نتانیاهو در نقطه زیر صفر! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 12363
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۸:۵۳ |
آینده تاریک نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی؛

نتانیاهو در نقطه زیر صفر!

طي روزهاي اخير، بحران در آشيانه صهيونيستها به نقطه اوج خود رسيده است. شهادت فرمانده ارشد جهاد اسلامي از يک سو و پاسخ موشکي قاطعانه رزمندگان مقاومت اسلامي فلسطين از سوي ديگر سبب شده است تا نتانياهو بيش از هر زمان ديگري در موقعيت سقوط و انزوا قرار گيرد
نتانیاهو در نقطه زیر صفر!

طي روزهاي اخير، بحران در آشيانه صهيونيستها به نقطه اوج خود رسيده است. شهادت فرمانده ارشد جهاد اسلامي از يک سو و پاسخ موشکي قاطعانه رزمندگان مقاومت اسلامي فلسطين از سوي ديگر سبب شده است تا نتانياهو بيش از هر زمان ديگري در موقعيت سقوط و انزوا قرار گيرد. اين در حالي‌است که به سبب تشديد کشمکش هاي سياسي در داخل سرزمينهاي اشغالي، عملا آينده تاريکي در انتظار نخست وزير رژيم اشغالگر قدس خواهد بود. يک روزنامه صهيونيستي در تحليلي به شکست سياست نخست‌وزير اين رژيم در برابر ايران اشاره کرده است.
روزنامه هاآرتص، ابتدا به مجموعه‌اي از رويدادهاي سال گذشته اشاره کرده که ظاهرا از موفقيت سياست‌هاي نتانياهو در برابر ايران خبر مي‌داده‌اند. هاآرتص مي‌نويسد: «۱۸ ماه پيش نخست‌وزير نتانياهو از رويدادهايي که بدون شک موفقيت‌آميزترين ۴۸ ساعت زندگي سياسي او بودند لذت برد. روز ۸ مي ۲۰۱۸، دونالد ترامپ اعلام کرد که ايالات متحده از توافق هسته‌اي با ايران خارج شده است.»
هاآرتص نوشته صبح روز بعد هم نتانياهو به روسيه سفر کرده و به عنوان مهمان در جشن سالانه پيروزي اتحاد جماهير شوروي بر آلمان نازي شرکت کرد تا براي دنيا اينطور به نظر برسد که اسرائيل متحدي کليدي نه تنها براي ايالات متحده بلکه براي روسيه است.
اين تحليل، در ادامه به عوض شدن اين روند و آغاز روال شکست سياست‌هاي نتانياهو و دولت آمريکا عليه ايران اشاره کرده است: «در ماه‌هاي گذشته به نظر مي‌رسد ترامپ هرگونه علاقه براي مقابله با ايران را از دست داده باشد.»
مقام‌هاي دولت آمريکا به رياست «دونالد ترامپ»، بعد از خروج از برجام و احياي تحريم‌ها عليه ايران بارها ايران را به صورت لفظي تهديد کرده‌اند. با وجود اين، دولت ترامپ دستکم در ۲ موقعيت نشان داده که از توانايي عملي کردن اين تهديدها برخوردار نيست. بعد از آنکه ايران خردادماه سال جاري يک پهپاد آمريکايي را در منطقه روبه‌روي کوه مبارک استان هرمزگان ساقط کرد ترامپ گفت از طرح اوليه خود براي حمله محدود به سه نقطه در ايران منصرف شده است. کارشناسان گفته‌اند هراس ترامپ از واکنش ايران دليل اصلي انصراف او بوده است. دونالد ترامپ چند روز بعد از ايران قدرداني کرد که هواپيماي سرنشين‌دار آمريکايي را برفراز تنگه هرمز سرنگون نکرده است.
دولت ترامپ بعد از حمله ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن به تأسيسات نفت عربستان سعودي در شهريورماه سال جاري، ابتدا ايران را انجام اين حمله متهم کرد. دولت ترامپ در آن زمان هم علي‌رغم هشدارهاي قبلي مبني بر اينکه هر گونه حمله از سوي ايران عليه متحدان آمريکا را پاسخ خواهد داد از اقدام در اين باره خودداري کرد. هاآرتص، با اشاره به واکنش ترامپ به اين رويدادها نوشته است: «در ماه‌هاي گذشته به نظر مي‌رسد ترامپ هر گونه تمايل براي تقابل‌جويي با ايران را از دست داده است.»
در ادامه اين تحليل آمده است: «در نتيجه، سعودي‌ها و اماراتي‌ها که همراه با اسرائيل عضو ائتلاف ضدايراني بودند حالا دارند از در آشتي‌جويي با ايران وارد مي‌شوند. اعتمادي به ترامپ براي حمايت از متحدان آمريکا نيست و اين چيزي است که کردهاي شمال سوريه ماه گذشته با هزينه‌هاي غم‌انگيزي که دادند متوجه آن شدند. حالا، ايراني‌ها يکبار ديگر غني‌سازي اورانيوم در سطوح بالاتر را در سايت فردو آغاز کرده‌اند.»
