مقدمه ای بر سرمایه گذاری نقره - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 84405
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ |

مقدمه ای بر سرمایه گذاری نقره

هنگام بحث درباره فلزات گرانبها، دو فلز طلا و نقره اغلب دست به دست هم می دهند. هر دو فلز برای هزاران سال مورد بشر بوده اند و هر کدام در هر قاره جهان یافت شده اند. طلا، نقره به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری ارزشمند است و اغلب برای ساخت سکه، شمش و جواهرات استفاده می شود.
مقدمه ای بر سرمایه گذاری نقره

هنگام بحث درباره فلزات گرانبها، دو فلز طلا و نقره اغلب دست به دست هم می دهند. هر دو فلز برای هزاران سال مورد بشر بوده اند و هر کدام در هر قاره جهان یافت شده اند. طلا، نقره به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری ارزشمند است و اغلب برای ساخت سکه، شمش و جواهرات استفاده می شود. با این حال، نقره همچنین دارای بسیاری از کاربردهای فنی، صنعتی و پزشکی منحصر به فرد است که آن را تبدیل به یک فلز جالب برای داشتن و سرمایه گذاری می کند.

شمش طلا نقره

موارد استفاده از نقره

از خواص منحصر به فرد نقره به این معنی است که مصارف صنعتی آن بیشتر از مصارف طلا است. در حالی که کمتر از ۱۰ درصد طلای استخراج شده در صنعت استفاده می شود، بیش از ۵۰ درصد نقره برای مصارف صنعتی است. این موضوع به این دلیل است که نقره دارای برخی خواص شیمیایی منحصر به فرد از جمله رسانایی حرارتی و الکتریکی قوی است.

علاوه بر این، نقره در صنعت پزشکی نیز کاربرد دارد، زیرا در واقع یکی از معدود فلزات با خاصیت ضد باکتریایی است. این پیوندهای قوی با صنعت به این معنی است که تقاضا برای نقره اغلب با تقاضای صنعتی مرتبط است. بنابراین، این بدان معناست که قیمت نقره را می توان با تولید کلی اقتصادی مرتبط کرد.

اگرچه نقره در واقع یک فلز بسیار ارزشمند است که اشتراکات زیادی با طلا دارد، قیمت این دو فلز نمی تواند متفاوت تر از این باشد، به خصوص وقتی آنها را با هم مقایسه می کنید. بسیاری از «نسبت طلا به نقره» برای مقایسه عملکرد هر یک از قیمت‌ها نسبت به یکدیگر استفاده می‌کنند و این نشان می‌دهد که با وجود استفاده‌های فراوان از نقره، قیمت هرگز به بیش از یک دهم ارزش طلا نرسیده است. با این حال، برای سرمایه گذاران فلزات گرانبها، قیمت پایین نقره به این معنی است که به مراتب بیشتر از طلا در دسترس است و در نتیجه امکان رشد بسیار بیشتری نسبت به طلا خواهد داشت.

سرمایه گذاری نقره

تاریخچه نقره

داستان استخراج نقره از حدود ۵۰۰۰ سال پیش آغاز شد. نقره برای اولین بار در حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد در آناتولی، که اکنون در ترکیه امروزی قرار دارد، استخراج شد. این فلز گرانبها به تمدن های اولیه در خاور نزدیک، یونان باستان کمک کرد تا شکوفا شوند. در حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد، مرکز تولید نقره به معادن لوریوم یونان منتقل شد، جایی که به تغذیه امپراطوری های در حال رشد منطقه ادامه داد، حتی ارز آتن باستان را تامین کرد.

