مانیفست ایران در محکومیت جنایت قرن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16779
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵ |
بررسی بیانیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در محکومیت معامله موهوم قرن؛

مانیفست ایران در محکومیت جنایت قرن

معامله قرن، طرح پيشنهادي آمريکا براي ايجاد صلح و به‌منظور حل‌وفصل منازعه فلسطين و اسرائيل است.
مانیفست ایران در محکومیت جنایت قرن

‌|گروه سياسي‌|
معامله قرن، طرح پيشنهادي آمريکا براي ايجاد صلح و به‌منظور حل‌وفصل منازعه فلسطين و اسرائيل است. طبق اين معامله، اسرائيل در ازاي دريافت امتيازهايي فراتر از تعهدات قبلي سازمان آزادي‌بخش فلسطين و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و الحاق بخش‌هايي از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکيل دولت مستقل فلسطيني موافقت مي‌کند. در حقيقت اين معامله، قراردادي يک‌طرفه و به نفع آمريکا و اسرائيل است و بعدازآن فلسطين آينده‌اي جز اشغال بيشتر نخواهد داشت. از زمان رونمايي ترامپ و نتانياهو از اين طرح در تاريخ سه‌شنبه ۲۸ ژانويه ۲۰۲۰، اعتراضات متعددي در کشورهاي غرب آسيا شکل‌گرفته و بازخوردهاي جهاني نيز در پي داشت. اکنون اينکه فلسطين بعد از اجراي اين طرح اشغال تر از قبل خواهد شد و اينکه در پشت پرده اين معامله اهداف سياسي و تبليغاتي آمريکا وجود دارد امري بديهي است. بر اين اساس، کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، طرح موهوم معامله قرن را اعلام جنگ عليه مقدسات اسلام و قبله اول مسلمين دانست و اين اقدام يک‌جانبه و برخلاف قوانين و قطعنامه‌هاي بين‌المللي را محکوم کرد. کميسيون امنيت ملي مجلس در بيانيه‌اي از همه مجالس کشورهاي اسلامي و جهان دعوت کرد تا از طرح دموکراتيک برگزاري همه‌پرسي در سرزمين اشغالي حمايت کنند. 
متن کامل بيانيه کميسيون امنيت ملي به شرح زير است:    
امت اسلامي و ملت ايران حمايت همه‌جانبه آمريکا از رژيم صهيونيستي و خيانت رذيلانه کاخ سفيد در ناديده گرفتن حقوق مشروع ملت قهرمان و مظلوم فلسطين که به مدت بيش از هفت دهه براي تحقق اين حقوق مجاهدت و تلاش نموده را با تداوم مبارزات خود و تقويت محور مقاومت پاسخ خواهند داد و سرزمين‌هاي اشغالي و قدس شريف آزاد خواهد شد. برخلاف ادعاي دولت آمريکا طرح معامله قرن نه‌تنها صلحي را به دنبال نخواهد داشت بلکه تنش را در منطقه تشديد مي‌کند.
جمهوري اسلامي ايران، مقاومت را يگانه مسير واقعي مقابله با رژيم جعلي و کودک کش صهيونيستي مي‌داند و درعين‌حال مناسب‌ترين راه‌حل براي برون‌رفت از بحران سرزمين‌هاي اشغالي را اجراي طرح دموکراتيک جمهوري اسلامي ايران، مبني بر برگزاري همه‌پرسي در سرزمين تاريخي فلسطين و در ميان مردمان اصيل فلسطين اعم از مسلمان، مسيحي و يهودي مي‌داند. اين طرح نزد سازمان ملل به ثبت رسمي رسيده است.
«رسالت» در مورد بيانيه کميسيون امنيت ملي با جلال خوش‌چهره روزنامه‌نگار و تحليل‌گر مسائل سياسي به گفت وگو پرداخت.
*نمايش ميانجي‌گرايانه آمريکا در منطقه
جلال خوش‌چهره روزنامه‌نگار و تحليل‌گر مسائل سياسي در مورد معامله قرن و طرح صلح ترامپ به «رسالت» گفت: «اين طرح در حقيقت بازتابي از رويکرد دولت ترامپ و به تعبيري اعمال سياستي متکي بر قدرت است. ترامپ حس مي‌کند در رويکردي يک‌جانبه گرايانه و به‌عنوان يک ابرقدرت، مي‌تواند به پشتوانه قدرت اقتصادي و نظامي آمريکا و همچنين نفوذي که در منطقه دارد، سياست‌هاي خود را از مسير رونمايي اين طرح در غرب آسيا پيش ببرد.» و از اين مسير خام انديشانه تصور کند که مي‌شود مسئله اشغال فلسطين که به ۷۰ سال رسيده است را حل‌وفصل کند.
وي بابيان اينکه ترامپ خام انديشانه تصور مي‌کند که توانايي حل‌وفصل کردن مسئله 
۷۰ ساله اشغال فلسطين را دارد، ابراز کرد: «مشکل بزرگي که نه‌تنها دولت ترامپ بلکه تمام دولت‌هاي آمريکا به آن دچار بودند اين است که همواره تلاش مي‌کند تا نمايش ميانجي گرايانه اي را از خود بروز دهند. يک ميانجي‌گري که هم بتواند حقوق اسرائيل و هم حقوق فلسطين را تأمين کند. اما حقيقت اين است که آمريکا هرگز صلاحيت يک ميانجي‌گري بي‌طرف و منصفانه را نداشته است.»
