نقد آثار علی اکبر صادقی، نقاش و انیماتور ایرانی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 67067
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰ |

نقد آثار علی اکبر صادقی، نقاش و انیماتور ایرانی

علی اکبر صادقی نقاش سورئال، انیماتور و تصویرگر معاصر ایرانی است که هنر سورئال و قهوه‌ای خانه‌ای را با هم ادغام کرده است. صادقی در نقاشی‌های خود موضوعات فرنگی، اسطوره‌های شعر و هنر ایرانی و نقاشی‌های سنتی ایران را به تصویر می‌کشد.
نقد آثار علی اکبر صادقی، نقاش و انیماتور ایرانی

نقد آثار علی اکبر صادقی، نقاش و انیماتور ایرانی

علی اکبر صادقی نقاش سورئال، انیماتور و تصویرگر معاصر ایرانی است که هنر سورئال و قهوه‌ای خانه‌ای را با هم ادغام کرده است. صادقی در نقاشی‌های خود موضوعات فرنگی، اسطوره‌های شعر و هنر ایرانی و نقاشی‌های سنتی ایران را به تصویر می‌کشد. از آنجایی که صادقی یکی از هنرمندان پرکار بود در سال ۱۳۸۷ چهره ماندگار ایران لقب گرفت.

صادقی از کودکی به نقاشی علاقه داشت و در زمینه‌های مختلف فعالیت کرد. در سال‌های نوجوانی تکنیک آبرنگ را زیر نظر آواک هایراپتیان یاد گرفت. کمی بعد با همکاری آیدین آغداشلو به انجام نقاشی روی کارت پستال‌های دستی مشغول شد. سپس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی مشغول شد. تا قبل از این دوران فقط با آبرنگ نقاشی می‌کرد. در دوران دانشگاه با تکنیک رنگ و روغن آشنا شد. در همین دوران با تکنیک ویترای آشنا شد و با الهام از هنر سنتی نقاشی ایرانی خلق کرد. شاهنامه فردوسی و داستان‌هایش الهام بخش آثار او بودند.

آثار علی اکبر صادقی

علی اکبر صادقی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه در زمینه ساخت انیمیشن، فیلم و تصویرسازی کتاب مشغول شد و با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری کرد. در این دوره تصویری‌ها و انیمیشن‌هایی ساخت که موجب شهرت او شدند. در این زمینه جوایزی هم به دست آورده، از جمله مدال طلای هفتمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تهران در سال ۱۳۵۱، پلاک نقره از یازدهمین دوره فستیوال فیلم شیکاگو، جایزه رتبه اول تصویرگران آسیا در سال ۱۳۵۷ و دیپلم افتخار چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم اودنسه دانمارک در سال ۱۳۵۹. انیمیشن «زال و سیمرغ»، انیمیشن «رخ»، «ائتلاف»، «هفت شهر»  «گلباران»، از انیمیشن‌های علی اکبر صادقی هستند که با موضوعاتی تاریخ و اجتماعی، نسبت به سایر آثارش بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

علی اکبر صادقی از حوالی دهه شصت بیشتر روی نقاشی تمرکز کرد تا انیمیشن و تصویرسازی. او که هنر را با آبرنگ شروع کرده بود از سال ۱۳۶۶ دوباره کار با این تکنیک را شروع کرد. در این دوره نقاشی‌های علی اکبر صادقی در نمایشگاه‌های مختلف، از جمله موزه هنرهای معاصر تهران، گالری سیحون، گالری گلستان، فرهنگسرای نیاوران، گالری آران و غیره، به نمایش درآمد. نمایش انفرادی آثار او در سال ۱۳۶۷ در گالری لاشودوفوند سوئیس برپا شد. گالری سبز، که نام قدیمی‌اش گالری ویترای بود، در سال ۱۳۶۸ توسط علی اکبر صادقی تاسیس شد.

تحلیل آثار علی اکبر صادقی

علی اکبر در هنر تحت تأثیر نقاشی‌های قهوه‌ای خانه و هنر دوران قاجار بود. نقاشی‌های او صحنه‌های بزرگ با تعداد زیادی پیکره انسانی و جزئیات ریز و دقیق دارد. درست مانند پرده‌های نقاشی قهوه خانه‌ای و نگارگری‌های سنتی ایرانی. حتی در برخی از این نقاشی‌ها خودنگاری‌های علی اکبر صادقی هم در بین پیکره‌ها دیده می‌شود. بنابراین صادقی خود را بخشی از دنیای نقاشی‌هایش می‌داند و از آن‌ها جدا نیست.

او خود را در دنیای داستان‌های شاهنامه می‌دید و با اشکال نمادین و افسانه‌ای نقاشی خود را خلق می‌کرد. بنابراین سبک او را می‌توان نوعی سورئالیسم ایرانی دانست. دنیای نقاشی صادقی بر پایه نقاشی فیگوراتیو استوار شده و به سمت نقاشی مینیاتور پیش می‌رود. صادقی رنگ و فرم را به گونه‌ای با هم ادغام می‌کند که قصه‌ای زیبا خلق می‌شود.

نمایش «مروری بر آثار و زندگی علی اکبر صادقی» با همکاری بنیاد علی اکبر صادقی در سال ۱۳۹۶ برگزار شد و مهم‌ترین آثار شش دهه فعالیت هنری این هنرمند را در قالب یک مجموعه ارائه داد. بنابراین روی هم رفته ۲۰۰ اثر از این هنرمند به نمایش درآمد. در همان سال موزه هنرهای معاصر هم آثار این نمایش را در قالب کتاب «مروری بر آثار علی اکبر صادقی» منتشر کرد.

کتاب «زندگی» اولین اثر از یک مجموعه سه جلدی است که به زندگی و آثار صادقی می‌پردازد. این مجموعه آثار اولیه این هنرمند در زمینه‌های مختلف، ویترای، گرافیک، تصویرسازی و انیمیشن را نشان می‌دهد. کتاب دوم این مجموعه «عشق» نام دارد که نقاشی‌های این هنرمند از اواسط سال‌های ۱۳۵۰ را نشان می‌دهد. این نقاشی‌ها با مجموعه «اسطوره و ریاضی» شروع شدند و بیشتر از ۳۰ سال ادامه داشتند. کتاب سوم «گمگشتگی» است که به اشعار علی اکبر صادقی بین سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ می‌پردازد.

گالری شیرین در آرت فر ابوظبی آرت در سال ۱۳۹۵، زیرزمین دستان در آرت فر آرت دبی در سال ۱۳۹۷ و بینال سنگاپور در سال ۱۳۹۸، نقاشی‌های علی اکبر صادقی را به نمایش گذاشتند.

در این مقاله به تحلیل آثار علی اکبر صادقی (aliakbar sadeghi) پرداختیم. اگر دوست دارید درباره زندگی نامه علی اکبر صادقی بیشتر بدانید به صفحه هنرمندان وبسایت درز مراجعه کنید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.