مقاومت خودروسازان در مقابل کیفیت! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 20591
  پرینتخانه » اقتصادی, ویژه تاریخ انتشار : ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰ |
بررسی درخواست خودرو سازان مبنی بر لغو استاندارد یورو 5 :

مقاومت خودروسازان در مقابل کیفیت!

شرکت‌های بزرگ خودروسازی در بحبوحه کرونا با ارسال نامه‌ای به معاون اول ریس جمهور درخواست لغو دستور تولید خودرو با استاندارد محیط زیستی یورو 5  را داشته‌اند. این دستورالعمل و ارتقا خودروها با استاندارد یورو 5  باید از نخستین روزهای سال 98 اجرایی می‌شد. 
مقاومت خودروسازان در مقابل کیفیت!

شرکت‌های بزرگ خودروسازی در بحبوحه کرونا با ارسال نامه‌ای به معاون اول ریس جمهور درخواست لغو دستور تولید خودرو با استاندارد محیط زیستی یورو ۵  را داشته‌اند. این دستورالعمل و ارتقا خودروها با استاندارد یورو ۵  باید از نخستین روزهای سال ۹۸ اجرایی می‌شد. 
مدیران سایپا و ایران‌خودرو همچنین خواستار تخصیص ارز از منابع بانکی برای تأمین قطعات از خارج کشور به‌ویژه از چین شده‌اند. یکی از دلایل درخواست این دو شرکت، بالا بودن هزینه تأمین قطعه برای ارتقای استاندارد خودرو و دلیل دیگر به علت نبود بنزین با استاندارد یورو ۵ است. اما در عمل تولید خودرو با چنین استانداردی نیز بی‌فایده خواهد بود. شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور همواره در مقاطع زمانی مختلف برای انجام استانداردهای کیفی، ایمنی و آلایندگی با چانه‌زنی و تهدید بالا بردن قیمت خودرو در تلاش تشویش بازار و مسئولان بوده‌اند. شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو همواره برای بالا بردن کیفیت محصولات خود مقاومت می‌کنند. بنابراین شاید بتوان این موضوع را به دلیل انحصاری بودن تولید خودرو در دست این دو شرکت دانست. 
 «رسالت» دراین‌باره با فربد زاوه و امیرحسین کاکایی، کارشناسان صنعت خودرو به گفت‌وگو پرداخت.
*مسئولان نسبت به جان و سلامتی مردم بی‌تفاوت هستند
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با  «رسالت» با اشاره به خواست شرکت‌های خودروسازی مبنی بر لغو دستورالعمل تولید خودرو با استانداردهای یورو ۵ بیان کرد: «مسئولان شرکت‌های خودروسازی نسبت به جان و سلامتی مردم بی‌تفاوت هستند، زیرا استاندارد یورو ۵ به‌منظور کاهش تولید آلاینده‌ها و جلوگیری از آلودگی هوا تبیین شده است.» 
وی افزود: «همچنین از زمانی که استاندارد یورو صفر در کشور اجرایی شد تاکنون هیچ زمانی ارتقای استانداردها بدون بحث و مقاومت خودروسازان نبوده است. مدیران جدید سایپا و ایران‌خودرو نیز راه مدیران گذشته را در پیش‌گرفته‌اند و همواره از دولت‌ها به بهانه تحریم، تقاضای ارز و اعطای تسهیلات دارند. اما خود برای بالا بردن کیفیت محصولات قدمی برنمی‌دارند.» 
زاوه بیان کرد: «خودروسازان با اصرار و فشار توانستند استانداردهای ایمنی خودرو را لغو کرده و برای استانداردهای محیط زیستی چانه‌زنی کنند. این شرکت‌های بزرگ به بهانه اینکه، عملی کردن استاندارد یورو ۵ مساوی با افزایش قیمت خودرو است از انجام آن شانه خالی می‌کنند. این در حالی است که قیمت‌های فعلی  خودرو نیز بالا بوده و مردم قدرت خرید ندارد. با اجرای این استاندارد شاید بتوان از آلودگی هوا کم و به‌سلامتی مردم اهمیت داد.» 
وی در ادامه گفت: «اروپا خودروهای خود را با استاندارد یورو ۶ و چین با یورو ۵ تولید می‌کند. بنابراین در کشور ما به علت بالا بودن بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا یکی از اصلی‌ترین متهمان این موضوع خودروهای غیراستاندارد است، بدین ترتیب مستلزم رعایت این استانداردها هستیم.» 
