مجلسی که در رأس نیست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 8884
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۳:۳۰ |
«رسالت» در گفت‌و‌گو با نمایندگان از ناکارآمدی مجلس در عدم تشخیص صلاحیت وزرا گزارش می‌دهد؛

مجلسی که در رأس نیست

«مجلس حامي دولت است»؛ جمله‌اي است که حسن روحاني طي دفاع از وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش و ميراث فرهنگي در صحن علني مطرح کرد. در اين موضوع که قواي سه‌گانه بايد هم‌سو با نظام و ولايت فقيه حرکت داشته باشند جاي هيچ ترديدي نيست.
مجلسی که در رأس نیست

|راضيه فراهاني|
«مجلس حامي دولت است»؛ جمله‌اي است که حسن روحاني طي دفاع از وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش و ميراث فرهنگي در صحن علني مطرح کرد. در اين موضوع که قواي سه‌گانه بايد هم‌سو با نظام و ولايت فقيه حرکت داشته باشند جاي هيچ ترديدي نيست. قوه مقننه وظيفه نظارت بر عملکرد دولت را دارد، آيا مجلس يازدهم اين وظيفه را به‌درستي انجام داده است؟ چرا نمايندگان در مرحله آغازين معرفي کانديداهاي وزارتخانه‌ها از سوي رئيس‌جمهور با بالاترين آرا به‌سوي کابينه دولت هدايت مي‌شوند؟ اگر وزير موردنظر داراي صلاحيت براي اين کرسي بوده چرا پس از يک سال نتوانسته به وظيفه خود به‌خوبي عمل کرده و به استيضاح کشانده مي‌شود؟ بااينکه از سال ۹۶ تاکنون شاهد استيضاح‌ها و طرح سؤال‌هاي وزرا از سوي نمايندگان مجلس بوديم اما در اکثر اوقات وزرا باکمي فرياد بر سر نمايندگان و لبخندي بر لب توانستند آراي مثبت آن‌ها را کسب و جلسه را ترک کنند. برخي معتقدند اين مجلس از حاميان پروپاقرص دولت تشکيل‌شده‌ است، بنابراين نمايندگان با دولت حتي در زمان ناکارآمدي وزرا همراه هستند. مجلس شوراي اسلامي داراي سه فراکسيون اميد، مستقلين و ولايي است. بر هيچ‌کس پوشيده نيست که در انتخابات ۹۴ مجلس اصلاح‌طلبان و حاميان دولت بالاترين ورودي‌ها را به مجلس داشتند بنابراين اکثريت بهارستان در دست حاميان دولت قرار مي‌گيرد.
يک عضو فراکسيون ولايي مي‌گويد: «ما داراي تنها ۵۰،۶۰ رأي در مجلس هستيم، درست است که مي‌توانيم وزيري را به استيضاح بکشانيم اما در زمان رأي‌گيري به جهت بالا بودن آراي حاميان دولت و مخالفين استيضاح، وزير موردنظر مورد تأييد اکثريت قرار مي‌گيرد». سليمي عضو ديگر فراکسيون ولايي در مجلس معتقد است: «اکثر نمايندگان در مجلس از حاميان دولت هستند و اين موضوع باعث ناکارآمدي مجلس است.»
برخي از کارشناسان معتقدند مردم به نمايندگان بايد رأي دهند بنابراين بايد با شناخت بيشتر به آن‌ها رأي دهند اگر از نماينده‌اي شناختي ندارند به او رأي ندهند و به کانديدايي رأي دهند که شناخت بيشتري از او دارند.
گفت‌وگوي «رسالت» با دو نماينده مجلس درباره چگونگي کسب آراي بالاي وزرا در کابينه را در ادامه مي‌خوانيد.
* مجلس نبايد در دست دولت باشد
