نوش‌دارو پس از مرگ سهراب؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 12960
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶ |
«رسالت» در گفت‌وگو با نمایندگان، طرح دوفوریتی تک‌نرخی‌شدن بنزین را بررسی‌کرد:

نوش‌دارو پس از مرگ سهراب؟

بعد از اجراي طرح افزايش نرخ بنزين انتقادات بسياري به آن وارد شد و نمايندگان مجلس و کارشناسان با ارائه طرح‌هاي پيشنهادي درصدد برآورده کردن انتظارات مردم هستند، کاري که وظيفه دولت بود و شايد پس از اجراي طرح افزايش قيمت بنزين، از برآورده کردن انتظارات مردم مبرا شدند.
نوش‌دارو پس از مرگ سهراب؟

بعد از اجراي طرح افزايش نرخ بنزين انتقادات بسياري به آن وارد شد و نمايندگان مجلس و کارشناسان با ارائه طرح‌هاي پيشنهادي درصدد برآورده کردن انتظارات مردم هستند، کاري که وظيفه دولت بود و شايد پس از اجراي طرح افزايش قيمت بنزين، از برآورده کردن انتظارات مردم مبرا شدند.
اين روزها محمد پارسايي، سخنگوي کميسيون اصل ۹۰ مجلس در قالب پيشنهاد طرحي دوفوريتي را مطرح کرده که طبق آن بنزين تک‌نرخي شود. او اظهار کرد: «در يک طرح دوفوريتي پيشنهاد کرديم که قيمت بنزين با نرخ ۱۵۰۰ تومان تک‌نرخي شود، چراکه دونرخي بودن آن منشأ فساد است ضمن اينکه قيمت ۱۵۰۰ تومان براي هر ليتر بنزين سالانه ۱۷ هزار ميليارد تومان به درآمد دولت اضافه مي‌کند و بخشي از کسري بودجه دولت را تأمين کند.
پارسايي همچنين ضمن اشاره به حذف کمک‌هاي معيشتي به‌موازات حذف بنزين سه هزارتوماني، افزود:‌ «در اين طرح پيشنهادشده است که به‌موازات حذف بنزين سه هزارتوماني ، کمک‌هاي معيشتي نيز حذف شود، چراکه اين کمک‌ها در قانون تعريف‌نشده است»
«رسالت» در بررسي ابعاد اين طرح نظر نمايندگان را جويا مي‌شود.
*سخنان رهبري فصل الختام طرح افزايش قيمت بنزين است
عبدالرضا مصري، عضو هيئت‌رئيسه مجلس دراين‌باره با اين طرح افزود: «هرگونه پرداختن به اين موضوع در شرايطي که مقام معظم رهبري آن را حمايت و خاتمه داده، نادرست است آن‌هم درزماني که کشور خسارت بسياري را در اين رابطه به جان خريده است بنابراين فصل‌الختام سخنان مقام معظم رهبري است.»
*متأسفانه اقتصاد ما مصلحتي شده است
همچنين ژرژيک آبراميان، عضو کمیسيون حقوقي و قضائي مجلس نيز در گفت‌وگو با «رسالت» درمورد طرح دوفوريتي تک‌نرخي کردن بنزين مي‌گويد: «اين طرح کارشناسي شده نيست و در هيچ نقطه دنيا به‌غيراز کشور ما بنزين ارزان‌تر از آب نيست. بنابراين آيا اين ارزاني بنزين به نفع همه مردم است يا نه؟ فقط تعدادي از افراد که مي‌توانند از رانت و امکانات استفاده کنند از آن سود مي‌برند.»
*نمي‌شود بنزين ارزان‌تر از آب باشد