این کارشناس صنعت خودرو در پایان تأکید کرد: «به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ خودروسازی از اوضاع بحرانی ویروس کرونا در کشور با دریافت منابع مالی، افزایش سرمایه سوری بدون پشتوانه و با بالا بردن قیمت خودرو سوءاستفاده می‌کنند.» 
*خودروسازان با وجود تحریم‌ها مجبور به ساخت قطعات در کشور شدند
در ادامه نیز امیرحسین کاکایی، کارشناسان حوزه خودرو در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به دلیل درخواست شرکت‌های خودروسازی برای اجرایی نکردن استاندارد یورو ۵ بیان کرد: «کشور در اوج تحریم قرار دارد و هرساله نیز این تحریم‌ها سخت‌تر می‌شود. در سال گذشته قطعه سازان برخی از قطعات وارداتی را در داخل کشور تولید کردند و این کار به بالا بردن تیراژ تولید نیز کمک کرد.»
وی افزود: «خودروسازان توان طراحی و تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ را دارند، اما برای تولید انبوه ظرفیت لازم وجود ندارد و برخی از قطعات نیز داخلی سازی نشده و به واردات از خارج نیاز داریم. سال گذشته تولید خودرو ۸۰۰ هزار دستگاه بوده است اما در سال جاری با الزام تولید استاندارد یورو ۵ ، تیراژ تولید به ۱۰۰ هزار دستگاه کاهش خواهد یافت و صنعت خودرو را با بحران مواجه می‌کند.» 
کاکایی تصریح کرد: «همچنین تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ به علت نیاز به قطعات بیشتر، هزینه تولید را نیز بالا می‌برد. به‌طور مثال طول قطعه کاتالیز در خودروها با استاندارد یورو ۵ تغییر می‌کند که به معنای استفاده بیشتر از فلزات گران‌بهاست. بنابراین قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند. در دو سال گذشته نیز دولت با سیاست‌گذاری غلط با وجود تثبیت ریال، اجازه بالا رفتن منطقی قیمت کارخانه‌ای خودرو را نداده است. درنتیجه  قیمت در کف بازار بالا رفت و زیان ۳۰ هزار میلیارد تومانی به خودروسازان وارد شد.» 
این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: «برای رونق یک صنعت باید قیمت کالایی که فروخته می‌شود از میزان هزینه کرد تولید بیشتر باشد. درنتیجه مشکل خودروسازان با اخذ وام حل نخواهد شد، به نظر می‌رسد با بروز رسانی قیمت‌ها و اجازه دادن به خودروسازان برای انجام عملیات اقتصادی، این صنعت می‌تواند به حیات خود ادامه دهد.» 
*قیمت کارخانه باید باقیمت بازار برابری کند
کاکایی در ادامه با تأکید به اینکه اگر قیمت خودرو بالاتر برود مردم به علت پایین بودن قدرت خرید آسیب می‌بینند گفت: «کشور برای پیشرفت بخش خودروسازی باید بین بد و بدتر  یکی را انتخاب کند. سال گذشته قیمت در کف بازار به نرخ واقعی نزدیک شده بود. بنابراین درصورتی‌که قیمت کارخانه بالا برود، قیمت بازار تغییر چندانی نخواهند کرد.» 
وی بیان کرد: «به‌طور مثال قیمت کارخانه‌ای پراید ۳۸ میلیون و هشتصد هزار تومان است اما در کف بازار به ۷۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. بنابراین اگر شرکت بتواند پراید را با قیمت ۶۰ میلیون تومان به بازار ارائه کند شاید خرید برای مردم مشکل شود.» 
این کارشناس صنعت خودرو در پایان تأکید کرد: «با واقعی شدن قیمت‌ها چرخه تولید به علت بالا بودن عرضه و زیان ده نبودن آن به حرکت درمی‌آید و به‌تدریج با بالا رفتن درآمد مردم مشکلات صنعت خودرو با افزایش تولید و معقول شدن قیمت‌ها کمتر می‌شود.» 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.