در حدود سال ۱۰۰ پس از میلاد، مرکز استخراج نقره به اسپانیا نقل مکان کرد، جایی که معادن به تامین کننده اصلی امپراتوری روم و یک جزء تجاری ضروری در امتداد مسیرهای ادویه آسیایی تبدیل شد. فتح قاره آمریکا توسط اسپانیایی ها منجر به افزایش استخراج نقره شد که به طور چشمگیری همه چیزهایی را که قبل از آن زمان آمده بود تحت الشعاع قرار داد. بین سال‌های ۱۵۰۰ و ۱۸۰۰، بولیوی، پرو و ​​مکزیک بیش از ۸۵ درصد از تولید و تجارت نقره جهان را به خود اختصاص دادند.

بعدها استخراج نقره به کشورهای دیگر، به ویژه ایالات متحده با کشف Comstock Lode در نوادا، گسترش یافت. تولید نقرا در سراسر جهان به رشد خود ادامه داد و تا دهه ۱۸۷۰ از ۴۰ به ۸۰ میلیون اونس در سال افزایش یافت. دوره ۱۸۷۶ تا ۱۹۲۰ شاهد انفجاری در نوآوری های تکنولوژیکی و بهره برداری از مناطق جدید در سراسر جهان بود. تولید در ربع آخر قرن نوزدهم به طور میانگین در ۷۵ سال اول چهار برابر شد و در مجموع به ۱۲۰ میلیون اونس در سال رسید. اکتشافات جدید نقره در استرالیا، آمریکای مرکزی و اروپا به کل تولید نقره جهان افزوده شد.

بیست سال بین ۱۹۰۰ و ۱۹۲۰ منجر به افزایش ۵۰ درصدی تولید جهانی شد و مجموع آن را به حدود ۱۹۰ میلیون اونس در سال رساند. این افزایش ها با اکتشافات جدید در کانادا، ایالات متحده، آفریقا، مکزیک، شیلی، ژاپن و جاهای دیگر تحریک شد. در طول دهه ۱۹۰۰، تکنیک‌های جدید استخراج به افزایش عظیم در تولید کلی نقرا کمک کرد. پیشرفت‌ها شامل حفاری با کمک بخار، آب‌گیری معدن و بهبود حمل‌ونقل بود. علاوه بر این، پیشرفت‌ها در تکنیک‌های استخراج، توانایی جداسازی نقره از سایر سنگ‌ها را افزایش داد و امکان رسیدگی به حجم بیشتری از مواد را فراهم کرد. این روش‌های جدید برای افزایش حجم تولید بسیار حیاتی بودند، زیرا بسیاری از سنگ‌های معدنی با عیار بالا در سراسر جهان تا پایان قرن نوزدهم تا حد زیادی مصرف شده بودند.

بیش از ۵۰۰۰ سال پس از اینکه فرهنگ های باستانی برای اولین بار شروع به استخراج در مقادیر نسبتاً کم کردند، تولید معدن نقره اکنون به تقریباً ۸۰۰ میلیون اونس در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

نقرا

چرا در نقره سرمایه گذاری کنیم؟

مانند طلا، نقره هم به عنوان ذخیره ثروت و هم به عنوان نوعی مبادله و ارز برای سالیان متمادی مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، در حالی که طلا معمولاً در معادن اختصاصی طلا در سراسر جهان استخراج می‌شود، نقره در واقع محصول جانبی استخراج روی، مس و سرب است. این بدان معناست که برخلاف طلا، تولید نقره معمولاً از آنچه که تنها بر اساس تقاضای نقره بازیافت می‌شد، بیشتر است. تقاضا برای نقره یکی از محرک‌های اصلی است که بر قیمت نقره تأثیر می‌گذارد، بنابراین برای سرمایه‌گذاران در هنگام خرید آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