اين تحليل‌گر مسائل سياسي ادامه داد: «آمريکا همواره در منطقه رويکردي مستقيم و سنگين، به نفع رژيم غاصب اسرائيل داشته و در تمام زمان‌ها حقوق فلسطين را ناديده گرفته است. ازجمله اين معامله که فلسطين در هيچ کجاي آن قرار ندارد و طرف‌هاي مذاکره آمريکا، کشورهاي عربي و اسرائيل هستند. البته نمي‌توان از منافع سياسي و تبليغاتي که ترامپ و نتانياهو، در اين زمان خاص و به دليل مشکلات ساختارهاي سياسي از رونمايي معامله قرن دنبال مي‌کنند، چشم‌پوشي کرد.»
خوش‌چهره به تاريخچه رفتارهاي جانب دارانه آمريکا اشاره‌ و خاطرنشان کرد: «آمريکا از سال ۱۹۶۷ به اقدامات جانب گرايانه دست زد و عليرغم وجود قطعنامه ۲۴۲ شوراي امنيت سازمان ملل، کسي که هرگز زير بار اين قطعنامه نرفت و همواره سعي کرد که به رفتار اشغال گرايانه اسرائيل، مشروعيت ببخشد. در سال ۱۹۷۳و پس از کنفرانس و توافقنامه کمپ ديويد ، اين کشور به اجرا قطعنامه شوراي امنيت نزديک شد اما بازهم حمايت‌هاي دولت جورج بوش از رژيم غاصب صهيونيست، سبب شد تا فلسطين بازهم به موفقيت لازم نرسد.»
 وي ادامه داد: «اکنون دولت ترامپ نيز با ناديده گرفتن تجربه‌ ۷۰ سال گذشته و نقشي که جامعه جهاني، نهادهاي بين‌المللي و مردم منطقه در پي احقاق حقوق فلسطيني‌ها ايفا کردند، به کمک داماد يهودي خود، طرحي ناپخته و در مسير منافع اسرائيل ارائه داده است. اما بي‌شک اين معامله کاخي، نه‌تنها با واکنش منفي ملت‌هاي منطقه و جهان اسلام، بلکه دولت‌هاي مماشات کار و عافيت‌طلب ، در قبول يا پيروي از اين توافقنامه يک‌طرفه،روبه‌رو خواهد شد.» 
*بيانيه کميسيون امنيت ملي در محکوميت جنايت قرن
خوش‌چهره در مورد بيانيه کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در محکوميت معامله موهوم قرن، گفت: «اين بيانيه خطاب به مجالس کشورهاي منطقه و کشورهاي اسلامي است. متأسفانه امروز در جهان اسلام و به‌ويژه در ميان دولت‌هاي منطقه شاهد رخوت و کسالت نسبت به آرمان فلسطين هستيم. اکنون دولت‌هاي عربي منطقه ميان درآمدهاي دلاري و رفاه ناشي از درآمدهاي نفتي خود و آرمان فلسطين و عزت جامعه عربي، دلار را انتخاب کرده‌اند.»
وي افزود: «اين روزها مجالس کشورهاي عربي به‌جز صدور بيانيه‌هاي متعدد، هيچ اقدام عملي را در قبال آنچه معامله قرن ناميده شده به عمل نياوردند. بزرگ‌ترين مشکل ما در کشورهاي اسلامي و به‌ويژه کشورهاي عرب اين است که سياست‌هاي اعلامي دارند اما در سياست‌هاي اجرايي و عملي لنگ مي‌زنند. همچنين دولت ترامپ و رژيم صهيونيستي در کنار اهداف سياسي خود، زماني را براي رونمايي از اين طرح انتخاب کردند که منطقه درگير مواردي به‌غيراز مسئله فلسطين بود و موضوع فلسطين اولويت مسائل منطقه نبود.»اين روزنامه‌نگار و تحليل‌گر مسائل سياسي ضمن بيان اينکه بيانيه کميسيون امنيت ملي دعوتي دوباره از کشورهاي اسلامي براي اولويت قرار دادن مسائل فلسطين است گفت: «مستلزم موفقيت بيانيه کميسيون امنيت ملي مجلس جمهوري اسلامي، اين است که در ابتدا کشورهاي اسلامي تکليف خود را روشن کرده و رقابت و تنازع‌هايي که باعث شده است مسئله فلسطين از اولويت خارج شود را کنار بگذارند. دوم يک فهم و يک شعار مشترک را مطرح کنند.»خوش‌چهره در انتها با تأکيد بر اينکه وجه نخست اين طرح، خروج يک پيام و خواسته مشترک از کشور فلسطين است، ابراز کرد: «بالاترين مقام‌هاي ايران، از سال‌ها پيش در مورد اين طرح به‌عنوان يک رفراندوم براي آينده سرزمين فلسطين صحبت کرده بودند. بر اين اساس نبايد در يوم‌الله يک پيام و شيوه رفتار مخابره شده و از غزه پيام ديگري بشنويم. بايد بين جامعه فلسطيني، وحدت، همسويي و يک فهم مشترک شکل بگيرد و بر اين اساس اتحاد شکل‌گرفته مي‌تواند اثربخش باشد.»
اکنون کشورها بايد از راهکارهايي که براي مقابله با اشغالگري و آنچه طرح معامله قرن به جامعه فلسطين تحميل مي‌کند، به يک روش مشترک برسند و در آن زمان است که جهان اسلام و کشورهاي منطقه مي‌توانند با پشتوانه اين فهم و اعمال مشترک، موضع مشترکي را اتخاذ کنند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.