ليله‌القدر يعني احياي حيات طيبه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3457
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰:۰۱ |

ليله‌القدر يعني احياي حيات طيبه

انسان بر اساس فطرت الهي‌اش اين توانايي را دارد که دردنيا وآخرت از حيات طيبه برخوردار شود. خداوند اين استعداد وظرفيت را در نهاد همه انسان‌ها قرار داده‌است.
ليله‌القدر يعني احياي حيات طيبه

جواد سعيد تهراني
انسان بر اساس فطرت الهي‌اش اين توانايي را دارد که دردنيا وآخرت از حيات طيبه برخوردار شود. خداوند اين استعداد وظرفيت را در نهاد همه انسان‌ها قرار داده‌است. اما جاذبه‌هاي حيات مادي سبب مي‌شود تا سررشته زندگي از نظارت و فرماندهي عقل خارج شده، انگيزه‌هاي دلخواه، حکميت بر زندگي را رهبري نمايد. اين قبيل انسان‌ها عموما با استفاده از بهره‌ هوشي، چند روزه‌ حيات را با توهم خوشبختي مي‌گذرانند تا زماني که نشانه‌هاي مرگ را احساس کنند. با نگاهي به گذشته از اين که عمر خود را درغفلت سپري کرده اند به شدت متاسف و متاثر مي گردنداما ممکن است ديگر فرصت جبران را از دست داده باشند.
نسيم رحمت الهي در ليالي قدر
خداوند متعال به منظور غفلت زدايي بشر فرصت هايي را تدارک ديده تا انسان هايي که هنوز آثاري از عقلانيت وعاقبت انديشي در زندگيشان وجود دارد، خود واقعي‌شان را دريابند، عذر تقصير به درگاه لايزال الهي برده و خاضعانه درخواست بخشش و پذيرش نمايند. خداوند کريم سفره ضيافت الهي را آنچنان گسترده کرده که حتي گنهکارترين انسان‌ها به خود جرات مي‌دهند تا در اين مهماني شرکت کنند و خود را مخاطب خدا قرار دهند. خداوند رحمان به استقبال اين رويکرد انسان‌ها مي‌رود. زيرا او همواره از رگ گردن به همه کس و همه جا نزديک تر است. اين انسان است که با غفلت وغرور خود را از مدار رحمت الهي محروم مي نمايد.
اکنون که لذت مناجات با پروردگار را با تمام وجودش لمس مي کند حس مي‌کند قلبش سرشار از انرژي مثبت شده. لذا با خداي خود پيمان مي‌بندد تا بقيه اوراق دفتر زندگي را با رهنمود‌هاي الهي پاک، مصفا و مزين به حيات طيبه نمايد.
هشدارالهي به خواب رفتگان:
خداوند به آنان که از فرصت طلايي بازگشت به طهارت و آشتي با معنويت استفاده نمي کنند هشدار مي‌دهد که اي انسان، اراده‌ي تشريعي من، تو را در انتخاب مسير ندگي آزاد گذاشته. اما اين به معناي بي حساب و کتاب بودن زندگي نيست نافرماني هاي توازقوانين حياتي موجب مي شود تا در دستگاه آفرينش، به گناه تمرد گرفتار شوي و جانت به عنوان گروگان ضبط گردد. مگر آن که فبل از انتقال به جهان ديگر خود را پاک نمايي.
درقرآن مجيد آمده است “کل نفس بما کسبت رهينه”(سوره مدثرآيه ۳۸)هرکس در گرو اعمال خود است. کسي که حقوق الهي را در زندگي رعايت نکرده جانش را به گرو مي گيرند و به بند مي کشند.
از پيامبر عظيم الشان اسلام نقل شده که فرموده اند “جان هاي مردم به‌خاطر گناهانشان گروگان فرشتگان الهي است. در ماه رمضان با توبه واستغفار خود را رها سازيد”.
ابزاري که موجب نجات انسان مي شود:
پيامبر اسلام (ص)بارها در زمان حيات پربرکتشان به مردم توصيه کردند “اني تارک فيکم الثقلين کتاب الله وعترتي” اي مردم من از بين شما
مي‌روم اما دو عنصر گران بها ونجات بخش در بين شما مي گذارم که همانا “قرآن واهل بيت من است تا زماني که به اين دو تمسک پيداکنيد (پيروي نماييد) هرگز گمراه نمي شويد”.
