مناسبترین کولر گازی برای شهر شما چیست؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 69201
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰ |

مناسبترین کولر گازی برای شهر شما چیست؟

کولر گازی ها در شرایط مختلف آب و هوایی عملکرد متفاوتی دارند به همین دلیل شرکت های سازنده به منظور عملکرد ایده آل تهویه مطبوع آنها را به کلاس های مختلف آب و هوایی مناسب تقسیم کرده اند
مناسبترین کولر گازی برای شهر شما چیست؟

با توجه به تنوع شرایط آب و هوایی در کشور، شاهد عملکرد متفاوتی از سوی کولر گازی هستیم و آن هم به دلیل اینکه شدت گرما و رطوبت هوا تأثیر بسزایی در نحوه عملکرد کولر دارد و موجب افزایش و کاهش شدت برودت (سرما) و هوای خنک در محیط می‌شود. از این‌رو، این سیستم‌های سرمایشی براساس نوع آب و هوای مناطق مختلف کشور در کلاس‌های گوناگون طراحی و تولید شده‌اند تا با عملکرد بهینه هوای معتدل و خنک را وارد محیط کنند. بدین ترتیب برای انتخاب بهترین کولر گازی اینورتر و معمولی می‌بایست با انواع سیستم‌‎های سرمایشی، طرز کار و شدت برودت (تولید سرما) آنها آشنایی داشته باشید تا براساس آن بتوانید مناسب‌ترین و با کیفیت‌ترین سیستم سرمایشی را براساس ظرفیت و بازدهی تهیه نموده و مورد استفاده قرار دهید.

در این راستا با خرید کولر گازی  https://www.samasazan.com/product-category/%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%88-%D8%AA%D9%87%D9%88%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%B7%D8%A8%D9%88%D8%B9/air-conditioner/ متناسب با شرایط آب و هوا خواهید دید که کیفیت و کارایی کولر تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد. البته به یاد داشته باشید که با افزایش ظرفیت و توان این دستگاه و همچنین قدرت پرتاب باد، به نسبت قیمت این سیستم سرمایشی نیز افزایش می‌یابد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با کلاس‌های آب و هوایی کولر گازی و همچنین اهمیت و لزوم آن در انتخاب نوع اینورتر و معمولی با ما همراه باشید.

وضعیت آب و هوا؛ عامل اصلی کیفیت و کارایی کولر گازی

از آنجایی‌که کولرهای آبی در مناطق گرمسیر نظیر گرم و خشک یا شرجی کارایی مناسبی ندارند و پاسخگوی نیاز محیط‌های مختلف نیستند، سیستم‌های سرمایش جدید و به روز مبتنی بر عملکردی مشابه یخچال فریزر تولید و روانه بازار شده‌اند. این نوع از سیستم سرمایشی با نام اسپلیت هوای گرم و مرطوب محیط را جذب نموده و با تزریق هوای معتدل و خنک به فضا، موجب خنک شدن آن می‌شود. عملکرد و کارایی مناسب این سیستم سرمایشی، تأثیر مستقیم با نوع آب و هوا و شدت رطوبت (شرجی) دارد. بدین صورت که با افزایش دما و رطوبت، به نسبت هوای خنک‌تری وارد محیط می‌گردد.

کلاس آب و هوایی کولر گازی

با این توصیف در صورتی‌که قصد مسافرت و زندگی در شهرها و مناطق مختلف کشور دارید، حتماً نوع آب و هوا را بررسی نمایید و با توجه به آن از بین کلاس‌های کولر گازی مناسب‌ترین سیستم سرمایشی را انتخاب کنید. قطعاً توجه به این موضوع موجب افزایش بهره‌وری کولرها و خنک شدن محیط‌های مختلف در حد ایده‌آل خواهد شد.

