نعمت شگفتیساز
|حميدرضا ترقي|
در ميان نعمتهاي بزرگ الهي که هيچکس قادر برشمارش آنها نيست، برخي برجستگيهاي نماياني دارند که اهل تأمل را به شگفتي ميرساند و ازجمله جذابترين اين نعمِ شگفتيساز، نماز است. مقام معظم رهبري۲۰/۹/۹۸
تعاريف رهبري از نماز
•نماز با ترکيب هماهنگ دل و زبان و حرکت، نابترين و کاملترين نمونه و وسيله ذکر است.
•نماز در حالات آمادگي روحي، به آدمي عروج و حال و حضور بيشتر ميبخشد و در حالات غفلت و نا آمادگي، در گوش او زنگ آمادهباش مينوازد و او را به آن وادي نوراني نزديک ميسازد.
•نماز يک شربت مقوي و شفابخش است، بايد آن را بادل و جان خود نوشيد و از هر نقطه که در آن واقعشدهايم، يک گام يا يک ميدان به بهشت رضوان نزديک شد.
•در دوران انقلاب و جنگ تحميلي، نماز، ما را درحرکتمان مصمم تر و نيرومندتر ميکرد.
•امروز که خطر غفلت و عيش بارگي و آرزوهاي حقير و تنگنظرانه و عادتها و روزمرگيها ما را تهديد ميکند، نماز به ما مصونيت ميبخشد و بنبستهاي پنداري را ميشکند و راه ما را روشن و افق را درخشان ميسازد.
•اگر در جامعه اسلامي نماز در جايگاه شايسته خود قرار گيرد، همه تلاشهاي سازنده مادي و معنوي، راه خود را به سمتوسوي آرمانها ميگشايد و جامعه را به نقطه مطلوب آرماني اسلام ميرساند.
•نماز معبر اصلي براي سلوک انسان در راهي است که اديان الهي در برابر آدمي نهادهاند تا بتواند از آن به هدف و غايت اصلي حيات يعني رستگاري و خوشبختي دنيا و آخرت دست يابد.
•نماز اولين قدم سلوک الي الله است؛ ولي ظرفيت اين عامل الهي بهاندازه اياست که در اوج کمال بشري نيز ميتواند بال پرواز انسان عرشي شود.
•نماز ازآنجاکه اولا سلامت و تعالي اخلاقي و معنوي به افراد جامعه ميبخشد و ثانيا ازآنرو که با شکل و محتواي ويژه خود، نمازگزار را به انضباط ميکشاند و از بيهودگي و ولنگاري نجات ميدهد، بحق بايد يکي از عوامل مهم انضباط و انتظام اجتماعي شناخته شود.
جايگاه نماز
در قرآن ۹۸ بار به نماز پرداختهشده است و چنان جايگاه ممتازي دارد که در بسياري از آيات بهعنوان مهمترين و اولين عمل فردي و اجتماعي مؤمنين در کنار ايمان ذکرشده است؛ از سوي ديگر نهتنها از اولين نالههاي دوزخيان ترک نماز را بيان ميکند، بلکه از نمازگزاران سهلانگار در نماز، در کنار تکذيب کنندگان دين يادکرده است. هيچ عملي در قرآن همچون نماز مورد تأکيد قرار نگرفته است. نماز عامل بازدارنده از گناه، وسيلهفلاح و رستگاري، ياري کننده در مشکلات زندگي و از سفارشات مهم خدا به انبيا و دغدغههاي پيامبران بزرگ الهي بهويژه در مورد خانوادهشان است.
در گفتار و عملکرد پيامبر(ص) و امامان نيز نماز جايگاه رفيعي دارد. در دو کتاب وسايل الشيعه و مستدرک الوسائل بيش از ۱۱۶۰۰ حديث در اين موضوع نقلشده است.
در روايات، از نماز با تعابير مختلفي يادشده است ازجمله:
•ستون دين
•معراج مؤمن
•نور مؤمن
•نشانه ايمان
•بهترين وسيله تقرب به خدا
•پرچم و نشانه اسلام
•کليد بهشت
•روشنايي چشم پيامبر(ص)
• بهترين اعمال
•اولين سؤال قيامت
•وسيله شناخت شيعيان واقعي
•همنشين انسان در تاريکي قبر
•توشه آخرت
•وسيله استجابت دعا
•وسيله طهارت روح
•دژي در مقابل شيطان
•امام ساير اعمال
با نماز چهکاري ميتوان کرد؟
با آن ميتوانيم جان خود را پالايش کنيم، ميتوانيم خود را از گناهان دور کنيم، ميتوانيم ارتباطات بشري را در جامعه خود، برخوردار از معنويت کنيم و بدينوسيله، امن و سلامت رواني و رهايي از چالشهاي ستيزگرانه و بهجت و نشاط را نصيب آن سازيم. اين هديه بهصورت فريضه و تکليف درآمده است تا دستکم، جامعه از حداقلهاي آن محروم نماند، هديهاي با اين وزن عظيم و متقابلا با کمترين هزينه مالي و وقت حقيقتا درخور سپاس پايانناپذير ماست. مقام معظم رهبري ۲۰/۹/۹۸
۱- پالايش جان
۲ -دور کردن گناهان از خود
۳ -حاکميت معنويت بر ارتباطات بشري جامعه
۴ -ايجاد امنيت و سلامت رواني در جامعه
۵ -رهاسازي جامعه از چالشهاي ستيزگرانه
۶ -تزريق نشاط و بهجت به جامعه
آثار نماز در جامعه:
• نماز وسيله شستشو از گناهان و مغفرت و آمرزش الهي است. همانطور که انسان لازم است دست و بدن خود را بشويد لازم است روح و جان خود را نيز از آلودگيهاي غفلت که خواسته يا ناخواسته بر قلب عارض ميشود پاک گرداند.
