لکه ننگي به نام جنگ عراق - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 6321
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۹:۱۰ |

لکه ننگي به نام جنگ عراق

شهروندان آمريکايي از جنگ عراق به عنوان لکه اي ننگ در حوزه امنيت و سياست خارجي ايالات متحده ياد مي کنند. نه تنها جمهوري‌خواهان، بلکه دموکرات هايي مانند هيلاري کلينتون و جو بايدن که قبلا از اين جنگ حمايت کرده بودند نيز مورد شماتت شديد شهروندان آمريکايي قرار گرفته اند.
لکه ننگي به نام جنگ عراق

شهروندان آمريکايي از جنگ عراق به عنوان لکه اي ننگ در حوزه امنيت و سياست خارجي ايالات متحده ياد مي کنند. نه تنها جمهوري‌خواهان، بلکه دموکرات هايي مانند هيلاري کلينتون و جو بايدن که قبلا از اين جنگ حمايت کرده بودند نيز مورد شماتت شديد شهروندان آمريکايي قرار گرفته اند. نظرسنجي هايي که اخيرا در آمريکا منتشر شده است، اوج نارضايتي افکار عمومي آمريکا از جنگ در عراق و افغانستان را نشان مي دهد . مرکز تحقيقات پيو يک انديشکده آمريکايي مستقر در واشنگتن دي سي در سال ۲۰۰۴ بنيان گذاري شده و وظيفه خود را نظرسنجي و گزارش‌هاي افکار عمومي در سراسر دنيا تعريف کرده است.بر اساس نظرسنجي پيو در باره جنگ هاي آمريکا در افغانستان و عراق، ۵۸ درصد سربازان و ۵۹ درصد عموم مردم آمريکا بر اين باورند که جنگ طولاني مدت افغانستان بي نتيجه و بي ارزش بوده است.مرکز پيو همچنين در مورد جنگ عراق و دخالت هاي نظامي آمريکا براي مقابله با داعش در سوريه نيز نظرسنجي انجام داده و بر اساس آن ۶۷ درصد سربازان و ۵۵ درصد عموم مردم آمريکا دوباره اعلام کردند که اين جنگ نيز بي ارزش بوده است.در هر حال، سياست خارجي آمريکا به شدت مورد انتقاد شهروندان آمريکايي قرار گرفته است.
در جريان رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ ميلادي، هيلاري کلينتون بابت حمايت خود از جنگ عراق مورد شماتت شديد افکار عمومي قرار گرفت. در حال حاضر نيز جو بايدن معاون رئيس جمهور سابق آمريکا در همين خصوص مورد انتقاد قرار گرفته است. برني سندرز سناتور مشهور آمريکايي و يکي از رقباي بايدن در انتخابات مقدماتي حزب دموکرات، بارها اعلام کرده است که حمايت بايدن از جنگ عراق در سال ۲۰۰۲ قابل توجيه و بخشش نيست. در سال ۲۰۰۲ ميلادي و در جريان راي گيري کنگره، برخي دموکرات‌ها مانند بايدن و کلينتون از جنگ عراق حمايت کردند.
آري! شهروندان آمريکايي جنگ عراق را به مثابه يک لکه ننگ دانسته و آن را مورد شناسايي و تحليل قرار مي دهند. سرگي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در شهريور ماه سال ۱۳۹۴، به مواضع خطرناک بايدن در خصوص عراق اشاره و تاکيد کرد که مواضع معاون رئيس جمهور سابق ايالات متحده آمريکايي در خصوص تجزيه عراق بسيار خطرناک است. با اين حال به نظر مي رسد اين طرح خطرناک همچنان از بين نرفته است !
ايده “تجزيه عراق” به مثابه يک “نقشه راه” در حوزه سياست خارجي آمريکا همچنان مطرح است.در صورتي که بايدن راهي دور نهايي رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰ و بر ترامپ نيز پيروز شود، با سرعت بيشتري طرح “تجزيه عراق” را پيگيري خواهد کرد. در هر حال، نام «جو بايدن» براي بسياري از آمريکايي ها نماد ابهام و دوگانگي است. سناتور دموکرات سابق ايالت «دلاوير» و معاون فعلي رئيس جمهور آمريکاو نامزد فعلي انتخابات رياست جمهوري آمريکا فردي است که علاقه وافري به حرکت خزنده و پشت پرده در معادلات سياست خارجي واشنگتن دارد.اين همان موضوعي است که ترامپ قصد دارد در صورت راهيابي بايدن به دور نهايي رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري سال آينده،به آن استناد کند. ترامپ نسب به پرونده جنگ عراق به عنوان فرصتي مي نگرد که در قالب آن، سياست خارجي بايدن و دولت دموکرات بعدي آمريکا را به چالش بکشد. بدون شک دونالد ترامپ رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا از اين فرصت به سادگي عبور نخواهد کرد .
منبع: فرانس ۲۴

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.