با توجه به طیف وسیع تری از کاربردها، بر حسب درصد، قیمت نقره می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد، زیرا قیمت طلا در طول تاریخ بسیار کندتر رشد کرده است، با این وجود طلا هنوز هم توسط بسیاری به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری استفاده می شود و می تواند بخش مهمی از پورتفولیوی شما را تشکیل دهد. برخی پیشنهاد می کنند که نقره توسط سرمایه گذارانی استفاده می شود که کمی ریسک گریز هستند. این به این دلیل است که تنوع بخشیدن به سبد خود با نقرا می‌تواند مزایای بالقوه حرکت قیمت‌های بزرگ‌تر و در نتیجه رشد بیشتر سرمایه را در زمان کوتاه مدت به همراه داشته باشد. همانطور که مردم در طلا سرمایه گذاری می کنند تا پرتفوی خود را از سهام، سهام و اوراق قرضه متنوع کنند، نقره نیز توسط سرمایه گذاران برای ایجاد تنوع استفاده می شود زیرا مانند سایر فلزات گرانبها، نقره می تواند همبستگی منفی پایینی با سایر دارایی ها ایجاد کند. به همین دلیل، افزودن نقره به سبد سرمایه گذاری شما می تواند به طور کلی ریسک را کاهش دهد.

چگونه می توانم در نقره سرمایه گذاری کنم؟

مانند سایر فلزات گرانبها، طیف گسترده ای از گزینه ها برای سرمایه گذاری در نقره و افزودن آن به سبد سهام شما وجود دارد. نقره به طور سنتی در سکه ها، شمش ها، نقره خام، جواهرات و شاید حتی عتیقه جات مانند تسبیح نقره قابل سرمایه گذاری است، اما نقره برای تجارت در پلتفرم های معاملاتی دیجیتال نیز در دسترس است و امکان دسترسی آسان به بازارهای فلزات گرانبها نقرا را فراهم می کند. سکه های نقره در طیف وسیعی از اندازه ها و طرح ها موجود هستند.

به دلیل هزینه های اولیه کمتر نسبت به همتایان طلایی خود، سکه های نقره اغلب مورد توجه مجموعه داران و همچنین کلکسیونرها قرار می گیرند، بنابراین برخی از سرمایه گذاران نقره را انتخاب می کنند تا بتوانند طیف وسیع تری از موضوعات و طرح ها را جمع آوری کنند. شمش های نقره نیز در دسترس هستند و در میان کسانی که مایل به سرمایه گذاری نقره در مقادیر بیشتر هستند محبوب هستند.

نمودار نقره

چه چیزی بر قیمت نقره تاثیر می گذارد؟

مانند سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره تابعی از عرضه و تقاضا است.

نقره به دلیل خاصیت رسانایی بالا، انعطاف زیاد و ضد باکتریایی بودن کاربردهای بالایی دارد، از جمله در محصولات پزشکی و الکترونیکی. با این حال، در انتقال جهانی به انرژی پاک، تقاضای زیادی از بخش انرژی خورشیدی و خودروهای الکتریکی نیز دارد.

بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده، اگرچه طلا و نقره هر دو دارای ذخایر محدودی هستند، بیش از ۱.۷ میلیون تن نقره در سراسر جهان در مقایسه با تنها ۲۴۴۰۰۰ تن طلا کشف شده است. میزان بیشتر استخراج طلا صرف ساخت جواهرات طلا مانند انگشتر، دستبند، گردنبند و … می شود ولی میزان بیشتر نقره صرف مصارف صنعتی می گردد.

شکل زیر نشان می دهد که چگونه قیمت نقدی نقرا (در هر اونس) در ۲۵ سال گذشته تغییر کرده است. قیمت نقره از حدود ۵ دلار به ۲۳ دلار در هر اونس تروی در این دوره افزایش یافته است، با این حال در حال حاضر  کمتر از بالاترین رقم ۴۸ دلار در سال ۲۰۱۱ معامله می شود.

نمودار قیمت نقره

قیمت نقره چگونه تعیین می شود؟

قیمت معیار نقره در بریتانیا توسط انجمن بازار شمش لندن (LBMA) تعیین می شود. زمانی که اعضای LBMA برای توافق بر سر قیمتی که خریداران را با فروشندگان مطابقت دارد، که معمولاً برای سفارش‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شود، به توافق برسند، قیمت ثابت روزانه تعیین می‌شود.

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.