معرفی سیستم های تهویه مطبوع - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 57052
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : 04 دی 1400 - 13:34 |

معرفی سیستم های تهویه مطبوع

به علت گسترش زندگی شهری و بوجود آمدن ساختمان های بلند، استفاده از سیستم های تهویه مطبوع ر روز پرطرفدار می شوند. در این مقاله به معرفی بعضی تجهیزات مربوط به سیستم های تهویه مطبوع می پردازیم.
معرفی سیستم های تهویه مطبوع

به علت گسترش زندگی شهری و بوجود آمدن ساختمان های بلند، استفاده از سیستم های تهویه مطبوع ر روز پرطرفدار می شوند. در این مقاله به معرفی بعضی تجهیزات مربوط به سیستم های تهویه مطبوع می پردازیم.

چیلر صنعتی

چیلر دستگاه تولید آب سرد است و برای تولید سرمایش فضای داخل ساختمان استفاده می‌شود. صنایع پزشکی، تولیدی، دارویی، غذایی، آشامیدنی و آزمایشگاهی همگی از سیستم‌های چیلر برای خنک‌کردن محصولات خود به صورت یکنواخت و کنترل شده استفاده می‌کنند. شرکت‌های صنعتی همچنین از چیلرها برای نگهداری ماشین آلات در دمای ایمن استفاده می‌کنند که در نتیجه‎ی فرآیندهای تولید، گرم می‌شوند.

چیلرهای صنعتی از سیکل‌های تبرید جذبی یا تراکمی بخار برای تولید اثر خنک‌کنندگی خود استفاده می‌کنند. فرآیند جذب از یک منبع گرما برای به حرکت درآوردن چرخه تبرید استفاده می‌کند، در حالی که فرآیند فشرده سازی بخار از یک کمپرسور الکتریکی یا گازی برای هدایت چرخه استفاده می‌کند. هر دو فرآیند شامل یک چرخه تراکم و تبخیر هستند، که در آن گرما به طور استراتژیک در یک مکان آزاد می‌شود و در مکان دیگر جذب می‌شود تا اثر خنک‌کننده در جایی که مورد نیاز است فراهم شود. در این دستگاه و فرایند ممکن است از تعدادی مبرد مختلف استفاده شود که بیشتر آنها آب، آمونیاک، دی اکسید کربن، دی اکسید گوگرد، الکل، آب نمک یا متان است.

چیلر اسکرال

چیلر اسکرال یک چیلر تراکمی است. از این چیلر به منظور سردسازی محیط‌های اداری، خانگی و حتی سردخانه‌های کوچک استفاده می‌شود. مهم دلیل مشخصه‌ی کمپرسور‌های اسکرال کارایی مناسب آنها در ظرفیت‌های پایین است. همچنین کمپرسورهای اسکرال نسبت به کمپرسور‌های رفت و برگشتی سروصدای کمتری تولید می‌کنند و نگهداری از آنها نیز آسان‌تر است.

چیلر اسکرال از یک کمپرسور و چند جزء دیگر مثل کندانسور و سیال مبرد تشکیل شده است. به همین خاطر به چیلرهای اسکرال چیلر تراکمی اسکرال نیز می‌گویند. اساس کار این چیلرها بر پایه‌ی سیکل تبرید تراکمی است. در سیستم‌های تراکمی وظیفه سرماسازی بر عهده سیال مبرد است. حرکت سیال مبرد از کمپرسور آغاز می‌شود. سیال گازی پس از ورود به کمپرسور اسکرال فشرده شده و سپس دما و فشار آن بالا می‌رود. بعد از آن سیال به داخل لوله رفته و به کندانسور می‌رسد. سیال مبرد پس از عبور از کندانسور تقطیر شده و بعد از آن به سمت یک شیر انبساط هدایت می‌شود. با رسیدن سیال به شیر انبساط با افت فشار، دمای تبخیر آن نیز کاهش می‌یابد. در بخش اواپراتور به جریان در آمده و سیال وارد اواپراتور می‌شود.

روفتاب پکیج

یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات سیستم های تهویه مطبوع روفتاپ پکیج است. همانطور که از نام آن پیداست، روفتاب پکیج یا به اختصار RTU بر روی پشت بام مغازه‌ها و ساختمان‌های تجاری کوچک قرار می‌گیرند تا تهویه مطبوع مناطق مشخص را تامین کنند. اینها واحدهای تهویه مطبوع پکیج هستند و به دلیل ساده، جمع و جور بودن و واحد تهویه مطبوع همه کاره بودن محبوب هستند.

هدف یک روفتاب پکیج توزیع هوای مطبوع در مناطق مشخص یک ساختمان است. روفتاب پکیج‌ها به کانالی متصل می‌شوند که مسیر مشخصی را برای عبور هوای مطبوع در طول آن فراهم می‌کند. روفتاب پکیج شامل تمام اجزای تهویه مطبوع از جمله کویل اواپراتور، پنکه، کمپرسور و کندانسور است.

