نقشی برای تاریخ‌نگاری - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 11776
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۱۱ |
«رسالت» از طراحی جدید دیوارنگاره‌های لانه جاسوسی سابق آمریکا گزارش می‌دهد؛

نقشی برای تاریخ‌نگاری

رونمايي از ديوارنگاره هاي جديد لانه جاسوسي آمريکا ديروز درحالي برگزار شد که نسل جديد انقلاب سال ها با اين ديوارنگاره‌ها خو گرفته و ديگر انگيزه اي براي تأمل در آن جود نداشت.
نقشی برای تاریخ‌نگاری

| حسن شجاعي|
رونمايي از ديوارنگاره هاي جديد لانه جاسوسي آمريکا ديروز درحالي برگزار شد که نسل جديد انقلاب سال ها با اين ديوارنگاره‌ها خو گرفته و ديگر انگيزه اي براي تأمل در آن جود نداشت.
اما با اتفاقي که براساس آن ديوارنگاره‌هاي لانه جاسوسي آمريکا رنگ و شکل تازه اي به خود گرفتند سبب شد تا پيام مبارزه با آمريکا در عصر فعلي هم فرم جديدي به خود بگيرد و به قول معروف به روز شود.
از سوي ديگر به نظر مي رسد باوجود فرصت غنيمتي که پس از سال ها براي بازطراحي اين ديوارنگاره ماندگار انقلاب به دست آمده بود تا با طراحي هنرمندانه و نگاه عميق به هنر انقلابي، زيبايي دوچنداني را برخود ببيند اما آنچه از خروجي تلاش هاص صورت گرفته حاصل شده چنگي به دل نمي زند و در مقايسه با اقدامات مشابه نظير ديوارنگاره ميدان وليعصر(عج) کاري نازل تلقي مي شود.
اشغال لانه جاسوسي آمريکا به گفته امام راحل انقلاب دوم مردم ايران تلقي شده و حفظ و ماندگاري آثار به جاي مانده از آن براي تبيين گفتمان انقلابي مردم امري مهم و ضروري تلقي مي شود اما چه بهتر بود با برنامه ريزي بهتر و استفاده از تمامي ظرفيت هاي هنري انقلاب که خوشبختانه از پتانسيل بالايي نيز برخوردار است اين ديوارنگاره با کيفيت بهتري براي نسل حاضر به نمايش در مي آمد.
به هر روي در مراسمي که با حضور جمعي از مسئولان لشگري و کشوري برگزار شد اين ديوارنگاره ها شکل و شمايل تازه اي را به خيابان طالقاني دادند و مردمي که حسب عادت و کار هرروزه ازکنار آن عبور مي کردند با تعمل بيشتري به اين ساختمان قديمي نگاه انداختند.
در مراسمي که با حضور جمعي از مسئولان لشکري و کشوري برگزار شد اين ديوارنگاره ها شکل و شمايل تازه اي را به خيابان طالقاني دادند و مردمي که حسب عادت و کار هرروزه ازکنار آن عبور مي کردند با تأمل بيشتري به اين ساختمان قديمي نگاه انداختند.
در اين مراسم سردار حسين سلامي فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي طي سخناني گفت: اساسا آمريکا با دشمني ملت‌ها توانسته است قدرت کسب کند، يعني با غارت ثروت‌هاي مادي و معنوي ملت‌هاي جهان خودش را به قدرت برتر در جهان تبديل کرده و امروز که ملت‌ها بيدار شده اند و حقوقشان را مطالبه مي‌کنند به تدريج آمريکا مثل يک کوه يخ بزرگ درحال آب شدن است و اين به خاطر حرارت انقلاب در دل مردم جهان است و همه مي‌دانند که عامل اکثر جنگ‌ها در دهه‌هاي مختلف معاصر آمريکايي‌ها بوده اند.
