مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ چیست ؟ گروه وکلای خانواده یعقوبی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 65620
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰ |

مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ چیست ؟ گروه وکلای خانواده یعقوبی

شناخت در امر انتخاب همسر مسئلهی مهمی است که در صورت عدم حصول آن و آشنایی و شناخت شتاب زده ممکن است ادامهی زندگی با سختیهایی همراه شود.
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۱ چیست ؟ گروه وکلای خانواده یعقوبی

مدارک ، مراحل ، روند و شرایط طلاق توافقی چیست

شناخت در امر انتخاب همسر مسئلهی مهمی است که در صورت عدم حصول آن و آشنایی و شناخت شتاب زده ممکن است ادامهی زندگی با سختیهایی همراه شود. معرفی از سوی آشنایان و گاهی اوقات دوستان، یکی از راهها، برای انتخاب همسر هست. به این معنی که دختر یا پسر را با توجه به شناختی که از آنها دارند، برای ازدواج به هم معرفی می‌کنند. اما بعضاً در این نوع معرفیها، به صورت کامل، شناختی حاصل نشده و یا شناخت بصورت سطحی بوده و سرانجام زندگی مشترک زوجین به جدایی انجامیده است.

در جامعه امروز ما به دلیل بالا رفتن سطح فرهنگ و سواد جوانان نزاع و کشمکش در خصوص طلاق کاهش چشم گیری داشته است. گاها زوجین بعد از گذراندن دوره‌ای در زندگی مشترک و مواجه شدن با واقعیات صلاح خود و آینده اشان را در کنار هم نمی‌بینند و هر دو با تصمیمی آگاهانه و منطقی و کمک گرفتن از مشاوران و افراد صاحب منصب در این زمینه اقدام به طلاق توافقی می‌نمایند.

آمارها نشان از این دارد که میزان رضایت افرادی که با طلاق توافقی در استان تهران از یکدیگر جدا شده‌اند بالا بوده و احساس پشیمانی در این زوجها بعد از طلاق بسیار کمتر است.

به دلیل اهمیت بالای این موضوع در این مقاله به بررسی و توضیح موضوع طلاق توافقی، شرایط و مراحل آن پرداخته شده است.

مشخصات تماس گروه وکلای یعقوبی

آدرس: تهران ،فلکه دوم صادقیه،مجتمع طلا،طبقه ۵ ، واحد ۴

  • تلفن: ۰۲۱۴۴۹۷۴۳۶۱
  • ایمیل: fatemeyaghobi60@gmail.com
  • ساعات / روز کاری: شنبه تا پنج شنبه از ۹ صبح تا ۸ شب

وکیل طلاق توافقی و مراحل آن

✅ طلاق توافقی با حضور وکلای پایه یک دادگستری با تجربه  تا صدور رای قطعی انجام می شود.

✅ انجام طلاق توافقی بدون حضور زوجین در دادگاه

✅ انجام طلاق توافقی بدون جلسات مشاوره خارج از دادگاه (در گروه وکلای یعقوبی طلاق توافقی نیازی به حضور زوجین در جلسات مشاوره و دادگاه نمی باشد و وکیل به جای آنها در جلسات مشاوره شرکت خواهد کرد)

📅 مدت زمان انجام طلاق توافقی با حضور وکیل طلاق توافقی حدود ۱۰ تا ۱۵ روز کاری می باشد؛ مگر اینکه پرونده جهت صلح و سازش به شورای حل اختلاف ارجاع شود که در اینصورت مدت آن ۴۵ روز کاری می باشد.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی به نوعی از طلاق می گویند که زوجین (زن و شوهر) به هر دلیل یا شرایطی امکان ادامه زندگی مشترک برایشان مقدور نبوده و به این نتیجه رسیده‌اند که با توافق میان خود از یکدیگر جدا شوند.

طبق قانون انجام امر طلاق میان زوجین مجموعه شرایطی دارد از جمله مسائل مربوط به تعهدات طرفین، دیون طرفین و مجموعه تکالیف هر دو طرف. بنابراین زوجین بعد از توافق میان خود و حل مسائلی از قبیل نفقه، اجرت المثل و اموال مشترکشان مانند حضانت و سرپرستی فرزندان به دادگاه مراجعه کرده سپس دادگاه تمام توافقاتی را که در چهارچوب مقررات کشور باشد را صورتجلسه و رأی نهایی مبنی بر طلاق توافقی را صادر می‌کند که به این رأی، گواهی عدم امکان سازش می گویند.

