نظارت ایستگاه اول بهارستان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23165
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : 21 خرداد 1399 - 22:59 |
«رسالت»‌از تقدم نظارت بر تقنین در رویکرد مجلس یازدهم گزارش می‌دهد؛

نظارت ایستگاه اول بهارستان

مجلس شورای اسلامی گام به گام سروشکل خود را پیدا کرده و با نهایی شدن اعضای کمیسیون های مختلف آن انتظار می رود از هفته آینده گام های جدی در جهت حرکت در مسیر اهداف از پیش تعیین شده آن که از سوی مقام معظم رهبری تبیین و از سوی رئیس مجلس تشریح شد، آغاز شود.
نظارت ایستگاه اول بهارستان

| گروه سیاسی|
مجلس شورای اسلامی گام به گام سروشکل خود را پیدا کرده و با نهایی شدن اعضای کمیسیون های مختلف آن انتظار می رود از هفته آینده گام های جدی در جهت حرکت در مسیر اهداف از پیش تعیین شده آن که از سوی مقام معظم رهبری تبیین و از سوی رئیس مجلس تشریح شد، آغاز شود.
پس از یکی دوهفته نفسگیر برای تعیین تکلیف کمیسیون های مختلف مجلس و تشکیل ساختارهای گوناگون آن که همواره در ادوار مختلف مجلس وجود داشته و امری عادی تلقی می شود، از هفته آینده اهالی بهارستان با جدیت و بصیرت فعالیت خود را ادامه خواهند داد تا ان شاءالله اهداف مجلس نو محقق شود.
ضمن اینکه در این مدت یکی دو اتفاق نیز شروع فعالیت های مجلس را تحت الشعاع خود قرار داد که یکی از آنها تعیین تکلیف اعتبارنامه های برخی از نمایندگان بود که در نهایت در کمیته های مختلف به سرانجام رسید و تنها اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران پس از بحث و بررسی های بسیار به کمیسیون تحقیق ارجاع شد تا در این مرجع درخصوص ماندن یا رفتن وی از مجلس یازدهم تصمیم گیری شود.
انتخاب اعضای کمیسیون های ۱۷گانه مجلس نیز سرانجام همانطور که در خبرها آمده بود مشخص شدند. در حال حاضر ظاهراً طبق سیاست‌های هیئت رئیسه مجلس بنا شده است که کمیسیون‌های تخصصی
 ۱۹ نفره بماند. همچنین مقرر شده است کسانی که در کمیسیون‌های مورد نظر و ثبت‌نامی جا نشده‌اند به کمیسیون‌هایی که خالی مانده است، منتقل شوند.ضمن اینکه در یکی از آخرین جلسات رئیس مجلس شورای اسلامی در این هفته، محمدباقر قالیباف به دیدار رئیس و اعضای شورای نگهبان قانون اساسی رفت و در این دیدار از اهداف و برنامه های مجلس یازدهم و همچنین راه های تعامل و همکاری گفت و از انتظارات شورای نگهبان از زبان آیت الله جنتی نکاتی را شنید.
آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در این جلسه با تبریک به نمایندگان و رئیس مجلس بابت فرصت خدمت رسانی به مردم خطاب به رئیس مجلس گفت: مسئولیت شما و همه نمایندگان مردم چه از حیث قانونی و اخلاقی و چه از حیث اجتماعی بسیار سنگین است.
وی تاکیدات و توصیه‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت و وظایف مجلس را بسیار مهم و راهگشا دانست و از رئیس نهاد قانونگذاری خواست این فرمایشات به ویژه پیام اخیر مقام معظم رهبری در آغاز به کار مجلس را سرمشق و چراغ راه خود قرار دهد.
دبیر شورای نگهبان در ادامه سخنان خود گفت: امید این است که مجلس یازدهم مسائل اصلی و مهم کشور همچون مسائل معیشتی و فرهنگی را در اولویت
 برنامه ریزی و دستور کار قرار داده و از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و غیر ضروری بپرهیزد.
آیت الله جنتی به مشکلات معیشتی مردم اشاره و تاکید کرد: الان بحث بیکاری و تورم بسیاری از مردم را تحت فشار قرار داده است که امیدوارم با همکاری دولت و نمایندگان تازه نفس مجلس یازدهم و با استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها در جهت حل هرچه سریعتر این مشکلات برنامه ریزی و اقدام شود.
دبیر شورای نگهبان توجه به مسئله فرهنگ و اقتصاد را امر بسیار مهم و اولویت‌دار برای مجلس فعلی دانست و گفت: اگرچه باید برای مسائل معیشتی و اقتصادی مردم تدبیر فوری و آنی صورت بگیرد، اما نباید از مسئله فرهنگ نیز غافل شد چرا که آسیب‌های فرهنگی پایه بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی امروز است.
وی با توصیه به نمایندگان جدید برای تجربه اندوزی از عملکرد ادوار گذشته مجلس تاکید کرد: ۴ سال به سرعت می‌گذرد و در این زمان باید طوری عمل کنید که خدای متعال و مردم، از شما و عملکردتان راضی و خشنود باشند.
آیت‌الله جنتی توجه ویژه به سیاست‌های کلی انتخابات را از جمله دیگر موضوعات مهم و مورد توجه عنوان کرد و افزود: اگرچه شورای نگهبان ظرفیت کارشناسی خود را برای اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات در اختیار مجلس قبل قرار داد، اما متاسفانه این قانون به سرانجام نرسید که امیدواریم مجلس یازدهم قانون جامع انتخابات را با همکاری دولت و شورای نگهبان به سرانجام برساند.