فلسفه قرآن سر گيري وسوگند به اسامي چهارده معصوم در شب هاي قدر توجه مردم به اين حقيقت است که آگاه باشيم حيات طيبه انسان يک
بزرگ راه بيش تر ندارد وآن راهي است که قرآن تعريف کرده واهل بيت عصمت وطهارت آن را پيموده اند و به پيروانشان توصيه کرده اند.
ليلة القدر از ايام الله است: ايام الله زمان هاي ويژه اي است که خداوند عنايت بيش تري نسبت به مردم ونجات آنان از گرفتاري هاي مادي ومعنوي دارد خداوند در قرآن به حضرت موسي مي فرمايد مردم را به ايام الله تذکر بده تا با انسجام وتضرع به درگاه الهي زمينه سقوط فرعون زمانشان فراهم شود گشايش در زندگي بني اسرائيل بوجود آيد.
به پيامبر اسلام هم مي فرمايد “مردم را به ليلة القدر تذکرده” تا اهميت ضيافت الهي را ارج نهند و براي نجات خود و شکست طاغوت هاي زمان ازدرگاه حضرتش درخواست ياري نمايند.
پيروزي ملت ما در گرو حيات طيبه است
بدنه جامعه ما از لحاظ رعايت موازين اخلاقي و تربيتي در جايگاه رو به رشدي قرار دارد. اين قشر درعرصه هاي پيروزي انقلاب اسلامي، هشت سال دفاع مقدس، حوادث زلزله و سيل، آنچنان هم‌نوايي و مهرورزي و ايثار از خود نشان دادند که مورد تحسين مردم جهان قرار گرفتند. اينان
تکيه گاه نظام و مردم هستند. هر زمان و در هر مکان به آنان نياز باشد به صورت خودجوش، فردي و گروهي حضور مي يابند و تا رسيدن به نيجه مطلوب پاي کار هستند و از هزينه کردن مال وجان خودمضايقه ندارند .
در مقابل اکثريت فوق، گروهي در جامعه حضور دارند که جز ثروت اندوزي هدفي ندارند. در زندگي آنان خط قرمزي وجود ندارد. با آن که مي فهمند ومي دانند فساد اقتصادي آنان آب به اسياب دشمن ريختن است، همچنان بي باکانه به تلاش خود ادامه مي دهند. اين گروه لحظه اي به خود مي‌آ‌‌‌يند، که خود را درچنگال قانون گرفتار مي بينند. متاسفانه گروه سومي هستند که ظاهرالصلاح مي باشند. اهل عبادت هستند در اجتماعات ديني شرکت مي کنند. اما رفتار اقتصاديشان مشابه گروه اول است. احتکار و اختفاي نيازمندي هاي مردم، گرانفروشي، قاچاق کالا و مواد مخدر در کارنامه آنان وجود دارد. اين گروه عباداتشان تاثيري در رفتارشان ندارد. زيرا اهل تفکر و تعقل نيستند وعباداتشان بر اساس عادت انجام مي‌شود.
قرآن مجيد درمورد اين گروه مي‌فرمايد “قل هل انبئکم بالاخسرين اعمالا”……آيا به شما خبر بدهم که زيانکارترين شما چه کساني هستند؟ انان که عمر خود را در گناه تباه کرده اند و با توهم کار زشت خود را نيک مي پندارند.(سوره کهف آيه ۱۰۲)
حفظ نظام وارزش هاي الهي هزينه دارد
هرکسي در هر موقعيتي وظيفه دارد نظام وارزش هاي ديني را خوب بشناسد و از آن پاسداري کند. انجام اين تکليف حسب زمان و مکان، ممکن است هزينه هاي مالي، اعتباري و جاني داشه باشد. آنچه امروز به صورت امانت در اختيار جامعه قرار دارد حاصل ايثار و فداکاري گذشتگان است. نسل امروز وظيفه دارد اين امانت بزرگ الهي را حفظ و به نسل آينده تحويل دهد که لازمه آن، برخورد قانوني با اخلال گران مي‌باشد.
گروه سوم اگر از فرصت ماه رمضان براي توبه و استغفاربهره نبرد و با اکثريت جامعه هم‌نوا وهمدل نگردد، سرنوشتي مشابه گروه دوم خواهد داشت. در خصوص گروه دوم که عملکردشان آشکارا به زيان جامعه است، از قوه محترم قضائي اين انتظار مي رود تا در برخورد با اخلال گراني که پرونده سياهي دارند، از رافت و نرمش اسلامي در صدور حکم استفاده نکند و مردم را در جريان اجراي احکام فساد اقتصادي قرار دهند.

نویسنده : جواد سعيد تهراني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.