معضل تازه براي بايدن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 6099
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۹:۱۱ |

معضل تازه براي بايدن

جو بايدن معاون رئيس جمهور سابق ايالات متحده آمريکا،از جمله سناتورهاي دموکراتي بود که در سال 2002 ميلادي، با آغاز جنگ عراق از سوي دولت جرج بوش موافقت کرد.
معضل تازه براي بايدن

جو بايدن معاون رئيس جمهور سابق ايالات متحده آمريکا،از جمله سناتورهاي دموکراتي بود که در سال ۲۰۰۲ ميلادي، با آغاز جنگ عراق از سوي دولت جرج بوش موافقت کرد. اگرچه هم اکنون ۱۷ سال از آن زمان سپري شده است، اما بايدن همچنان از سوي برني سندرز و برخي ديگر از نامزدهاي حزب دموکرات، بابت همراهي با جنگ خانمانسوز عراق( که تبعات آن همچنان ادامه دارد ) مورد شماتت قرار گرفته است.اگرچه معاون رئيس جمهوسابق آمريکا ، جرج بوش را مسئول جنگ عراق معرفي کرده و از فريب خود ( و ۲۸ سناتور دموکرات ديگر) توسط کاخ سفيد در سال ۲۰۰۲ سخن به ميان آورده است، اما شواهد موجود نشان مي دهد که نقش بايدن در جنگ عراق و ماجراهاي پس از آن، به مراتب پررنگ تر از آن چيزي است که تصور مي شود!
بدون شک، بايدن در صورتي که در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰ به پيروزي برسد، پروژه خطرناکي به نام “تجزيه عراق” را پيگيري خواهد کرد. “تجزيه عراق” همچنان به هدف مبنايي ايالات متحده آمريکا در منطقه تبديل شده است. اين هدف خطرناک، توسط دو حزب اصلي آمريکا يعني جمهوري‌خواه و دموکرات مورد توجه قرار داشته و دو رئيس جمهور فعلي وسابق آمريکا نسبت به تحقق آن اقدامات وقيحانه اي صورت داده اند. نکته قابل تامل اينکه واضع نظريه تجزيه عراق، جو بايدن بوده است! همان کسي که امروز وقيحانه از فريب خود توسط جرج بوش در جريان جنگ عراق سخن به ميان مي آورد.
بر اين اساس جو بايدن خواستار برپايي اقليم شيعي، سني و کردي شده بود و راهکار بحران عراق را تبديل آن به سه اقليم دانسته بود. کنگره ايالات متحده آمريکا در صدد است به هر نحو ممکن روند تجزيه عراق را تسريع کند. در اين ميان دو حزب اصلي آمريکا خطوط کلان و مياني و حتي کوتاه مدت مشترکي دارند. همين مسئله سبب شده است تا سناتورها و نمايندگان آمريکايي با همکاري بيشتري اين پروسه خطرناک را پيگيري کنند.
سرگي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در شهريور ماه سال ۱۳۹۴، به مواضع خطرناک بايدن در خصوص عراق اشاره و در اين خصوص تاکيد کرد :
« ما هرگز موضعي که جو بايدن معاون رئيس‌جمهور ايالات متحده به صراحت مطرح کرد و گفت عراق بايد به بخش‌هاي شيعه و سني تقسيم شود و کردها هم آنچه را مي‌خواهند دريافت کنند، در دستور کارمان قرار نمي‌دهيم.اين موضع گيري بايدن بسيار غيرمسئولانه و مهم‌تر از آن، غير قابل قبول است. فردي در آن سوي آب‌ها مي‌خواهد به مردم عراق ديکته کند که کشورشان بايد به چه شکل باشد.ما چنين کارهايي نمي‌کنيم که امروز به سني‌ها بگوييم بيرون برويد و بار ديگر به شيعه‌ها بگوييم جابه‌جا شويد. اين مهندسي اجتماعي و دستکاري خارجي ساختار يک کشور است.معتقديم که عراقي‌ها، شيعه، سني و کرد، خودشان بايد در مورد اينکه چطور کنار هم زندگي کنند، تصميم بگيرند.»
ايده “تجزيه عراق” به مثابه يک “نقشه راه” در حوزه سياست خارجي آمريکا همچنان مطرح است.در صورتي که بايدن راهي دور نهايي رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰ و بر ترامپ نيز پيروز شود، با سرعت بيشتري طرح “تجزيه عراق” را پيگيري خواهد کرد. در هر حال، نام «جو بايدن» براي بسياري از آمريکايي ها نماد ابهام و دوگانگي است. سناتور دموکرات سابق ايالت «دلاوير» و معاون فعلي رئيس جمهور آمريکاو نامزد فعلي انتخابات رياست جمهوري آمريکا فردي است که علاقه وافري به حرکت خزنده و پشت پرده در معادلات سياست خارجي واشنگتن دارد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.