موفقيت چين در نبرد اقتصادي با آمريکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 8299
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۹:۱۴ |

موفقيت چين در نبرد اقتصادي با آمريکا

آخرين نظرسنجي ها در ايالات متحده آمريکا نشان مي دهد که ميزان محبوبيت اقتصادي ترامپ( به عنوان تنها نقطه قوت وي ) در حال کاهش است. حتي برخي منابع خبري و تحليلي از سقوط اين محبوبيت به زير 60 درصد سخن گفته اند.
موفقيت چين در نبرد اقتصادي با آمريکا

آخرين نظرسنجي ها در ايالات متحده آمريکا نشان مي دهد که ميزان محبوبيت اقتصادي ترامپ( به عنوان تنها نقطه قوت وي ) در حال کاهش است. حتي برخي منابع خبري و تحليلي از سقوط اين محبوبيت به زير ۶۰ درصد سخن گفته اند. با توجه به نارضايتي افکار عمومي آمريکا از سياست خارجي، حوزه هاي بهداشتي و سياست‌هاي مهاجرتي ترامپ،احتمال زيادي در خصوص شکست وي در انتخابات رياست جمهوري سال آينده وجود دارد. اندي کايزر، يکي از مديران شرکت «گلوبال نويگيترز» که براي تيم انتقالي ترامپ روي مسائل امنيت ملي کار کرده است، مي‌گويد، ترامپ و مشاوران ارشدش به دنبال آن هستند که پيش از انتخابات ۲۰۲۰ به تعهدات دوره اول خود عمل کنند اما ترامپ در اين روند در بن‌بستي گير افتاده که پيشرفتي در آن حاصل نمي‌شود.
در هر حال، چين يکي از اصلي ترين بازيگراني است که ترامپ را در فضاي جهاني به دردسر انداخته است. در حالي که چين با دستکاري نرخ ارز معتبر خود (يوان ) و کاهش ارزش آن، در حال هدايت موثر نبرد اقتصادي و تجاري با ايالات متحده آمريکا مي باشد، دونالد ترامپ علي رغم تلاش خود و وزارت خزانه داري کشورش، نتوانسته است با کاهش ارزش دلار به مقابله با پاتک اقتصادي پکن بپردازد. در چنين شرايطي افزايش قدرت دلار، اسم رمز شکست ايالات متحده در نبرد اقتصادي با پکن محسوب مي شود.
ترامپ هم اکنون شاهد آن است که چيني ها از همان روش وي ( اتخاذ سياست‌هاي حمايت گرايانه) براي مقابله با کاخ سفيد استفاده مي کنند. موضوعي که رئيس جمهور آمريکا پيش بيني آن را نمي کرد. واقعيت امر اين است که ترامپ از ابتداي سال ۲۰۱۷ ميلادي( زماني که در کاخ سفيد حضور يافت)، قصد داشت از دستکاري در نرخ ارز و پايين آوردن ارزش دلار به مثابه يک سلاح مرگبار در مواجهه اقتصادي حمايت گرايانه با چين استفاده کند. اساسا يکي از پشتوانه هاي ترامپ در نبرد اقتصادي با پکن، همين مسئله بود. اما با گذشت نزديک به سه سال و درست در نقطه اوج نبرد اقتصادي پکن- واشنگتن، دونالد ترامپ قدرت دستکاري در نرخ ارز براي اعمال روش‌هاي حمايت گرايانه اقتصادي را از دست داده است.
رئيس جمهور آمريکا در حال حاضر نااميدانه مشغول رصد منازعه تجاري خود و پکن است. ترامپ به خوبي مي داند که ناتواني وي در کنترل هوشمندانه قيمت دلار ، منجر به از بين رفتن تمامي تلاش‌هاي وي در مسير مواجهه تجاري با اژدهاي سرخ خواهد شد! با وجود درخواست‌هاي مکرر رئيس جمهور آمريکا براي کاهش ارزش دلار،اين ارز در معاملات اخير به بالاترين سطح خود در سال جاري ميلادي رسيده و همين مسئله کار آمريکا را در جنگ تجاري با چين بسيار دشوار ساخته است. صعود ارزش دلار به دنبال اعمال معافيت‌هاي تحريمي ۹۰ روزه در قبال شرکت هوآوي چين صورت گرفته است. همين مسئله منجر به اقبال دوباره تجار نسبت به دلار و ارزهاي پرريسک شده است.
ماجرا به اين نقطه ختم نمي شود! در برخي ايالات مهم آمريکايي مانند تگزاس که اقتصاد آنها مبتني بر فروش محصولات کشاورزي مي باشد، نارضايتي هاي گسترده اي از دونالد ترامپ به وجود آمده است. اين نارضايتي هاي گسترده در نهايت مي تواند به شکست وي در اين ايالات و در نهايت، شکست نهايي او در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰ منتهي شود. موضوعي که براي ترامپ و همراهانش يک کابوس محسوب مي شود….

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.