مجلس نمایندگان در مقابل سنا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 9254
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۸:۵۶ |
اما و اگرها درباره استیضاح ترامپ در گفت‌وگوی «رسالت» با صاحب‌نظران؛

مجلس نمایندگان در مقابل سنا

پنج‌شنبه هفته گذشته کميته قضائي مجلس نمايندگان آمريکا قطعنامه‌اي را تصويب کرد که براساس آن دستورالعمل‌هاي لازمي براي انجام تحقيقات حول استيضاح دونالد ترامپ رئيس جمهور اين کشور قرار گرفت.
مجلس نمایندگان در مقابل سنا

پنج‌شنبه هفته گذشته کميته قضائي مجلس نمايندگان آمريکا قطعنامه‌اي را تصويب کرد که براساس آن دستورالعمل‌هاي لازمي براي انجام تحقيقات حول استيضاح دونالد ترامپ رئيس جمهور اين کشور قرار گرفت. مي‌توان گفت اين کميته براي نخستين بار است که به اين موضوع ورود پيدا کرد. براساس اين قطعنامه، جرالد نادلر رئيس دموکرات کميته قضائي نمايندگان آمريکا اجازه دارد تا جلسات استماعي در راستاي استيضاح ترامپ برگزار کند.
نادلر نخستين بار در ماه اوت گذشته گفته بود: «کميته تحت نظارت وي روند استيضاح رئيس‌جمهوري را به راه انداخته است که اعلام اين مطلب موجي از سردرگمي را به اين دليل که رأي‌گيري رسمي در اين رابطه از سوي اين کميته صورت نگرفته بود، به وجود آورد.»
همچنين رهبران حزب دموکرات و مخالفان سياست‌هاي دونالد ترامپ از جمله نانسي پلوسي پيشتر اعلام کرده بودند استيضاح رئيس‌جمهوري ميان طيف گسترده‌اي از آمريکايي‌ها محبوبيت نداشته و همچنين شانسي براي تصويب آن در مجلس سنا که اکثريت آن با جمهوريخواهان است، ندارد.
برخي گمانه‌زني‌ها بر آن است که اين استيضاح ممکن است تأثير منفي بر روي انتخاب مجدد دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۰ داشته باشد اما برخي ديگر معتقدند با توجه به اين که اکثريت مجلس را حزب جمهوريخواه در دست دارد هيچ تهديدي متوجه ترامپ نيست. کارشناسان براين باورند اين استيضاح تنها راه را براي دور دوم رياست جمهوري دونالد ترامپ در آمريکا آسان‌تر کرده و به همين جهت او تنها به دنبال مظلوم‌نمايي از اين طريق است. مشروح گفت‌وگوي «رسالت» با صاحب‌نظران درباره طرح استيضاح دونالد ترامپ را در ادامه بخوانيد.
* استيضاح ترامپ تنها داراي جنبه نمادين است
فواد ايزدي کارشناس مسائل بين‌الملل با بيان اين‌که اين استيضاح در حال حاضر به نفع دونالد ترامپ خواهد بود، به «رسالت»‌ گفت: «او از اين موضوع براي مظلوم‌نمايي استفاده مي‌کند، به همين جهت مسئولين حزب دموکرات نيز در کنگره آمريکا مخالف و عده‌اي نيز موافق استيضاح او هستند.»
او با اشاره به اين که استيضاح ترامپ تنها داراي جنبه نمادين است، افزود: «دموکرات‌ها با توجه به اين‌که ترامپ را موجودي بسيار خطرناک مي‌دانند قصد دارند تا به گونه‌اي ابراز وجود کرده و از استيضاح در مقابل او استفاده کنند، اما با توجه به نظرات رهبران حزب دموکرات بايد گفت، جلسه استيضاح به نفع ترامپ پيش خواهد رفت. به طور فرض اگر هم استيضاح او در مجلس نمايندگان رأي کسب کند اما بعيد است که اين موضوع در مجلس سنا نيز مورد قبول قرار گيرد.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل با بيان اين‌که استيضاح در مجلس سنا نياز به دوسوم آرا دارد، تصريح کرد: «در حال حاضر سنا در دست جمهوريخواهان است و محبوبيت ترامپ در ميان آنها بالاي ۹۰ درصد است؛ به همين جهت سياستمداران جمهوريخواه در آمريکا علاقه زيادي به درگيري با ترامپ ندارند چراکه استيضاح در سنا رأي نخواهد آورد، مگر آنکه اين موضوع با يک سند يا محتواي جديدي همراه باشد در غيراينصورت استيضاح او تنها به بحث مظلوم‌نمايي بسنده مي‌کند.»
* عدم تصويب استيضاح ترامپ در کنگره مساوي است با کاهش آراي دموکراتها
اميرعلي ابوالفتح نيز معتقد است موضوعات مطروحه در استيضاح ترامپ تهديد بزرگي براي امنيت آمريکا محسوب نمي‌شود. اين کارشناس مسائل بين‌الملل در ادامه به «رسالت» گفت: «طيف راديکال حزب دموکرات در راستاي استيضاح ترامپ تلاش‌هايي را انجام داده است اما در حال حاضر نانسي پلوسي رئيس مجلس نمايندگان و رهبر حزب دموکرات چندان با استيضاح‌کنندگان همراه نيست.»
او ادامه داد: «کميته قضائي مجلس نمايندگان در گام نخست استيضاح دونالد ترامپ، آئين‌نامه‌اي را اجرائي و به تصويب رساند اما بايد توجه داشت که اگر قصد دارند تا اين استيضاح براي ترامپ تهديدي محسوب شود، نياز به زمان دارد.»
اين کارشناس تحليلگر مسائل بين‌الملل ادامه داد: «اگر عزم و اراده جدي براي استيضاح رئيس‌جمهور آمريکا وجود داشته باشد به احتمال بسيار قوي رأي‌گيري در مورد ماندن يا نماندن او به بعد از انتخابت ۲۰۲۰ خواهد رسيد، يعني موضوع استيضاح ترامپ طي ۱۵-۱۴ ماه آينده در صحن مورد بحث و به سنا ارجاع خواهد شد به همين جهت اين موضوع تأثير زيادي بر انتخابات ۲۰۲۰ نخواهد گذاشت.»
ابوالفتح در پايان گفت: «اگر دموکرات‌ها موفق به تصويب اين موضوع در کنگره نشوند اين موضوع حتي کمکي به ترامپ محسوب مي‌شود چراکه در مقابل آراي دموکرات‌ها کاهش مي‌يابد. به همين جهت بسياري از سران حزب دموکرات نگران طرح استيضاح رئيس‌جمهور آمريکا هستند.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.