ماه عزای اشرف اولاد آدم است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27574
  پرینتخانه » اسلایدر, فرهنگی تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۷ |
آثار محبت به سیدالشهدا (ع) در تقرب الی الله؛

ماه عزای اشرف اولاد آدم است

محرم امسال هم از راه رسید؛ غریب‌تر از همیشه. بازار هیئت‌های خانگی و مجازی هم به دلیل شیوع کرونا داغ است و نمی‌توان مثل قبل‌ترها دورهم جمع شده و عزاداری کرد.  
ماه عزای اشرف اولاد آدم است

حسن شجاعی- دبیرگروه فرهنگی
محرم امسال هم از راه رسید؛ غریب‌تر از همیشه. بازار هیئت‌های خانگی و مجازی هم به دلیل شیوع کرونا داغ است و نمی‌توان مثل قبل‌ترها دورهم جمع شده و عزاداری کرد.  
در روزنامه«رسالت» بنا داریم بنابر وسع و ظرفیت‌مان ما هم خیمه هیئتی را برای شما برپا کرده و در طول دهه اول محرم در قالب‌های مختلف ذکر مصیبت کنیم و از آثار  و ویژگی‌های قیام عاشورا برایتان بگوییم. سعی خواهیم کرد مطالب تازگی داشته باشد و از جهات مختلف به واقعه عاشورا و قیام اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام بپردازیم. این‌که بتوان در این زمان اندک زوایای گوناگون این واقعه انسان‌ساز را تحلیل و بررسی کنیم امری محال است اما به وسع خود برگ‌سبزی تقدیم خواهیم کرد تا شاید از این خوان پر کرم ما هم بهره‌ای داشته باشیم.
در اولین شماره از این سری مطالب پای صحبت‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد دارستانی نشستیم تا از منظر ایشان یکی از ویژگی‌های مهم قیام عاشورا را بررسی نماییم. قیامی که از جهات مختلف قابل ارزیابی است و می‌تواند چراغ راه ما برای رسیدن به کمال و سعادت باشد.
موضوعی که درباره آن با    وی گفت‌وگو کردیم بحث اهمیت و جایگاه محبت وبغض در قیام عاشورا ست و این‌که این دو موضوع تا چه اندازه سبب می‌شود انسان در مواقع حساس زندگی تصمیم‌های درستی بگیرد.

وی در ابتدا بابیان این‌که هر انسانی برای متعالی شدن نیازمند دو بال محبت و بغض است و با داشتن این دو می‌تواند به بالاترین مقام‌های انسانی برسد گفت: باید در نظر داشت بغض در انسان‌زمانی شکل می‌گیرد که محبت درون آدمی زیاد شود. این افزایش بغض به‌واسطه محبتی است که ما در مورد اطرافیان‌مان داریم. هرچه میزان محبت ما به نزدیکان‌مان بیشتر شود میزان بغض مانسبت به دشمنان آنان افزایش‌یافته و گاهی شدت آن به از خود گذشتن و جان را فدا کردن می‌رسد.این استاد حوزه با تأکید بر این نکته که در دهه‌اول محرم باید تلاش کنیم تا محبت‌مان به حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام زیاد شود و در ادامه بغض ما نسبت به دشمنان ایشان بغضی مقدس و همراه بامعرفت باشد افزود:   در این روزهای نخستین ماه محرم می بایست هرچه در توان داریم در زمینه‌افزایش محبت حضرت در دلمان تلاش کنیم. با شنیدن سخنرانی های پرمحتوا و یا مطالعه کتب و استفاده از ظرفیت های فضای مجازی با اهداف ورویکردهای قیام امام حسین علیه السلام آشنا شویم.
 وقتی این معرفت شکل بگیرد و جا بیفتد  هرجا که باشید و به یاد سیدالشهدا علیه‌السلام بیفتیم حال ما معنوی و امام حسینی خواهد شد.روضه‌خوانی و مداحی نیز برای افزایش این محبت در قلوب ماست و در ادامه آن بغض بامعرفت را در وجود شما به فعلیت درمی آورد. 
حجت‌الاسلام دارستانی محبت واقعی اهل‌بیت علیهم‌السلام را   از مهمترین عوامل تقرب الی الله عنوان کرد و گفت: درک و فهم این‌که چرا اباعبدالله علیه‌السلام به قتلگاه رفت، امام سجادعلیه‌السلام خانه‌نشین شد، امام موسی کاظم به زندان رفت و در ظهور حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه تأخیر افتاده همه و همه به این موضوع برمی‌گردد زیرا اگر محبت واقعی در دل مردم وجود داشت این محبت به بغضی مقدس تبدیل می‌شد و اجازه این‌گونه برخوردها و رفتارها در قبال  ائمه معصومین به حکام ظالم زمان  داده نمی شد. امام سجادعلیه‌السلام نزدیک به ۳۰ سال برای مظلومیت پدر بزرگوارشان گریه کردند به‌این‌علت که ۳۰هزار نفر برای تقرب به خدا برای شهادت امام حسین علیه السلام  آمده بودند.  به همین علت در این روزها باید از اباعبدالله علیه‌السلام بخواهیم به ما محبت  امثال حبیب‌ بن مظاهر را عنایت فرماید تا نجات پیدا کنیم، محبتی که نجات‌مان دهد، نه محبتی که برای ما اثری نداشته باشد.وی یادآور شد: تمام گناهانی که ما انجام می‌دهیم به این دلیل است که محبت واقعی اهل‌بیت در دل ما نیست وگرنه حب به ولی خدا ما را از گناهان دور می‌کند.  اولین اثر کمبود محبت به اهل‌بیت در انسان ، گناهان بی‌شمار است زیرا اگر محبت واقعی به بغض تبدیل شود اجازه شبیه شدن به دشمنان اهل بیت را به واسطه همان بغض و نفرت نمی دهد  و ترک گناه از آثار آن به شمار می‌رود.حجت الاسلام دارستانی در پایان گفت: به جوانان توصیه می کنم  در روزهای ابتدایی ماه محرم تلاش کنید با مطالعه ویژگی ها و سیره  اباعبدالله‌علیه‌السلام محبت شما نسبت به ایشان زیاد شود .  آن‌وقت است که می‌بینید با کوچک‌ترین تلنگری نسبت به آن حضرت احساس تکلیف کرده و برای حرمت نگه‌داشتن ایشان وارد عمل می شوید.

نویسنده : حسن شجاعی - دبیر گروه فرهنگی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.