خبرنگار «رسالت» در گفت و گويي که با برخي از اين عابران پياده داشت نظر آنها را در مورد اين تغييرات جويا شد. خانم جواني که مانتوي روشني برتن داشت و محو تماشاي نقاشي پهپاد آمريکايي روي ديوار بود در پاسخ به پرسش ما که با نگاه به اين اثر چه موضوعي بيشتر در ذهن شما شکل مي گيرد گفت: «خب به نظر من اقتدار نيروهاي مسلح ما در اين اثر بيشتر از همه به چشم مي‌آيد. فکر مي کنم بعد از اين همه سال نياز بود تا بخش تازه اي از خباثت هاي آمريکا براي مردم در قالب آثار هنري به نمايش در بيايد که اين اتفاق امروز افتاد.»
محمدحسين پسر جواني که تازه از مدرسه تعطيل شده و نيم نگاهي به ديوار نگاره ها دارد و گازي هم به لقمه ساندويچش مي زند با تعجب به ديوارها نگاه مي کند. وقتي از او علت اين تعجب را مي پرسم مي گويد: «من الان سه سال است از اين خيابان رد مي شوم و اينکه تازه اين اتفاق افتاده برايم جالب است. هميشه با دوستان در مورد اينکه کي نقش اين ديوارها عوض خواهد شد صحبت مي کرديم و امروز مي بينم که با زيبايي اين تغييرات انجام شده است.» محمد حسين در پاسخ به سؤال خبرنگار «رسالت» در مورد اينکه اين نقش ها چه حسي به او منتقل مي کند مي گويد: حس خوبي است. حس قدرت و برتري و اينکه بالاخره يک کشوري موفق شده مقابل آمريکا بايستد. وقتي ياد تحريم هاي آمريکا مي افتم بيشتر حرصم مي گيرد و دلم مي خواد من هم بتوانم اين نامردي را تلافي کنم.»در ادامه اين گزارش سراغ پيرمردي که از آن سوي خيابان و تکيه بر عصاي چوبي اش نظاره گر حرکت سريع عکاسان و تصويربرداران از مقابل سفارت سابق آمريکاست مي روم. غرق در نگاه است و متوجه حضور من نمي شود. سلام عليکي مي کنم و از احوالاتش جويا مي شوم. مي گويد:« سال هاست ساکن خيابان طالقاني هستم و هرروز اين صحنه ها را مي بينم. ديده بودم جوان‌ها مشغول کار برروي اين ديوارها هستند اما خيلي دقت نکرده بودم. امروز که رونمايي از زحمات آنها را ديدم تازه متوجه شدم چه زحمتي کشيده اند.
کار بسيار قشنگي شده. بايد زودتر اين کار انجام مي شد. اين ديوارها حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارند و مي شود زود به زود پيام هاي انقلاب را از طريق آن به نسل جوان منتقل کرد.»
محمدآقا که از اين خيابان و لانه جاسوسي آمريکا خاطرات زيادي دارد در ادامه گفت: «روزي که جوان ها اينجا را گرفتند من اينجا بودم. روزي که حاج احمدآقاي خدابيامرز هم آومده بودند دقيقا يادم هست. روزهاي سختي بود. آمريکايي ها اصلا باور نمي کردند که اين جوان‌ها بتوانند لانه جاسوسي را اشغال کنند. به نظرم امروز وظيفه مردم و دولت نسبت به مقابله با تهديدات آمريکا بسيار بيشتر شده و بايد از هر راهي براي نسل جديد خباثت آمريکايي ها نشان داده شود. هنر وسيله خوبي است. من خودم نقاش بودم و دوست داشتم کمکي مي کردم اما ديگر پير شده ام و فقط مي توانم به اين جوانان دست مريزاد بگويم.»
آرام آرام که از کنار ديوارهاي سفارت حرکت مي کنم نگاه ها و رفتارها و ايما و اشاره هاي مردم نشان مي دهد که توجهشان به اين کار حسابي جلب شده و اگر کار فرهنگي به موقع و در جاي خود صورت بگيرد حتما بازخورد مثبتي خواهد داشت. خيلي هم به ظاهر و اعتقادات آدم‌ها ربطي ندارد؛ همه ايراني هستند و درک درستي از دشمن مشترک دارند و با نگاه و رفتارشان اين موضوع را به خوبي مي شود فهميد.

نویسنده : حسن شجاعي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.