مرکل به نقطه پايان خود نزديک مي‌شود! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3473
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۸:۵۲ |
تحليل رسالت از گزارش رويترز

مرکل به نقطه پايان خود نزديک مي‌شود!

اخيرا رويترز گزارش داده است که نتايج انتخابات ايالتي "برمن"، فارغ از اينکه چه کسي در آن به پيروزي برسد، مي تواند بر روي سرنوشت دولت ائتلافي آلمان تاثير منفي و بازدارنده بگذارد.
مرکل به نقطه پايان خود نزديک مي‌شود!

اخيرا رويترز گزارش داده است که نتايج انتخابات ايالتي “برمن”، فارغ از اينکه چه کسي در آن به پيروزي برسد، مي تواند بر روي سرنوشت دولت ائتلافي آلمان تاثير منفي و بازدارنده بگذارد. در چنين معادله اي احتمال سقوط دولت آنگلا مرکل تا قبل از سال ۲۰۲۱ افزايش خواهد يافت. از اين رو بعيد به نظر مي رسد که مرکل بتواند به راحتي دور چهارم صدر اعظمي خود را به پايان برساند.
هر اندازه زمان سپري مي شود، قدرت مرکل در راس معادلات سياسي و اجرايي برلين محدودتر مي شود. نبايد فراموش کرد که صدر اعظم آلمان، در گذشته اي نزديک نماد و محور وحدت در اتحاديه اروپا و منطقه يورو محسوب مي شد. با اين حال امروز آنگل مرکل به نماد کاهش قدرت اتحاديه اروپا تبديل شده است! هم اکنون دو حزب دموکرات مسيحي و سوسيال دموکرات که سنتي ترين
احزاب آلمان محسوب مي شوند، محبوبيت زيادي در نزد راي دهندگان آلماني ندارند. اين موضوع مي تواند منجر به بروز تحولاتي عميق در صحنه سياسي، اقتصادي و اجتماعي آلمان شود. از سوي ديگر، بر همگان محرز است که هر گونه تحولي در کشور آلمان، بر روي ديگر کشورهاي اروپايي نيز تاثيرگذار خواهد بود.
هم اکنون، صدر اعظم آلمان از يک سو نگران آينده سياسي خود و از سوي ديگر، نگران سرنوشت شوم اتحاديه اروپا و منطقه يورو است. با اين حال بايد پذيرفت که آنگلا مرکل، خود نيز در
شکل‌گيري وضعيت به وجود آمده نقش دارد! سياست‌هاي اقتصادي رياضتي اعمال شده از سوي صدر اعظم آلمان و همراهي غير ضروري وي با بسياري از دستورات و سياست‌هاي دو حزب دموکرات و جمهوري‌خواه در ايالات متحده آمريکا، نقش مهمي در ايجاد شرايط فعلي داشته است.
اين در حالي‌است که صدر اعظم آلمان روزهاي خوبي را سپري نمي کند! او عملا قدرت را در حزب دموکرات مسيحي به رقيب سنتي خود در اين حزب يعني کارن باوئر تحويل داده است. آنگلا مرکل اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۱ از قدرت کناره گيري مي کند، اما نظرسنجي هاي صورت گرفته در کشور آلمان وي را به شدت نگران ساخته است.تفسير نتايج اين نظرسنجي ها نشان مي دهد که مجموع محبوبيت دو حزب سنتي آلمان يعني ائتلاف احزاب مسيحي و حزب سوسيال دموکرات به زير ۵۰ درصد رسيده است. اين به معناي عدم محبوبيت دولت ائتلافي در نزد شهروندان آلماني است. هم اکنون مرکل ناچار است اين دولت ضعيف ائتلافي را تا سال ۲۰۲۱ اداره کند!
بسياري از تحليل‌گران مسائل اروپا معتقدند که دوران قدرت مرکل عملا به پايان رسيده است. صدراعظم سرزمين ژرمن‌ها ديگر به مانند دوران اول، دوم و حتي سوم دوران صدر اعظمي خود، نماد قدرت در اروپاي واحد محسوب نمي شود. در نهايت اينکه مرکل امروز ديگر نماد قدرت حزب دموکرات مسيحي در معادلات داخلي آلمان و اروپا محسوب نمي شود. تاريخ مصرف سياسي صدر اعظم سرزمين ژرمن‌ها به عنوان رهبر اتحاديه اروپا در حالي به سر رسيده است که جايگزين وي ، حتي در صورت پيروزي نسبي و شکننده در انتخابات سراسري بعدي در آلمان، بايد اکثر توان خود را صرف شکل دهي دولتي ائتلافي يا حداقلي در برلين کند. بدون شک آنگلا مرکل هرگز تصور آن را نمي کرد که ناچار شود در سال ۲۰۲۱ ميلادي و آن هم به عنوان صدراعظمي ناتوان ، براي هميشه از معادلات قدرت در اروپا کناره گيري کند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.