میوه‌ ممنوعه! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16783
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰ |
قاچاق میوه‌های خارجی و فروش غیرقانونی این محصولات بررسی‌شد؛

میوه‌ ممنوعه!

بازار خريدوفروش ميوه‌هاي ممنوعه در فضاي مجازي بسيار گسترش پيداکرده است. ميوه‌هاي خارجي که بارنگ و لعاب‌هاي گوناگون به‌راحتي وارد کشور مي‌شوند و هيچ‌گونه نظارتي براي ورود اين ميوه‌ها به کشور صورت نمي‌گيرد.
میوه‌ ممنوعه!

بازار خريدوفروش ميوه‌هاي ممنوعه در فضاي مجازي بسيار گسترش پيداکرده است. ميوه‌هاي خارجي که بارنگ و لعاب‌هاي گوناگون به‌راحتي وارد کشور مي‌شوند و هيچ‌گونه نظارتي براي ورود اين ميوه‌ها به کشور صورت نمي‌گيرد و مسئولان بابيان اينکه اين ميوه‌ها را کولبران وارد کشور مي‌کنند، توپ بي‌مسئوليتي خود را به زمين آن‌ها مي‌اندازند. اين در حالي است که اين ميوه‌هاي قاچاق، گرمسيري هستند و سؤال است که باوجود فصل زمستان چگونه کولبران آن‌ها را وارد مي‌کنند اما آسيبي نمي‌بينند؟ به نظر مي‌رسد ميوه‌هاي قاچاق از راه حمل‌ونقل عادي و به‌راحتي وارد کشور مي‌شوند. 
*روزانه سه هزار تن ميوه قاچاق خارجي وارد کشور مي‌شود
روزانه سه هزار تن ميوه قاچاق يعني روزي ۱۰۰ تريلر ميوه لوکس و غير لوکس خارجي وارد کشور مي‌شود و به‌سادگي در ميادين ميوه و تره‌بار کلان‌شهرها در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. آمارها نشان مي‌دهند که سالانه حدود ۲۰ تا ۲۲‌ ميليون تن محصولات کشاورزي قاچاق مي‌شود، که اين نشان‌دهنده حجم بالاي قاچاق در کشور است. ايران در توليد محصولات زيادي ازجمله خرما، انار، زعفران، انگور، سيب و مرکبات رتبه اول تا دهم را بين ۲۰۰ کشور دنيا دارد. بنابراين چرا کشوري که در توليد انگور رتبه هفتم يا هشتم جهان است، انگور وارد مي‌کند؟
نکته قابل‌توجه اين است که اين ميوه‌هاي قاچاق بدون هيچ نظارتي وارد کشور مي‌شوند و به دليل اينکه با سلامت مردم ارتباط مستقيم دارند ممکن است سلامت جامعه را به خطر بيندازد و عدم رسيدگي به اين موضوع، هزينه‌هايي بر دوش سلامت کشور مي‌دارد. طبق قانون واردات، محصولاتي ‌غير از ميوه‌هاي گرمسيري اعم از موز، آناناس، نارگيل و انبه قاچاق محسوب مي‌شود، بنابراين ‌خريدوفروش اين ميوه‌ها ممنوع است اما ميوه‌هاي قاچاق به‌راحتي در فضاي مجازي و باقيمت‌هاي عجيب به فروش مي‌رسند. سود بالاي فروش آن‌هاست که قاچاق اين محصولات را بسيار افزايش داده است. همچنين قاچاق اين ميوه‌ها حتي به توليدات کشاورزي کشور نيز ضربه مي‌زند. 
«رسالت» در اين باره با نايب‌رئيس اتحاديه باغداران تهران و سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به گفت‌وگو پرداخت.
 *در قانون فقط واردات ۴ قلم ميوه مجاز است
مجتبي شاملو، نايب‌رئيس اتحاديه باغداران تهران با اشاره به قاچاق ميوه‌هاي خارجي در گفت‌وگو با «رسالت» بيان کرد: «در قانون فقط اجازه ورود ۴ قلم ميوه موز، آناناس ، نارگيل و انبه با ميزان مشخص داده‌شده است. و ساير ميوه‌هاي عجيب موجود در بازار، قاچاق هستند که به‌صورت خرده‌فروشي در فروشگاه‌ها يا از سايت‌هاي اينترنتي به‌راحتي به فروش مي‌رسند.»
وي افزود: «همچنين در شرايط آب و هوايي سرد کشور نمي‌توان اين نوع ميوه‌ها را به‌صورت کولبري يا چمداني وارد کرد. اين ميوه‌ها به‌طورقطع به‌صورت عادي و از مبادي ورودي کشور وارد مي‌شوند و در فروشگاه‌ها به‌صورت اينترنتي به فروش مي‌رسند و بدون هيچ‌گونه نظارتي در اختيار مصرف‌کنندگان قرار مي‌گيرند.» 
نايب‌رئيس اتحاديه باغداران تهران تأکيد کرد: «ميوه‌هاي قاچاق خارجي هيچ‌گونه تأييديه سلامت و استاندارد ندارند و بدون اينکه در قرنطينه باشند وارد کشور مي‌شوند و به‌طور حتم بيماري‌هايي را با خود به کشور مي‌آورند و هزينه‌هاي در خصوص يافت منشأ بيماري و درمان آن به همراه دارند و درنهايت مصرف‌کننده با مشکلات خاص و نگران‌کننده مواجه خواهد شد و بخش توليد کشور را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهند.»
نايب‌رئيس اتحاديه باغداران تهران در پايان تأکيد کرد: «افراد سودجو ميوه‌هاي خارجي را وارد کشور مي‌کنند اما مصرف‌کننده بايد از خريد آن‌ها صرف‌نظر کند و دستگاه‌هاي نظارتي نيز براي جلوگيري از ورود ميوه‌هاي وارداتي تمهيداتي بينديشند، زيرا ممکن است عواقب جبران‌ناپذيري براي سلامت کشور داشته باشد. مردم و مسئولان با يک بسيج همگاني و خريد نکردن چنين اقلامي و مسئولان با بيشتر کردن نظارت‌ها و تعيين جريمه‌ها و مجازات‌ مناسب از اين پديده جلوگيري کنند.»
*ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ليست سايت‌هاي متخلف فروش ميوه‌هاي قاچاق را اعلام کرده است 
حميدرضا دهقاني نيا، سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به قاچاق ميوه‌هاي خارجي به «رسالت» اظهار کرد: «ميوه‌هاي وارداتي  باقيمت‌هاي بالا در بازار موجود هستند و مخاطب خاص دارند و در معدود فروشگاه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي به فروش مي‌رسند و در سطح کشور به‌طور گسترده در دسترس عموم مردم نيستند و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ليست سايت‌هاي متخلف را براي برخورد با آن‌ها اعلام کرده است .» 
سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق کالا همچنين تأکيد کرد که واردات غيرقانوني ميوه‌هاي خارجي تنها ۲ درصد از قاچاق کشور را تشکيل مي‌دهند. بازرسان سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان بايد فروش آسان ميوه‌هاي خارجي در بازار را بررسي و نظارت و از واردات اين نوع ميوه‌ها جلوگيري کنند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.