•نماز سدي در برابر گناهان آينده است، چراکه روح ايمان را در انسان تقويت ميکند. در احاديث متعدد، افراد گناهکاري مثال زدهشدهاند که هم اهل معصيت بودند و هم اهل نماز، پيشوايان معصوم نماز آنها را مايۀ اصلاح و توبۀ آنها در آينده معرفي کردند.
•نماز، غفلت زداست، بزرگترين مانع بندگي، فراموشي هدف آفرينش و زندگي دنياست. نماز که در فواصل مختلف و در هر شبانهروز چندين بار انجام ميشود، به انسان هشدار ميدهد و موقعيت او را در جهان به او گوشزد ميکند.
•نماز، خودبيني و کبر را درهم ميشکند.
•نماز با توجه به شرايط و واجباتي که بايد در آن رعايت گردد، دعوت به پاکسازي زندگي ميکند: مکان نمازگزار، لباس نمازگزار، فرشي که بر آن نماز ميخواند وآبي که با آن وضو ميگيرد بايد از هرگونه غصب و تجاوز به حقوق ديگران پاک باشد.
•نماز روح انضباط را در انسان تقويت ميکند، چراکه دقيقا بايد در اوقات معيني انجام گيرد. رعايت آداب و احکام نيت، قيام، رکوع، سجده و مانند آن، پذيرش انضباط را در برنامههاي زندگي آسانتر ميسازد.
•نماز بازدارنده از حرص و آز و کمطاقتي است. خداوند ميفرمايد: انسان، حريص و کمطاقت آفريدهشده است؛ هنگاميکه بدي به او ميرسد بيتابي ميکند و هنگاميکه خوبي به او ميرسد مانع از ديگران ميشود، مگر نمازگزاران، آنان که نمازها را پيوسته انجام ميدهند.
•استقامت در مشکلات زندگي. خداوند در دو جاي قرآن ميفرمايد در مشکلات و گرفتاريها از نماز و صبر ياري بگيريد. با آرامش و اطمينان روحي که از ايمان و نماز حاصل ميشود، انسان ميتواند مشکلات را پشت سر بگذارد.
بنابراين اگر نماز ما چنين دستاوردهايي را نداشت يقينا در فهم و درک درست نماز و يا ترتيبات و ظرافتهاي اين واجب الهي دچار نقص و خطايي شدهايم ؛
•اگر نماز ميخوانيم ولي جان و روحمان پالايش نميشود
•اگر نماز ميخوانيم ولي از گناه دور نميشويم
•اگر نماز ميخوانيم ولي بر روابط اجتماعيمان معنويت و اخلاق حاکم نيست
•اگر نماز ميخوانيم ولي سلامت و امنيت رواني ۲۰ درصد جامعه پايين است
•اگر نماز ميخوانيم ولي پرخاشگري و روحيه ستيزهجويي وعدم سلم و صلح با ديگران درميانمان زياد است
•اگر نماز ميخوانيم ولي بهجاي بهجت و نشاط دچار افسردگي هستيم،
بايد در کيفيت و انجام درست اين فريضهمان مشکلي وجود داشته باشد والا در :
جامعه ايکه روزي ۵بار افراد آن به يک مرکز (کعبه) متوجه و يک خدا را عبادت و پرستش ميکنند
جامعه ايکه روزي حداقل ۱۰بار حرکت در صراط مستقيم را از خدا مطالبه ميکنند
جامعه ايکه روزي حداقل ۱۰بار فقط از خدا کمک ميخواهند وازديگران هيچ
جامعه ايکه روزي حداقل ۱۰ بار از راه گمراهان تبري ميجويند
جامعه ايکه روزي حداقل ۱۰ بار راه نعمت دهندگان الهي را جستجو و دنبال ميکنند،
در چنين جامعهاي نبايد تفرقه و تشتت و انحراف از صراط مستقيم الهي و جود داشته باشد
در چنين جامعهاي وحدت فرماندهي و توکل به خدا و عدم تکيه به غير خدا موج ميزند
در چنين جامعهاي مردم از راه گمراهان و رفتار و کردار آنها متنفر و بيزارند
در چنين جامعهاي بايد نظم و انضباط اجتماعي موج بزند نه بينظمي و قانونگريزي!
در چنين جامعهاي مردم دنبال الگو گيري از انسانهايي هستند که خداوند به آنها نعمتهاي گوناگون داده است.
” وَمَن يُطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَـئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاء وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَـئِكَ رَفِيقًا “(و كساني كه از خدا و فرستادهاش اطاعت نمايند آنان (در دنيا و آخرت) همراه كساني هستند كه خدا بر آنها نعمت بخشيده از پيامبران و صديقان و شهيدان و گواهان اعمال و شايستگان و آنها نيكو رفيقاني هستند.)(۶۹ نساء).
احاديث , حدیث ولایت , شهيدان , نماز
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.