وي افزود: «برخي از کارشناسان معتقدند که قيمت بنزين بايد مانند تمام کشورهاي جهان به قيمت واقعي برسد اما درعين‌حال بايد حقوق نيز افزايش يابد و تا مردم درآمد کافي داشته باشند مي‌توانند حامل‌هاي انرژي را به قيمت واقعي بخرند که اين طرح بسيار عالي است و باعث جلوگيري از رانت و قاچاق مي‌شود. اما تا زماني که نتوانيم دستمزدهاي جهاني پرداخت کنيم صحبت از يارانه و يکسان‌سازي‌ها غيرممکن است.»وي با اشاره به نظرات مختلف نمايندگان اظهار کرد: «برخي از نمايندگان مانند محمد پارسايي براين باور بودند که قيمت بنزين بايد ۱۵۰۰ تومان و برخي ديگر براين باورند که بايد ۷ هزار تومان باشد. ولي اين کار زماني قابل‌اجرا است که حقوق هم به ۱۲ ميليون تومان برسد. بااين‌حال تمام نظرات بايد کارشناسي شود و با حضور کارشناساني انجام شود که به فرموده رهبري نظرات مختلف دارند و اين تفاوت در نظرات ناشي از تفاوت در رويکردهاست»
آبراميان تصريح کرد: «يک رويکرد نيز وجود دارد که اقتصاد بايد با قواعد خودش پيش رود و رويکرد ديگر اين است که بايد با گذاشتن قوانين سخت و نظارت‌هاي بسيار از سوءاستفاده‌ها جلوگيري کرد و به همين دليل ممکن است تصميمات مختلفي گرفته شود. به‌طور مثال کارشناساني که به اقتصاد با نگاه ليبرال مي‌نگرند باکساني که نگاه سوسياليستي دارند متفاوت و برخي از کارشناسان بين اين دو نگاه قرار دارند.»
عضو کميسيون حقوقي ادامه داد: «هرکدام به نتيجه‌هاي مختلف مي‌رسند و بايد تمام اين نظرات کارشناسي و اکثريت انتخاب شود اما متأسفانه اقتصاد ما مصلحتي شده است به‌طور مثال برخي براي قيمت بنزين مي‌گويند بايد افزايش داشته باشد ولي فعلاً مصلحت نيست!»
*بسته‌هاي معيشتي در شأن ملت ايران نيست
وي در پايان نيز درمورد کمک‌هاي معيشتي گفت :« من به کمک‌هاي معيشتي اعتقاد ندارم، اين کار بدترين نوع اداره کردن اقتصاد است و بسته‌هاي معيشتي به‌هيچ‌وجه در شأن مردم عزيز و بزرگوار ما نيست و به‌درستي هم اجرا نمي‌شود. همين کار باعث ايجاد بحران مي‌کند و مسئولان بايد دقت داشته باشند »
*طرح‌هاي پيشنهادي بسياري در مجلس براي بنزين وجود دارد
در ادامه نيز محمدرضا منصوري، عضو کميسيون صنايع و معادن در مورد طرح دوفوريتي براي تک‌نرخي ‌شدن بنزين در مجلس اظهار کرد: «طرح‌هاي پيشنهادي بسياري در مجلس براي بنزين وجود دارد که نمي‌توان درباره درستي آن‌ها اظهارنظر کرد. تمامي طرح‌ها بايد با نظر کارشناسي بررسي شود تا ميزان عوارض و زيان‌هاي آن‌ها مشخص شود، تنها به دنبال ارزاني بودن درست نيست و در قالب کارشناسي ميداني بايد همه جوانب را سنجيد. در شرايط موجود بايد به فکر جبران خسارت‌هاي ناشي از افزايش بنزين باشيم.»
*طرح تک‌نرخي کردن بنزين راهي از پيش نمي‌برد
ديگر نمايندگان مجلس در مورد اين موضوع گفتند که طرح‌هاي پيشنهادي با صرف هزينه‌هاي پرداخت‌شده و تأیيد مقام معظم رهبري در مجلس راهي از پيش نمي‌برد زيرا پرونده اين طرح بسته‌شده است و راه درست آن است که بينديشيم براي بيش‌ازپيش بهتر شدن اين طرح چه بايد کرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.