فروش روفتاپ پکیج TTM

روفتاب پکیج چگونه کار می‌کند؟

خارج کردن گرما

هنگامی که یک واحد AC نصب می‌شود، مبرد خنک و کم فشار به شکل گاز به کمپرسور می‌رسد و سپس با جریان یافتن به کویل کندانسور به گاز داغ و پرفشار فشرده تبدیل می‌شود. در آنجا پره‌های فلزی روی کویل گرما را جذب و پراکنده می‌کنند و فن کندانسور گاز را از ساختمان دور می‌کند.

همانطور که هوای گرم برگشتی از طریق کانال به واحد پشت بام می‌رود، هوای تازه نیز برای تهویه وارد می‌شود.

چرخه مبرد

  1. مبرد مایع که اکنون خنک شده است از سیم پیچ اواپراتور عبور می کند.
  2. با کاهش فشار، مایع دوباره به گاز تبدیل می‌شود.
  3. همانطور که هوای گرم از ساختمان از روی کویل اواپراتور عبور می‌کند، مبرد گرما را از هوا می‌گیرد.
  4. فن اواپراتور هوای سرد یخی را به داخل ساختمان برمی‌گرداند.
  5. مبرد گرم شده (با جذب گرما) به کمپرسور برگشته تا گرمای خود را از طریق سیستم اگزوز آزاد کند.
  6. و این چرخه بارها و بارها تکرار می‌شود تا زمانی که دمای ساختمان شما به تنظیم ترموستات برسد.

بوستر پمپ

بوستر پمپ‌ها قبل از پمپ اصلی قرار می‌گیرند. آنها مکش لازم را برای پمپ‌های تغذیه فراهم می‌کنند تا در محدوده کاری مشخص شده خود فضای خالی ایجاد نکنند. معمولا پمپ‌های دو ورودی عمودی اسپلیت برای دبی‌های بالا، به‌منظور مقابله با مکش کوچک موجود (تنظیم ارتفاع مخزن آب تغذیه بالای خط مرکزی پمپ) استفاده می‌شوند. هنگام طراحی بوستر پمپ ها باید در نظر داشت که تغییرات بار توربو منجر به تغییرات فشار و دما در مخزن آب تغذیه می‌شود. این تاثیرات در شرایط عملیاتی گذرا باید در نظر گرفته شود.

منبع تحت فشار

منبع تحت فشار در یک سیستم آب خصوصی سه هدف دارد. وقتی پمپ کار نمی‌کند آب را ذخیره می‌کند و آب را تحت فشار تامین می‌کند. منبع تحت فشار یک منبع ذخیره آب ایجاد می‌کند بنابراین پمپ کمتر کار می‌کند و متوقف می‌شود و عمر پمپ را طولانی می‌کند. علاوه بر این، منبع ذخیره آب را برای استفاده در زمان‌های تقاضای بالا فراهم می‌کند.

عملکرد یک مخزن تحت فشار بر اساس خواص فیزیکی است. آب را نمی‌توان در یک جای کوچکتر فشرده کرد، در حالی که هوا می‌توان. هنگامی که آب به مخزن حاوی هوا پمپ می‌شود، هوا فشرده می‌شود و آب را تحت فشار قرار می‌دهد. هرچه هوا بیشتر فشرده شود، فشار آب بیشتر می‌شود. هنگامی که آب به فشار از پیش تعیین شده، معمولاً ۴۰ تا ۶۰ پوند بر اینچ مربع (psi) می‌رسد، پمپ به طور خودکار خاموش می‌شود. با استفاده از آب، فشار در مخزن کاهش می‌یابد. هنگامی که آب به فشار از پیش تعیین شده (معمولا ۲۰ تا ۴۰ psi) رسید، پمپ دوباره شروع به کار می‌کند. حداقل فشار مخزن باید حداقل به اندازه فشار مورد نیاز هر وسیله یا وسیله مصرف‌کننده آب باشد. بسیاری از آنها حداقل به ۱۰ psi نیاز دارند تا به درستی کار کنند. واحدهای تصفیه آب، نرم‌کننده‌های آب، لباسشویی‌ها و ماشین‌های ظرفشویی ممکن است برای عملکرد صحیح به فشار آب بالاتری نیاز داشته باشند. احتمالا تا ۳۰ psi یا بیشتر.

مخازن تحت فشار انواع مختلفی دارند. انواع قدیمی مخازن تحت فشار شامل مخازن فولادی گالوانیزه و مخازن فولادی گالوانیزه با ویفر شناور می‌باشد. امروزه مخازن تحت فشار با دیافراگم لاستیکی رایج هستند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای معرفی سیستم های تهویه مطبوع بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.