یکی از ویژگی‌های طلاق توافقی صرف کمترین زمان می‌باشد و بدون هیچ درگیری و مرافعه‌ای به اتمام می‌رسد و این انتخاب موجب این امر می‌شود که طرفین در آینده با پشیمانی رو به رو نگردند.

یکی از رایج‌ترین و در عین حال نادرست‌ترین باور آحاد مردم جامعه در خصوص طلاق توافقی این است که تصور می‌کنند که زوجه با اتنخاب گزینه طلاق توافقی باید از حق و حقوق مالی خود که همان مهریه می‌باشد بگذرد و هیچ حق قانونی را طلب نکند.

بنابراین، این باور اشتباه است و تمام حق و حقوق زن پابرجا بوده و برای دادگاه هر توافقی که بین زوجین صورت گرفته باشد قابل اعتبار می‌باشد.

مراحل طلاق توافقی و مدارک مورد نیاز

۱-مراجعه به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی: در ابتدا زوجین با مراجعه به سامانه نوبت دهی طلاق و ثبت اطلاعاتشان قدم اول برای طلاق توافقی را برمی دارند. سپس بعد از این مرحله به مراکز مشاوره خانواده یا غربالگری مراجعه نموده و بعد از مشاوره و راهنمایی‌های لازم گواهی نهایی از سوی این مراکز که موضوع آن مبنی بر عدم انصراف از طلاق می‌باشد صادر می‌گردد.

۲-ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: در این مرحله زوجین باید دادخواست خود را تقدیم دادگاه نمایند. لذا، بعد از انجام جلسات مشاوره و با در دست داشتن گواهی عدم سازش یا با وکیل یا خودشان به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و اقدام به ثبت داد خواست طلاق خود نمایند.

بنابراین دفاتر خدمات قضایی دادخواست را به دادگاه ارجاع کرده و توسط واحد مربوطه به شعبه مورد نظر ارسال می‌گردد. مدارک لازم جهت ثبت دادخواست عبارت است از: شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه می‌باشد.

۳-حضور در جلسه رسیدگی و صدوررای طلاق توافقی: پس از ارسال پرونده به شعبه مربوطه تعیین وقت رسیدگی شده و به طرفین اعلام می‌گردد. لذا بعد از این قاضی پرونده با توجه به اعلام نظرمشاوره و با توجه به توافقات صورت گرفته میان طرفین اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش یا همان طلاق توافقی می‌کند.

۴-حضور در دفترخانه طلاق و اجرای صیغه طلاق: اقدام بعدی و مرحله نهایی حضور طرفین در دادگاه می‌باشد. اگر زوجین وکیل داشته باشند با وکیلشان در غیر اینصورت خودشان در جلسه حضور به عمل می‌آورند و نسبت به اسقاط حق تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی اقدام و رأی قطعی را دریافت می‌کنند.

بعد از دریافت قطعیت رأی طلاق توافقی زوجین باید به دفترخانه طلاق برای اجرای صیغه طلاق اقدام کنند. زمان مراجعه زوجین برای اجرای صیغه طلاق تا ۳ ماه می‌باشد و این گواهی تا این مدت دارای اعتبار می‌باشد.

نکته حائز اهمیت در این نوع طلاق این است که برای اجرای صیغه طلاق هر دو طرف باید حضور داشته باشند. بنابراین غیبت یکی از طرفین باعث عدم اجرای طلاق می‌گردد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

  1. اصل و کپی شناسنامه زوجین
  2. اصل و کپی کارت ملی زوجین
  3. اصل و کپی عقد نامه یا سند ازدواج
  4. در صورت باکره بودن، گواهی سلامت و در صورتی که باکره نیست، گواهی عدم بارداری زوجه

نکته: در صورتیکه زوجه یائسه باشد نیازی به گواهی عدم بارداری نیست و اقرار وی به عدم بارداری کافی است.

