلق کرده‌اند. نويسنده با هوشمندي خود و حمايت و تجربه‌هاي کارگردان، به خوبي و براساس فرهنگ اين قوم از واژه‌هاي کردي ميان ديالوگ هاي فارسي بهره برده است. سعيد آقاخاني نقش نورالدين را بر عهده داشته و توانسته عشق و الفت و مهرباني با ديگران، به خصوص خانواده خود و پر کردن جاي خالي همسرش را به خوبي به تصوير بکشد. دوري از خودنمايي و پرهيز نورالدين از سوءاستفاده از سابقه حضور در جبهه در سکانسي که نياز شديد به دريافت وکالتنامه داشت نمايي از برجستگي‌هاي شخصيتي نقش اول قصه بود. نقش مقتدر و عاطفي مه‌لقا با بازي فريده سپاه منصور در جايگاه مادربزرگ و نقش خليل با بازي حميدرضا آذرنگ در نماي يک هم‌خون خاکستري رنگ و فرصت‌طلب، از بازي‌هايي است که مخاطب تشويق به دنبال کردن داستان مي شود.بازي ساده لوحانه‌ پاشا جمالي در نقش مهيار در قصه به گونه‌اي از ابتدا به نمايش در آمده که نبود او در سکانس‌هاي مياني داستان کاملا مشهود و احساس مي شود. نمايش نماهاي جذاب، خواستني و درخور ارزش ها از چهره آقاي افشه در جايگاه يک روحاني با بازي هومن حاجي عبداللهي از ديگر گره‌هايي است که امير وفايي براي دلبستگي بيشتر مخاطب به سريال ايجاد کرده است. حاجي عبداللهي در اين سريال با شخصيت منعطفي که از خود نشان داده به خوبي توانسته از تلنگرهاي اطرافيان نهيبي بر وجدان خود بسازد و درصدد اصلاح اشتباهات خود برآيد. خلوص نيت يک روحاني غريبه بدون هيچ چشم‌داشتي در سکانسي که خانواده خانزاده را به قصد سرپناه دادن در غربت دعوت به منزلش کرد ‌در مقابل رندبازي سيروس، داماد خانزاده با بازي علي صادقي نکته‌اي تحسين برانگيز است که از چشم مخاطب پنهان نمي‌ماند. بهره از موسيقي و تيتراژ ترکيبي کردي و فارسي از ديگر مولفه‌ها براي معرفي دقيق‌تر قوم کرد به ايران و ايرانيان و همسبتگي با ديگر اقوام ايراني است.

نویسنده : شکوفه مظفري پور |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.