مشخصات بهترین سینی های نشا برای گلخانه چیست؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 79547
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۲:۵۱ |

مشخصات بهترین سینی های نشا برای گلخانه چیست؟

چند سالیست که مدرنیته شدن بر همه صنایع دنیا سایه گستره است؛ از صنایع فلزی گرفته تا صنعت دامداری و مهم‌ترین صنعت برای تولید غذا یعنی کشاورزی.
مشخصات بهترین سینی های نشا برای گلخانه چیست؟

چند سالیست که مدرنیته شدن بر همه صنایع دنیا سایه گستره است؛ از صنایع فلزی گرفته تا صنعت دامداری و مهم‌ترین صنعت برای تولید غذا یعنی کشاورزی. وقتی به تاریخچه این پیشه‌ها نگاهی می‌اندازیم ردپای مصرف‌گرایی و اتلاف انرژی کاملاً مشهود است. از اسراف منابع طبیعی مانند خاک گرفته تا مایع حیات یعنی آب. خوشبختانه صنعت کشاورزی دیگر به روال قدیم خود پیش نمی‌رود و با کمک فناوری‌های جدید رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است. یکی از این سازوکارهای جدید، کشت گیاهان در سینی نشا قبل از انتقال به خاک است.

سینی نشا چیست؟

سینی نشا وسیله‌ای است که در روش مدرن زراعت، مورداستفاده قرار می‌گیرد. باتوجه‌به محدودیت منابع آبی در جهان و کشور عزیزمان ایران، هر روشی که به‌صرفه جویی در این نعمت خدادادی ختم شود، باارزش است و سینی نشا یکی از این متدهاست.
این وسیله نه‌تنها باعث کاهش آب می‌شود؛ بلکه در مواردی مانند هزینه نیروی کار، میزان بذر، کاهش مصرف کود و سرعت تولید گیاه نیز اثرگذار است.

سینی نشا چه ویژگی‌هایی دارد؟

به علت شکل سینی‌های نشا برای حفظ آب در ریشه گیاهان، معمولاً این وسیله را از جنس پلی‌استایرن یا پلاستیک می‌سازند تا از صدماتی مانند زنگ‌زدن یا پوسیدن در امان باشد.
قالب سینی نشا در اندازه‌هایی استاندارد، بین ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر تهیه می‌شود و در درون آنها تعدادی حفره با عمق‌های متفاوتی طراحی می‌شوند.
اصولاً عمق حفره‌ها به نوع گیاهی که در آنها کشت می‌شود، بستگی دارد و به جز سینی نشا برنج و علوفه هیدروپونیک که مسطح است، در بقیه این محصول این حفره‌ها با اعماق مختلفی بین ۳ تا ۵ سانتی‌متر وجود دارد.

چه گیاهانی را می توان درسینی نشا کاشت؟

مسلم است که هر گیاهی را نمی‌توان در سینی نشا کاشت و چرای آن به نوع ریشه نهال آن برمی‌گردد. هرچه ریشه یک گیاه ضخیم‌تر و بزرگ‌تر باشد از کشت در سینی نشا بی‌بهره می‌ماند.
گیاهانی مانند کلم، زعفران، انواع کاکتوس، کاهو، ذرت، پیاز، بادمجان، گوجه‌فرنگی، گوجه گیلاسی، کدو، سیب‌زمینی، لوبیا، توت‌فرنگی و همچنین برنج و علوفه هیدروپونیک از رایج‌ترین محصولات مناسب برای کشت در سینی‌های نشا هستند.
تنها نکته‌ای که در استفاده از انواع سینی نشا باید در نظر داشت؛ سینی‌های با ابعاد بزرگ برای تولید نشا خیار و توت‌فرنگی مناسب‌تر هستند و برای گیاهانی مانند خانواده کدوئیان که ریشه‌های بزرگ‌تری دارند باید از سینی‌های با عمق زیادتر استفاده کرد.

دلایل استفاده از سینی نشا چیست؟

گیاهان نیز مانند هر موجود زنده دیگری هستند که در مراحل اولیه رشد به مراقبت بیشتری نیاز دارند.
ازآنجایی‌که مراحل اولیه رشد بذرها از حساسیت زیادی در برابر نیازهای آبی، غذایی، دمایی و نور برخوردار است. قطعاً رسیدگی بیشتر به بذرها در مراحل اولیه با کمک سینی نشا منجر به تولید نهال‌های سالم‌تری می‌شوند.
استفاده از این وسیله به جز کیفیت محصولات، مزایای دیگری دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

⦁ افزایش صرفه‌جویی در وقت، نیروی انسانی، آب، کود و فضای زمین
⦁ تضمین حداکثر درصد جوانه‌زنی بذر
⦁ رشد بهینه و سریع ریشه‌های نهال
⦁ سلامت نهال‌های رشدیافته
⦁ حذف بیماری‌های خاکزی و تخم حشرات به گیاهان
⦁ ممانعت از بیماری‌های قارچی و پوسیدگی ریشه به‌خاطرداشتن زهکشی عالی و دارابودن مجرای تهویه هوا
 
نکات مهم در نگهداری سینی نشا چیست؟
به‌طورکلی سینی‌های نشا در دو نوع یک‌بارمصرف و چند بار مصرف تهیه می‌شوند که در مدلی که مجدداً مورداستفاده قرار می‌گیرند بايد پس از هر بار مصرف، سینی‌ها تميز شسته شوند تا از شيوع امراضی بر اثر کپک و قارچ جلوگيری شود.
همچنین این ظروف را می‌توان با بخار يا محلول‌های بهداشتی مناسب ضدعفونی كرد. البته بهتر است برای جلوگیری از آلودگی‌هایی که براثر خاک به وجود می‌آید، از ترکیباتی مانند کوکوپیت، پیت ماس و یا پرلیت استفاده کرد.
بهتر است برای پرکردن سینی‌هایی نشا از خاک و ماسه استفاده نکنید؛ زیرا این ترکیبات سفت و سنگین، قابل ضدعفونی نیستند و در تولید، جابه‌جایی و همچنین کاشت بذرها، مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

مشخصات بهترین سینی‌های نشا برای گلخانه چیست؟

امروزه وقتی در بازار سینی‌های نشا سری می‌زنیم، با انواع مختلف این وسیله روبرو می‌شویم از جنس کارتونی آن گرفته تا مدل‌های محکم‌تری مانند چوب.
اما خب، ازآنجایی‌که خرید سینی نشا نیز مانند هر وسیله دیگری برای کشت و زراعت نیازمند عوامل زیادی است، دانستن این نکات برای هر تولیدکننده‌ای لازم و ضروری است.
متریال مناسب که نیاز به ضدعفونی‌کردن مداوم نداشته باشد، مقاومت بالا در برابر نور آفتاب، ابعاد یکسان و دقیق برای کشت اتوماتیک و در آخر قیمت مناسب و اقتصادی از ویژگی‌های بهترین سینی نشا برای گلخانه است.
بهترین سینی نشا برای گلخانه را از کجا بخریم؟
مجموعه پارس صنعت باسابقه طولانی در تولید محصولات پلی‌اتیلنی در زمینه کشاورزی، یکی از بهترین مراکز برای خرید سینی نشا برای انواع گلخانه معمولی و هیدروپونیک است.
شاید به‌طورقطع به‌یقین بتوان گفت، بهترین سینی نشا برای گلخانه را با مشخصات ذکر شده، می‌توانید از این مرکز خریداری کنید.
جهت خرید این محصول و یا انواع تجهیزات و لوازم کشاورزی به سایت پارس صنعت مراجعه نمایید.
https://parsanat.com

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.