توافقات زوجین در طلاق توافقی

همانطور که گفتیم برای دادگاه مجموعه توافقات طرفین معتبر می‌باشد و دادگاه اصل شرایط طلاق توافقی زوجین را بر پایه توافقات بین زوجین می‌گذارد. که این توافقات معمولاً عبارتند از:

  • توافق و تعیین تکلیف در خصوص مهریه
  • نفقه زوجه
  • اجرت المثل ایام زندگی مشترک
  • جهیزیه
  • حضانت فرزند
  • ملاقات با فرزند
  • نفقه فرزند و میزان و نحوه پرداخت آن

وکیل پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک دادگستری شخصی می باشد که قدرت انجام و قبول پرونده ها را اعم از حقوقی و کیفری در محاکم دارد. وکیل دادگستری به شخصی گفته می شود که از طرف شخصی به واسطه قرارداد وکالت انجام کار موکل را در محاکم به جای موکل بر عهده می گیرد. مطابق ماده ۶۵۶ قانون مدنی وکالت یک قراردادی می باشد که به موجب آن موکل، طرف دیگر را  برای انجام امری نایب خود قرار می دهد.

وکیل پایه یک کسی است که پس از گذراندن دوره تحصیلات دانشگاهی در مقطع لیسانس و یا بالاتر در رشته حقوق، و متعاقب آن پس از قبولی در آزمون کانون وکلای دادگستری و پس از طی تشریفات و دریافت مجوزهای لازم و گذراندن دوره‌های کارآموزی در کانون‌های وکلا و اتیان سوگند، به عنوان وکیل پایه یک دادگستری نائل می شود.

بدون شک، وکیل دادگستری، به عنوان متخصصین علم حقوق، با ارائه نقطه نظرات خود بهتر از دیگران می توانند  به اشخاص در کلیه امور حقوقی موکل را هدایت نمایند، و ضمن کمک رسانی به افراد بر پایه دانش و تجربه فنی خویش، موکل را در یک دادرسی منصفانه کمک نمایند.

دخالت در امور حقوقی، امری تخصصی و نیازمند آموزش و کسب مهارتهای ویژه بوده و مباشرت در آن مستلزم تسلط بر علم حقوق که شامل آشنایی نسبت به مقررات و قوانین جاری کشور، اصول کلی حقوقی، و شناخت ساختار و سیستم قضایی و رویه دادگاهها می باشد و مباشرت اشخاص بدون مشاوره وکیل پایه یک دادگستری منجر به بروز مشکلات جدی برای افراد شود.

وکلا برای طرح و اقامه‌ی هر گونه دعوی و دفاع در محاکم اعم از کیفری یا حقوقی باید دارای پروانه‌ی معتبر باشند و پذیرش وکالت، غیر از وکلای دادگستری جز در مورد وکالت اتفاقی در محاکم مجوز قانونی ندارد.

بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران

 گروه وکلای یعقوبی دارای بهترین وکلای متخصص در زمینه طلاق توافقی آماده ارائه خدمات تخصصی به شما عزیزان می باشد. بنابراین قبل از هر گونه اقدام و پیگیری جهت پرونده خود برای مشاوره از طریق واتساپ و یا به صورت تلفنی با گروه وکلای  یعقوبی تماس حاصل فرمائید.

ویژگی‌های وکیل طلاق توافقی

  • تسلط کامل به دعاوی خانواده و رویه دادگاهها درخصوص پرونده های طلاق توافقی.
  • پیگیری مستمر پرونده توسط وکیل طلاق توافقی.
  • عدم حضور زوجین در جلسات مشاوره و در دادگاه.
  • با حضور وکیل طلاق توافقی نیازی به حضوردر مرکز مشاوره بهزیستی نیست.
  • تسریع روند انجام طلاق توافقی.
  • اجرای صیغه طلاق توسط وکیل.

نتیجه گیری:

همانطور که گفتیم در طلاق توافقی حضور طرفین (زن و شوهر) در دفترخانه طلاق ضروری است و عدم حضور یکی از آنها موجب عدم اجرای حکم طلاق می‌گردد. از همین رو چنانچه هر یک از طرفین به دلایل شخصی نمی‌توانند در جلسه حضور پیدا کنند، داشتن وکیل طلاق توافقی از اوجب واجبات در پرونده می‌باشد.

بدین منظور گروه وکلای یعقوبی با تجربه بالا در زمینه پرونده‌های خانواده و طلاق توافقی با وکیل پایه یک می‌توانند در کمترین زمان و بالاترین تجربه‌ها شما را در به ثمر رساندن هر چه بهتر پرونده و مراحل قانونی آن یاری نمایند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.