مردم‌سالاری محلی در ایستگاه پنجم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 6524
  پرینتخانه » اجتماعی, اسلایدر تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰:۲۴ |
پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در تهران برگزار شد؛

مردم‌سالاری محلی در ایستگاه پنجم

انتخابات شوراياري‌ها پس از فراز و نشيب‌هاي فراوان سرانجام از ساعت 8 صبح روز جمعه آغاز شد و پس از دو نوبت دو ساعته تمديد، ساعت ۲۰ پايان يافت.
مردم‌سالاری محلی در ایستگاه پنجم

انتخابات شوراياري‌ها پس از فراز و نشيب‌هاي فراوان سرانجام از ساعت ۸ صبح روز جمعه آغاز شد و پس از دو نوبت دو ساعته تمديد، ساعت ۲۰ پايان يافت.
مسئولان هيئت هاي اجرايي و نظارت اين انتخابات اعلام کردند که درب‌هاي شعبه هاي اخذ راي ساعت ۲۰ بسته شد اما تا راي گيري از افراد حاضر در شعب تا آخرين نفر، فعاليت مجريان و ناظران ادامه داشت.
۱۲ هزار نفر براي رقابت در اين انتخابات شرکت کردند که سه هزار و ۵۰۰ نفر آنان به عنوان شورايار محلات تهران انتخاب مي شوند. انتخابات در بیش از ۳۵۰ محله شهر تهران برگزار شد.
شوراياران، بازوان مشورتي مديران شهري بويژه اعضاي شوراي شهر محسوب مي‌شوند که در تصميم‌سازي‌هاي شهري از جمله اجراي پروژه ها و نحوه توزيع اعتبارات در محلات نقش تعيين کننده اي دارند.
آمار شرکت‌کنندگان در پنجمين دوره انتخابات شوراياري از ۵۰۰ هزار نفر گذشت. اين انتخابات، مختص محلات شهر تهران بوده و در نهايت ۹ نفر براي هر محله عموما با راي شهروندان ساکن در حوزه‌هاي انتخابيه همان محل انتخاب خواهند شد تا در ادامه بتوانند به عنوان بازوهاي شوراي شهر تهران در سطح محلات فعاليت کنند.
علاوه بر اعضاي شوراي شهر تهران که از صبح ديروز با حضور در محل‌هاي خود در اين انتخابات شرکت کردند، سخنگوي دولت، شماري از نمايندگان مجلس و … نيز راي خود را در محلات سکونت به صندوق‌هاي الکترونيکي اخذ راي انداختند.
اين اولين بار است که در طول تاريخ برگزاري انتخابات در کشورمان انتخاباتي به شکل تماما الکترونيکي برگزار شد و پيش بيني مي‌شود که اجراي موفقيت آميز آن بتواند مقدمه‌اي براي انتخابات آتي از جمله انتخابات مجلس، رياست جمهوري و شوراي شهر به این شکل باشد.
تلاش‌ها براي راي آوري در برخي از شعب اخذ راي منجر شد تا برخي از نامزدهاي شوراياري يا طرفداران آنان در اطراف محل راي گيري حاضر شده و شهروندان را به شرکت در انتخابات و راي به نامزدهاي مورد نظرشان تشويق کنند، موضوعي که البته عمدتا با دخالت ماموران پليس و ناظران انتخابات شوراياري از ادامه آن جلوگيري و اين افراد از تجمع در مقابل محل اخذ راي منع شدند.
نايب رئيس ستاد شوراياري‌هاي شهر تهران درباره برگزاري الکترونيکي اين انتخابات به ايسنا مي‌گويد: برگزاري الکترونيک انتخابات علاوه بر اينکه منجر به کاهش مصرف کاغذ مي‌شود شفافيت و اعلام سريعتر نتايج را نيز در پي خواهد داشت. از اين رو اميدواريم که نتايج انتخابات شوراياري‌ها بسيار زودتر از انتخاباتي که در گذشته به شکل کاغذي برگزار مي‌شد اعلام شود.
در دوره گذشته انتخابات شوراياري‌ها حدود ۵۴۰ هزار نفر مشارکت داشتند. اين آمار در انتخابات دوره پنجم نيز از مرز ۵۰۰ هزار نفر عبور کرد که اين عدد فراتر از پيش بيني‌هاي اوليه بود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.