مبارزه با فقر در نظام جمهوری اسلامی ایران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 22497
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۴۹ |

مبارزه با فقر در نظام جمهوری اسلامی ایران

«به همه در کوشش برای رفاه طبقات محروم وصیت می کنم که خیر دنیا و آخرت شماها رسیدگی به حال محرومان جامعه است.»وصیت‌نامه سیاسی-الهی امام (ره) با پیروزی نهضت امام خمینی(ره) در بهمن 1357 این امید و این تفکر در بین آحاد ملت ایران قوت گرفت که در سایه‌ حاکمیت اسلام بر ایران ریشه‌های فقر، ستم و تبعیض خشک خواهد شد.
مبارزه با فقر در نظام جمهوری اسلامی ایران
| جواد سعید تهرانی | 
«به همه در کوشش برای رفاه طبقات محروم وصیت می کنم که خیر دنیا و آخرت شماها رسیدگی به حال محرومان جامعه است.»وصیت‌نامه سیاسی-الهی امام (ره) با پیروزی نهضت امام خمینی(ره) در بهمن ۱۳۵۷ این امید و این تفکر در بین آحاد ملت ایران قوت گرفت که در سایه‌ حاکمیت اسلام بر ایران ریشه‌های فقر، ستم و تبعیض خشک خواهد شد. سخنرانی‌های امام راحل در همان صدر پیروزی نیز این انتظار را قوت می‌بخشید. اما هرچه زمان می‌گذشت و مردم و خصوصا نیازمندان نگاه می‌کردند، خبری از آن وعده‌های شیرین و روح‌نواز احساس نمی‌شد. البته مردم عموماشرایط نظام را درک می‌کردند زیرا مشاهده می‌نمودند دشمنان هر روز برای ضربه زدن به نظام توطئه می‌کنند. حتی جنگ تحمیلی هشت ساله در همین راستا طراحی شده بود.
اگرچه دشمن در دهه‌های گذشته فرصت‌های طلایی رشد و شکوفایی را در جامعه کند کرد اما نظام با استفاده از همه امکانات داخلی و تکیه بر نیروهای نظامی و مردمی همه دسیسه‌های دشمن را نقش برآب نمود.
ملت ایران امروز بعد از گذشت چهل سال از انقلاب هم با شرایط داخلی کشور آشنا هستند وهم شرایط جهانی را می‌بینند و تحلیل می‌کنند. مردم می‌دانند حضور قدرتمندانه جمهوری اسلامی برای استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا قابل تحمل نیست. لذا لحظه‌ای از توطئه چینی علیه نظام کوتاه نمی‌آیند. مردم آگاه هستند که آمریکا به اتکای قوانین خودساخته، مقررات بین‌المللی و تعهدات جهانی را زیر پا گذاشته و تلاش مذبوحانه‌ای به منظور عدم دسترسی ایران به جایگاه برتر خود دارد. اما با توجه به همه‌ این شرایط، ملت ایران از مسئولین نظام خصوصامجلس شورای اسلامی این گله را دارند که چرا در طول چهل سال، برنامه ای مدون به منظور ریشه کنی فقر در ایران نداشتند؟!
درست است که تحریم هادر چهل سال گذشته امکان رشد در همه ابعاد خصوصادر بعد اقتصادی را سلب نموده اما سؤال این است آیا قرار بوده همه گره های جامعه باز شود، آنگاه نوبت به فقر زدایی از جامعه برسد؟!
خوشبختانه در طول دهه‌های گذشته دولت‌ها و تحرکات خودجوش مردم در قالب سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی، خیریه‌ها و … در حد توان به قشر بی‌بضاعت و محروم عنایت داشته‌اند و اخیرابا بروز بیماری کرونا که توده‌ایی از مردم آسیب‌های جدی دیدند با اشاره مقام معظم رهبری رزمایش مؤمنانه در سراسر کشور پا گرفت و همزمانی این رزمایش با ماه مبارک رمضان شور و هیجانی به آن تزریق شد. به‌طوری که در سراسر کشور این کمک‌ها توسعه و تداوم یافت و با همت نیروهای مؤمن، مخلص و جهادی، ناتوانان و حتی کم‌توانان فراوانی شناسایی و محترمانه مورد عنایت قرار گرفته و می‌گیرند.
اما این تلاش‌ها به معنای آن نیست که  همه نیازمندان کشور هم مورد شناسایی قرار گرفته‌اند. هنوز از حواشی کشور نکاتی به گوش می‌رسد که حتی برخی از محرومان شناسنامه ندارند. هنوز مردمی هستند که از امکانات اولیه‌ بهداشتی محرومند. علت هم روشن است، زیرا هر ارگان و نهاد مسئول و خیریه در حد امکانات خود اقدام می‌کند و تاکنون مسئول واحدی در این زمینه اعلام نشده است. 
این ایام و در ماه‌های آغازین سال ۱۳۹۹ و در آستانه‌ شروع کار مجلس یازدهم، فرصت مناسبی است تا به کمک اطلاعاتی که در این رزمایش بدست آمده و آمار و اطلاعاتی که نهادها و ارگان‌های مسئول و مردمی از محرومان جامعه دارند، مجلس شورای اسلامی طرح ریشه‌کنی فقر را در مجلس کلید بزند. ارگانی را به عنوان پاسخگوی نظام به مردم معرفی نماید تا با همکاری سایر واحدهای مرتبط طی برنامه‌ای مدون نسبت به شناسایی و ساماندهی گروه‌های واجد شرایط اقدام کنند تا کارها به نحوی مدیریت شود که مجلس در همین دوره بتواند به ثمر نشستن آن را به عنوان مهم‌ترین طرح انقلابی و اسلامی در تاریخ ثبت نماید.
البته تصویب قانون وآیین نامه اجرایی آن شرایط و ملاحظاتی دارد که در صورت ایجاد فضای گفت وگومطرح خواهد شد.
نویسنده : جواد سعید تهرانی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.