تقسیم‌بندی کلاس‌های آب و هوایی کولر گازی

همان‌طور که در ابتدا نیز به آن اشاره نمودیم هر یک از بخش‌های کشور آب و هوای خاص خود را دارند. به همین سبب نمی‌توان از یک نوع و مدل کولر گازی در تمامی مناطق کشور استفاده کرد؛ در این‌خصوص کولرها به سه کلاس مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند، که به شرح زیر عبارتند از:

۱- کلاس آب و هوایی T1 یا معتدل

شهرهای دامنه البرز مانند گیلان، مازندران و شهرهایی که آب و هوای معتدلی دارند و میزان رطوبت و گرما در حد نرمال‌تری قرار دارد  می‌توانند از این سیستم سرمایشی استفاده کنند. در این‌خصوص کولرهای مناسب با این شرایط آب و هوا برای خنک نمودن فضا به توان و قدرت کمتری نیاز دارند. خاطر نشان می‌شود که استفاده از این سامانه برودتی تا حد زیادی موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های برق، سرویس و نگهداری آن می‌شود.بطور کلی پیشینه دمایی زیر ۴۵ درجه سانتی گراد کارایی ایده آلی از کلاس T1 می توانند داشته باشند.

۲- کلاس آب و هوایی T2 یا سردسیر

از اسپلیت‌های کلاس آب و هوایی T2 فقط در مناطق سردسیر و کوهستانی استفاده می‌شود. به لحاظ اینکه در این مناطق بیشتر ایام سال شاهد هوای سرد و خنک هستیم، نیاز کمتری به استفاده از وسایل سرمایشی احساس می‌شود. علاوه بر این هنگام استفاده از این سیستم‌های سرمایشی باید درجه برودت آن را روی کمترین میزان ممکن قرار دارد. نکته قابل توجه اینکه در بخش‌های سردسیر از حداقل توان کولر برای خنک کردن فضا استفاده می‌گردد و همین امر موجب افزایش طول عمر و کارایی کولر خواهد شد.

همواره به یاد داشته باشید که بعضی از برندهای کلاس T2 خاصیت دوگانه دارند و از آنها در فصول سرد سال به‌عنوان بخاری استفاده می‌شود. بدین جهت هنگام خرید این مدل از سیستم‌های برودتی حتماً به ابعاد، اندازه و نوع کاربری محیط توجه نمایید و با توجه به آن سیستم سرمایشی موردنیازتان را تهیه نموده و مورد استفاده قرار دهید.

۳- کلاس آب و هوایی T3 یا گرمسیر

کولرهای رده T3 در واقع برای مناطق گرم و شرجی (مرطوب) طراحی شده‌اند و کارایی مطلوبی در بخش‌های گرمسیر کشور دارند. به همین سبب این مدل از سیستم‌های سرمایشی ضمن برخورداری از کارایی مطلوب و برودت عالی در شهرهای جنوبی و حاشیه خلیج فارس از قبیل بندرعباس، بوشهر، آبادان، خرمشهر و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند و عملکرد مناسبی نیز دارد. بدین صورت که در کوتاه‌ترین زمان ممکن موجب خنک شدن فضای محیط می‌شود. در این زمینه نوع اینورتر و معمولی با ظرفیت‌های گوناگون در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته است تا بر حسب ابعاد محیط و نوع کاربری آن بتوانند مناسب‌ترین کولر گازی اینورتر https://www.samasazan.com/product-tag/inverter-air-conditioner/و معمولی را انتخاب نموده و مورد استفاده قرار دهند.

کمپرسور سرمادهی؛ بخش اصلی و قلب تپنده کولرهای گازی


کمپرسور کولر گازی

کمپرسور تولید سرما و برودت از بخش‌های اصلی کولرهاست. بدین صورت که وظیفه اصلی در نحوه عملکرد سیستم سرمایشی برعهده دارد و مهمترین و گران‌قیمت‌ترین بخش کولرها محسوب می‌شود. با توجه به سال ساخت، ابعاد، اندازه و ظرفیت این دستگاه‌ها مدل‌های مختلفی از کمپرسور درون این سیستم سرمایشی پرکاربرد قرار گرفته و مصرف‌کنندگان به راحتی می‌توانند از آنها استفاده کنند. در این زمینه سه نوع تقسیم‌بندی اصلی برای کمپرسور سیستم‌های برودتی در نظر گرفته شده است:

  • کمپرسور کولر روتاری
  • کمپرسور کولر پیستونی
  • کمپرسور کولر اسکرال

خاطر نشان می‌شود که در این میان کمپرسورهای روتاری مدل اولیه و قدیمی تجهیزات کولر گازی هستند و عملکرد آنها با صدای بیشتری نسبت به موتورهای پیستونی و اسکرال همراه است. بدین ترتیب هنگام خرید اسپلیت حتماً به نوع کمپرسور دقت نمایید و براساس آن محصول موردنظرتان را خریداری کنید. به‌عبارت دیگر می‌توان گفت قیمت سیستم‌های برودتی دارای کمپرسور روتاری کمتر از کولرهای مجهز به کمپرسور پیستونی و اسکرال است و استفاده از موتورهای به روز و با کیفیت بالاتر یکی از دلایل افزایش قیمت این سیستم سرمایشی در بازار به شمار می‌رود.
بیشتر بخوانید: انواع کمپرسورهای کولر گازی

