مخاطب بایدها داوطلب محاکمه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 38018
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶ |
اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت واکاوی شد؛

مخاطب بایدها داوطلب محاکمه

بازهم جلسه هیئت دولت و بازهم اظهارات جالب رئیس‌جمهور. حسن روحانی روز گذشته در جلسه هیئت دولت بابیان اینکه وزیر جوان ارتباطات و وزیر سابق ما کار بزرگی کردند و پهنای باند کار بزرگی برای کشور هست اظهار داشت: «کسی را نمی‌توانند برای پهنای باند محاکمه کنند و دستور من بوده و اگر می‌خواهید کسی را محاکمه کنید من را محاکمه کنید. پهنای باند به معنای مبارزه با فساد است و اگر می‌خواهید کسی را برای مبارزه با فساد احضار کنید باید من را احضار کنید نه وزیر من را.»
مخاطب بایدها داوطلب محاکمه

حانیه مسجودی
بازهم جلسه هیئت دولت و بازهم اظهارات جالب رئیس‌جمهور. حسن روحانی روز گذشته در جلسه هیئت دولت بابیان اینکه وزیر جوان ارتباطات و وزیر سابق ما کار بزرگی کردند و پهنای باند کار بزرگی برای کشور هست اظهار داشت: «کسی را نمی‌توانند برای پهنای باند محاکمه کنند و دستور من بوده و اگر می‌خواهید کسی را محاکمه کنید من را محاکمه کنید. پهنای باند به معنای مبارزه با فساد است و اگر می‌خواهید کسی را برای مبارزه با فساد احضار کنید باید من را احضار کنید نه وزیر من را.»
در تحلیل این اظهارات می‌توان گفت که دو نظریه وجود دارد. نخست؛ انحراف افکار عمومی از تمام اقدامات و برنامه های دولت که در بسیاری از رویکردهایش در مواجهه با مشکلات اقتصادی و سیاسی راه درست مقابله با آن ها را ندانست و خواسته و ناخواسته بار سنگینی را بر کشور تحمیل کرد.
این اظهارات واکنش‌های زیادی را در پی داشت به حدی که گویا مردم و فعالان فضای مجازی انتظار آن را می‌کشیدند. چراکه مردم سال‌هاست منتظرند رئیس‌جمهور بگوید: من را محاکمه کنید. من مسئول تمام بلاهایی هستم که بر سرزندگی، امید، شغل و آینده شما آمد. مرا محاکمه کنید نه وزرای من را. مسئول دلار ۲۵ هزارتومانی من هستم. مسئول پراید ۱۰۰ میلیون تومانی من هستم. مسئول سکه ۱۵ میلیون تومانی، ریزش یک میلیون واحدی بورس، رشد ۵۰۰ درصد قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم من هستم.
اما رئیس‌جمهور حتی این بخش از صحبت‌هایش را در صفحه رسمی توییتر خود نیز منتشر کرد و همین امر برای واکنش‌های شدید فعالان این فضا کافی بود. 
اکنون نزدیک به ۸ سال است که مردم منتظر محاکمه خاطیان و رانت خورانی هستند که در دولت روحانی پرورش یافتند و از جیب آن‌ها و آینده فرزندانشان تغذیه کردند. 
اکنون نزدیک به ۸ سال است که مردم منتظر محاکمه مفسدانی هستند که در دولت روحانی برای خودشان شهرک‌های فوق لوکس ساختند و ارز جهانگیری برای آن‌ها نردبان سود بیشتر و سختی مضاعف برای مردم شد. مردمی که به گرانی گوشت قرمز اعتراض کردند و منتظر تدبیر دولتمردان تدبیر ماندند اما نتیجه انتظار آن‌ها فقط انتظار بود. اما مردم ما در طول مدیریت دولت روحانی درک کردند که مرد بايد که در کشاکش دهر  سنگ زيرين آسياب باشد