هاآرتص نوشته است: «ظرف فقط يک سال و نيم چه تفاوت‌هايي ايجاد شده است. نتانياهو اين روزها به ندرت در سخنراني‌هايش اسمي از ترامپ به ميان مي‌آورد. ظرف دو ماه گذشته حتي با رئيس‌جمهور آمريکا صحبت هم نکرده است… و آنچه الان نتانياهو و رئيس ستاد مشترک ارتش اسرائيل به طرز فزاينده‌اي از آن سخن به ميان مي‌آورند نياز مبرم براي هزينه کردن ميلياردها دلار روي سامانه‌هاي تسليحاتي جديد براي مقابله با موشک‌هاي کروز پيشرفته ايران است. آيا راهبرد نتانياهو در قبال ايران، فروپاشيده است؟»
نکته ديگر اينکه طي روزهاي اخير، نتانياهو بار ديگر به نماد و مصداق عيني شکست رژيم اشغالگر و منحوس صهيونيستي در برابر جريان مقاومت تبديل شده است. سرايا القدس، شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي فلسطين بر آمادگي خود براي مقابله با هرگونه تجاوزات نظامي رژيم صهيونيستي در آينده تأکيد کرد.سريا القدس شامگاه پنجشنبه (۲۳ آبان) طي بيانيه‌اي گفت که رزمندگان اين جنبش همواره در حال ارزيابي اوضاع غزه، کرانه باختري و قدس اشغالي هستند. سخنگوي شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي با نام سازماني «ابوحمزه» با قرائت اين بيانيه گفت که «دستان رزمندگان ما در همه يگان‌هاي نظامي همچنان بر روي ماشه است و بر اساس طرح نظامي کاملي گام برمي‌دارند.»
او با بيان اينکه رزمندگان مقاومت گوش به فرمان رهبران و فرماندهان خود هستند، از به خدمت گرفتن موشک جديدي به نام «براق ۱۲۰» در سرايا القدس خبر داد و گفت که اين دستاورد نظامي، نتيجه تلاش و صنعت جهادي صد درصد فلسطيني است.سرايا القدس در اين بيانيه از ايران به دليل حمايت‌هايش از آرمان و مقاومت فلسطين تشکر کرد و گفت: «ما بار ديگر از محور مقاومت که در رأس آن ايران قرار دارد، به دليل کمک‌هايي که از مقاومت فلسطين داشته، تقدير و تشکر مي‌کنيم.»
جهاد اسلامي تأکيد کرد که اقدام رژيم صهيونيستي در به شهادت رساندن «بهاء ابوالعطاء» معروف به «ابوسليم»، تنها منجر به تضعيف اين گروه مقاومت نخواهد شد بلکه باعث تقويت عزم و اراده آن خواهد بود.جنبش جهاد اسلامي دو روز پيش در واکنش به ترور اين شهيد فلسطيني، شهرک‌هاي صهيونيست‌نشين را هدف حملات راکتي و موشکي قرار داد و رژيم صهيونيستي بعد از دو روز مجبور شد به شرايط اين جنبش براي حصول آتش‌بس تن دهد.
لازم به ذکر است که «آويخاي مندلبيت» دادستان کل اسرائيل هفته جاري تصميم خواهد گرفت که در صورت محکوم شدن و تعيين مجازات براي نتانياهو به جرم ارتشاء در جريان پرونده‌هاي فساد مالي و دولتي، ديگر نتواند به عنوان نخست‌وزير اين رژيم فعاليت داشته باشد.مندلبيت هفته جاري گفت‌وگوهاي جامعي را با قضات، وکلا و متخصصان حقوقي و دولتي در خصوص «پرونده ۴۰۰۰» که سنگين‌ترين پرونده اتهامات عليه نتانياهو است، انجام مي‌دهد تا براي اتخاذ تصميم مذکور در پايان ماه جاري (نوامبر) به جمع‌بندي برسد.
به نوشته وبگاه «تايمز اسرائيل» به نقل از شبکه ۱۳، اتهامات مجرمانه و کيفرخواست دادستاني به تنهايي نمي‌تواند مانع از حضور نتانياهو در دور بعدي انتخابات سراسري در فلسطين اشغالي (در صورتي که باز هم کابينه جديد تشکيل نشود) و رقابت براي نخست‌وزيري اسرائيل شود، به همين دليل مندلبيت قصد دارد گام مذکور را بردارد.
در ادامه اين گزارش آمده است: «زماني که نتانياهو روز يکشنبه با بني گانتز رهبر ائتلاف آبي‌وسفيد براي اولين بار بعد از مکلف‌شدن گانتز به تشکيل کابينه در هفته گذشته، ديدار کرد، دو طرف درباره کناره‌گيري نتانياهو از نخست‌وزيري در صورت محکوم شدن، صحبت کردند.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.