تأثیر نوع گاز به کار رفته در کولرهای گازی

در حال حاضر سیستم‌های سرمایشی گازی با دو نوع گاز R22 و R410a در بازار وجود دارند. دو گاز موجود از نظر ساختار شیمیایی با یکدیگر متفاوت هستند و به همین سبب میزان خنک‌کنندگی و کیفیت آنها با هم فرق می‌کند. در ابتدا از هر دو گاز در کلیه کولرها ستفاده می‌شد؛ اما پس از مدتی محققان و کارشناسان محیط زیست متوجه زیان بار بودن گاز R22 و تأثیرات بد آن بر اتمسفر شدند. از این‌رو استفاده از این گاز در سیستم‌های برودتی ممنوع گردید و اغلب گاز R410a در سامانه‌های سرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین منظور براساس اندازه و ظرفیت کولر، گاز به‌صورت وزنی (کیلویی) در آن شارژ می‌شود و با عملکرد کمپرسور و کندانسور هوای خنک وارد محیط می‌گردد. بنابراین اگر قصد خرید کولر با توان خنک‌کنندگی بالا دارید، حتماً به نوع گاز موجود در مشخصات فنی آن دقت نمایید و سپس محصول موردنظرتان را خریداری کنید.

نوع گاز کولرهای گازی

میزان سر و صدای انواع کمپرسور کولر

همان‌گونه که در بخش قبل اشاره کردیم، کولرهای گازی از سه نوع کمپرسور روتاری، پیستونی و اسکرال برخوردارند. در واقع کمپرسورهای پیستونی و اسکرال مدل تکامل یافته کمپرسور روتاری هستند و عملکرد آنها با صدای کمتری همراه است. به‌عبارت دیگر موتورهای روتاری پس از روشن شدن صدای زیادی تولید می‌کنند که این امر موجب آزار و اذیت مصرف‌کنندگان، ساکنین مجتمع‌ها و عابرین پیاده می‌گردد. به همین جهت متخصصین و تعمیرکاران باتجربه به فکر رفع این مشکل اساسی افتادند و با تولید کمپرسور پیستونی و پس از آن مدل اسکرال تا حد زیادی صدای حاصل از فعالیت این سیستم سرمایشی را کاهش داده‌اند.

ویژگی اسپلیت مناسب برای آب و هوای گرم و خشک

یکی از کاربردهای اصلی کولر گازی به‌عنوان سیستم سرمایش در مناطق گرمسیر نظیر استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان است. کولرهای گازی مصرفی در این استان‌ها باید علاوه بر داشتن کیفیت و کارایی مناسب، ویژگی‌های منحصر به فردی نیز داشته باشند، تا بتوانند با حفظ کیفیت، کارایی و طول عمر، هوای خنک و معتدل را به درون محیط‌های مسکونی، تجاری، اداری، فرهنگی، فروشگاهی و غیره منتقل کنند. بعضی از مهمترین ویژگی‌های اسپلیت اینورتر و معمولی برای منطقه‌های گرمسیر و خشک کشور به قرار زیر است:

* داشتن برند معتبر و کیفیت در ساخت؛ در شهرها و استان‌های گرمسیر کشور شاهد دمای بیش از ۵۰ درجه و رطوبت خیلی شدید هستیم. به همین سبب اسپلیت‌ها باید علاوه بر توان خنک‌کنندگی بالا، دوام و ماندگاری قابل قبولی در این شرایط آب و هوایی داشته باشند تا در کنار افزایش بهره‌وری، به دلیل داشتن بدنه مستحکم و مقاوم کمتر دچار فرسایش و پوسیدگی شود. بدین منظور می‌بایست از بین برندهای معتبر و معروف سیستم سرمایشی مناسب را براساس ابعاد، اندازه، ظرفیت و نوع کاربری محیط انتخاب نموده و خریداری کنید.