وی بر ضرورت حفظ وحدت کلمه و هم افزایی هرچه بیشتر و بهتر در درون مجلس و میان نمایندگان با گرایشات و سلایق مختلف تاکید و متذکر شد: اختلاف نظر همواره وجود داشته و امر طبیعی و لازم است، اما نباید این مسئله موجب خدشه به کلیت مجلس شود از این رو در مراقبت از وحدت کلمه در مجلس کوشا باشید.
دبیر شورای نگهبان درباره بهبود فرآیند قانون گذاری
 در مجلس نیز یادآور شد: اگر مجلس در فرآیند قانونگذاری از نظرات فقهی و حقوقی شورای نگهبان استفاده کند، مطمئناً در تسریع و بهبودی کیفیت قانونگذاری تاثیرگذار خواهد بود.
آیت‌الله جنتی گفت: در بعد نظارتی مجلس بر قوه مجریه، باید به گونه‌ای عمل شود که نه مقابل دولت بایستد و نه تسلیم دولت شود بلکه باید نظارت مستقل و حرفه‌ای داشته باشد که این مقوله وظیفه سنگینی است و باید جدی گرفته شود.
وی در آخرین توصیه خود به رئیس مجلس تاکید کرد که روحیه انقلابی و جهادی را در بین نمایندگان و مجلس حفظ کنید تا شاهد موفقیت و کارآمدی مجلس باشیم.
در ادامه این جلسه اعضای فقیه و حقوقدان شورای نگهبان به بیان نکات و دغدغه خود نسبت به تعامل هرچه بهتر مجلس با شورای نگهبان و نیز ارتقای کیفیت قانونگذاری در مجلس یازدهم پرداختند که محورهای این سخنان به شرح زیر است:
– اصلاح هرچه سریعتر قانون انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات
– اهتمام به نظارت جدی مجلس در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی
– استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی در تدوین طرح‌ها و لوایح قانونی
– توجه و‌یژه به موضوع بحران جمعیت و تصویب طرح‌هایی برای تعالی خانواده و حل مسئله جمعیت
– تاکید بر اصلاح زبان قانون نویسی با توجه به ادبیات و اصطلاحات حقوقی
– اعلام آمادگی برای حضور کارشناسان شورای نگهبان در جلسات کمیسیون‌های مجلس برای تدوین و اصلاح مصوبات
– لزوم بازنگری و بررسی قوانین پیش از انقلاب از منظر انطباق با موازین شرع با تشکیل یک کمیسیون در مجلس شورای اسلامی
– توجه به رویه‌ها و نظرات شورای نگهبان در تصویب طرح‌ها و لوایح
– اصلاح ساختار بودجه و رفع اشکالات اساسی آن خصوصاً در مواردی همچون بودجه شرکت‌های دولتی و درج احکام غیربودجه‌ای در لوایح بودجه.
*قالیباف: آماده قانون‌گذاری برای تحقق
 «جهش تولید» هستیم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای تحقق شعار سال با نظارت‌های قانونی، قانون گذاری و برداشتن موانع قانونی آمادگی داریم.به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از نشست مشترک با آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و اعضای این شورا در جمع خبرنگاران گفت:
 قانون گذاری فرآیندی است که آغاز آن از مجلس و ادامه آن در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام می‌شود.
وی افزود: در روند قانون گذاری و ابعاد زمان و هزینه‌هایی که برای قانون گذاری صرف می‌شود و همچنین برای افزایش دقت و اثرگذاری قوانین، نیازمند همکاری و هماهنگی نزدیک مجلس و شورای نگهبان هستیم.رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جلسه امروز با حضور آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان برگزار شد که جلسه بسیار مفیدی بود تا با هم‌افزایی در راستای اجرای سیاست‌های کلان قانونگذاری که از سوی مقام معظم رهبری در ۱۷ بند به مجلس ابلاغ شد، اقدام کنیم. این سیاست‌ها برای مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مبنای کار است.
قالیباف افزود: سیاست‌های کلان انتخابات به تصویب رسیده و امیدواریم بتوانیم قانون جامع انتخابات را با سرعت و دقت به تصویب برسانیم و در موضوع اقتصاد و معیشت که دغدغه اول مجلس است، اقدامات مؤثری انجام دهیم.وی تصریح کرد:  ما نیازمند هستیم،با اولویت دادن به نظارت بر قانون و در صورت لزوم به قانون گذاری و یا برداشتن قانون‌های دست و پا گیر برای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید آن هم در شرایط سخت اقتصادی، اقدام کنیم.در ادامه، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران گفت: جلسه امروز به دعوت اعضای شورای نگهبان جهت بیان نظرات و نکات اعضای شورا و همچنین استماع نظرات رئیس مجلس برگزار شد. وی گفت: مقرر شد همکاری نزدیک‌تری بین شورای نگهبان و مجلس در حوزه‌های پژوهشی برای تصویب بهتر و سریعتر قوانین وجود داشته باشد. همچنین برای تصویب قوانینی مثل قانون انتخابات، سیاست‌های انتخابات، جمعیت و معیشت، همکاری‌های بیشتری بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشته باشد.

نویسنده : گروه سیاسي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای نظارت ایستگاه اول بهارستان بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.