سيد حسين نقوي حسيني نماينده مردم ورامين در مجلس در اين زمينه به «رسالت» گفت: «سخنان اخير حسن روحاني مبني بر اين‌که «مجلس حامي دولت است» داراي دو وجه است. قواي سه‌گانه بايد در سطح کلان کشور با يکديگر متحد بوده و اختلافاتشان را به‌سوي ميز خطابه‌ها سوق ندهند اما شاهد هستيم رئيس‌جمهور اين اقدام را در دفاع از وزراي پينشهادي‌اش انجام داده چون در اين جلسه تنها بر طبل اختلافات مي‌کوبيد.»
سخنگوي فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس نيز ادامه داد: «سخنان روحاني بي‌راه نيز نبود چون مجلس داراي سه فراکسيون مستقلين، اميد و ولايي است. تعداد نمايندگان ولايي بسيار کم بوده و بر همگان شفاف است که ولايي‌ها با ۶۰ رأي اقليت مجلس هستند. فراکسيون مستقلين و اميد نيز از حاميان دولت و رأي‌دهندگان به وزرا هستند.»
او با تأکيد بر اين‌که حاميان دولت، اکثريت مجلس را تشکيل داده‌اند، ادامه داد: «ما عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي سابق را سه مرتبه به مجلس براي استيضاح آورديم اما هر بار رأيش بيشتر از گذشته بود. اين موضوع در حالي است که تمام نماينده‌ها بر ناکارآمدي او آگاه بودند. چرا امروز کشور با بحران مسکن دست‌وپنجه نرم مي‌کند؟ مقصر اصلي اين بحران کيست؟ حدود ۶ سال آخوندي، وزير مسکن بود، چه تدبيري براي اين موضوع انديشيد؟ هيچ تدبيري! نمايندگان به اين موضوعات اشراف داشتند اما چرا او مجدداً رأي کسب مي‌کرد؟ به اين جهت که استيضاح‌کنندگان اقليت مجلس را در دست داشتند. در آن زمان حتي شنيديم برخي نمايندگان نيز از او براي ارائه رأي، زمين و مسکن دريافت کردند.»
اين نماينده مجلس در پاسخ به اين سؤال که براي جلوگيري از ورود نمايندگاني که به دنبال منافع شخصي يا گروهي به مجلس مي‌آيند، چه بايد کرد، گفت: «انتخابات دوازدهمين دور مجلس پايان سال جاري برگزار مي‌شود. در اي انتخابات مردم نمايندگان مجلس يعني قانون‌گذاران خود را به مدت ۴ سال انتخاب مي‌کنند. اين نمايندگان که از آسمان به زمين نيامدند بلکه بارأي مردم به مجلس ورود پيدا کردند بنابراين مردم با شناخت کامل به نمايندگان رأي دهند، اگر شناختي از فرد موردنظر ندارند به او رأي ندهند».
او همچنين در پايان گفت: «مجلس مانند عقاب بايد بر دولت نظارت کند نه آنکه مانند گنجشک در دست دولت باشد.»
* مجلس تابع دولت، در رأس نيست
نماينده محلات در مجلس نيز موافق نظر نقوي حسيني بود. او معتقد است اکثر نمايندگان در بهارستان وکيل‌الدوله هستند. عليرضا سليمي در ادامه به «رسالت»‌ گفت: «نمايندگان دولت در مجلس با چراغ سبز دولت بلند شده و با چراغ قرمز آن مي‌نشينند. آن‌ها به‌طور دائم در انتظار سخنان دولت هستند. نماينده‌اي که وکيل دولت در مجلس است، تصميم‌گير نيست، اين موضوع را نمي‌توان مخفي کرد. برخي از حاميان آن‌ها مانند صادق زيباکلام نيز مطرح کرده عملکرد فراکسيون اميد در دولت فاجعه‌بار است، اين موضوعات را مطرح نمي‌کنيم بلکه حاميان آن‌ها مي‌گويند.»
عضو فراکسيون ولايي مجلس تأکيد کرد: «زماني که مجلس تابع باشد نه در رأس، شاهد چنين اتفاقاتي خواهيم بود. هيچ توقعي از مجلس وکيل‌الدوله وجود ندارد».

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.