حال که دوران سخت ریاست جمهوری روحانی در حال اتمام است، درواکنش به تمام سال‌های سپری‌شده و اظهارات اخیر او مبنی براین که من مسئول پهنای باند هستم و اگر کسی را می‌خواهید محاکمه کنید من را محاکمه کنید، کمی راحت‌تر می‌توان قلم زد و نوشت که «پهنای باند» کوچک‌ترین محکومیت شما در طول سال‌های اخیر است. شما مسئول گرانی‌ها، بیکاری‌ها، به تاراج رفتن سرمایه‌های ملت باسیاست ارز جهانگیری، کم شدن مشارکت مردم در انتخابات، بی‌اعتمادی و آب شدن امید در جامعه، فرار بیش‌ازپیش مغزها و رشد کشور هستید. اگر کمی بیشتر صبر کنید، پس از جشن پایان دولت فرصت به محاکمه نیز خواهد رسید. محاکمه‌ای که کوچک‌ترین آن پهنای باند خواهد بود.از طرفی رئیس‌جمهور در بیشتر صحبت‌هایش به رشد اقتصادی مناسب در دولت خود اشاره می‌کند و عملکرد دولتش را مناسب می‌داند. اما آمار و ارقام چیز دیگری می‌گویند. با این اوصاف یا روحانی جای دیگری حکومت می‌کند یا مرکز آمار اشتباه. چراکه رشد اقتصادی مثبت در هیچ‌یک از سال‌های مدیریت او به چشم نمی‌خورد.
واکنش فعالان سیاسی در فضای مجازی به صحبت‌های روحانی    عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «روحانی: گسترش پهنای باند دستور من بوده من را محاکمه کنید. اولاً شما که اختیار ندارید چطور چنین دستوری صادر فرمودید!! ثانیاً پهنای باند را به‌عنوان آدرس غلط برای فریب مردم طرح نکنید. دولت ۸۰۰ میلیارد پول از مردم برای اینترنت زیادی گرفته، پس دهد و قماربازی در فضای مجازی را تعطیل کند. ممنون»
همچنین مجتبی رضا خواه، نماینده مردم تهران نیز با بازنشر توییت رئیس‌جمهور در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: «جناب روحانی، درراستای دسترسی آزاد به اطلاعات و مبارزه با فساد، لیست دریافت‌کنندگان۵۸ میلیارد دلار جهانگیری و نحوه توزیع آن را منتشر کنید تا خاطیان محاکمه شوند. 
باوجود پهنای باند کافی، چرا سامانه گمرک به سامانه تجارت متصل نیست و که مشخص شود چه افرادی رانت‌خواری و فساد می‌کنند؟!»
در ادامه جلیل محبی، هیئت‌علمی و معاون سیاسی-حقوقی مرکز پژوهش‌ها در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: «آقای رئیس‌جمهور مزاح فرمودند زیرا آقای آذری جهرمی به خاطر پهنای باند احضار نشده.
اما ایشان که حقوق خوانده‌اند! باید بدانند: مطابق شرع و قانون اگر کسی دستور ارتکاب جرمی بدهد هر دو فرد محاکمه می‌شوند: #بجای_جهرمی_مرا_محاکمه_کنید»
فعالان غیرسیاسی توییتر چه گفتند؟
شهاب پارسا، فعال توییتر خطاب به روحانی نوشت: «شما رو به خاطر پهنای رانتت محاکمه می‌کنند، عجله نکن.»
همچنین محسن محسنی، آقای روحانی شما نه‌تنها مسئول افزایش پهنای باند که مسئول مستقیم افزایش تورم، بیکاری، فقر، حاشیه‌نشینی، سایه جنگ، نرخ ارز و سایر مشکلات کشور هستید.»
«حسین هرندی» یکی دیگر از فعالان توییتر نیز خطاب به روحانی نوشت: «شما خودت به پهنای باند فرودگاه امام پرونده داری واسه محاکمه.»
«علی بهرانوند»، فعال دانشجویی نیز درواکنش به این صحبت رئیس‌جمهور نوشت: «آقای روحانی شما پهنای باند رانت خوران دلار ۴۲۰۰ را افزایش داده‌اید. پهنای باند دزدی از مردم در بورس را چند برابر کرده‌اید. حالا حرف از مبارزه با فساد می‌زنید؟ خود گویی و خود خندی عجب مردم هنرمندی!»اکانتی به نام «پهلوانی» فعال توییتری نیز درواکنش به صحبت‌های روحانی توییت زد: «مگه می‌شه افزایش پهنای باند به دستور روحانی باشد ولی افزایش شبانه قیمت بنزین نه! چرا اونو گردن نمی‌گیری؟»
 آسیاب به‌نوبت
این‌ها بخشی از هزاران واکنشی است که بخش کوچکی از مردمِ فعال در شبکه‌های اجتماعی از خود نشان دادند. اکنون نزدیک به ۸ سال است که واکنش‌های زندگی روزمره مردم به اقدامات، فرمایشات و صبح جمعه باخبر شدن‌های رئیس‌جمهور گره‌خورده است و سؤالات پی‌درپی در مورد علل گرانی‌های هرروزه آن‌ها را رها نمی‌کند. 
جدول پیش رو میزان رشد اقتصادی در فصول مختلف است:

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.