* ظرفیت کولر گازی؛ با توجه به اینکه محیط‌های خانگی، تجاری، اداری و درمانی ابعاد و متراژهای مختلفی دارند، نمی‌توان از یک ظرفیت ثابت و مشخص برای همه آنها استفاده کرد؛ زیرا هر کدام از ظرفیت‌های اسپلیت موجود در بازار قدرت خنک‌کنندگی و پرتاب باد مشخصی دارند و از این‌رو می‌بایست با در نظر گرفتن مساحت و نوع کاربری محیط، بهترین و مناسب‌ترین سیستم سرمایشی بر حسب ظرفیت آن خریداری شود. در غیر این‌صورت نه تنها کولر انتخاب شده، کارایی و عملکرد مناسبی نخواهد داشت، بلکه بر اثر ناتوانی در خنک‌سازی محیط به کمپرسور و سایر بخش‌های آن نیز فشار غیرمجاز و آسیب وارد می‌شود.

* رده مصرف انرژی؛ در مناطق گرمسیر و شرجی کشور حداقل شش ماه سال از کولر گازی استفاده می‌کنند. به همین دلیل انتخاب کولرهای گازی با رده مصرف انرژی خیلی پایین اهمیت زیادی دارد و موجب صرفه‌جوبی قابل توجه در مصرف برق می‌شود. بنابراین در زمان خرید سیستم‌های برودتی حتماً به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید و با توجه به آن کولر موردنظرتان را انتخاب نموده و خریداری کنید.

برچسب انرژی کولر گازی

«نکته قابل توجه اینکه؛ ویژگی ذکر شده برای تمامی مناطق و شرایط آب و هوایی در کشور صدق می‌کند. با این تفاوت که اهمیت و ضرورت هر یک از این ویژگی‌ها براساس نوع منطقه متفاوت است. به طول مثال در مناطق شمالی و سردسیر کشور، روزهای کمی از سال گرم است و افراد از کولر گازی جهت خنک نمودن فضا استفاده می‌کنند. به همین سبب برای این دسته از مصرف‌کنندگان رده مصرف انرژی از اهمیت کمتری نسبت به افراد ساکن در مناطق گرم و خشک برخوردار است.»

قیمت خرید و نصب کولر در شهرهای مختلف

طبق تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده مشخص شده که قیمت کولر گازی و همچنین تعرفه نصب آن در مناطق مختلف کشور با یکدیگر متفاوت است. به همین ترتیب جهت کاهش هزینه خرید اسپلیت می‌توانید به نمایندگی و سایت‌های مجاز فروش و خدمات پس از فروش سیستم‌های سرمایشی مراجعه نمایید و متناسب با شرایط آب و هوایی و ابعاد محیط نسبت به انتخاب و خرید سیستم برودتی اقدام کنید. مطمئناً توجه به این موضوع تا حد زیادی موجب کاهش هزینه‌های تهیه و استفاده از سیستم‌های برودتی می‌شود. شایان ذکر است که عواملی نظیر نوع و برند کولر گازی، ظرفیت، قدرت پرتاب باد، نوع گارانتی و مدت زمان آن موجب افزایش قیمت خرید این دسته از سیستم‌های سرمایشی می‌شود.

نتیجه‌گیری

کولر گازی به‌عنوان یکی از به روزترین و پرکاربردترین سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در کشور، بیشترین میزان تقاضا را به خود اختصاص داده است. به نحوی که در سال‌های اخیر شاهد افزایش عرضه و تقاضای این محصول در کشور هستیم. با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، ابعاد مختلف محیطی و همچنین هزینه‌های سرویس و نگهداری، برای خرید کولر گازی حتماً به فروشگاه‌های مستقر در شهر محل سکونت خود مراجعه کنید تا علاوه بر کاهش هزینه خرید از مزایایی مانند نصب رایگان کولر و دسترسی آسان به خدمات پس از فروش بهره‌مند شوید. فروشگاه اینترنتی دیجی کالا و شرکت «سماسازان https://www.samasazan.com/» با در اختیار داشتن تیم متخصص و باتجربه آماده پاسخگویی به سؤالات و ارائه مشاوره به مصرف‌کنندگان انواع اسپلیت در کشور است. شما نیز می‌توانید از توان و تجربه این مجموعه جهت انتخاب و خرید یک کولر گازی مناسب و با کیفیت استفاده کنید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.