معامله ترامپ و ليبرمن بر سر نتانياهو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 9583
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۹:۰۹ |

معامله ترامپ و ليبرمن بر سر نتانياهو

رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا و رهبر حزب اسرائيل بيتنا، از مدت‌ها قبل احتمال خروج نتانياهو از قدرت را پيش بيني کرده بودند. اين موضوع، منجر به برقراري روابط و انجام مذاکراتي ميان اين دو شده است که انتشار آنها، منجر به نارضايتي و خشم شديد نتانياهو از ترامپ شده است
معامله ترامپ و ليبرمن بر سر نتانياهو

رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا و رهبر حزب اسرائيل بيتنا، از مدت‌ها قبل احتمال خروج نتانياهو از قدرت را پيش بيني کرده بودند. اين موضوع، منجر به برقراري روابط و انجام مذاکراتي ميان اين دو شده است که انتشار آنها، منجر به نارضايتي و خشم شديد نتانياهو از ترامپ شده است. بدون شک در روزهاي آينده، نخست وزير رژيم صهيونستي اين موضوع را به صورت علني تر، خطاب به مقامات کاخ سفيد و خصوصا ترامپ و جرد کوشنر داماد رئيس جمهور آمريکا اعلام خواهد کرد.حدود سه ماه قبل، ليبرمن صراحتا خود را لايق حضور در مسند نخست وزيري رژيم صهيونيستي دانسته بود. ليبرمن که در نهايت با اصرار بر مواضعش مانع از شکل گيري دولت ائتلافي به رهبري نتانياهو شد، هم اکنون در حالي که حزب متبوعش تنها پنج کرسي در پارلمان رژيم صهيونيستي (کنست) در اختيار داشت، تمايل خود مبني بر حضور در رأس معادلات سياسي و اجرايي رژيم اسرائيل را علني کرد. ترامپ و ليبرمن حدود چهار ماه قبل و پيش از آنکه مهلت نخست وزير رژيم صهيونيستي براي تشکيل کابينه ائتلافي به پايان برسد، مکالمه تلفني طولاني مدتي با يکديگر داشته اند.
اگرچه ترامپ به نتانياهو اعلام کرده بود که هدف رايزني هاي کاخ سفيد با ليبرمن، قانع کردن وي براي ائتلاف با نتانياهو بوده، اما اظهارات اخير ليبرمن نشان داد که وي در مکالمات و ديدارهاي خود با مقامات کاخ سفيد وعده هاي ديگري از آنها دريافت کرده است.بر اين اساس، ليبرمن از ترامپ و ديگر مقامات آمريکايي خواسته است تا وي را به عنوان يک سياستمدار مستقل و تعيين کننده به رسميت شناخته و او را متغيري وابسته به نتانياهو قلمداد نکنند.
برخي تحليلگران معتقدند که ابراز تمايل علني ليبرمن مبني بر احراز پست نخست وزيري، بدون چراغ سبز مقامات کاخ سفيد امکان پذير نبوده است و لذا نتانياهو نسبت به اينکه کاخ سفيد از ليبرمن و حزب «اسرائيل خانه ما» به مثابه يک اهرم فشار عليه وي استفاده کند به شدت نگران است.هم اکنون انتخابات سراسري در سرزمين‌هاي اشغالي برگزار شده است. با توجه به موقعيت نسبتا برابر ائتلاف راستگرايان و چپ گرايان، اين آويگدور ليبرمن و حزب اسرائيل بيتنا خواهند بود که نخست وزير جديد رژيم صهيونيستي را تعيين خواهند کرد.
هم اکنون نتانياهو و بني گانتز هر دو در صدد جلب ليبرمن به سوي خود مي باشند. در اين ميان، دو احتمال وجود دارد : يکي اينکه ليبرمن به سوي احزاب و ائتلاف چپ چرخش پيدا کند و دولت ائتلافي آنها را به رسميت بشناسد.بني گانتز اعلام کرده است که در اين خصوص مذاکراتي را با ليبرمن و حزب اسرائيل بيتنا آغاز کرده است. با توجه به اختلافاتي که ميان نتانياهو و ليبرمن وجود دارد، چنين موضوعي بعيد به نظر نمي رسد. احتمال دوم اين است که ليبرمن در نهايت ترجيح دهد پس از کسب نهايت امتيازات ممکن، از جمله در دست گرفتن وزارت جنگ و وزارت امور خارجه توسط حزب متبوع خود، به ائتلاف نتانياهو بپيوندد.در اين صورت، نتانياهو با نخست وزيري بي خاصيت و بدون اختيار در سرزمين‌هاي اشغالي تبديل خواهد شد و آويگدور ليبرمن به تعيين کننده ترين مقام سياسي و اجرايي در سرزمين‌هاي اشغالي تبديل خواهد شد. از اين رو نتانياهو در بهترين حالت ممکن، ناچار است بين دو گزينه « حضور تشريفاتي در قدرت» يا « حذف از قدرت » تصميم گيري کند.اين بدترين کابوس نتانياهو در طول سال‌هاي اخير محسوب مي شود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.