نبايد خدمات گذشته زيرسؤال برود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 4116
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۹:۰۴ |
اسماعیل دوستی در گفت‌وگو با رسالت مطرح کرد:

نبايد خدمات گذشته زيرسؤال برود

عضو سابق شوراي شهر اظهار کرد: شوراي شهر چهارم همه استراتژي خود را بر توسعه حمل و نقل عمومي اعم از مترو و سازمان اتوبوسراني و تاکسيراني قرار داد و حرکتي بي نظير براي توسعه مترو به انجام رساند.
نبايد خدمات گذشته زيرسؤال برود

عضو سابق شوراي شهر اظهار کرد: شوراي شهر چهارم همه استراتژي خود را بر توسعه حمل و نقل عمومي اعم از مترو و سازمان اتوبوسراني و تاکسيراني قرار داد و حرکتي بي نظير براي توسعه مترو به انجام رساند.
در آغاز دوره قبل شهرداري، تنها دو خط مترو به صورت ناقص در پايتخت اجرا شده بود. خط يک در شمال تهران از ايستگاه حقاني در اراضي عباس آباد شروع مي شد و تا شهرري مي رفت و ديگري خط دو مترو بود که از ميدان صادقيه به سمت دردشت در شرق تهران امتداد پيدا مي کرد و البته خط تهران – کرج که با محاسبه آن، در مجموع حدود ۷۴ کيلومتر مترو بيشتر در شهر احداث نشده بود. در آن دوره شهرداري، خطوط يک و دو مترو تکميل و خطوط سه و چهار و هشت ساخته شد. خط پنج هم تکميل و تست گرم خط شش انجام شد و بخشي ازخط هفت هم به بهره برداري رسيد.
در دوره قبل شهرداري تهران، از حدود ۷۵ کيلومتر مترو به ۳۲۰ کيلومتر خط مترو رسيد. در واقع از جهت زماني در حدود بيش از بيست سال قبل از مديريت قاليباف بر شهرداري تهران تنها ۷۵ کيلومتر مترو ساخته شد و در دوران وي اين عدد به ۳۲۰ کيلومتر رسيد. اين در حالي است که در دوره فعلي شهرداري هنوز هيچ برنامه منسجمي جهت توسعه خطوط مترو انجام نگرفته است.
اسماعيل دوستي عضو کميسيون حمل و نقل شوراي شهر چهارم در گفت و گو با رسالت با اشاره به توسعه خطوط مترو در دوره قبل شهرداري گفت: شوراي شهر چهارم همه استراتژي خود را بر توسعه حمل و نقل عمومي اعم از مترو و سازمان اتوبوسراني و تاکسيراني قرار داد و به اين سه موضوع توجه ويژه اي شد. ۱۰۰ کيلومتر از خطوط مترو در خط هاي ۶، ۷ ، فرودگاه امام خميني، فرودگاه مهرآباد و دولت آباد را از طريق بانک شهر و تهاتري که با قرارگاه خاتم داشتيم، احداث کرديم که حرکتي بي نظير براي توسعه مترو محسوب مي شود.
وي افزود: در دوره قبل، بيشترين هزينه و بودجه صرف احداث خطوط مترو شد. کميسيون حمل و نقل شوراي شهر ضمن توجه ويژه به خطوط مترو در تقاطع هاي غيرهمسطح و هندسي کردن تقاطع ها و گره هاي ترافيکي هم گام هاي اساسي برداشته است. کميسيون عمران در دوره قبل مجموعه اي کارآمد بود که فعاليت زيادي داشت و پشتيبان شهرداري بود. ما درآمد زايي داشتيم و تصميم گيرنده و عمل کننده بوديم اما متاسفانه در اين دوره فعاليت هاي گذشته وجود ندارد.
عضو سابق شوراي شهر کسب درآمد در دوره فعلي را ناکافي دانست و گفت: سياست هايي که در شورا تدوين مي شود عملياتي نيست بلکه بيشتر تئوري است مانند عدم تهاتر و مصوبه تعرفه شهرسازي که در شورا مصوب شده و عملياتي نيست. اين مصوبات باعث رکود مطلق در درآمد شهرداري شد و وقتي شهرداري درآمد نداشته باشد نمي تواند کار کند. اکنون با سياست هاي فعلي تنها مي تواند حقوق کارمندان خود را پرداخت کند يا شايد هزينه نگهداشت را بپردازد در غير اين صورت کار جديدي نمي تواند انجام دهد.
دوستي تصريح کرد: پروژه هايي که از قبل انجام شده بود مانند پل گيشا، تونل اسفنديار، لوپ اتوبان شهيد چمران يا اتوبان مدرس در شوراي شهر قبلي مصوب و بسيار دير افتتاح شد. بايد شورا و شهردار فعلي سياست هاي خود را تغيير دهند و به سوي کارآمدي و عملکرد شايسته پيش بروند.
وي با تاکيد بر اينکه ورود مسائل سياسي را در شهرداري تهران سمي مهلک مي داند، گفت: اعضاي شوراي شورا و شهردار نبايد عقايد سياسي خود را به شورا وارد کنند زيرا در شورا و شهرداري کار سياسي معنايي ندارد. ورود به مسائل سياسي در دوره قبل شورا هم وجود داشت اما در شوراي شهر چهارم اجازه انجام کارهاي سياسي داده نمي شد و همه مباحث فني بود به طوري‌که من در جلسه اي
گفته بودم چنين شوراي شهري تکرار نخواهد شد. زيرا هر دو گروه در ارائه خدمت به مردم با يکديگر رقابت
مي‌کردند. هر دو گروه رقابت علمي و فني داشتند و شهرداري را به جلو پيش مي بردند اما اکنون که شورا به لحاظ سياسي همفکر است اين رقابت وجود ندارد.
وي درباره امکان توسعه خطوط مترو در دوره فعلي اضافه کرد: شوراي شهر فعلي به دنبال جذب اوراق مشارکت است و اگر اين اوراق که در حدود دو هزار ميليارد تومان است و دولت آن را تصويب کرده، توسط بانک ها داده شود خطوط مترو را مي توانند توسعه دهند در غير اين صورت کاري از پيش نمي برند.
دوستي تصريح کرد: شوراي شهر فعلي از روزي که بر سر کار آمد اعلام کرد شهرداري بدهکار است و به همين علت بانک ها از دادن وام به شهرداري امتناع کردند. نبايد تا اين اندازه جوسازي منفي عليه شهرداري صورت مي گرفت زيرا اکنون بانک ها به شهرداري وام نمي دهند.
وي در پايان سخنانش گفت: امکان ندارد شهرداري کلان شهري مانند تهران از بانک نتواند وام بگيرد. پروژه هايي که در دوره قبل عملياتي شد، اکنون با توجه به گراني هاي
پيش آمده و با هزينه هاي چند برابري هم قابل اجرا نيستند. ما با وام هايي که از بانک ها گرفتيم، پروژه هاي بزرگي را انجام داديم بنابراين نبايد پرسنل شهرداري و خدمات گذشته زير سوال برود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.